Goodwood Revival
17-19 sep 2010

Kjell fortsätter berättandet från Goodwood i del 2, nu har också Ande(r)s Claesson trätt in som fotograf:

När man tidigt om morgonen billedes kommer till banan från sitt övernattningsläger och dirigeras ut på de enorma gräsytorna, ställer ifrån sig hyrbilen och promenerar mot insläppet är redan dagens första flyguppvisning i gång (08.45). Sedan möts man av en mäktig entusiastparkering. Drivor av sportbilar av alla de slag oformatterade d v s blandad uppställning i ankomstföljd. Inga välordnade klubbparkeringar. Ginge att tillbringa dagar bara där.


 

 


(Now we´re talking. Sebring-replica med breda ekerfälgar - hur häftigt är inte det!)

Vidare mot banan slås man av hur lojalt besökarna ställer upp på klädkoden. Även så vi försöker.Vips känner man historiens vingslag och låter sig förflyttas åtskilliga årtionden tillbaka i tiden. Kvinnorna…kvinnorna…...Kvinnor, som vill och får vara kvinnor. Glamoröst och beundransvärt. Kolla in spirorna grabbar! Är det något som brittiskorna har så är det långa ben i baletten. Ginge att tillbringa all tid bara till att beundra.

 

 

 

 

 


Kolla vem smyger omkring i bakgrunden

 

 


(Han kunde inte hålla sig länge...nu är han tillbaks, den polske bonden)

 


(Ursäkta att jag griper in i er berättelse, men.. jag blir lite orolig: Vad är det kvinnan i mitten håller i sina händer? Inte har hon fått av sig ....? Inte är det väl möjligt? Grabbar?)

 

Väl igenom det smidigt arrangerade insläppet möts man av marknaden. Ett speciellt område med marknadstält är avsatt till månglarna. Kläder, böcker, klockor, bilmodeller…….. En Art Deco-byggnad innehåller en exklusiv bilutställning och ute på fältet är det flygutställning. Dessutom finns ett fullmatat tivoli med dansbana, där det buggades för fullt till underbara live-toner. Tesco har en fullvärdig butik inne på området, så egentligen kan man vara på plats dygnet runt. Någonstans att sova några timmar bara.

 

 

 

 

 

 

 

Nästa anhalt. Depåerna. Horder av klassiska bilar fram till och med tävlingsår 1966 medverkar, liksom dåtida och nutida förare och entusiaster. Några exempel på förare: Stirling Moss, John Surtees, Jackie Stewart, Richard Attwood, Derek Bell, Brian Redman, Martin Brundle, Jackie Oliver, Jochen Mass, Gerhard Berger, Christian Horner, Adrian Newey, Tom Kristensen. Mark Knopfler, Rowan Atkinson, John Haugland….och så håller det på.

De mest exklusiva bilarnas depå kräver speciella biljetter. Sådana har inte vi, utan vi fick snällt glida omkring utanför staketet ca 50 cm från bilarna. Detta troligtvis för att det inte skall dräglas på underverken. Ferrari 250 GTO 1962. En dröm sedan den först sågs i ett antal på Karlskoga-banan tidigt 60-tal. Två stycken i depån. En ägd av Nick Mason(Pink Floyd, Ten Tenths Ltd. Engelskt uttryck för att ta ut max av en bil). Till yttermera visso med registreringsnummer 250GTO. Mängder med historiskt intressanta bilar. Formel Junior, Formel 1, standardvagnar, racersportvagnar …….. Fram på eftermiddagen iscensattes en skolpojkskupp av 4 vuxna män, som helt sonika smet in bakom ryggen på en ouppmärksam vakt. Sedan kundes det fritt botaniseras bland allt godiset (Förlåt.. förlåt).


BRM 60 år. Världens största sammandragning av BRM F1. 30 st

 


Sir John Surtees

 


Sir Stirling Moss

 


Barrie Williams. Legendarisk hundkojechaufför. Körde diverse bilar i alla lopp.

 


En av världens mest attraktiva sportvagnar: Ferrari 250 GTO. Tillhörande Nick Mason trummis i Pink Floyd

 


Nick Mason t h och Mark Hales signerar böcker.

 

 

 

 

 

 

I del 3 utlovas mer bilder från depåerna på unika bilar

Kjell