
JOHN
PLAYER GRAND PRIX
15 July
1972
 |
Foto: Kurt Bertilsson
Det
är
vittberesta och erfarna herrar vi har i klubben. Det nittonhundrasjuttioandra
året efter herren jesus födelse begov sig tvenne män
från vår stad, vid skilda tillfällen, till England
och Brands Hatch. Kanske inte med myrra och rökelse men med
kamera och verktygslåda. Detta var en tid då inte alla
F1-lopp innehade VM-status, så kunde det komma sig att Brands,
detta år, inte bara huserade ett, två, utan snarare
tre eller fyra tävlingar med F1-bilar i. Ack! På våren
kördes "Race of champions", sommaren var vikt för
VM-loppet och hösten bjöd på ett mycket märkligt
mixat race med både F1:or, F5000- F2- Formel Atlantic-bilar
och sportvagnar i en stor engelsk mix. Tävlingen blev ingen
succé och kom aldrig att upprepas.
Citaten
nedan är hämtade från boken: FORMULA 1, THE AUTOBIOGRAPHY
|

Pit babes, då som nu.

Ballonger, mini-MC, kort-kort och BP!



Barbro och till vänster Ronnies mamma,
som jag tyvärr halverade i redigeringen då jag inte visste
vem det var
march
engineering
March
grundades 1969 av Max Mosley, Alan Rees, Graham
Coaker och Robin Herd. Och företagets första
bil var en F3:a, men redan året därpå, 1970, satsade
man på F1 och inte mindre än sex bilar tävlade det
året, bl.a använde Tyrrell sig av märket vid denna
tid, för Jackie Stewart och Johnny Servoz-Gavin. Ronnie Peterson
inledde sin F1-karriär detta år i en March som ägdes
av det lilla privatstallet Antique Automobiles. Dessutom körde
fabriken själv med tre bilar där Jo Siffert och Chris
Amon var de stora namnen. Redan första året vann man
tre gånger, ett VM-lopp (Stewart) och två utanför
mästerskapet (Stewart och Amon). Men företaget nöjde
sig inte med Formel 1, man kastade sig även in i Formelklasserna
2, 3 och Ford och deltog även med sportvagn i transatlantiska
CanAm.
1971
tog man fram den rundnosade 711:an med vilken Ronnie hade så
stora framgångar och slutligen blev tvåa totalt i VM
efter bl.a. fyra andraplatser. Två av dessa direktsända
i svensk TV! Dels det i Monaco som blev Ronnies verkliga genombrott
efter en imponerande körning som ledde till en andraplats efter
en överlägsen Stewart och dels det historiskt täta
och snabba på Monza där Ronnie slogs med några
tusendelar av Peter Gethin i det snabbaste F1-lopp som körts.
Åtminstone fram till årets lopp på samma bana.
Till
-72 tog March fram den vackra 721X
som dock bara kom att köras i tre GP med en nionde plats
som bäst innan man istället tog sin F2-bil och placerade
F1-motorn i och gav beteckningen 721G vilket är den bil som
körs här på Brands. En tredjeplats av Ronnie på
Nürburgring blev årets bästa resultat. Och Marchs
senare historia har vid denna tidpunkt inte inträffat än
....
|

Den
så segerrika Cosworth DFV-motorn



Niki Lauda var
vid denna tiden inte den stora stjärna han skulle bli. Så
okänd var han att han fick presentera sig för Kurt vid kaffebordet.
Annars var ju Niki en ung man som media gärna skrev ner som en
rikemansson utan talang. Men att han kunde köra fort var något
som Ronnie ofta påpekade. Både på och utanför
racer-banorna. Den engelske journalisten Alan Henry berättade
för Ronnie vid ett tillfälle om en mardrömsfärd
han haft med Niki i dennes privata BMW 2002. Åt detta nickade
Ronnie bekräftande. Henry skulle dock komma till insikt om att
även om färden med Niki var vådlig, så var den
inget mot att åka med Ronnie i dennes stora Mercedes. |


Diskuterande med Robin Herd

Pilotglas, svepande lugg och backspeglar på
tunna spröt. It´s the seventis.

