Legenden leben
Eifelrennen 26 -28 sept 2008

Det är egentligen först när jag sitter och går igenom fotona som det går upp för mig vilka vagnar vi gavs förmånen att bevittna på Eifelrennen. Det var så svårt att hinna absorbera allt på plats. Just nu tänker jag då närmast på alla racerporscharna. Porschar i den form Porsche en gång var och som Porsche borde förblivit. Porschar som i ungdomen. Med en seger i Le Mans som allt annat överskuggande mål. I största klassen då givetvis. Ferdinand Piëch kom tillbaka. För det har han väl inte gjort - eller har han bara blivit gammal?

Jag blev mäkta imponerad då den där ex-works-MGA:n rullade förbi oss då vi satt på släpvagnarna utanför vårt basläger. Impad över dess exklusivitet. Men hur stort är det då inte med dessa porschar? Och nu må Nylanders ursäkta. De är alla, eller de flesta, befästa med en lång skön tävlingshistoria, de har rattats av en del av de absolut främsta förarna för sin tid. Bilar, som inte bara bär på framgång, de är skapade och födda i linjer så sköna att de aldrig överträffats på en racerbana. Sådan är min tanke. Andra har sin. Mina skönhetsideal formades väl av det som var framgångsrikast under min sköra ungdom. Av det och något annat. Porsche hade även kontakt med det där andra vad det nu är, på sjuttio- och början av åttiotalet. Porsche 956 och 962 bar med sig dragen från 917, den gudomliga, vilken i sin tur fötts av föregångare som vittnade om vad som skulle bliva.

Så fick jag då äntligen möta min 917. Denna älskade, mytomspunna vagn, som skapat så många historier på grund av dess styrka, svårkördhet, framgång och skönhet. Nu stod den framför mig, 917 K. Var den så fantastisk som jag föreställt mig? Inte i porschetältet, inte heller då jag såg den dra förbi på GP-slingans raksträcka. Inte alls. Men då jag mötte den i bandepån medan de andra bilarna mullrade förbi utanför depåmuren och David Piper stod bredvid sin låga grönvita bil och diskuterade med folk omkring honom, då blev det sjuttiotal igen och sirenerna från filmen Le Mans tjöt "olycka" och på andra sidan depåmuren passerade Pedro Rodriguez just Chris Amons röda Ferrari 512 S och mekaniker sprang omkring i V-jeans, cigg och polisonger. Och jag blev skolpojk igen.

Det är ju de där jävla vibrationerna man vill åt. De som skapar svikt i knäna och iver i hjärtat. Jag bad Bosse ta en bild på mig och bilen. Det blev en försiktig bild, jag syns några steg bakom, som om jag var för respektfull för att våga närma mig helt. Men 917 var tillbaka i hjärta och bilhistoria.

"Kill your darlings" talar man om inom media- och kulturvärlden, det innebär att man skall rensa bland sina favoriter för att få fram ett bättre resultat. Hur svårt det än är. En del har jag rensat, men hur skulle jag kunna...?

Inför resan, då jag slängde ut en gammal bild på Jan Lundgårdhs 935:a från 1977 på Sidan och talade om dessa modellers sällsynthet i Svedala, kunde jag väl tro att jag skulle få se samme mans sista 935, på plats, hans "Baby".

Förövrigt var 908:an en enorm skönhetsupplevelse.



Porsche 917 K


David Piper vid den bil han ägt från ny.

 

 

Den färgstarke australiensaren Frank Gardner anlitades av Porsche för att mästra den tidiga 917 på bl.a. Nürburgring 1969:

"I went over with David Piper. He did one lap, came in and said that he was too young to die! It had no power below 5000 rpm, but over the next 1500 rpm you found another 350 bhp. I drove it like that throughout the Nurburgring 1000 Kilometres. It poured down all the way through the race, and it was snapping sideways and aquaplaning all over the place. It was bloody dangerous. I guess it was one of the few times that I was really scared. "

För aerodynamikens skull ville Porsche att bilen skulle rulla på 10-tums däck! Mer Frank Gardner:

"It was the biggest compromise I ever drove in my life. It weaved all over the shop. It was grossly over-powered for its diddly little 10-inch rims. The computer said that they would be man enough to do the job, but the computer wasn´t strapped into the hot seat guiding this thing around the Eifel Mountains. It was just impossible".

