

Eifelrennen 26 -28
sept 2008
|
Vi for om morgonen. Alltså söderöver.
Mot Nürburgring. Jag och Bosse. I sällskap av den "kvinnliga"
GPS-röst som vägledde oss från början till
slut och som Bosse var mycket stolt över. "Take the first
turn to the right", sa hon. Vi for innan solen vaknat och ni
arbetande gått upp över horisonten. Det var mörkt
och det var dimmigt. Bosse ansåg det lämpligt för
en marschhastighet på 170-180 genom Småland och in i
Skåne dundrade vi på det viset. "Ja det gick väl
bra" sa Bosse på sitt lugna, avslappnade vis. Det gjorde
det förvisso. Porschen stadig som en Golf IV på vägen.
Vid sju drog vi över sundet medelst
färja. Jag köpte racingcigaretter. Sen dundrade vi genom
Danmark. Det är ju ett så litet land. Trots köer
är det litet.
"Take the bloody ferry cross
the sea", sa rösten. Rödby - Putgarten. Jag rökte,
Bosse åt på Ande(r)skt manér korv. Jag är
inte bevandrad, låt mig fastslå det först som sist,
jag målar kanske upp upplevelser och intryck större än
ni, ärade resvana, skulle gjort, men jag slogs av de nordtyska
strändernas autencitet. Det är ett konstigt ordval jag
vet det, men det kändes som om det plötsligt hade funnits
möjligheten för att en skvadron lancasterbombare skulle
kunna dra in över våra huvuden. Fan, vi befann oss i
Tyskland. Andra världskriget och så! Fattar ni? Vi drog
vidare.
Ja det gjorde vi. Men handikappade
av de tyska motorvägarnas trafik var vi. En gång, ja
det är den enda, då jag tidigare befarit dessa vägar
genom Tyskland var jag tio år och stod i baksätet och
tittade upp mellan mina föräldrars säten, så
var Autobahn, ja jag trodde bara det fanns EN, en femfilig väg
med vänsterfilen endast avsedd för sådana som oss,
mig och Bosse. Alltså porscheåkare och liknande. Det
var den nu inte och tyskarna är nu så vana vid sin väg
att de inte viker undan ögonblickligen vid åsynen av
en GT3:a i backspegeln. Det gör de rätt i, men i alla
fall. Och var det inte bara ett kryller av bilar i vägen så
var det totalstopp. Det var stau. På radion talades
det om 6 km stau hit och 8 km stau dit. Men det höll hon tyst
om, Bosses fröken GPS.
Och det var så mycket bilar
och det var framförallt så mycket lastbilar att jag inte
trodde att det fanns så många att uppbringa i hela världen.
Det var som en lång rad av lastbilar utan lucka från
Puttgarten och ner genom hela Tyskland. Nu ska ni veta att det är
inga miljöpartister jag umgicks med denna helgen, men alla
var av uppfattningen att godstransport är åt helvete
för billigt eftersom det ser ut som det gör. Då
vi var framme i Hamburg hade jag dragit på mig en släng
av depression över alla dessa lastbilar. Som tur var vek vi
strax av från motorvägslunken och strax blev Tyskland
nåt helt annat. Från att, under autobahnsresan, ha förstått
varför tyskar älskar Sverige och gör Inga Lindström-filmer
i orörd natur, kom vi nu ut på så sköna vägar
i så ljuva trakter att jag helt plötsligt inte begrep
varför tyskar älskar Sverige, gör Inga Lindström-filmer
i orörd svensk natur. Men det gör inget.
|
 |
|
 |
Litet tysk-svenskt lexikon
stau: subst.
kö en ständigt förekommande företeelse
på de tyska motorvägarna.
tribune: subst. läktare |
Vid 18.45 var vi på plats vid
det småländska baslägret hos Hildegard, Walther, Mathilde
och Rudolf, och minuterna senare kastades vi ut i det tyska kroglivet.
Det är nu inte så våldsamt i Nürburg och till
Altes Forsthaus var det bara ett par hundra meter. Men så var
det. Och det vart afton... |

Elin
och den märkligt sällskapssjuka katten på restaurang
Altes Forthaus
|
...och det vart morgon,
den första dagen.
Och vi samlades vid det
dignande frukostbordet och åto. Ty vi såg att det var
gott. Så gingo vi alla till vårt, på det att vi
skulle fullgöra de uppdrag som ådalagts oss. Så
kommo det sig att vissa tankade bilen, någon lämnade
sin till verkstaden, en del gav sig ut längs Nordschleife i
skogarna, en stoppade sin pipa, några fotograferade, andra
drack öl, en rökte racingcigg och ytterligare några
drack mer öl.
|

