Som alltid då det är
träff i Norrahammargaraget så är uppslutningen
stor. Väldigt stor. Mest för att förväntan
är stor över vad gossarna hittat på sen senast.
Många hade hört talas om Tommys senaste inköp
och var nyfikna över denna och vad Tommy tänkt sig
med sin ex-Kenneth Hansen Citroen-rallycrossare. Någon
suktade måhända ett ögonblick efter glögg.
Därför hade Ande(r)s slagit på stort och inhandlat
två (2) flaskor till fyrtio besökare! Det är
inte utan anledning han innehar kassörskapet i sällskapet.
Vad fick dessa se då?
Ja allt kan inte återges, delvis för att den kamera
som fungerat så förtjänstfullt under längre
tid vägrade förhålla sig vänligt till
vidvinkelobjektivet. Att vända runt med teleditot i ett
garage medför fara och svåröverskådliga
perspektiv.
Tommy har alltså
inhandlat en av Kenneth Hansens f.d. rallycross-citroener.
Bilen är inte fullständig, motor och drivlina ingick
inte. Om detta var Tommys önskan vet jag inte, men förmodligen.
Tommy har egen motor. Citroenen håller på att
förses med rak turbomatad BMW M5-sexa på 3,6 liter
och 1000 hk och 1000 newton. 1100 kilo tänker Tommy att
den kommer att väga, gatureggad och klar. Sekventiell
låda är tanken. Sommarn 2010 är det tänkt
att han skall släppa lös besten. Fiat Uno:n hans
står lugn och klar inför våren. Ni har säkert
sett den och imponerats men har jag börjat slänga
ut effektsiffror så gör jag det för den lille
italienaren ock: 350 hk och 480 newtonmeter i vrid. Det är
inte konstigt att den lille krabaten aldrig slutar spinna.
Johan håller fast
vid sin Nissan Sunny GTiR, där R:et innebär turbo
och 4-hjulsdrift som plus på den vanliga GTi:n. Bilen
har ju Stig Blomqvist-historia och genomgår, med norrahammarmått
mätt, en mild uppgradering. Orginalmotorns 220 hästar
har fördubblats och en ny växellåda av dogbox
är på väg in. Johan försökte förklara
och visa skillnaden på orginalets synkringsförsedda
och denna brutalare variant där växlarna slås
och huggs med minimala tids- och effektförluster. Men
ni vet kanske? Det var väl till höstslalomen du
skulle bli färdig Johan?
Fredrik har ju sin vansinnes-BMW,
nu grövre än
någonsin. Ni vet den där volvofrustande kolfibermarinerade
saken på nu 500 hk och 700 newton. Nu rullar den på
svarta rondellfälgar på 10x18 bak och 8,5x18 fram.
Mest häpnadsväckande kanske: färdigutvecklad!
En anledningen till detta är väl att Tommys Citroen
inte givit Fredrik någon ro så ett nytt bygge
införskaffats: en Chevrolet Camaro 67:a som snart skall
ta BMW:ns plats i utvecklingsverkstan.
-Hur har du tänkt dig den då?
-Rörram, 4-hjulsdrift, gärna 4-ventils V8:a. Gärna
japanskt.
Säger han. Och man blir inte förvånad.
Alla dessa bilar förtjänar
mer, jag är medveten om det, och vi kom överens
om ordentligare reportage om varje bil framåt vårkanten.
Fredrik är inte heller så nöjd med att folk
tror att hans BMW fortfarande är den klena vagn som den
var då vi reportagerade om den på Sidan.
Grabbarna har ju inte varit
så synliga i år, främsta anledningen till
det är den norska klubben Gatebil som har ett regelssytem
som lättare svalt norrahamrarnas bilar. Men det är
bra organisation och kul försäkrar de. Många
svenskar är med på dessa träffar.
Ja det var den aftonen det,
många tappade hakor och gapande munnar och gillande
nickar. Och vi avslutar väl med det där med att
spränga gränser. När jag frågar Fredrik
vilken effekt han tänkt sig för Camaron, svarar
han: "Ja mer än Tommy i alla fall"!
|