
VICTORY
RACE MEETING
Brands
Hatch, 22 october
1972
 |
Så
dundrade året 1972 vidare, lämnade sommaren och juli
månads Grand Prix bakom sig och fortsatte in i den engelska
hösten, och där, mitt i råaste oktober sammankallades
ånyo F1-stallen, denna gång tillsammans med F5000-bilar.
Ty de var komna icke för ett VM-lopp utan till det race som
av tradition höllos på hösten till årets världsmästares
ära. Förutom toppklassen kördes bl.a. även standardbilar
med inbjudna deltagare från när och fjärran. Så
också från staden Jönköping. Christer Lofthammar
mekade åt Lennart Hall och tillsammans med dessa foro även
herrar som Bosse "Emma", Rune Tobiasson, Calle Piper,
Björn Steenberg, Claes Rothstein, Jonny Green och Ragnar Segring.
Den i Sverige ofta tävlande Matti Kemiläinen fanns också
på plats.
Det kördes också
F3 där man kan finna en del intressanta namn, förutom
svenskarna Conny Andersson, Uffe Svensson, Torsten Palm och Gunnar
Nordström fanns här även flera herrar som med tiden
skulle bli kända och F1-åkande, nämligen Roger Williamson,
Tony Brise, Tom Pryce, Alan Jones, Michel Leclere och Rikky von
Opel.
I den samlingen hittar vi tre stora engelska löften som alla
omkom innan de hunnit bevisa och utveckla sin fulla potential, en
australiensisk världsmästare 1980, en fransman med sju
GP-försök och en liechtenstein-tysk rikemansson som köpte
in sig i F1 ett kort slag.
|
Foto:
Christer Lofthammar

Christer
grejar med Halls Timex-Escort.
I
standardvagnsloppet fanns åtminstone två namn som internationellt
sett gått till historien. Dels australiensaren Frank Gardner
som bland annat anlitades av Porsche för att mästra den
tidiga 917. Men här på Brands kör han Camaro och
vinner med den. Han kör också Formel 5000 och tillhör
de snabbaste på lördagen men kommer aldrig till start
för söndagens mixade race med F1-bilarna. Formel 5000
var en klass bestående ofta av F1-bilar försedda med
motorer på upp till 5-liter, men cirka 100 kg tyngre och snäppet
långsammare än F1:orna.
I
standardklassen körde även Tom Walkinshaw, sedemera mannen
bakom Jaguars senaste LeManssegrar och stallägare i Formel
1. I dag bryter han dock med sin Escort efter att inledningsvis
ha fightats med Gardner om ledningen. För svenskarna gick det
sämre, Lennart Hall körde av och bröt och Emma vart
sjua och bäst av de svenske.
|

Frank Gardner segrare
i standardvagnsloppet.


Matti Kemiläinen


Frank Gardner i Camaro
tar starten före Tom Walkinshaw, Escort.

Ronnie Peterson March 721G






John Cannon March 725 med 4,7 liters
Oldsmobile V8, alltså en F5000.

Brian Redman Engelsman som mer gjorde
sig ett namn som sportvagnsförare, var med och tog hem
fyra VM bl.a för Porsche -70 då han tillsammans med Jo Siffert
vann fyra lopp.

Mannen i gul jacka i mitten av bilden
är den unge sydafrikanen Jody Schekter.
Med tiden världsmästare för Ferrari, men nu och här
är det McLaren som gäller.

Yardley-McLarenstallet


Emerson Fittipaldi
vandrar bland åskådarna. Ingen avgränsning här inte.
Så enastående klart tidens skiftningar tydliggörs av
bilden.



John
Watson,
irländaren som gjorde sin F1-debut i och med detta lopp, vann sammanlagt
5 GP.
Det första 1976 i en Penske vilket innebar att han tvingades raka
av sig skägget efter ett det att han
slagit vad med stallchefen Roger Penske. Här är det dock en
mekaniker bak ratten.



Hjälmar
Mycket förändrades
under 70-talet, så även hjälmdesignen. 1978, alltså
flera år efter de tunna hjälmar som används här
idag, kommer Watson och några få till, bl.a. Ickx, att
använda sig av en hjälmtyp som för tankarna till en
medeltida riddares. Den försvann dock ganska snabbt. Tyvärr,
för häftigare hjälm har väl aldrig setts.
Bilden till höger tagen från "Formula
1 in camera 1970-79" |

Och här då: vilket
annat land skulle kunna producera herrar som den rockförsedde
till vänster? Med en gång som hämtad ur en Monty-sketch
eller en tecknad film av Per "Karl-Bertil" Åhlin.
Och den körklare till höger, gentlemannen. Den av födsel
och engelsk vana besuttne, som tagit med sin privata F5000 för
några förnöjsamma varv på Brands när det
ändå är tävling. Eller kanske är det en
äkta racingentusiast som lagt alla sina ihopjobbade slantar på
ett fullblod i en tid där det var möjligt att köpa
sig en sådan, och sedan lagt de allra sista punden på
att den George Best-liknande svågern skulle få sig en
matchande jacka som tack för hjälp med mekande. Kanske.
Vad säkert är, är att det i Fittipaldis bil inte är
Emerson som styr. |
Jean-Pierre
Beltoise, BRM, segrare i loppet.
Fransmannen
tog detta år även sin enda andra F1-seger, men då
i ett riktigt GP, det klassiska i Monaco. I hällande ösregn
utklassade han allt och alla. |
Vern
Schuppan, BRM
vilket stod
för British Racing Motors och som Jo Bonnier tog första
segern för. Schuppan var en australiensare
som körde dryga dussinet lopp innan han fick söka sig vidare,
bl.a. till CART och sportvagnsserier. Vann LeMans 1983. Bakom australiensaren
syns nosen på Carlos Reutemanns Brabham |
Results:
1 Jean-Pierre Beltoise BRM P180
2 Carlos Pace Surtees-Cosworth TS9
3 Andrea de Adamich Surtees-Cosworth TS9-
4 Vern Schuppan BRM P160
5 Peter Gethin BRM P160
6 John Watson March-Cosworth 721
7 Brian Redman McLaren M19C-Cosworth
8 Ronnie Peterson March 721G-Cosworth
|
|