
DAGAR
SOM SLUTAT FINNAS...
text & foto: Göran Larsson
Tick tock
Tiden är en annan i Goodwood,
England. Det är inte
bara det att klockorna går en timme efter och låter
annorlunda. Det är inte bara en tjockfryntlig skolboksengelska
i receptionen på ett hotell. Inte bara de smala gatorna
med de höga häckarna tätt intill, inte pubarna,
sprängfyllda av fulla unga. Inte de så ansade trädgårdarna,
den odrickbara alen eller den vidbrända morgonkorven.
Inte artigheten eller de högerstyrda bilarna på
vänster sida vägen. Inte de efterföljande "isn´t
it?" till ganska självklara påståenden.
Inte mängden av klassiska bilrariteter som letar sig
ner mot Goodwood Revival på de där vägarna
utan flyktchans för cyklister, inte de böljande
landskapen, fåren som betar där. Inte Derek Bell
med svingande criketslagträ i vitt utanför lord
Marchs slott halvannan kilometer från racerbanan. Inte
sir Stirling Moss, elegant intervjuvad, elegant svarande,
innan han sätter sig och drar iväg i en Jaguar D-type.
Inte det överdrivna hyllandet av Jim Clark som pågår
i en halvtimme och placerar mr Clark på en tron han
inte skulle önska om eftermälena skulle vara sanna.
Det är inte en Supermarine Spitfire i stjärten på
en amerikansk Mustang dundrande lågt över alla
människor på det öppna racerbansområdet.
Inte alla eleganta gentlemen, inte de kulörta hippierna,
swingpjattarna, inte den kvinnliga kvintetten i glänsande
blått som sjunger "Is this the chattanooga choo-choo"
inför en jublande publik i ett öltält sponsrat
av old speckled hen, eller de som ler lyckliga då man
ber om ett foto av dem i deras femtiotaldress. Det är
inte det som gör tiden annorlunda här. Det är
inte tingen i sig. Det är längtan till dem och deras
tid. Till dagar som slutat finnas.
|
 |
Vi har landat i en mörk onsdagkväll
och sedan tagit oss en vid sväng runt London för
att möta natt och morgon i ett samhälle jag inte
minns namnet på. På ett hotell jag snart skall
glömma. Det är där vi möter den tjockfryntliga
receptionisten.
Därifrån tar vi oss till
Caterham. Inte visste jag att bilmärket döpts efter
ett samhälle. Det är några mil i motsatt riktning
mot vår väg till Goodwood. Det gör oss nu
ingenting då vi är här på semester och
skönlevnad. Nu skall vi uppleva en engelsk biltillverkare
inhyst i en kall liten lokal föreställer vi oss.
Det är ju så de ser ut har man hört. Därför
ger vi inte upp då vi inte omedlebart upptäcker
stället. Inte förrän en av små sportbilar
till synes ointresserad herre upplyser oss att fabriken flyttat
till stället vi nyss övernattat på. Inga Sevenbilar
här alltså. Men Loftis har fått upp ånga
och vittring, nu vill han finna en liten Sevenhandlare för
att prata skärmar till sin Lotus 7, och långt om
länge, efter att vi kört förbi den GPS-markerade
vägen både en och två gånger i det
att någon väg ej står att finna, gör
vi ändå försöket in på en illa
asfalterad bakgård, och där ligger det, med välfyllt
sortiment och det står inte länge förrän
vi görs sällskap av ett gäng italienare som
tagit sig till England i en 911 och en Alfa med samma mål
som vi: Goodwood och denna lilla handlare med välfyllda
hyllor. Ägaren, med ett hår som är hämtat
från nedersta nacken och framdraget i en virvlande märklig
lugg, frågar Loftis om vi verkligen är från
Sverige alla fyra, då en av oss uppvisar en likhet,
enligt honom, som gör honom övertygad att sällskapet,
av någon jävla anledning, fått med sig en
amerikansk fotbollsmålvakt spelande i engelska ligan,
till hans enkla käll. Loftis får de skärmar
han önskat men någon autograf skrives icke.
Cigaretter kostar 85 pix i England.
För one package of fags! Eight pound fifty! Det är
dock inget hinder. Så gott är det. Det är
nämligen tillåtet att röka då man är
utomlands. Från 0 till dryga 20 per dag bara så
där. Det är acceleration det. Men 85 spänn.
Och så tjatas det om att vi har massa skattepålägg
i Sverige. Jag vill för mina kamraters skull framhålla
att rökandet var mitt eget. Inga nikotindoftande misstankar
skall skymma deras vackra anleten.
|
Jag tog hjälp för att förbättra
mitt fotograferande innan resan. Alla alternativ och möjligheter
skulle gås igenom för att lyckas bättre med
korten. Jag kunde till och med tänka mig att köra
med halvautomatik om det skulle vara bättre. Skita i hantverket
och nöja mig med resultatet. Bara det blev bra. Därför
fick jag mig en ordentlig genomgång dagen innan vi åkte
av en fotolärare. Det var först då jag kom hem
igen jag granskade resultatet. Jag brukar, för mitt eget
höga nöjes och återupplevelsens skull vänta
tills dess. Då tittade jag.
I datorn. Det blev skit. Jag har inte misslyckats så med
fotograferingen sedan sista automatikfotot. Antagligen var de
inställningshjälpmedel jag aktiverade inte optimala
för min typ av fotografering. Men jag försöker
nu intala mig att kameran intog det vi alla gjorde på
Goodwood: the old way of living, the old way of doing things.
Därför är kortens oskärpa inte den moderna
digitalkamerans, det är femtiotalets kamerors brus, det
är sextiotalets suddighet. På samma sätt är
det med den fylla som eventuellt framkommer i den följande
texten, koppla den inte till våra nuvarande mogna jag,
se det som ett eko från vårt sjuttiotals ungdoms
rus. |

