Ärad vare Gud i höjden

Eifelrennen 2008 är genomlevt. Våra deltagare Kurt och Anders lyckades mycket bra. Alla är tillbaka och välbehållna. Så ock våra kamrater från Norge och övriga Sverige vilka vi delade basläger med. Upplevelsen var enorm och tar sin tid att smälta. Dessutom är det 700 kort att gå igenom. Vi återkommer med en ordentligare genomgång, antagligen i flera delar. Jag vet nämligen inte hur jag skall kunna smälta och krympa ner mina intryck.

Detta är bara ett sms. En snabbt nedtecknad redogörelse medan känslorna svalnar.


Vi är tillbaka efter den största motorupplevelse i mitt liv. Hädanefter räknas allt som har med bilar att göra i före och efter Eifelrennen 2008. Jag är överraskad. Jag trodde att fascinationen och vurmen för Nürburgring var överdriven och mest var någon form av snobbism. Det är det inte.

Det var så fantastiskt mycket. Det var Eifelbergen, solen, motorkulturen och historien som tycktes präglad i varje människa, varje sluttning och byggnad. Det var F1:or från 70- och 80-tal. Mängder med historiska sport- och GT-vagnar i 400-kilometersloppet. Det var David Pipers mäktiga Porsche 917 som vi kom nära. Bosse och jag smög oss in i bandepån och kilade bort till muren där stallpersonal hängde ut tidstavlor och information då porsches mäktiga maskiner dundrade förbi på start- och målrakan. Jodå, vi blev snart bortkörda. Men mycket förstående och vänligt.

Depån var ett organiserat kaos av människor och bilar. Den ena rariteten efter den andra rullade förbi och alla var på väg mot sin besiktning, sin plats, sin uppställning. Det var bratwurst och det var frikadeller i bröd.

Det var bratwurst på dagen och det var schnitzel om aftonen med gemyt och öl. Och cigaretter, herregud vad det var cigaretter.

Även vägarna omkring GP-slingan och byn Nürburg och Adenauer var nåt helt enastående. Det var hundrafemtibilars startfält som skulle förflytta sig och tusentals andra sköna bilar i området och lika många motorcyklister och rondellerna var fyllda av dessa blandningar, och sportvagnsprototyper och fullblodsracerbilar möttes på de små vägarna och drog genom byarna där människor satt i solen och drack öl på uteserveringar och natten natten. Natten i bergen så mörk och stjärnfylld och tyst men då och då avbruten av en racervagn som testade eller något och överallt parkerade racerbilar och morgonen. Så tyst sedan. Tyst och med en lätt dimma till frukosten och vid 8.00 så exploderade det ute på Nordschlife i skogen av BMW M1:or som tjöt så det fortfarande rungar i huvudet och alla dessa tyskar, funktionärer och publik: Morgen, Gute Morgen, leende och trevliga. Och racerbanan. Denna makalöshet som sprängde fram genom berg och skogar med en asfalt bemålad med hyllningar av fans likt cykelns bergsklättringar i tour de france.

Jo jag tyckte om det.

Eifelrennen 2008