
Odyssén
på Goodwood Revival fortsätter. Bilder på unika bilar var utlovat.
Upp till var och en att bedöma hur unika de är. För tangentföraren,
som följt F1 sedan 50-talets mitt är det en fantastisk upplevelse
att stifta bekantskap med dåtidens fartvidunder. Från en tid då enbart
mekaniskt grepp fanns och kurvorna togs med kontrollerad fyrhjulssladd.
Stora rattar, papphattar och kortärmade skjortor. Inga servos, osynkade
lådor och trumbromsar. Tänka sig Fangio på Nürburgring med häckar
som banavgränsning, med Finlandshopp och betydligt fler kurvor än
dagen 73. Jo jo. |
Kjell fotograferar och berättar vidare

Bröderna Singleton smygande utmed depåstaketet bakom den erorma och unika
uppställningen av BRM formel 1- bilar

Hm. Ganska tydliga krav på depåbesökare.

Dessa har nog klarat sig genom nålsögat och förefaller vara på väg ut.

Sir John Surtees, ende världsmästaren i Road Racings och bilracings toppklasser.
Låser upp den BMW 507 han fick som belöning för sitt första VM på MV Augusta
av greve Augusta

BRM med kylningsproblem?

BRM P278 1961-1962. Vann VM med Graham Hill vid ratten 1962.
Avgaspiporna hade en tendens att trilla av och vålla effektförlust.

BRM 261. Vann Italiens GP på Monza 1965

En mäktig samling av Ford GT40

Ford GT40 1965 och 1966. Viss utveckling av luftintgen har skett.

Ford GT40 med startnummer 5 ägs och körs av Adrian Newey. Chief Technical
Officer i det med råge
bäst finansierade F1-stallet. 3 miljarder i årsbudget varav Adrian sannolikt
får åtskilliga miljoner.
Har alltså råd med exklusiva bilar.

Ford GT40-skal

Jaguarer. D-type i förgrunden, C- och E-type i bakgrund.
 |
Lotus 25.
Revolutionerande Colin Chapman-konstruktion 1962. Första F1 med monocoque
d v s självbärande kaross. Innan var rörramarna förhärskande. När
John Cooper, mannen som först satte motorn bakom föraren i en efterkrigs-F1,
inspekterade bilen frågade han Colin var han gjort av chassit. Vridstyvheten
var 3 ggr föregångaren Lotus 21 och vägde bara hälften. En annan nyhet
var den halvliggande körställningen. Jim Clark vann F1-VM 1963 och
förlorade det knappt 1962 och 1964. Motorproblem i sista loppet båda
gångena. |

Lotus 25. Hade en 1,5 liters Coventy Climax motor.

Här kröp en av tidernas bästa F1-förare, Jim Clark, ned i halvliggande
ställning

Lotus 25. Vidareutvecklades sedermera till Lotus 33

Lotus 25. Stilren. Ingen reklam.Inga vingar. Bara mekaniskt grepp. Mycket
sådant förvisso.

Austin Healey 100S 1955. Ägare och förare: Mark Knopfler.
Naturligtvis dök Healey-klubbens ordförande P-G Johansson upp i tillsammans
med Nils Nyblaeus

Healey 100S

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och
beundra.

Varför ser denna man så nöjd ut?

Jo. Han har funnit sitt favoritkäk och -dryck.

Anders L i stilla begrunda. Är det inte en Porsche i bakgrunden?

Jojomän. En enda Porsche deltog. En 718 RS 61 från 1960. Inget för Porsche-dyrkarna
alltså detta Goodwood.
Inga 917 eller 911, 912 eller vad du vill..

Herr Nord bör le igenkännande mot den främre bilen.

Mullig maskin.

Mera mullig maskin

Brandsprutemotorn. Coventry Climax.

