Jönköping classic boys

Hur gick det för våra jönköpingspågar då? För gänget hos Hildegard? Lysekilare och norrmän?

För Kurt var det nionde gången, för Ande(r)s var det debut. Kjell har kört med Kurt vid några tillfällen. Douglas körde speedster och vår bekant Per Hövik 365 och den nya bekantskapen Christian 914. Allt som hädanefter skrives kanske är osant, men skulle så råka vara fallet får motsatsen framföras på forumet. Där må ni slå mig på huvudet med allsköns verbala invektiv, reservdelar och verktyg. Stötstänger till exempel. Om du har några kvar Kurt. Kanske att jag nämner någon kurva fel, men det får ni rätta till då. Jag har nämligen svårt att låta bli att slänga mig med de där namnen: Brünnchen, Pflantzgarten, Ex-Mühle och Hohe acht.

Kurt kom till Ringen med föresatsen att komma under tiominutersvallen. Ande(r)s hade väl inga diekta tidsanspråk. Förmodar jag. Douglas och Lennart tänkte vinna Revivlen före Peer och Anne. Detta par som körde från Oslo i sin 365:a. Det är stil det. Christian försökte få pengarna att räcka till hemfärd eftersom ett verkstadsbesök kostade dyrt. Åtminstone sa han det, men det vete fan om det fanns någon trovärdighet i det. Han prater så vitt denne normann. I övrigt stödde och applåderade Hans, Bobby, Ingemar Tobias och Elin. Ja och Bosse och jag.

På tal om felaktigheter så har ju redan herr Nord framfört en rättelse. "Stostange! Det heter stostange". Jaja. Jaja.

Herrarna gasade i två klasser. Kurt, Douglas och Peer i upp till årsmodell 65. Ande(r)s och Christian i bilar mellan 65 till 78. Fast denna indelning hölls det väl inte helt och hållet på.

Så här går denna tävlingen till: Ett utvarv, sedan tas tid på varv två och tre och avslutas med ett invarv. Ett race per dag så inalles blev det tolv varv per ekipage. 24 mil blir det.


Den första anblicken som mötte oss då vi anlände till pensionat Hildegard/Walther.
Christians 914 och Douglas Speedster.


Hela gänget samlat vid frukostbordet. Lars, längst fram till höger, har bidragit med kort.

 


Peer Höviks 365:a


En vacker skog den spränger fram i, Nordschleife.

 

GLP I / 1900-1965

Med Kurt/Pierre, Douglas/Lennart och Peer/Anne.

Kurt gick som väntat ut hårt. Att i första hand koncentrera sig på regularity-tider ligga icke för denne man. I Fuchsröhe (jag hittar på lite) blåste motorhuven upp och då han och Pierre passerade oss i Brünnchen på detta vis blev vi övertygade om att han skulle svartflaggas. Så icke. Och med denna pre-Carrera RS-funktion kröp han under sin målsatta tid med en sekund. 9.59.4

Till dag två var Kurt ordentligt laddad och ställde upp i fronten vid utsläppet och låg långt före nästa bil då han passerade rakan på andra varvet. Men på det tredje var han borta. Beskedet nådde oss någon timme senare. Något hade förkylt sig, eller kanske tvärtom, i motorn och han hade blivit stående utmed banan. Det visade sig vid en närmare granskning vara en stötstång som ställt till problem. Men med hjälp av co-driver Pierre fixades detta under den tidiga kvällen och då de dök upp på kvällen var det klart för fortsatt gasande påföljande dag. Pierre uttryckte dock viss skepticism om ett lyckligt slut. Däremot var han betydligt mer övertygad om dess motsats: "Jag kan sätta pengar på det".

Han fick rätt, även om det inte var någon stötstång som satte sig på tvären. Något framkallade vibrationer vilket föranledde ett stopp på andra varvet. De fullföljde dock. För Douglas och Peer flöt det på som det skulle. Douglas 11.19.3 och totalfyra i det som racet egentligen handlade om, att köra på så jämna tider som möjligt. Peer 11.52.4 och 17 i tävlingen.


Rebellisk, lös motorhuv eller ett aeordynamiskt snilledrag av Kurt? Vad tro ni?

