FEBRUARI
 |
Februari
dansar kylslagen långdans. Och man hukar. Men så
vips, kan man få för sig någonting. Man
kan gå en sväng. Man kan ta frugan på
en tur i park, säng eller skog. Om man nu har fruga.
Annars kan man ta sig en öl. Det går på
ett ut. Man kan även ta del av den information som
säger att: jo, älg och rådjur styrs av
instinkten och förflyttar sig till ungskog vid stormar.
JP säger sig ha hört att en skogsägare
funnit fem döda älgar under nedfallna träd.
Men det är andrahandsinfo och som sådan bör
den behandlas med nypan. Ingen som jobbar för Södra
med röjningsarbete sägs ha funnit något
dött djur enligt en jaktvårdskonsult. Sedär.
"Det finns inget som säger att en älg
- när stormen tar i - kan förutse att träd
skall falla och vad det kan ställa till med"
skriver tidningen. Nänä, det finns inget
som säger att det kommer att strula med Kurts 911
under våren heller, men lik förbannat kommer
det att göra det. Jag tror på älgens instinkt,
likväl som jag tror på 911:ans makt över
Kurt.
I
övrigt kan man bege sig åt Bremen till och
bese deras "Classic Motorshow". Den är
lämpligt nog intryckt i början av februari.
Sämre är valet av plats. Tyskland ligger som
bekant flera mil från Vättern. Detta bekom
inte Mats Svanberg, han gjorde resan ändå.
Antagligen höll han sig inte helt avvaktande till
den tyska ölen heller. Den mannen har mustascher
som gjorda för att doppas i väldiga ölsejdlar.
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Vilken
modell som inspirerade till Lilla röda traktorn
eller vad den hette är inte svårt att se.
Porsche, varför blev du inte vid din läst? |
Med
tanke på nedre delen av sidan passar väl denna
fabriks-CSL bra här. RP var ju anställd av BMW
för standardvagns-VM vid sidan av F1:en under några
år på sjuttiotalet. |
De
som inte beger sig söderöver kanske går
ut i sina garage och skruvar och donar. Förbättrar.
Slipar och skapar. För att "jävlar i
helvete visa". Någon bygger på själva
garaget i stället. Gör det stort nog att ta
över innefotbollen från Tipshallen. Andra smäller
på skärmbreddare på sin Escort. Det är
bra. Vissa jagar delar från England. Men för
de som inte har fallenhet för det där skruvandet,
vad gör vi? Jo, vi kan beställa oss en dvd som
behandlar ett formel 1-år av intresse. Till exempel
1978. Man tar ett år från då man präglades
som mest uti sin tidiga ungdom. Det är väl därför
Kjell alltid tjatar om sina förkrigsbilar. "Då
jävlar sladdades det", säger han. "Då
fanns inga vingar på bilarna. Då var det Lotus
och Ferrari som gällde. Då hjälptes inte
förarna av några tekniska hjälpmedel"
fortsätter han och går och köper en ny
fyrhjulsdriven bil av japanskt märke.
Men
den tiden glömmer vi, inte finns det väl några
bilder bevarade från då. Från 70-talet
finns det däremot nu dvd-utgåvor. Duke
har givit ut The Grand Prix collection, en serie
från vart och ett av åren under detta decennium.
De går att beställa. 246 kronor slutade notan
på för en från UK importerad film. För
det får man bara 52 minuter. Det är ganska
lite tid för att gå igenom en av de intressantaste
säsongerna som körts. Ja oavsett säsong
är det lite. Det måste ju finnas betydligt
mer matrial att visa. Resultatredovisning och grafik känns
dessutom lite amatörmässig och billig.
Men
det man får ta del av för en tillbaka till
en tid av tunna, slitna, tejpdekorerade hjälmar,
husvagnar, tofflor och högteknologisk innovation
i en salig blandning. Förare på tvären
genom Monacos gator, eller lugnt samspråkande med
varandra och med autografjagande fans. Där fanns
en tid för andhämtning. Skrattet levde granne
med döden. Utan skyddsnät, murar och avspärrningar.
Utan striktare regler vid startuppställningar och
utfarter ur depåer tycks det. En organisation av
tejp och ståltråd men med en förargeneration
som innehöll det bästa och mesta av talang och
karisma. Och bilar som skapade nya tekniska trender och
glänste av skönhet. Och Ronnie givetvis. Det
sista året. Återigen slås man över
med vilken respekt han omtalas.
|
 |
 |
Gilles
Villenueve accelererar ut ur depån. Riccardo Patrese
i Arrows bakom. Den bil som Gunnar Nilsson skulle kört
om inte cancern drabbat honom.
|
Jody
Scheckter i Wolf. Den canadensiske oljemiljonären
Walter Wolfs enbilsstall.
|
 |
 |
Ronnie
på väg mot seger i Sydafrika i modell 78, före
Jaques Lafitte i Ligier.
|
Heading the bunch i Monaco
|
och
här attackerande Scheckter i den nya Wolfen
 |
 |
Rupert
Keegans tunna, slitna hjälm ...
|
...
och Ickx´s underbart vackra riddarlika
|
Anderstorp
 |
 |
Brabhams
innovativa fläktbil, skapad av Gordon Murray för
att skapa sug under bilen. Uppståndelsen i Anderstorpdepån
var stor. |
Niki Lauda förde bilen till seger på Anderstorp
i dess enda GP-start. Sedan förbjöds den. Här
har han just passerat Andretti i Karusellen.
|
Österrike
På
Österrichring dominerade RP fullständigt,
såväl i regn ...
 |
 |
...
som solsken.
|
Så
vacker. Lotus 79
|
|
Monza
 |
 |
Inför
träningen till det sista GP:et. The dynamic duo.
|
Efteråt.
En orolig Mario skyndar på läkaren
|
Trots
chocken minns jag hur hårt man skulle gå in
för att fortsätta bejaka sitt F1-intresse. Trots
RP:s och Gunnars öden. Hur fel man fick. Från
79 och 80 minns jag ingenting.
Ja,
sådant här kan man alltså ägna sig
åt. Och så helt plötsligt bär vindarna
med sig plusgrader i byarna och mars skymtar om hörnet
och sen är det inte långt till lättklätt
och vårslalom och ......... Tjohoooo!
Kanske
man skulle beställa en film till.
|
|