Att beskriva Eifelrennen göres
bäst i klump. Om det överhuvud göres. Alla ingridienser
samverkade till en upplevelse contra di bilivitas. Vilket
på låtsasspråk betyder "utöver allt
tidigare upplevt inom motorsportvärlden och stora delar utanför
densamma." När man befann sig i Eifelbergen denna helg,
om det så var i depåområdet, i Adenau, eller vid
Hohe Acht, så kände man sig vara så mitt i de händelsernas
centrum man helst ville vara. Det ständiga myllret av bilar
som for fram och tillbaka mellan depåområde och påsläpp,
mellan en serviceplats och besiktning, genom Adenau och genom rondeller
där sådana råkade finnas, var enastående.
Bilar som för en svältfödd svensk ofta var rariteter
man aldrig själv fått bevittna i verkligheten. Tog man
sig sedan en runda i den där solstekta depån, var det
puls, intryck och uttryck, det var unika bilar, unika kvinnor och
förare, mekaniker, inte fullt så unika bilar och inte
fullt så unika kvinnor, det var leenden, bratwurstar och glada
funktionärer, det var en formel 1-träning på GP-slingan
till vänster, en Porsche 956 på tomgång framför
näsan och ett race för GT-vagnar av år 1965 - 1978
på Nordschleife strax åt höger. Och då man
står där i sin villrådighet får man kasta
sig åt sidan då en Jägermäister-porsche-935
önskar fri väg. Allt sker samtidigt, kors och tvärs
i ett underbart välfungerande kaos. Alla tycks målinriktade
och lyckliga. Och då befinner vi oss bara i en liten del av
depån som vätter mot slutet av GP-slingans raksträcka.
Vid tribune 11. Går vi sedan sydvästvart, så passerar
vi bensinstationer, modellbils-bok/tidnings/prylstånd, småorkestrar
som tycks spontanuppstått för helgen och spelar för
att allt är en sådan fest och för att de älskar
det. Och uteserveringar med öl givetvis, och mer uteserveringar,
uteserveringar liknande de man ser i gamla stadskärnor och
inte i racerbansdepåer, innan man kommer bort till gamla depån
där det står uppställt mängder mängder
av gamla bentleys, rollsor, bugattis, lagondor och liknande av 30-talsmodell.
Omgärdade av ett hav av nyfikna och sköna damer som agerar
kvinnor och prydnader åt bilen och bilens ägare. Tar
man sig genom detta är det två eller tre funktionärer
som ber om att få titta på biljetten, väldigt noga
men väldigt vänligt. Sedan vandrar man neråt medan
bil- och MC-strömmar åt båda hållen forsar
förbi utmed ens sida. Att sedan sätta sig på restaurant
Paddock, stenkastet utanför depåområdet, ta en
kopp kaffe på uteserveringen och se sportvagnsprototyper,
en grupp 4 BMW 3,0 CSL så fullblodsbred att den nära
nog fyllde gatan, passera, var tufft. Fantastiskt tufft. Tidsprogrammet
innehåller inga avbrott, det finns inget generellt lunchuppehåll,
hela tiden är det en tävlingsklass ute på banan
och ofta är det två, en på den moderna GP-slingan
och en på Nordschleife, då det inte körs på
dessa sammankopplat. Jag har aldrig varit med om maken. Jag har
aldrig blivit så motorsportligt förälskad och uppfylld
och då har jag inte ens varit ute på banan.
|




Om lördagsafton
Det var ju fler aftnar och fler morgnar än den där första.
I regel var det då så, (jag delade rum med Bosse) att
sällskapet gemensamt lämnade aftonens resturang sedan
ett måttligt antal öl och maträtter intagits och
städat begav sig hem. Om lördagsaftonen dracks det snaps.
Om lördagsaftonen åt förare och co-drivers mat i
bandepån, inledningsvis. Om den sena lördagsaftonen anslöt
de med baslägerfolket. Om lördagsaftonen sjöng Ingemar
snapsvisor. Om lördagsaftonen gick jag hemåt lite före
resten. Rökande i den kyliga svarta natten, blickande mot stjärhimmeln
och med en racerbil från sjuttiotalet (tänkte jag mig
där jag gick) testande något någonstans i bergen.
Jag hade hunnit lägga mig och släcka innan min rumskamrat
kom hem. Tidigare aftnar hade denne man noga borstat sina tänder,
vikt ihop sina kläder och lagt dessa över stolen och allmänt
sett förhållit sig hövligt. Om lördagsaftonen
borstades inga tänder. Om lördagsaftonen klev mannen sonika
ut ur sina kläder där i mörkret, lät dem ligga
där och brakade i säng. Om lördagsaftonen. |
 |
|
 |