Kurt hade
förmånen att få en guidad tur på Marchfabriken,
informerad av bl.a. Ronnie som synes.



Mike Hailwood har placerat
Colaburk på svart vinyltak för att skriva autograf - mycket
70-tal där.
"Mike the Bike"
Hailwood, av många betraktad som den bästa motorcykelåkaren
någonsin, tog nio VM-titlar i motorcykel innan han tog klivet
över till Formel 1. Men efter bara tolv GP återvände
han till MC-åkandet och stannade där i sex år innan
han åter tog steget tillbaka till F1 1970. Nu körandes
för John Surtees, den ende som lyckats bli världsmästare
på både två och fyra hjul. Efter en svår
krasch på Nürburgring 1974 drog han sig tillbaka men
återvände, igen, då till MC-racingen och Isle of
Man 1978 och vann sin klass. Han återupprepade bravaden året
efter innan han åter drog sig tillbaka. Någon mer comeback
blev det inte, han förolyckades i en trafikolycka tilsammans
med sin dotter 1981.
|

Denny Hulme signerar programbladet
för okänd, enastående skönhet.
Denny Hulme blev världsmästare
1967 i en Brabham. 1961 hade han kommit till England som ung lovande
förare och finansierade sitt tävlande med att samtidigt
jobba som mekaniker för just Jack Brabham.1968 gick han över
till sin vän och landsman Bruce McLarens stall och blev tvåa
i VM bakom stallchefen, samtidigt som han vann det transatlantiska
sportvagnsmästerskapet CanAm för samma märke både
-68, -69 och -70. Bruce själv omkom under test av en av sina
CanAm-vagnar i Goodwood 1970 men Hulme blev kvar hos McLaren under
resten av sin F1-karriär, alltså fram till och med 1974.
Enastående egentligen
så framgångsrika nya zeeländare och australiensare
var i F1 under sjuttiotalet. Både som förare och konstruktörer.
Om F1-livet sa han:
"I don´t like fame. Deep down inside it´s nice
to know I´ve done it, but the speeches and social functions
are agony."
Hulme fortsatte köra
racerbil hemmavid och dog så, bak ratten i en BMW M3 av en
hjärtattack i Bathurst 1000 under 1992 års tävling.
|


Man brukar benämna sjuttiotalet inom Formel
1-världen som den stora förändringens decennium.
När man ser dessa bilder förstår man varför. Det
var Firestone och Good Year som slogs med gummit.

Två bilar rattade av nya zeeländare.
Främst Chris Amons V12-motoriserade Matra och bakom Hulmes McLaren.
Chris
Amon betraktas
ofta som den bästa förare som aldrig lyckades vinna ett
Grand Prix. Drabbad genom åren av en smått otrolig otur.
Gång
efter gång hade han pole position och lika ofta tycktes han
vara på väg att vinna innan ett fel på bilen tvingade
honom att bryta. Jochen Rindt utrryckte vid ett tillfälle:
Jag har bara två konkurrenter "Stewart och Amon".
Trots det vann nya zeeländaren aldrig ett enda GP-lopp. När
han då äntligen vann Argentinas tävling 1971 räknades
det för första gången inte in i VM. 1968 var Amons
stora år och borde då inte bara vunnit flera GP, han
skulle blivit Världsmästare. Hans stallkamrat det året,
Jacky Ickx talade långt senare med journalisten Nigel Roebuck
om detta: "I felt very sorry for Chris. He was truly a great
driver - quicker than I was, yet it was me who finally got a win.
He must, I'm sure, be the unluckiest driver there has ever been
in racing."
Själv
hade Amon än annan syn på det:
"Unlucky? I guess I was - but I'm alive. Look down the grids
from those years, and think of how many guys didn't make it..."
|