Vi tar oss efter denna utflykt till Goodwood.
Längs slingrande böljande vägar. Mot de öppna
fälten. Torsdag är pre-dag på Goodwood. Det
är före ut- och uppklädning i tidsriktig klädsel,
innan banaktiviteter, innan serveringars öppnande, det
är på sin höjd en kopp kaffe. Det är den
stora uppladdningen. Alla tävlingsbilar skall vara på
sin depåplats till 17.00 så det är välfyllt.
Mekaniker kör fram däck, bilar rullar mot besiktning.
Det är den stora vackra villervallan. En och annan förare
dyker upp. På restaurangerna görs menyerna redo.
Nu går vi lugnt bland alla bilar i depån, kommer
nära nära. Vår stora idol är på plats,
Kenny Bräck. Eller Brack som han heter här. Han är
stor, skall bli större. Hade vi vid denna stund fått
i oss det dricka vi omsider skall få, hade vi brustit
ut i den svenska nationalsången. Fyra glada svenskar i
tweed. |
Goodwood Revival är lord Marchs.
Det är han som, så att säga, håller fest.
Han äger hela jävla skiten från norr till syd,
från väst till öst så långt man
kan se och ännu längre, för det är backigt
här och är det inte det som skymmer så är
det häckarna längs vägarna. Men han äger
racerbanan, en golfbana en hästkapplöpningsbana, ett
slott och lite stuff. Det är hans. Därför avlägger
vi en artighetsvisit till honom sedan vi sett oss mätta
i depåerna. Hemma på slottet har han samlat ihop
ett gäng vitklädda cricketspelare i form av racerförare
på sin gräsplan och ett gäng andra nobiliteter
som tittar på, sittandes elegant på enkla trästolar
eller på på dörrstegen på sina Rollsar.
Det går en halv värld emellan en cricketplans långsida
och en hockeyrinks sarg. Lorden hälsar. |
 |
 |
Vi vänder för första
gången sedan mot Midhurst, det gamla nästet med
Tony och Trisha. Här har vi bott förr, Loftis fem
gånger. Här njuter vi helgens första teknektar,
helgens första whiskey. Dessa drycker och smakupplevelser
drar oss sedan ned till samhällets lilla centrum för
den traditionella inledande uteölen. Hade vi nu inte
fått smak på alkoholen hade vi kanske strosat
runt och tittat på fastighetspriser. Dem ger vi nu fan
och förlikar oss med ale och lager, medan den svaga engelska
septemberbrisen drar genom den tajta genomfartsleden, sneddar
över torget, drar förbi kyrkan och hälsar oss
vänligt välkomna. "Skål" viskar
den och vi skålar artigt tillbaka.
Det är bra då. Det är
bäst. Sittandes så, med en aftonrodnad på
väg mot grått, varm av sprit, lyckliggjord av öl,
cigaretter, kamrater och med hela helgen i framtiden. Med
mängder av cigaretter att röka. Sen gick vi och
åt.
|

Back to track
Fredag morgon och Goodwood åter. Det har regnat under
natten. Det kommer några skurar på morgonkvisten
också. Adrian Newey som är geniernas geni inom F1-världen
och skapat guld till Sebastian Vettel, äger en Ford GT40.
Det är inget konstigt. Newey, för vilken en GT40 antagligen
innebär föga ekonomisk ansträngning, äger
många bilar. Denna sin GT40 har han här valt att
dela med Kenny Bräck för 45-minutersloppet om lördagen.
Det gör han rätt i. Vi, (och Newey är ju en av
dem), som sett Bräck här tidigare, vet att det är
svårt att överträffa svensken här. Det
är egentligen svårt att riktigt ta till sig hur snabb
han är bland idel ädel raceradel på plats. Han
kör skiten av dem. På träningen inleder Newey,
och han är på inget vis långsam. Han är
snarare på de flesta sätt otroligt snabb. För
att vara en medelålders man utan, (mig veterligen - och
jag har sökt,) egen racingkarriär i ungdomen, är
han fantastiskt kvick. Men sedan kommer Kenny och bilen ryster
och skakar. Av vilken anledning och exakt varför förstod
jag inte riktigt förrän jag såg den vitt spridda
in-car-videon från just detta tillfälle, då
jag kommit hem. |

