

Jönköping
classic boys
Hur gick det för
våra jönköpingspågar då? För gänget
hos Hildegard? Lysekilare och norrmän?
För Kurt var det
nionde gången, för Ande(r)s var det debut. Kjell har
kört med Kurt vid några tillfällen. Douglas körde
speedster och vår bekant Per Hövik 365 och den nya bekantskapen
Christian 914. Allt som hädanefter skrives kanske är osant,
men skulle så råka vara fallet får motsatsen framföras
på forumet. Där må ni slå mig på huvudet
med allsköns verbala invektiv, reservdelar och verktyg. Stötstänger
till exempel. Om du har några kvar Kurt. Kanske att jag nämner
någon kurva fel, men det får ni rätta till då.
Jag har nämligen svårt att låta bli att slänga
mig med de där namnen: Brünnchen, Pflantzgarten, Ex-Mühle
och Hohe acht.
Kurt kom till Ringen
med föresatsen att komma under tiominutersvallen. Ande(r)s
hade väl inga diekta tidsanspråk. Förmodar jag.
Douglas och Lennart tänkte vinna Revivlen före Peer och
Anne. Detta par som körde från Oslo i sin 365:a. Det
är stil det. Christian försökte få pengarna
att räcka till hemfärd eftersom ett verkstadsbesök
kostade dyrt. Åtminstone sa han det, men det vete fan om det
fanns någon trovärdighet i det. Han prater så vitt
denne normann. I övrigt stödde och applåderade Hans,
Bobby, Ingemar Tobias och Elin. Ja och Bosse och jag.
På tal om felaktigheter
så har ju redan herr Nord framfört en rättelse.
"Stoßstange! Det heter
stoßstange". Jaja.
Jaja.
Herrarna gasade i två
klasser. Kurt, Douglas och Peer i upp till årsmodell 65. Ande(r)s
och Christian i bilar mellan 65 till 78. Fast denna indelning hölls
det väl inte helt och hållet på.
Så här går
denna tävlingen till: Ett utvarv, sedan tas tid på varv
två och tre och avslutas med ett invarv. Ett race per dag
så inalles blev det tolv varv per ekipage. 24 mil blir det.
|

Den första anblicken som mötte
oss då vi anlände till pensionat Hildegard/Walther.
Christians 914 och Douglas Speedster.

Hela gänget samlat vid frukostbordet.
Lars, längst fram till höger, har bidragit med kort.

Peer Höviks 365:a

En vacker skog den spränger fram
i, Nordschleife.
GLP
I / 1900-1965
Med Kurt/Pierre, Douglas/Lennart
och Peer/Anne.
Kurt gick som väntat
ut hårt. Att i första hand koncentrera sig på regularity-tider
ligga icke för denne man. I Fuchsröhe (jag hittar på
lite) blåste motorhuven upp och då han och Pierre passerade
oss i Brünnchen på detta vis blev vi övertygade
om att han skulle svartflaggas. Så icke. Och med denna pre-Carrera
RS-funktion kröp han under sin målsatta tid med en sekund.
9.59.4
Till dag två var
Kurt ordentligt laddad och ställde upp i fronten vid utsläppet
och låg långt före nästa bil då han
passerade rakan på andra varvet. Men på det tredje var
han borta. Beskedet nådde oss någon timme senare. Något
hade förkylt sig, eller kanske tvärtom, i motorn och han
hade blivit stående utmed banan. Det visade sig vid en närmare
granskning vara en stötstång som ställt till problem.
Men med hjälp av co-driver Pierre fixades detta under den tidiga
kvällen och då de dök upp på kvällen
var det klart för fortsatt gasande påföljande dag.
Pierre uttryckte dock viss skepticism om ett lyckligt slut. Däremot
var han betydligt mer övertygad om dess motsats: "Jag
kan sätta pengar på det".
Han fick rätt, även
om det inte var någon stötstång som satte sig på
tvären. Något framkallade vibrationer vilket föranledde
ett stopp på andra varvet. De fullföljde dock. För
Douglas och Peer flöt det på som det skulle. Douglas
11.19.3 och totalfyra i det som racet egentligen handlade om, att
köra på så jämna tider som möjligt. Peer
11.52.4 och 17 i tävlingen.
|

Rebellisk, lös motorhuv eller ett
aeordynamiskt snilledrag av Kurt? Vad tro ni?


