Det är egentligen först
när jag sitter och går igenom fotona som det går
upp för mig vilka vagnar vi gavs förmånen
att bevittna på Eifelrennen. Det var så svårt
att hinna absorbera allt på plats. Just nu tänker
jag då närmast på alla racerporscharna. Porschar
i den form Porsche en gång var och som Porsche borde
förblivit. Porschar som i ungdomen. Med en seger i Le
Mans som allt annat överskuggande mål. I största
klassen då givetvis. Ferdinand Piëch kom tillbaka.
För det har han väl inte gjort - eller har han bara
blivit gammal?
Jag blev mäkta imponerad
då den där ex-works-MGA:n rullade förbi oss
då vi satt på släpvagnarna utanför vårt
basläger. Impad över dess exklusivitet. Men hur
stort är det då inte med dessa porschar? Och nu
må Nylanders ursäkta. De är alla, eller de
flesta, befästa med en lång skön tävlingshistoria,
de har rattats av en del av de absolut främsta förarna
för sin tid. Bilar, som inte bara bär på framgång,
de är skapade och födda i linjer så sköna
att de aldrig överträffats på en racerbana.
Sådan är min tanke. Andra har sin. Mina skönhetsideal
formades väl av det som var framgångsrikast under
min sköra ungdom. Av det och något annat. Porsche
hade även kontakt med det där andra vad det nu är,
på sjuttio- och början av åttiotalet. Porsche
956 och 962 bar med sig dragen från 917, den gudomliga,
vilken i sin tur fötts av föregångare som
vittnade om vad som skulle bliva.
Så fick jag då äntligen
möta min 917. Denna älskade, mytomspunna vagn, som
skapat så många historier på grund av dess
styrka, svårkördhet, framgång och skönhet.
Nu stod den framför mig, 917 K. Var den så fantastisk
som jag föreställt mig? Inte i porschetältet,
inte heller då jag såg den dra förbi på
GP-slingans raksträcka. Inte alls. Men då jag mötte
den i bandepån medan de andra bilarna mullrade förbi
utanför depåmuren och David Piper stod bredvid
sin låga grönvita bil och diskuterade med folk
omkring honom, då blev det sjuttiotal igen och sirenerna
från filmen Le Mans tjöt "olycka"
och på andra sidan depåmuren passerade Pedro Rodriguez
just Chris Amons röda Ferrari 512 S och mekaniker sprang
omkring i V-jeans, cigg och polisonger. Och jag blev skolpojk
igen.
Det är ju de där jävla vibrationerna man vill
åt. De som skapar svikt i knäna och iver i hjärtat.
Jag bad Bosse ta en bild på mig och bilen. Det blev
en försiktig bild, jag syns några steg bakom, som
om jag var för respektfull för att våga närma
mig helt. Men 917 var tillbaka i hjärta och bilhistoria.
"Kill your darlings"
talar man om inom media- och kulturvärlden, det innebär
att man skall rensa bland sina favoriter för att få
fram ett bättre resultat. Hur svårt det än
är. En del har jag rensat, men hur skulle jag kunna...?
Inför resan, då jag
slängde ut en gammal bild på Jan Lundgårdhs
935:a från 1977 på Sidan och talade om dessa modellers
sällsynthet i Svedala, kunde jag väl tro att jag
skulle få se samme mans sista 935, på plats, hans
"Baby".
Förövrigt var 908:an
en enorm skönhetsupplevelse.
|