 


Peer Hövik, vår norske kamrat.


 


Kellison J5. Det visste ni inte.Från 1958. Otroligt.

 


Jaguar C-type. Det är elegans det.


Öppen hjälm och rekorderlig mustasch. Det är stil det.



Silvertejp och fladdrande motorhuv. Det är Kurt det.

 

 

 


Douglas och Lennart i Speedstern

 

Porsche 356 B T6 från 1962 och en 356 TO från 1957



Byers SR 100

 

 

 

 


Per Rosendahl / Anders Hanssen från Helsingborg.

 


Der famöse Sto▀stange.



Här slog de läger de tyska fansen och bullade upp. De fanns där då vi kom och de skulle inte förvåna
om de satt där än, i väntan på nästa race.

 

GLP II / 1966-1978


Visst är det en härlig bild. Ande(r)s med nävarna i fickorna och Kjell med krokig rygg.

Om GLP I hade en större mängd av lite långsamtgående fordon så brakade det lös ordentligt när GLP II drog igång. Främst genom herr Dr. Armin Zumtobel i en Porsche 906 Carrera som bjöd på en fart-, skönhets- och ljudupplevelse som var i klass med M1:orna tidigare på dagen. Som om inte det var nog så dök det upp ett par andra racersportvagnar, en Porsche 935 och en mäktig BMW 3,0 CSL plus mängder av snabba 911:or och annat så då förstår ni. Något får väl Elin bes om ursäkt för alla vrål som skakade om henne då dessa bilar först dök upp över Hohe Acht.

Kjell körde MG:n första dagen och Ande(r)s på lördag och söndag. Ande(r)s visade direkt, trots att det var hans jungfruvarv att han var snabb. Till slut blev det 10.45.7. MG:n gick som en pärla dagarna tre. Ett skifte från de lite mjukare däcken på fredagen till de vanliga sulorna och en korrigering av lufttrycket var den enda justeringen under helgen.


1960 Ex-Works Sebring 12 Hour MGA Twin Cam, UMO 96

 


På väg till start.

 


Mannen som håll ordning bland alla ivriga förare inför start. Stenhård och med järnkoll men vänlig.
Han var tysk, sa jag det?

 

 

 

 

 


"Nu ställer vi oss här och poserar lite. Så stelt som möjligt."
" Ja det lyckades vi ju bra med."

 


Vårt underbara värdpar, Hildegard och Walther håller koll på Ande(r)s och Kjell vid utfarten.


"Nu jävlar."



En Porsche 911 ST. En sällsynt fågel har jag förstått.

 

Sen kom de...


Anders och Kurt får ursäkta men loppets största behållning var denna 906 Carrera, körd som om hela
helvetet var löst.


Björn Nords favorit, kanske för att han fått tillfälle att köra den.

 


Ferrari Gipsy P271 byggd för backtävlingar av Guidetti. Slå en signal ni herrar bildesigner i Maranello.

 


Porsche Chanabe även denna backtävlingsdesignad

 


BMW 3,0 CSL

 


Porsche 911 ST

Saxat från nätet: "the 911 ST was produced in limited numbers (the production run for the ST only lasted from 1970 to 1971.) The cars were available with engines of either 2466 cc or 2492 cc, producing 270 PS (199 kW) at 8000 rpm. Weight was down to 960 kg"


MGB V8 Sebring.
Javisst ja det är ju Anders och Kjell. Uppe vid Hohe acht.

 



Bred bred koja.

 

 


 

 


 

 


Norske Christian jagandes en MG

 

 

 

 

 

 

 



Den långa, långa rakan

 

 

 


 

 


Porsche Chanabe

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Sen var det slut

 


Denna bild är kul och så direkt efter Anders första körning. Men vem är den lille mannen i bakgrunden?


Hvornaer smager en Marlboro bäst? Efter de fyra första varven på Ringen.

 

 


Ingemar, Lasse, Bobby, Kurt, Kjell och Ande(r)s inför hemresan.

 

PS


Nu står den där sto▀stangen placerad bland annan naiv konst. Bl.a. en, Fogelström.

Ordboken:
"Naiv konst"- skapat utan eftertanke och bekymmer

 


Del 2 - SSJ