Månne herrarna diskuterar om en sådan här motor passar i ett Lotus Elan-chassi

1964 Brabham-Climax BT11. I bakgrunden en Brabham-Climax BT7

Trött, trött. Sov sött!
 |
Ferrari 500/625 1952
|

Lancia D50
1954-1955. Notera bränsletankarnas placering mellan hjulen. Gav bättre
balans än att ha tanken
bakom förare. Motorn en V8 på 200HK monterad snett i 12 graders vinkel
så att kardanaxeln löpte så att
sätet kunde placeras lågt. Transaxel-konstruktion.
 |
Lancia-Ferrari
D50A 1956. En av tidernas bästa, om inte t o m den bäste, Juan-Manuel
Fangio vann VM 1956 i en sådan tack vare att hans störste konkurrent
Peter Collins överlät sin bil till honom. Peter Collins omkom 1958
i en olycka i Pflanzgarten. |

Ferrari 156 1961 "Shark-nose" replica. Phil Hill vann VM 1961 då hans
stallkamrat Graf Berghe von Trips omkom på Monza.

Ferrari 196 SP 1962

Måste få återvända till min drömbil. Ferrari 250 GTO 1962. Får nog fortsätta
drömma ett tag till.
Har inga £20 millioner ännu.

Njut

Mer

Mer

Ferrari 330 GTO
 |
Maserati
250F "Fluoricentro" 1957. I en sådan vann Fangio VM 1957 då han bl
a presterade den legendariska upphämtningen och omkörningen på Nürburgring
av stallkamraterna Mike Hawthorne och Peter Collins som då körde Ferrari
|

1954 Maserati 250F

Ytterligare en Maserati 250F

1949 Maserati 4CLT

Andra tider då. Krävde sin man

Notera ett modernt instrument av märket Smith. Verkar vara vattentemperaturen.
Nog så viktig nu, men tydligen inte då.

Inga kommentarer

Det här slår ta mej tusan våran Kurtan. Så här mycket tror jag aldrig
han har skruvat i depån.

Snygg Austin Healey

Yttre depåområdet, dit alla har tillträde

2 st Austin A35 1957 resp 1958. Kördes av Martin Brundle respektive Tony
Jardin

1958 Gaz Volga M21. Kördes av Vitaly Petrov

1958 Ford Prefect 107E. Kördes av Jackie Oliver

Behöver knappast några kommentarer

Servicebil

Bröderna studerar
1960 Cooper Climax T53 "lowline" F1

Intressant historik

Bengt har fallit i trance. Alfa Romeo är hans märke. Som synes i bakgrunden
är det en 1953 Disco Volante (flygande tefat)

Dunlop Racing. Klassiskt mönster.

Skylten säger det mesta

Avdelningen sports-racing proyotype av det slag som tävlade mellan 1963
och 1966. I förgrunden syns Bobby Rahals 1964 Brabham-BRM BT8. Nr 17 är
en Lotus Ford 30. En sådan som Leif Norberg har.

Hmmm. Var kommer damen ifrån?

Tidig open wheeler

Tvångsandningsapparat

Jo, Jo. Grejer de.

Superskön Bugatti-motor

Träningsdags. Nicolas Minassian i Peugeot

1959 Riley One-Point-Five

1959 Tatra T603 med norske f d rallyföraren John Haugland vid ratten

De två Austins för Jardine och Brundle

Den ryska björnen, Gaz Volga

1964 Ferrari LM (Le Mans)

Bobby Rahal i egen hög person i sin Brabham

Närmar sig

Hej Bobby! ---- " Känner vi varandra?"

Gregor Fisken, välsituerad innhavare av FISKENS historiska bilförsäljning
i 1965 Ford GT40.

1957 Ferrari 500 TRC. 680 kilo, 190 hästar

Lotus 15's

Höga ambitioner
återspeglar denna sidoruta

Jo det är en bonus att kunna släcka törsten på ett anständigt sätt med
en pint real ale

Dagen lider mot sitt slut och skymningen faller över den vackra tävlingsdepåbyggnaden

Folkvandringen hemåt påbörjad

Helnöjd efter en dag vid racerbanan

En del firar med klass

Hem, ljuva temporärar hem

Hyrbilen parkerad framför vårt B&B
Till sist
ett citat från en av mina tidiga favoritförfattare Ernest Hemingway:
"There are two kinds of sports: Motoracing and bullfighting. The
rest are only games…"
Nästa avsnitt,
som blir det sista, behandlar själva tävlingarna.
|
|