Peer Hövik, vår norske kamrat.


Kellison J5. Det visste ni inte.Från
1958. Otroligt.

Jaguar C-type. Det är elegans det.

Öppen hjälm och rekorderlig
mustasch. Det är stil det.

Silvertejp och fladdrande motorhuv. Det
är Kurt det.





Douglas och Lennart i Speedstern
Porsche 356 B T6 från
1962 och en 356 TO från 1957

Byers SR 100




Per Rosendahl / Anders Hanssen från
Helsingborg.

Der famöse Stoßstange.

Här slog de läger de tyska fansen
och bullade upp. De fanns där då vi kom och de skulle inte
förvåna
om de satt där än, i väntan på nästa race.
GLP
II / 1966-1978

Visst är det en härlig bild.
Ande(r)s med nävarna i fickorna och Kjell med krokig rygg.
Om GLP I hade en större
mängd av lite långsamtgående fordon så brakade
det lös ordentligt när GLP II drog igång. Främst
genom herr Dr. Armin Zumtobel i en Porsche 906 Carrera som bjöd
på en fart-, skönhets- och ljudupplevelse som var i klass
med M1:orna tidigare på dagen. Som om inte det var nog så
dök det upp ett par andra racersportvagnar, en Porsche 935
och en mäktig BMW 3,0 CSL plus mängder av snabba 911:or
och annat så då förstår ni. Något får
väl Elin bes om ursäkt för alla vrål som skakade
om henne då dessa bilar först dök upp över
Hohe Acht.
Kjell körde MG:n
första dagen och Ande(r)s på lördag och söndag.
Ande(r)s visade direkt, trots att det var hans jungfruvarv att han
var snabb. Till slut blev det 10.45.7. MG:n gick som en pärla
dagarna tre. Ett skifte från de lite mjukare däcken på
fredagen till de vanliga sulorna och en korrigering av lufttrycket
var den enda justeringen under helgen.
|

1960 Ex-Works Sebring 12 Hour MGA Twin
Cam, UMO 96

På väg till start.

Mannen som håll ordning bland alla
ivriga förare inför start. Stenhård och med järnkoll
men vänlig.
Han var tysk, sa jag det?






"Nu ställer vi oss här
och poserar lite. Så stelt som möjligt."
" Ja det lyckades vi ju bra med."

Vårt underbara värdpar, Hildegard
och Walther håller koll på Ande(r)s och Kjell vid utfarten.

"Nu jävlar."


En Porsche 911 ST. En sällsynt fågel
har jag förstått.
Sen kom de...

Anders och Kurt får ursäkta
men loppets största behållning var denna 906 Carrera, körd
som om hela
helvetet var löst.

Björn Nords favorit, kanske för
att han fått tillfälle att köra den.

Ferrari Gipsy P271 byggd för backtävlingar
av Guidetti. Slå en signal ni herrar bildesigner i Maranello.

Porsche Chanabe även denna backtävlingsdesignad

BMW 3,0 CSL

Porsche 911 ST
Saxat från nätet:
"the 911 ST was produced in limited numbers (the production run
for the ST only lasted from 1970 to 1971.) The cars were available
with engines of either 2466 cc or 2492 cc, producing 270 PS (199 kW)
at 8000 rpm. Weight was down to 960 kg" |

MGB V8 Sebring.
Javisst ja det är ju Anders och Kjell. Uppe vid Hohe acht.

Bred bred koja.








Norske Christian
jagandes en MG







Den långa,
långa rakan








Porsche Chanabe




















|
Sen var det slut


Denna bild är kul och så direkt
efter Anders första körning. Men vem är den lille mannen
i bakgrunden?

Hvornaer smager en Marlboro bäst?
Efter de fyra första varven på Ringen.


Ingemar, Lasse, Bobby, Kurt, Kjell och
Ande(r)s inför hemresan.
PS

Nu står den där stoßstangen
placerad bland annan naiv konst. Bl.a. en, Fogelström.
Ordboken:
"Naiv konst"- skapat utan eftertanke och bekymmer
|