1959 föddes 3716NX, en Austin Healey
3000, redan från början ämnad för tävlingsbanorna,
då i händerna på miss Elizabeth Jones, den
Greta Garbo-liknande skönheten ni ser på bilden ovan.
Sedermera köptes bilen av Syd Segal, en legendarisk Healey-entusiast
i England, vars fru Thelma önskade sig en bil för
vardalig nöjeskörning såväl som rally.
Med goda kontakter med BMC modifierades bilen undan för
undan med samma bitar som fabriken utrustade sina tävlingsbilar
med. Om det var så att bilen till slut blev så bra
att Syd på eget initiativ la beslag på den, eller
om hustrun blaserat drog sig tillbaka från rallysvängen
har icke historien klargjort för mig. Nu döptes bilen
om till SID1 och blev i Syds händer en av de framgångsrikaste
Healeyna på de engelska racerbanorna.
En bild från 60-talet
då SID1 var i Syd Segals ägo.
Här tillsammans med en av fabriksbilarna.
Till Sverige
De vägar som för
en racing-healey till Småland och in i Mats Svanbergs
händer går i detta fall över Stockholm. 1972
var en lumparkompis till Mats i London och "hittade"
bilen där och ordet gick väl mellan svenska Healey-entusiaster
och Ulf Lydholm från Spånga blev intresserad och
köpte bilen i januari -75 för 15 000 kr. Bilen var
nu i det lilavita modifierade skick som bilderna ovan visar.
Den var ganska risig och Ulf började ett renoveringsarbete
som även gav djup frontspoiler och ankstjärt, allt
lackerat i en metallicbrun Audikulör. Bilen hade i Syds
händer tävlat i en modsportklass i England och fortsatte
nu till en motsvarande i Sverige och SSK. Ulf körde bilen
här, de sista åren med en cheva-V8!
 |
 |
IMS 1977
|
i Ulf Lydholms ägo
1977
|
Om vi så flyttar oss
ett knappt decennium framåt i tiden, kliver vi tillfälligt
in i handlingen just som Mats tillsammans med Anders Lotsengård
betalar köpeskillingen för bilen innan vi rusar vidare
till nära nog nutid då dessa herrar ställer
i ordning bilen för de racerhistoriska serierna.
Bilen är en 59:a och
detta är av avgörande betydelse för SID:s framlevnad
i den historiska racingen. Mycket av de detaljer som bilen utrustats
med från fabriken, bl.a weberförgasare, extractorgrenrör
och den tätstegade växellåda som fabriken tog
fram inför tulpanrallyt 1961 är förbjudet godis.
Dessa delar är nämligen homologiserade först
för 62 års modell. Förutom att behöva plocka
bort extra kraft har man fått blya bilen då 59:an
klassades in med vikten 1020 kg mot 62 år klassning 900.
120 kilos skillnad! Vad tänkte herrar engelsmänn på
i skiftet mellan 50 och 60-tal? I detta skick lämnar den
cirka 230 hk vid 7000 v/m. Fälgarna är 72-ekrade 4,5
tums utrustade med Dunlops tidsenliga racingdäck för
2 500 kr styck. Bromsarna fram är större än orginal
och bak är orginalets trummor bytta mot skivor. Krängningshämmaren
fram är av grövre mått och fjädrar är
hårdare, annars skiljer sig inte så mycket från
orginalskick i denna klassning. Därtill kommer modifieringar
av säkerhetskaraktär, som skumfylld tank, strömbrytare
och rattstång med deformationszon från en Volvo.
Inför årets säsong lackades bilen om i den färg
som Syd Segal tävlade med den under stora delar av sextiotalet,
alltså lila och vit (Black Tulip o Old English White).
Ny kostym, nya färger
och klasser. Åren har kommit och gått, ägare
har skiftat, SID har ändrat både utseende och innanmäte.
En bils historia kan vara både lång och omväxlande,
en sak har dock löpt som en röd tråd genom SID:s
historia: han har aldrig lämnat racerbanorna.
Mats förklarar för Anders varför
SID är utrustad med två bränslepumpar: Om utifall
en lägger av!
Lastad och klar för avfärd till
Anderstorp och Prins Bertil Memorial
.... och det finns en Healey till. En
-59:a som Mats håller på att plocka ihop lagom till
det internationella Healeymötet i England om några
veckor. Denna bil var mall till Hult-Healeyn som Mats är
pappa till.
Men det, är en annan historia .....
.... denna har handlat om en redan klassisk
Healey, vars racinghistoria bara växer och växer,
och den skall vi följa här!
 |
|
...
ja, och MG:s också, tänkte Anders och
jag och vände hemåt.
|
 |
|
|