FALKENBERG
Text och foto: Kjell Adelsund

Liten
rapport från en höjdarhelg. Har spenderat fredag och lördag
i depån på Falkenbergsbanan bland 180 tävlingsbilar, till
större delen av tiden tilllsammans med Bosse Gas och hans
mek Börje. |
 |
 |
Dramatisk
fredagsträning. Efter endast ett par varvs träning
i regn stannar Bosse på banan och får bogsering till depån.
Gasspjällsaxeln av visar det sig. Febril telefonjakt i någon
timme resulterar i att den enda extra axel som finns i Sverige
lokaliseras till Ultra motor i Södertälje. Nästa uppgift:
Hur få axeln till Falkenberg ? Rundfrågning i depån. Visar
sig att SSJ-klubbkompisen Tony Bryntesson, som är där och
tävlar med sin Camaro vet att Mr Camaro Cup, Göran Boström
skall åka ned från Stockholm släpande på sin historiska
Camaorcupbil (den på den tiden Lipton-sponsade). Fler telefonsamtal
resulterar i att axeln levereras till bensinmack i Södertälje
där Sören plockar upp den och levererar den sent fredag
kväll i Falkenbergsdepån. Snacka om kompisskap. Febrilt
skruvande och eldande för att avlägsna den brustna axeln
och montera den nya. När nya axeln väl är på plats går motorn
orent och ej på tomgång. Mycket skruvande, provande och
ringande innan en potentiometer, som sitter i ändan av axeln
fininställs. Hej hopp, plötsligt går motorn bra. 5 minuter
innan start av sista tidsträningen 13.40. Bosse samlar ihop
sig trots stygg kommentar av herr Trygg i Lolan och presterar
4:e bästa tid och är helnöjd med detta. Nytt problem är
att bromsarna kokar vid inbromsningen i slutet av långa
rakan. Även detta löstes under lugnare former och i söndagens
race kom Bosse 2:a, slagen endast av en vinkelåttaförsedd
vagn, Bengt Johanssons Cobra. Var förresten väldigt mycket
skönsång på banan denna helg bl a genom att Nordic Thunder
var där med sina muskellbilar Corvette, Camaro, BMW M1,
Lotus med V8, Viper + Mikael Mohlins skönsjungande Mazda
Rx 7. |
Tony
gjorde en habil insats i Camaro och kom 4:a och 3:a i
sina heat. Något han ser ut att vara nöjd med.
|
|