 |
 |
Det
kan sägas om en F1:a som skjuter genom tunneln i Monaco
eller uppför Eau Ruge på Spa. Med varvräknarnålen på
19000 varv. En glasfiberklädd liten Elan plågad till bristningsgränsen,
med skälvande kaross. Eller en splitter ny Porsche
GT2 på fullt blås runt Ringen. Där det
utförs en maxprestation, där gränser tänjs,
ligger också en njutning och en tilfredsställelse
över att få ge utlopp för den styrka och
kraft man besitter. Stoltheten över kompetensen.
De avancerade fortåkarbilarna är sådana.
Snabba som vansinnet och skapade efter farten, för
att bryta så smidigt som möjligt genom luften.
Funktionen blir elegans och estetik. Det effektivaste
blir det vackraste. En sanning som funnits så länge
människan velat utveckla fortåkandet och gjort
det till något eftersträvansvärt. I få
fall är denna sanning mer uppebar än då
det gäller bilar. Men det finns några för
vilken den är än tydligare.
|
SMÄRTANS
OCH SKÖNHETENS PROJEKTILER
2003 cykel-SM Huskvarna

Text o Foto: Göran Larsson
Det
var ju det här med att lära sig den nya kameran
pro primo. Vad bättre då än att öva
på vindsnabba cyklister som far förbi utmed
landsvägen. Och allt som fotograferas skall ovillkorligen
redovisas. Så står det i klubbens stadgar.
Dessutom ger det mig en möjlighet att förmedla
cykelåkandets skönhet för lite bilfolk
pro secundo. Det finns nämligen en hel del som borde
intressera en bilentusiast. Beröringspunkterna är
flera. Det är kropp och fordon mot elementen. Att
färdas så fort det är möjligt, inom
gebitets regler och förutsättningar, med friktionen,
tyngdkraften och luften som motståndare. Och det
är skönhet.
Fyra
hjul contra två. Maskin som kraftkälla contra
människa. Men mycket är likt. Utvecklingen av
aerodynamik, av matrial i ramar, ekrar och hjul, av växelreglage
och bromsar. Många cyklar och hjul tillverkas numera
liksom inom den avancerade bilbranschen i kolfiber. Man
använder vindtunnel för att få fram ultimat
utformning av cykel och människa i kombination. Lotus
tillverkade får ett antal år sedan en tempohoj
som kom att slå nytt världsrekord i entimmeskörning
med engelsmannen Chris Bordmann vid pedalerna.
Men
det är även upplevelsen av farten, doften och
landsvägen. Serpentinsvängarna nerför Ådalsvägen
i Huskvarna är var och en som Karusellen på
Nürburgring. Håll ut inför kurvan, bromsa
in, vik in, rätt lutning och kämpa emot centrifugalkraften
genom kurvan. Räta upp och ta i igen. Öka. Eller
de riktiga kanonerna som i de stora etapploppen i Europa
kastar sig utför berg på smala vägar och kommer upp i
farter av över 100 knyck. Då är det vansinnigt. Vansinnigt
men enastående på ett vis som endast kan liknas vid den
tidiga bilsporten, om man vill fortsätta att göra jämförelser.
Tajt mellan vägräcke och avgrund. Skyddade enbart av sin
skicklighet och en välvillig hand från ovan. Det är nervpåfrestande
att titta på när det är torrt, nästan olidligt i
regn. Italienaren Paolo Savoldelli är mästaren i denna
konst.
På
samma sätt som det finns en förfining och estetisk
njutning i en racerbils utformning gör det i en racercykels.
Som en bilförare stolt drar på sig flamsäkra
handskar och hjälm gör cyklisten. De tajta,
slimmade byxorna, ändamålsenliga, skapade för
att skapa så bra förutsättningar som möjligt
för fortåka och därför i förlängningen
vackra. Skor, handskar, hjälm och glasögon.
