Lotus
Modsport Europa
2002

Bosse på Mantorp 2002
________ |
|
 |
Jag
besöker Bosse den dag då den ryska brandröken sveper
in över stan och framkallar oro och brandkårsutryckningar
i Jönköping.
"Är det verkligen möjligt, .... så långt
ifrån?" Men det är det tydligen. Solen kämpar
med den där långväga slöjan av föroreningar
och aska och nästgårds till Bosse har överklass-ungdomarna
fyllefest. Jaja, det är som det är denna märkliga
sommar som nu borde krängt över i höst.
Lotus
var det ja...... Europa, i modsportsklassen, den vilda den vansinniga,
den räjsiga. Klassen utan förbehåll och moral, the
opposite to STCC och bara det är ju något att lovsjunga.
I Herrens höjd. Klassen som får alldeles för lite
uppmärksamhet, klassen där motorer sprängs by the
minute. Där innovatörerna håller till. Klassen för
de vilda och vackra. För med bilar som MGB, Midget och Porsche
911, 944 o Boxster, Jaguar E-type, Lotus Exige och Europa, Ford
GTD40 och Lola, BMW Z3 och AC cobra, Alfa och Indigo och SAAB Sonett,
Piper, Scatto och Renault blir startfälten ett ymnighetshorn
av skönhet, vulgaritet och uppfinningsrikedom. Och fort går
det.
Bosse
har alltså en Europa, gulrödflammig och låg som
ett tappat rakblad. "Det här är en busbil, Göran".
Inköpt för två år sedan i Stockholm, då
den gick i modsport 3. Redan då körde Bosse två
tävlingar med den vilket, faktiskt, resulterade i två
vinster och ingen skjuten motor. Och det senare känns som en
ovanlighet i herr Trims fall. Sedan började operation nerplock
och ombyggnation.
|
Grunden
i chassit är orginal, om än kapat efter motorn. Reglerna i Modsport
är sådana att rena hembyggen, eller bilar som inte har orginalets
chassi, klassas in i klass 1 även om de har en kg/hk-kofficient som
skulle placera dem i klass 2 eller 3. I övrigt är det mesta
fritt i modsport, bara siluetten överensstämmer med orginalbilen,
i fall det nu finns ett orginal. Kenneth Nilssons Scatto-bygge är
t.ex en egen skapelse. ABS och traction-control är också förbjudet.
Men tillbaks till Bosses "bus-bil" som han återkommande
kallar Lotusen. Motorn är en 2-liters från en Golf med insprutning
som i nuvarande glada skick ger ca 220 hk. Denna är förbunden,
(genom en kopplingskåpa från en Lola), med en Hewland-låda.
Då motorn är försedd med torrsumpsmörjning har man
kunnat placera den 2-3 dm lägre än orginalet, dessutom är
den framflyttad 12 cm, allt för låg och central viktfördelning.
Sedan är paketet fast monterat i chassit. Fram- och bakvagn är
egenhändigt skapade, bägge med dubbla bärarmar infästa
med uniballs. Krängningshämmarna är försedda med ställbara
knivar rakt som hos Janne petterssons JPS. Till nästa säsong
skall dessa knivar kunna justeras inifrån kupén. Från
Öhlins kommer gastrycksdämparna, där man med gasen styr
återgångshastighet och tröghet, vilket ni säkert
redan visste. Bilen har bromsar från en F3000. Bak sitter de invid
växellådan för att få så lite ofjädrad
vikt som möjligt. För att justera bromseffekten fram/bak finns
givetvis bromsvåg.
Bensintanken
är placerad där passagerarsätet en gång suttit, inkapslad
i plåt och med en volym under 25 liter är detta tillåtet
då den därmed anses vara skild från kupén!
I
vinter skall bilen kläs om, en ny bakdel är redan på plats
i garaget, vilken har hjulhuskanter som följer orginalets linjer.
Framdelen skall gjutas och en vinge är beställd. Denna nya kaross
hoppas Bosse skall sänka bilens vikt från dagens 650 till 580
kg.
Sedan skall
den lackeras ungefär såhär:
"En
sån här skulle du ha Göran, det är en riktig busbil"

Så här såg den ut 2003
|