Sittbrunnen i Jacky Ickxs Ferrari. Här tog
han pole position och dominerade loppet så länge bilen höll.
Jacky Ickx har gått
till historien genom sina sex segrar i LeMans. Tvåa i F1-VM
både -69 och -70. Tog sammanlagt 8 GP-segrar, bl.a. den första
för en vingförsedd F1:a 1968 i en Ferrari. Var under en
tid stallkamrat med Ronnie i Lotus och hade en hjälm som var,
förutom färgsättningen, nästan identisk med dennes.
Belgiaren var också en mästare i regn. Om sin tid i Ferrari
har han sagt, att var det något eller några fel så
skylldes dessa alltid på föraren "It is not pleasent
or easy to work for Ferrari" men om du ändå gör
det är det "probably better that you do not understand
Italian."
|

Sågverksägaren
Ken Tyrrells F1-stall inleddes via Matra- och Marchbilar innan han
konstruerade sig en egen
med hjälp av Derek Gardner. Bilen med beteckningen 001 tog,
med Stewart vid ratten, pole position i sitt debutlopp. Samarbetet
Tyrrell/Stewart inleddes redan 1964 i Formula 3 vilket slutade med
seger och förde Stewart till BRM och Formel 1 året därpå,
och när Tyrrell tog klivet in i F1 återupptogs samarbetet
och fortsatte under Stewarts hela karriär, ända fram till
den olycksaliga avslutningstävlingen i USA 1973 då Francois
Cevért omkom under träningen och stallet avslutade säsongen
i förtid.
Ken Tyrrell:
"Francois had become part of our little family. His enthusiasm
and character were such that he sort of lightened our lives. He
was always outgoing and there was a sparkle about him. The loss
of Francois must have been close to losing a son."
Jackie Stewart:
"He was a great pianist. His great piece was Beethoven´s
Pathétique piano sonata. Every time I hear it there is only
one man in my mind. I don´t know if those who read this belive
in life after death, but Francois Cevert´s spirit is absolutely
buzzing around."
Själv
sade Francois:
"I
am very attached to life, I am happy to be alive. But I don´t
think I can give up racing, because it is that that I love above
anything else."
|


Ofta omnämd som F1-cirkusens första superstjärna:
skotten Jackie Stewart. I bakgrunden med ryggen hitåt står
Cevert.

99 GP-starter blev det. Han vann 27 av dessa och
blev världsmästare 3 gånger, -69, -71 och -73. Numera
adlad.

Cevért före Stewart. Stewart inledde
helgen med stallets nya bil och var snabbast under första dagens
träning, men en
avåkning betydde att han fick använda den gamla resten av tävlingshelgen.

Ronnie låg fyra då sista varvet inleddes
men fick problem med bränsletillförseln vilket i sin tur fick
honom att tappa
kontrollen över bilen i en kurva och kroka ihop med Cevért.

Nanni Galli i Techno före Emerson Fittipaldi

Jackie Stewart. Tvåa till slut.

The winners podium

Emerson Fittipaldi vann loppet och tog därmed
ett allt fastare grepp om världsmästertiteln. Han bärgade
den som
den yngste genom tiderna - 25 år gammal.
50 000 åskådare
fanns på plats. De fick se följande resultat:
1. Emerson Fittipaldi
Lotus Ford
2. Jackie Stewart Tyrrell Ford
3. Peter Revson McLaren Ford
4. Chris Amon Matra Simca
5. Denis Hulme McLaren Ford
6. Arturo Merzario Ferrari
7. Ronnie Peterson March Ford
8. Carlos Reutemann Brabham Ford
9. Niki Lauda March Ford
10. Rolf Stommelen Eifeland Ford
11. Jean-Pierre Beltoise BRM
12. Wilson Fittipaldi Brabham Ford
13. Mike Beuttler March Ford |
Det kördes även
standardbilsrace

Läcker koja som svenske Bill Taube måste blivit inspirerad
av för sin SSK-vagn på slutet av sjuttiotalet



Fantastiska färger i bilden på en Hillman i depån
|