Studiebesök
hos däckproffsen i Växjö

Hjelmquistarna från Tranås studerar Robin Sandbergs Mitsubishi
rallybil
Fyra av SSJ’s medlemmar hörsammade
inbjudan från Växjö Sportvagnsklubb oatt tillsammans med deras medlemmar
besöka däckproffsen i Växjö den 24 februari.

Väl på plats efter färd genom
det vackra vinterlandskapet och efter sedvanliga hälsningar
bjöds det på kaffe. Därefter presenterade Mats Carlsson företaget.
Det är starkt inriktat på att förse tävlingsekipage med passande
däck och många av de anställda har tävlat eller tävlar. De som
varit ute i rallyskogarna känner säkert till Robin Sandberg
vars vilda framfart i en etanol-SAAB är oförglömlig. På senare
tid har han kört Mitsubishi. Bilen fanns på plats i lokalen
och hade epitetet såld. |

Välkomsthälsningar av
Stefan Svensson, Ordf Växjö Sportvagnsklubb och Mats Carlsson,
däckproffsen. Viudare syns känd Bo från SSJ och Lars-Erik
Andersson Växjö. Innehavare av en 964 RS och tävlande i historiskt
med en Shelby Mustang.
De som varit på racerbanorna
har säkert sett däckproffsens servicefordon. Däckproffsen
har försett både STCC, Carerra Cup och Camarocup med Michelin-däck.
2010 servas Porsche Carerra Cup, Camarocup och Formel Renault
2.0.
|

Vinterdäck till 2-hjulsdriven rallybil innan manuell håltagning
och dubbning
Däckproffsen är Michelin och
BF Goodrich-importör av racing- och rallydäck för Sverige
och Norge.
På rallysidan jobbar man med
Michelin- och BF Goodrich-däck. All dubbning av Michelin och
BF Goodrich-däck sker sedan 25 år tillbaka hos däckproffsen.
D v s alla som kör vinterrally på dubbade Michelin/BF Goodrich
har anskaffat sina däck via Växjö.(Rally VM och Rally SM kör
f n på enhetsdäck från Pirelli). IRC kör med fritt däcksval,
d v s många kör på BF Goodrich.
Däcken kommer ohålade och borras
manuellt (382-389 hål). Därefter iförs och limmas dubben,
som är svarvad i Finland, manuellt styck för styck. Ett jobb
som kräver stor yrkesskicklighet och tålamod. Särskilt när
man betänker att det årligen levereras ut mellan 7000 och
12000 däck.
|

Fulldubbade däck. De två övre till 2-hjulsdrivet. De undre
till 4-hjulsdrivet
Monte Carlo-rally-däck. För IRC-serien. Dubbas efter behov.

Skuret
slicks för asfaltrally. Får ej köra på rena slicks. Farligt
nog ändå. De som såg Monte-rallyt på TV kan intyga
Efter guidad visning av lokalerna
och deras faciliteter, mingel med Växjöiterna till kaffe med
kanelbulle, anträddes hemresan genom de vintriga och djurtäta
skogarna. Det gick bra denna gång också.
Kjell
|
|