FALKENBERG
Text och foto: Kjell Adelsund

Liten rapport från en höjdarhelg. Har spenderat fredag och lördag i depån på Falkenbergsbanan bland 180 tävlingsbilar, till större delen av tiden tilllsammans med Bosse Gas och hans mek Börje.


Dramatisk fredagsträning. Efter endast ett par varvs träning i regn stannar Bosse på banan och får bogsering till depån. Gasspjällsaxeln av visar det sig. Febril telefonjakt i någon timme resulterar i att den enda extra axel som finns i Sverige lokaliseras till Ultra motor i Södertälje. Nästa uppgift: Hur få axeln till Falkenberg ? Rundfrågning i depån. Visar sig att SSJ-klubbkompisen Tony Bryntesson, som är där och tävlar med sin Camaro vet att Mr Camaro Cup, Göran Boström skall åka ned från Stockholm släpande på sin historiska Camaorcupbil (den på den tiden Lipton-sponsade). Fler telefonsamtal resulterar i att axeln levereras till bensinmack i Södertälje där Sören plockar upp den och levererar den sent fredag kväll i Falkenbergsdepån. Snacka om kompisskap. Febrilt skruvande och eldande för att avlägsna den brustna axeln och montera den nya. När nya axeln väl är på plats går motorn orent och ej på tomgång. Mycket skruvande, provande och ringande innan en potentiometer, som sitter i ändan av axeln fininställs. Hej hopp, plötsligt går motorn bra. 5 minuter innan start av sista tidsträningen 13.40. Bosse samlar ihop sig trots stygg kommentar av herr Trygg i Lolan och presterar 4:e bästa tid och är helnöjd med detta. Nytt problem är att bromsarna kokar vid inbromsningen i slutet av långa rakan. Även detta löstes under lugnare former och i söndagens race kom Bosse 2:a, slagen endast av en vinkelåttaförsedd vagn, Bengt Johanssons Cobra. Var förresten väldigt mycket skönsång på banan denna helg bl a genom att Nordic Thunder var där med sina muskellbilar Corvette, Camaro, BMW M1, Lotus med V8, Viper + Mikael Mohlins skönsjungande Mazda Rx 7.

 

 

 

Tony gjorde en habil insats i Camaro och kom 4:a och 3:a i sina heat. Något han ser ut att vara nöjd med.