Cykelns fälgar, antal ekrar och fälgkantshöjd,
växlingsreglage, sadel, lackering och styre. Allt
bildar en enhet som rätt sammansatt gör en enastående
vacker bild. En bild av mänsklig och teknisk skönhet
i ljuvligt samspel.
Farten,
och känslan av den, är liknande. Däremot är den fysiska
kampen annorlunda, smaken av blod i munnen i en brant
uppförsbacke, att fortsätta att pressa sig trots
att allt i kroppen bjuder motstånd, skriker NEJ.
Att ta slut. Där finns enkelstarterna - tempoloppen
- kampen mot klockan, och där finns linjeloppen där
det handlar mycket om lagkörning, taktik och smartness.
Där är de explosiva spurtarna, som axel mot
axel gör upp om segern om klungan är samlad
vid målgång. Dimensionerna är flera.
Det finns en hunger och aggressivitet i cykelåkande som
är erotisk. Ett nederlag som är fullständigt, svidande
och vackert.
|
|
 |
|
Däremot
är känslan då det svarar emot när kraft eftersträvas
densamma. Att det finns potens i ben respektive maskin.
Att vinterns timmar i garage eller träningsspår givit
önskad effekt. Och känslan och stoltheten över en välfungerande,
stilig maskin är densamma oavsett om det är en sportbil
eller en cykel man innehar. Det är mycket tydligt.
Se Monica Holler här ovan vid sin cykel, intervjuad
efter sin andraplats i Huskvarna.
Det estetiska är en oerhört viktig ingrediens i såväl
bil- som cykelåka. Om det så är en frustande Porsche
med fuchsfälgar eller en Bianchicykel, i klassiska färger,
med höga fåekrade hjul, välkomponerad ram och med matchande
välskuren cyklist, med spelande lårmuskler, definierade
vader och ett ansikte format av plåga, envishet
och tillfredsställelse.
Kan det göras mycket skönare än dessa damer på hoj,
fotade under tempoloppet i Huskvarna och vidare sedan
på linjeloppet i Värnamo ett par dagar efter. Jag
tycker det i varje fall inte.
|
 |
 |
Jönköpingstjejen
Alexandra Engen tog brons både i tempo- och linjeloppet
för damjuniorerna.
Veronica
Andreasson, 6:a på damernas tempo och mycket stilmedveten.
 |
 |
Hemmaåkerska
Lotta Green passerar sekundant.
|
Linda
Josefsson
|
Maria
Landström Falu CK
Utförsåkarpositioner
bland herrjuniorer
 |
 |
 |
Fighting
face
|
Filip
Rudenstam, hemmaåkare
|
Mikael
Lehtoma,
segrare bland herrjuniorer
|
Långt
nere i svackan, nerför Gisebobacken på väg hitåt,
åter mot Huskvarna kommer Alexandra Engen,
eskorterad av MC-åkare.
|
Från
Huskvarnas tempo-lopp bar det sedan vidare ner till Värnamo för
linjeloppen.
|
|
Veronica
Andreasson inför start i Värnamo
|
Inför
start i Värnamo - damernas linjelopp
 |
 |
 |
 |
Emma
Johansson
segrare i Huskvarna
|
Madeleine
Lindberg
välmeriterad, VM-medaljös
|
Susanne
Ljungskog
dubbel världsmästarinna
och segrare i dag
|
Therese
Lindqvist
|

Therese
Lindqvist, Maria Landström, Maria Ehrin, Caroline Eriksson
och Linnea Börjesson
Veronica Andreasson attackerar i banans enda stigning ...
 |
 |
...
och här sekunderna senare
|
Therese
Carlsson
|
 |
 |
 |
Emma
håller koll efter fler attacker
|
|
Lisa
Svenningsson, Emma Johansson, Madeleine Lindberg och
Susanne Ljungskog
|

Slutlige
tvåan Maria Östergren, här i ledningen, på
väg in genom tunneln.
 |
 |
Mirella
Ehrin ryckte, gick loss, blev inhämtad men slutade
trea.
|
Susanne
Ljungskog jagade ikapp och vann.
|
Jakt.
Från
vänster: Maria Landström, Caroline Eriksson, Linnea
Börjesson och Maria Ehrin

|
|