Det var 2011

Jaha, då var det dags igen. Säsongspremiär Roadbook till Anderstorp racing festival - kul. Inspirationen för ett engagerat sportbilsår har växt till sig. Efter några år med all tid ägnad åt barn, hus och andra onödigheter. Äntligen finns det hopp om kvalitetstid, alltså egen kvalitetstid.

Anderstorpsresan förlöpte utan problem, utöver ett antal bortslagna kylflänsar på de ojämna småländska stenbemängda småvägarna. På hemresan rullade hjärnan på frihjul. " Hur känns bilen, inför den här säsongen borde man lägga lite krut på finlir… " Men för tusan, borde det inte gå att få lite bättre vrid längre ner i registret... " Effekten kommer på onödigt höga varv…" den går ju orent runt 2000 varv… " Kammarna står onödigt tufft, kanske kan prova att ställa om… " Mmm, är inte det där ett nytt missljud… Så gick funderingarna på vägen hem. Ledig hustru, inget planerat, alltså tillfälle för en heldag verkstaden. Fram verktygen, mätklockan och leta efter metallplattan att ställa den på.. Upp med huven, väck med ventilkåpan och på med lite kaffe. Skall bli roligt.

Efter att druckit kaffet var det inte så roligt längre. Jag behövde inte titta varken nära eller länge förrän jag insåg att här stämmer det inte. Om man kan få kalla kårar när det händer något obehagligt så blev jag djupfryst. Jag såg en säsong framför där jag gjorde allt annat än åkte Alfa.

Vad f-n har hänt. Men visst, tänker jag efter så har jag hört ett missljud en längre tid. För nåt år sedan köpte jag faktiskt ett stetoskop för att kunna lyssna efter ett ljud jag inte var bekant med. Stetoskopet behövdes inte längre, nu visste jag. En nock på kammen hade gått ner. Lyftaren hade spruckit och ventilen hade fått en stämpling av schimset.

Gråt och tandagnisslan. En snabb koll visade att den här motorn höll i alla fall 1200 mil.

Niclas Enell