Douglas äger den Porsche 911 som Steve
McQueen kör till LeMans i filmen med samma namn. Fattar ni så
jävla coolt.

Lasse P har också
fotat.
Våra underbara värdar

Hildegard

Mathilde - modern
Hon är bokstavligt talat
född och uppväxt med Nordschlife som närmsta granne.
Då Mathilde kom till världen var banan tre år ung
och tog vid där tomten slutade. Hon har sett dem komma och gå
alla storheter. Det finns bilder på henne och Alfred Neubauer
där hon sitter i en Silverpil då Mercedes F1-stall testade
och bodde här på 50-talet. När vi möter henne,
kommer hon med varma, nyfikna ögon och undrar över vilken
bil man har. Och då man pekar lite på Ande(r)s MG går
hon dit och tittar, böjer sig ner och granskar med kännarmin.
"So ein schönes auto". Man blir glad och varm av Mathilde.
Man finner sig helt plötsligt kunna prata tyska. Jag är
övertygad att hon skulle behandlat Michael Schumacher, Max Mosley,
eller Fernando Alonso på samma milda, jordnära vis som
hon bemöter oss. Ja, kanske förstås att hon gett Mosley
en liten åthutning för hans klubbesök i maskeraduniform
häromsistens. |

Rudolf - fadern

Walther - mannen
På Medeltiden vallfärdade
människor i stor utsträckning i Europa. Om det går
att läsa i närmsta lexikon: "Man avstod från
allt annat i månader för att kunna genomföra en sådan.
Det renade sinnet men gav också stora upplevelser. Längs
vägen låg präktiga kyrkor och kapell, och ju längre
man gick, desto fler likasinnade mötte man. Idealet var att alla
skulle göra en vallfärd." |


Så här var det oavbrutet. Sport-
och racerbilar överallt, hela tiden. Jämt, jämt.

"Jaa, det här är
mitt! Jag äger allt detta."





Börjar ni ana ett mönster?
|





"Det här är
min man och det här är vår bil. Det är en Porsche
917."






Så här
sa Kjell efter fredagens rundor, då det var han som körde:
"Vilken jävla bil du byggt Ande(r)s."
|



 |
|
 |


Hemvägen går
fort, det är inte mycket lastbilar. Den går faktiskt
så rasande fort att då vi någon gång tvingas
sakta ner till 100 känns det som stau. I norra Tyskland
kommer vi ifatt en Lamborghini som ligger och marschar i 180 - 190.
Efter några mil glider Bosse upp jämsides. Då tittar
jag och lamboföraren på varandra och han nickar och jag
nickar tillbaka, så där superbilsmänniskor emellan
ni vet. Det är först då jag slås över
min egen korrumption, hur jag lyckats förvandla mig från
en liten MGB-ägare till en VIP-människa på fyra
dagar. Herregud, mänsklighet! I Helsingör ligger färjan
och väntar på oss. Där lämnar jag mina racingcigg
på ett bord. Imorgon är en annan och mycket tråkigare
dag. Utan cigaretter.
Bilens display visar
23.36 då vi svänger in på Pilgatan i Jönköping.
Fröken GPS säger med sensuell stämma: "You´ve
reached your destination". Då har det gått tio
och en halv timme sedan vi lämnade Adenau.
|


Jag har som sagt inte
varit i utlandet så ofta. Det har jag inte. Men vid ett av
dessa tillfällen var jag på Silverstone på Englands
Grand Prix år 2000. Där syntes ofta citatet "Silverstone,
the home of motorsport". Och det är möjligt att det
är sant, ja det är nog så. Motorsportens vagga och
hem ligger säkert i Silverstone. Men himmelriket, dit vi alla
längtar, det ligger i Nürburg.
|
SLUT
|