Det
var vanligt förr att F1-förarna kombinerade sitt huvudsakliga
åtagande med andra styrningar i sportvagns- och standardbilsklasser.
1978 kör Ronnie för BMW i standardvagns-VM tillsammans
med Hans-Joachim Stück Jr, då ofta i en turbo-laddad
version för att matcha porscharna i stora klassen. Här
på Knutstorp är bilen dock i samma utförande som
Emmas. Även "Emma" kör annars bara i EM och
VM med sin bil, då tillsammans med bl.a. Anders Olofsson.
Men nu är det alltså Sverige och Knutstorp och de bägge
BMW:na delar första startled, och då starten går
skjuter de snabbt iväg från det övriga fältet.
Tyvärr tvingas Ronnie i depå redan efter ett varv med
växellådsproblem, men han kommer ut igen strax innan
"Emma" åter passerar och hinner i alla fall visa
för den svenska publiken vilken enastående förare
han är, tills en vevaxel slår hål i blocket och
bilen tar fyr. Nu vinner "Emma" med en halvminut före
Jan Lundgårdh och resten av de nationella bilarna.
Det
är längesedan nu, men jag minns hur potent de tjöt
de där BMW-vagnarna, ursinnigt och världsvant, och hur
brutalt Ronnie behandlade bilen på banans kurviga baksida
- 300 hästar bayersk energi i händerna på världens
snabbaste förare.
|