Odyssén på Goodwood Revival fortsätter. Bilder på unika bilar var utlovat. Upp till var och en att bedöma hur unika de är. För tangentföraren, som följt F1 sedan 50-talets mitt är det en fantastisk upplevelse att stifta bekantskap med dåtidens fartvidunder. Från en tid då enbart mekaniskt grepp fanns och kurvorna togs med kontrollerad fyrhjulssladd. Stora rattar, papphattar och kortärmade skjortor. Inga servos, osynkade lådor och trumbromsar. Tänka sig Fangio på Nürburgring med häckar som banavgränsning, med Finlandshopp och betydligt fler kurvor än dagen 73. Jo jo.

Kjell fotograferar och berättar vidare


Bröderna Singleton smygande utmed depåstaketet bakom den erorma och unika uppställningen av BRM formel 1- bilar

 


Hm. Ganska tydliga krav på depåbesökare.


Dessa har nog klarat sig genom nålsögat och förefaller vara på väg ut.


Sir John Surtees, ende världsmästaren i Road Racings och bilracings toppklasser.
Låser upp den BMW 507 han fick som belöning för sitt första VM på MV Augusta av greve Augusta

 


BRM med kylningsproblem?

 


BRM P278 1961-1962. Vann VM med Graham Hill vid ratten 1962.
Avgaspiporna hade en tendens att trilla av och vålla effektförlust.

 


BRM 261. Vann Italiens GP på Monza 1965

 


En mäktig samling av Ford GT40

 


Ford GT40 1965 och 1966. Viss utveckling av luftintgen har skett.

 


Ford GT40 med startnummer 5 ägs och körs av Adrian Newey. Chief Technical Officer i det med råge
bäst finansierade F1-stallet. 3 miljarder i årsbudget varav Adrian sannolikt får åtskilliga miljoner.
Har alltså råd med exklusiva bilar.

 


Ford GT40-skal

 


Jaguarer. D-type i förgrunden, C- och E-type i bakgrund.

 

Lotus 25. Revolutionerande Colin Chapman-konstruktion 1962. Första F1 med monocoque d v s självbärande kaross. Innan var rörramarna förhärskande. När John Cooper, mannen som först satte motorn bakom föraren i en efterkrigs-F1, inspekterade bilen frågade han Colin var han gjort av chassit. Vridstyvheten var 3 ggr föregångaren Lotus 21 och vägde bara hälften. En annan nyhet var den halvliggande körställningen. Jim Clark vann F1-VM 1963 och förlorade det knappt 1962 och 1964. Motorproblem i sista loppet båda gångena.




Lotus 25. Hade en 1,5 liters Coventy Climax motor.

 


Här kröp en av tidernas bästa F1-förare, Jim Clark, ned i halvliggande ställning

 


Lotus 25. Vidareutvecklades sedermera till Lotus 33

 


Lotus 25. Stilren. Ingen reklam.Inga vingar. Bara mekaniskt grepp. Mycket sådant förvisso.

 


Austin Healey 100S 1955. Ägare och förare: Mark Knopfler.
Naturligtvis dök Healey-klubbens ordförande P-G Johansson upp i tillsammans med Nils Nyblaeus

 


Healey 100S

 


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Depån är en ytterst trevlig uppehållsplats med massor att se, göra och beundra.


Varför ser denna man så nöjd ut?


Jo. Han har funnit sitt favoritkäk och -dryck.


Anders L i stilla begrunda. Är det inte en Porsche i bakgrunden?


Jojomän. En enda Porsche deltog. En 718 RS 61 från 1960. Inget för Porsche-dyrkarna alltså detta Goodwood.
Inga 917 eller 911, 912 eller vad du vill..


Herr Nord bör le igenkännande mot den främre bilen.


Mullig maskin.


Mera mullig maskin


Brandsprutemotorn. Coventry Climax.


Månne herrarna diskuterar om en sådan här motor passar i ett Lotus Elan-chassi


1964 Brabham-Climax BT11. I bakgrunden en Brabham-Climax BT7


Trött, trött. Sov sött!