Det skulle bli bättre.

 


I Wehrseifen

 


Genom Wipperman

 


 

 

956/962


 


956. Denna bil kördes bl.a. här på Ringen av Henri Pescarolo/Stefan Johansson och Ayrton Senna 1984. Bilen var försedd med en 2,65-liters turbosexa på ca 635 hk och vägde 800 kg. 956 vann sin debut på Le Mans 1982 och fortsatte sedan med det -83, -84 och -85. 28 exemplar byggdes.



Leaving the pits

 


962 ersatte 956:an i slutet av 1984 och vann Le Mans 1987.


962

 


Porsche 962 CK 6

 


956 är bilen som färdats snabbast runt Nordshleife. Vid kvalificering 1983 körde Stefan Bellof på 6.11.13, vilket blir en snitthastighet på 202 km/h. Under tävlingen klockades han för snabbaste racevarv, 6:25.91.

 


962

 

 


Jo Siffert körde denna 917/10 i Can-Am i egen regi 1971. Han dog samma år på Brands Hatch i ett F1-lopp.

 

 

935

935

 


Jan Lundgårdhs 935/2 "Baby"
Utrustad med en liten turbomatad motor på 1.42 liter på 370 hk vid 8 000 v/min. Bilen vägde endast 710 kg.

 

 

 

 

 

 


I väntan på nästa dunder.

 

906 Carrera


Introducerades 1966, med en 2-litersmotor från 911:an på 220 hk.

 

 

 

 

 

910


910:an byggdes mellan 1966-67 och var en vidareutveckling av 906:an. Bl.a. ersatte man dennes 15-tumshjul med 13. De nya hjulen, som köptes från formel 1-stallet Team Lotus, gjorde bilen lägre och fälgarna med centrummutter gjorde depåbesöken snabbare. Otroligt hur saker och ting kunde skötas på den tiden.


 

 

 

907

 


907 efterträdde 910 och dök upp på Le Mans 1967 med 910:ans sexa men försågs senare även med en 2,2 liters åtta. Är det någon som kan förklara Porsches nummersättning.


 

 

 

917/10

 

 

917/10 var en vidarutveckling för Can-Amserien och bilen var utrustad med en femliters-12:a som lämnade ca 950 hk. George Follmer vann serien 1972.

 

936


Från 1976 till 1981, denna från -76 då den segrade på Le Mans med Jacky Ickx, i par med Gijs van Lennep som körde den blå/gula 550 Spydern här. Se nedan. Jacky Ickx vann med bilen på Le Mans även -77 och -81.


 

 

908 K

 

 


908:an försågs med en 3-liters åtta på 350 hk. Den byggdes åren 1968 - 71 och vann Nürburgring 1000 km första året. Oerhört vacker är den och kortet är kanske det bästa jag tagit.

 

 

 

908/2


Detta är den Porsche 908/2 som Peter Revson och Steve McQueen blev 2:a med vid 12 Hours på Sebring 1970, som en uppladdning inför inspelningen av "Le Mans" senare.


 

 

 

911 RSR av 1973 och -74

 


 

 


1000 km 1969 på Nürburgring. Brian Redman: "Porsche brought in David Piper and Frank Gardner to drive it. However, if you look at the lap times from the race, you will see that the 917 was something like 45 seconds a lap slower than the 908 – so at least for me, that was the main reason I didn’t want to drive it! "

Porsche KMW

 

 

 
 

 

904

 

 

Porsche RS 60

550 Spyder


En blå-gul Spyder med svensk historia. Bobby och Ingemar berättade stort om den och vem som kört och
ägt den i Sverige. Jag har glömt. Bilen har som ni ser fortfarande kvar sin gamla svenska reg-skylt. Den
förre storföraren Gijs van Lennep kör den här.

 


Del 3 - Porsche