ATT HA OCH INTE HA
Någonstans i utgången på
en raksträcka på Cadwell Park, Linconshire, England,
tjuter det till lite extra i en Porsche 917. Kanske är varvtalet
uppe i 8200 v/min och den tyska 12:an går sönder. Om
det rör sig om en felväxling eller att växeln hoppat
ur sitt läge är oklart. Vad som är klart är
att det är Mark Hales som sitter bakom ratten i en bil som
tillhör David Piper. Vad som också är fastställt
är att mr Hales, bland andra racingjournalister, var på
plats för att göra ett testreportage med en Porsche 917
och en Ferrari 512 S och att det alltså då, under avrundningen
av dagen, går åt helvete.
Aj, att vara där och då och hänga
över depåmuren i den skärande tonartshöjningen
som bara gör ont ont ont. Att se något försvinna
i Mark Hales ögon. Att följa alla vända blickar mot
David Piper och hans jävla polisonger. Att få vara en
av de lättade journalister som hunnit utföra sitt värv
och redan börjat packa ner sina attiraljer för att ge
sig därifrån och bearbeta det exklusiva materialet. Mark
Hales blir kvar i bilen någonstans mitt på den där
raksträckan som tidigare gett honom och bilen så mycket
njutning. Jag tror att David Piper då vänder sig om mot
sin privata bil. Jag tror att han omedelbart börjar formulera
på en stämning att överlämna till den där
stackars saten till journalist. Jag tror inte det gör så
jävla ont i honom. Jag tror att Mark Hales nästan vill
dö.
Piper har två 917. Denna är en
replika. Motorn sänder Piper för renovering till Tyskland.
Denna kostnad, plus olika arvoden och "loss of use" summeras.
Hales får sig den där stämningen
överräckt sedan. På ett eller annat sätt. Längst
ner, när Piper och domstolar sagt sitt, står det 1,25
miljoner pund.
Tack och adjö

Biljäveln från då
jag såg den på Ringen.
Det finns att
läsa och fördjupa sig i om detta lite varstans på
nätet. Vad gäller praxis, avtal och unt so weiter? Jag
skiter i vilket, fuck herr Piper tänker jag. Fuck you.
Att ha och inte
ha.
Göran
|