Det
var två BMW M1:or som tog oskulden på fredagen
den 26 september. Det ilskna, vansinniga ljudet från
sexorna spräckte morgonens trumhinnor och rev upp sköna
sår i Eifelskogarna uppe vid Brünnchen och fick
oss att se lyckligt på varandra och jubla i takt med
de tyska funktionärerna. Vilken Gute jävla Morgen!
För
ett par av oss var det debut på Nordschleife, det var
ett nytt att mötas av alla tyska funkrionärers trevlighet
och glada tillrop. Det var ett nytt att mötas av banan
som sprängde fram ur skogen och det var ett nytt att
möta BMW M1:ornas metalliska tjut. I Tyskland döljer
man inte att det körs racerbil. Det är fria toner.
M1:orna
var rasande snabba men de hade inledningsvis hårt motstånd
av två Porsche 935:or, dels flatnosevagnen som tog starten,
men som var borta då de dök upp på andra
varvet. Kanske hade M1:orna jagat livet ur den någonstans
på baksidan av bergen. Till andra delen av de 400 kilometrarna
bjöd Kremer-vagnen upp till kamp men BMW-bilarnas tempo
var för hårt.
400-kilometersloppet
hade ett fullständigt vansinnigt stratfält på
över 150 bilar med en spännvidd som sträckte
sig från de fyra stora, över mängder med porschar,
MG:s, jaguarer, triumphs, alfor, lotusar, alpiner, corvetter,
mustanger, med mera till en Pantera som hade en come-together
med en liten, liten Steyer-Puch. I starfältet fanns även
tre svenska elaner med Tomas Henrysson, B-Å Bengtsson
/ Per Broberg och Anders Ek / Lars Wramell. Henrysson var
snabbast av dessa och alla andra elaner i fältet.
400-kilometersloppet
satte upplevelseribban högt. Lyckliga vände vi åter
mot baslägret. Vi var som Gulliver på hans resor.
Vad var det för värld vi kommit till?
Nästa
del:
Hur gick det för våra grabbar?
______________________________________________________________________________________________________
|