THIS IS NOT ENGLAND
SEASON FINALE
Text & foto: Göran Larsson
I september skall man börja huka sig. För vinden, regnet, den annalkande vintern och för livet som sådant. Och ta sats.
Detta hjälpte Falkenbergshelgen av datum 16-17 till med. Lördagen var speciellt ansatt av nederbörd av regn och understundom hagel. Men det biter liksom inte på halläningarna, Falkenbergstävlingen är ett alldeles speciellt gemytligt och trevligt arrangemang. Det är ofta en bra samling bilar, i år uppåt 260 styck vilket nästan är lika många som SSM, uppdelat på 160 histriska och 100 i spvm, just som på Knutstorp alltså. det är en öppen och åskådarvänlig bana där man rör sig snabbt och fritt mellan olika banavsnitt, och, kanske främst, funktionärsstaben här är alltid så generöst välkomnande. Heder åt alla dessa.
Lördagen var alltså blöt, halkig och farlig. Åtminstone tre krascher där förare fick uppsöka sjukvård blev det. Alla kom dock snart tillbaka. Vi hade en hel del av vårt folk på plats: Claes Andersson och Anders Lotsengård i sina storstånkor i GT upp till -65, Arvid Viktorsson i Opel Ascona i klassen 66-71, Björn Otterberg i Formel Ford och i sportvagnsserien Bosse Johansson i sin Chevron i modsport.
Vi träffade Björn i sällskap med sonen Tomas, som ju kör snabb Reynard Formel 3:a här, på Silverstone där det drällde av formel fordar, inte minst sådana sköna stycken som Björn kör: Merlyn Mk 20. Här placerar han sig 8 respektive 5:a totalt i loppen.
I Formel Slicks kör Tomas till sig en 5:s och 3:e placering, ett tag har han snabbaste varv.
I GT - 65 blir Claes placeringar 3 och 5 och Lotsens 4 och 6 i sina Austin Healeys.Till nästa-året kommer Claes med en hyperintressant Opel kadett - huka bör konkurrenterna, för då laddar han skarpt!
Arvid kör som rent förbannat och blir 4:a respektive 3:a i helgens hårdaste och måhända konkurrenskraftigaste heat. En hel hop snabba danskar har han att brottas med där.
Och så: I modsport. Dubbelsegrare såväl som kvalsnabbast: Bo Gas Johansson i sin gula Chevron GR8. Tjohoo!
Den ena respektive andra placeringssiffran indikerar alltså oftast lördag och söndag. Lördag var alltså som den var och det var söndagen också - men i det fallet så innebar det att den var alldeles solig och klar.
That was that. 2017 års svenska racingsäsong är över. Snart är det vår.
Göran
Torgny Johansson
Tomas Otterberg
Mikael Nordlander
Sonny Johansson Reynard
Joakim Broström Ralt RT30
Och engelsmän och regn - kom och gick |
|
|
Man kan bli assisterad av föräldrar... |
...eller av sin son |
...och sin hustru
Henrik Hansson Lotus 61
Roland Svensson körde sin Merlyn även på Silverstone classic
Björn Otterberg i sin blå Merlyn
Likt tjuren Ferdinand för första gången i Madrid
Innan...
Säker ledning
...och efter. En lyckad helg för Bosse. Grattis hela teamet!
Arvid Viktorsson
Anders Schildt heading the pack
Anders Lotsengård
Claes Andersson
|
Ande(r) kollar Cobrabyggen att inspreras av. Så här såg det ut mest hela tiden vi var på Silverstone. Det var bara någon gång då och då som vi lyckades få upp honom med en öl eller en korv. Men inte ens det hjälpte alla gånger. Jo då det gjorde det. |
Tyvärr har den mäktiga Standard & GTS-klassen från 1972 och framåt tunnats ut alltmer. Här hemmaåkare Tomas Hall
Det jag nu skall skriva är ren och skär fantasi: |
"Vi tog E4:an från Värnamo och som vi har potenta bilar och ibland vill visa att de är det, trots sin ålderdom, satte vi igång att passera den ena moderniteten efter den andra, just i detta syfte, och vi nådde en sisådär 180 knutar på gps:en innan vi lugnade ner oss, ty skönhet skall man inte piska för hårt, för att därefter lufsa på i laglighet en kilometer. I denna kilometers ände står en polisman med höjd radarpistol i mittgrenen och strax därpå ser vi en invinkad sprillans Mercedes invid tvenne polisbilar." |
Om nu detta vore sant - vilken tur vi skulle ha haft. |
Regn på väg dit om lördagen, och även om söndagen till stora delar var briljant kom tunga regnskurar på väg hem. |
Och däremellan var det mjuk morgonsol och skånsk dagg. |
|