På det näst sista kvalificeringsvarvet
tar han pole med 1,8 sekunder på den upptorkande banan
och vi är lyriska och vet knappt till oss av lovord. Så
blir han slagen på det allra sista varvet av Mike Walker
och vi mumlar något om "upptorkande." Men han
blir tvåa och det förtar ytterst lite av vår
dyrkan för värmlänningen. Men vi dyrkar annat
också och på det hela taget gör vi oss sedan
en lycklig fredag. |
 |
 |
Lördag är tävlingsdag
och folkvimmlet är mäktigt. Vi drar våra
lovar runt de makalösa parkeringsplatserna. Artrikedomen
är astonishing. Bland annat en belgiskregistrerad MGC GTS
som är det vackraste jag sett i den vägen. Och det
är en skön väg. Vi rör oss sedan runt banan.
Avstånden mellan öldepåerna är noggrant
utmätta så att ingen som vill skall försmäkta.
Vid ett tillfälle försvinner Ande(r)s och vi blir
riktigt oroliga. Särskilt som han är försiktig
med ölen dagtid och oron växer sig starkare och vi
bankar på låsta toalettdörrar och tar hjälp
av städerskor och hans mobil är död och vi söker
genom folkmyllret och frågar om någon sett "a
polish farmer". "A polack." Det har ingen men
efter halvannan timme kommer han lugnt vandrande. Den polska
kepsen i hand. Mobilen har han råkat slå av och
allt blir som det alltid är på Goodwood. Gemytligt,
och snart tar även Ande(r)s en öl och vi andra tar
fler, som för att fira liksom och jag röker cigaretter
och snart har vi gått så pass långt att vi
kommit till nästa ölstopp. |

Nere vid den kurvsektion som heter St
Marys bevittnar vi lämpligt nog det heat som heter just
St Marys trophy och innehåller mängder av toppförare
som står för dagens tätaste och hårdaste
kamp om segern där Tom Kristensen i en Ford Galaxie, Frank
Stippler i en Alfa och Jochen Mass i ytterligare en Galaxie
jagar varandra från vett och sans men utan att köra
varandra av banan. Loppet slutar i nämnd ordning och Kristensen
är fantastisk. |
Omedlbart därefter är det dags
för Kenny Bräck i Whitsun trophy med 27 stycken äkta
Ford GT40 och bara det utgör en makalös upplevelse.
Mångmiljonbilar hanteras som de tävlingsinstrument
de en gång skapades till. Det är tätt, hårt
och over the edge. Newey inleder i bil nr 5 och fightas hela
tiden i täten. Efter 12 varv lämnar han över
till Kenny och redan sex varv senare tar han över ledningen
och slutar 45-minuterstävlingen som överlägsen
vinnare. Varför sjöng vi inte då? |

Newey and king Kenny

Goodwood Revivals bilar, flygplan och
motorcyklar är enastående, förra gången
jag var här värderade engelska tidningen Motor Sport
ett enda startfälts bilar till över en mijard kronor.
Tusen miljoner! Det är legender som rattas av legender.
Men faktiskt, at the end of the day är det människorna
på plats som gör det här eventet så extraordinärt... |


We´ll meet again.
Don´t know where, don´t know when. But I know we´ll
meet again some sunny day...
På kvällen i Midhurst hamnar
vi på the Wheatsheaf och Jönköpingsdelen av
kvartetten snackar jönköpingsbor, jönköpingsminnen
och jönköpingsadresser på jönköpingsromani
och jag känner mig utanför och drar till de fulla
lokalborna och mina cigaretter. Vi hålls där någon
timme. Sen beger vi oss hem till Tony och Trisha, dricker
upp slattarna i flaskorna, tittar på den nyinköpta
rakkrämen på sängbordet som kommer att stå
kvar där, oöppnad, långt ifrån de granskande
kamerorna då vi passerar flygplatskontrollen. Vi går
till sängs, vi vaknar och det är söndag och
vi far norrut efter en försiktig engelsk frukost och
på vägen mot London tar vi vändan inom Brands
Hatch och sen därifrån igen för vi vet att
tiden är utmätt nu och vi mönstrar på
flyget och sen är vi i Göteborg om den tidiga kvällen.
Och den dag som åter funnits finns ej mer.
Tick tack.
|
|