Det var poesi-festival i Nässjö i fredags.
Med Ranelid, Wulf och grabbarna. Jag hade tänkt åka
dit, men jag sparade mig för Mantorp. Jag var övertygad
om att den poesi som finns i en vansinnigt urvarvad F1-motor
född och ompysslad av dess skapare, rattad runt banan
av Luca Badoer eller Filip Massa skulle vara otroligt
mer omtumlande och känsloladdad. Att skönheten
i gamla klassiker som Daytonan, 250-modeller av olika
snitt och David Pipers 330 skulle överglänsa
det uttalade ordets. Jag hade fel.
 |
|
På plats fanns INGEN av de utlovade klassiska bilarna,
under den tid som vikts åt rariteterna körde
nu en, i och för sig vacker, replika, runt varv efter
varv. I högtalarna försvarades det hela med
att andra arrangörer hade betalat de utlovade ekipagen
mer! Den europeiska klassen hade lockat 10 stycken bilar
till start, och det tack vare ett antal svenska inhopp.
Och om det nu var en europeisk klass eller en tysk variant
blev inte helt klargjort. Och helgens stora dragplåster,
Ferrarifabrikens celebra besök, med F1:or av årsmodellerna
2002, 2001, 2000 plus ex-Gerhard Bergers turboversion
från -89, visade sig vara en 98:a, en 97:a plus
den där turbon, i händerna på ett antal,
förmodligen glada och rika, tyska amatörer.
Visserligen trevligt men inte var det enastående
direkt, maxvarvet var sänkt med 1000 varv och herrarna
gasade inte som då engelsmannen
Tony Worswick var här i maj med Hills ex-Arrows.
Vackrast nu var den gamla turbovagnen. F1:orna
var brutala skönheter en gång i tiden. Kul
var också Kari Mäkinens och den gnistrande
gula 333:ans inhopp i den svenska Challengeklassen som
var enda punkten på programmet som levde upp till
förväntningarna. Här gjorde Rolf en strong
uppkörning som slutade vid en sjundeplats sedan han
tvingats starta sist på grund av en korsad depåutfartslinje.
På söndagen
gick det än bättre för Rolf.
Efter en fjärde träningstid blev det en tredjeplats
i racet. Bara Tony Ring och Kari Mäkinen var före.
Det går bättre och bättre. Nu är
det dags att ändra utväxlingen då orginaldrevningen
självklart inte är anpassat för bankörning.
Att ha en bil växlad för 320 km/h kan förefalla
ganska meningslöst. Jyllandsringen i Danmark härnäst
- slutet på september.
Mazda-Magnus
Berglund fotade på söndagen.
Annars var det hela falsk marknadsföring
så det stänkte om det. Det är bara att
hoppas att söndagen blev bättre. För lördagen
var trist, händelsefattig och bilsnål. Och
inte växte Ferrarihjärtat av detta inte. I Ungern
rasade Barichellos bakvagn sönder och samman och
Schumacher blev varvad av ren och skär långsamhet
och förlorade nästan VM-ledningen genom sin
mediokra åttondeplats. Nä det här var
ingen Ferrarihelg att yvas över.
Vad lärde den oss då? Ja kanske
att man inte skall lita för mycket på vissa
storvulna arrangörers löften, och att det kan
vara bra med ordentligt mönsterdjup i blötan.
Eller hur Fredrik?
|