Ferrari 500/625 1952




Lancia D50 1954-1955. Notera bränsletankarnas placering mellan hjulen. Gav bättre balans än att ha tanken
bakom förare. Motorn en V8 på 200HK monterad snett i 12 graders vinkel så att kardanaxeln löpte så att
sätet kunde placeras lågt. Transaxel-konstruktion.

Lancia-Ferrari D50A 1956. En av tidernas bästa, om inte t o m den bäste, Juan-Manuel Fangio vann VM 1956 i en sådan tack vare att hans störste konkurrent Peter Collins överlät sin bil till honom. Peter Collins omkom 1958 i en olycka i Pflanzgarten.




Ferrari 156 1961 "Shark-nose" replica. Phil Hill vann VM 1961 då hans stallkamrat Graf Berghe von Trips omkom på Monza.


Ferrari 196 SP 1962


Måste få återvända till min drömbil. Ferrari 250 GTO 1962. Får nog fortsätta drömma ett tag till.
Har inga £20 millioner ännu.


Njut


Mer


Mer


Ferrari 330 GTO

Maserati 250F "Fluoricentro" 1957. I en sådan vann Fangio VM 1957 då han bl a presterade den legendariska upphämtningen och omkörningen på Nürburgring av stallkamraterna Mike Hawthorne och Peter Collins som då körde Ferrari




1954 Maserati 250F


Ytterligare en Maserati 250F


1949 Maserati 4CLT


Andra tider då. Krävde sin man


Notera ett modernt instrument av märket Smith. Verkar vara vattentemperaturen. Nog så viktig nu, men tydligen inte då.


Inga kommentarer


Det här slår ta mej tusan våran Kurtan. Så här mycket tror jag aldrig han har skruvat i depån.


Snygg Austin Healey


Yttre depåområdet, dit alla har tillträde


2 st Austin A35 1957 resp 1958. Kördes av Martin Brundle respektive Tony Jardin


1958 Gaz Volga M21. Kördes av Vitaly Petrov


1958 Ford Prefect 107E. Kördes av Jackie Oliver


Behöver knappast några kommentarer


Servicebil


Bröderna studerar 1960 Cooper Climax T53 "lowline" F1


Intressant historik


Bengt har fallit i trance. Alfa Romeo är hans märke. Som synes i bakgrunden är det en 1953 Disco Volante (flygande tefat)


Dunlop Racing. Klassiskt mönster.


Skylten säger det mesta


Avdelningen sports-racing proyotype av det slag som tävlade mellan 1963 och 1966. I förgrunden syns Bobby Rahals 1964 Brabham-BRM BT8. Nr 17 är en Lotus Ford 30. En sådan som Leif Norberg har.


Hmmm. Var kommer damen ifrån?


Tidig open wheeler


Tvångsandningsapparat


Jo, Jo. Grejer de.


Superskön Bugatti-motor


Träningsdags. Nicolas Minassian i Peugeot


1959 Riley One-Point-Five


1959 Tatra T603 med norske f d rallyföraren John Haugland vid ratten


De två Austins för Jardine och Brundle


Den ryska björnen, Gaz Volga


1964 Ferrari LM (Le Mans)


Bobby Rahal i egen hög person i sin Brabham


Närmar sig


Hej Bobby! ---- " Känner vi varandra?"


Gregor Fisken, välsituerad innhavare av FISKENS historiska bilförsäljning i 1965 Ford GT40.


1957 Ferrari 500 TRC. 680 kilo, 190 hästar


Lotus 15's


Höga ambitioner återspeglar denna sidoruta


Jo det är en bonus att kunna släcka törsten på ett anständigt sätt med en pint real ale


Dagen lider mot sitt slut och skymningen faller över den vackra tävlingsdepåbyggnaden


Folkvandringen hemåt påbörjad


Helnöjd efter en dag vid racerbanan


En del firar med klass


Hem, ljuva temporärar hem


Hyrbilen parkerad framför vårt B&B

Till sist ett citat från en av mina tidiga favoritförfattare Ernest Hemingway: "There are two kinds of sports: Motoracing and bullfighting. The rest are only games…"

Nästa avsnitt, som blir det sista, behandlar själva tävlingarna.