BMW Evolution
Känd från Bilsport där
Tomas "Gullabo" slog till med tredje bästa tiden
på tidningens Superstage med bilen. Men även från
andra ställen där den kört ifrån det mesta
den mött. Fredriks BMW är något lite utöver
det vanliga.
Vänster. I begynnelsen.
Mitten: Nyskapad och aggressiv med rimfrost på
huven. Höger: Stolt herr Ägare
Vid en första betraktelse är det nog
bara riktiga BMW-entusiaster som inser att det är något
märkligt med Fredriks röda. Ja, nu har ju i och för
sig byggherren försett skapelsen med kolfiberhuv vilket
ger en ganska tydligen vink även åt andra, men det
är egentligen först då man kryper under skalet
på bilen som dess rätta potential uppenbaras. Om
man nu inte råkat stöta på Fredrik med bil
på racerbana. För efter några pass, då
åskådare och andra förare blivit varse den
röda BMW:ns hisnande framfart, börjar alltid nyfikna
och undrande samlas runt bilen.
Ursprunget är alltså en BMW 318 av
84 års modell. I kulören bäääge. Fredrik
inhandlade den -96 och satte slipen i den strax innan julen
år 1999. Bagagelucka och bakstolpar avlägsnades och
ersattes av dito från en M3:a. Skärmarna är
breddade med 24 mm på vardera sidan, och för att
skapa harmoni i linjerna har nederdelen av dörrarna fått
följa med 12 mm ut de också. Spoiler- och kjolpaket
är av Riegerfabrikat och tyvärr behäftat med
dålig passform. Orginalfälgarna på 14 tum är
givetvis utbytta, nu huserar 17 tums M3-fälgar med 7,5
tums bredd i hjulhusen. Sådär, det var det yttre,
men det stora ligger innanför. Urlyft är BMW-motorn.
På dess plats, eller snarare något längre bak,
dikt an mot torpedväggen för bättre viktfördelning,
sitter nu Volvos 2,3 litersmotor från 940:n. Denna motor
ger 136 hästar i orginalskick, men ursprungets lättrycksturbo
är utbytt mot det från 850:ans T5R. Svänghjulet
är lättat, kamaxeln vassare, toppen är portad
och planad. Lägg därtill annan mappning på bränsle-
och tändningskurvor så står du där med
en 300 hk. Växellådan är från Volvo men
kardanen är en kortad från BMW och kopplingen är
en pucklamell från Alcon. Differentialen är en diffbroms
av lamelltyp, samma som i M3 E30, Fredrik har ökat diffens
bromsverkan genom att sätta i extra metallplattor.
Grenrören är hemmaböjda.
Plenumkammarlocket har fått nya fästen för en
extra uppsättning spridarmunstycken.
Bilen har förstärkta bärarmar bak.
Senaste vintern har drivaxlar från en BMW 5-serie monterats
vilket inneburit att Fredrik har tvingats tillverka egenhändigt
konstruerade medbringare. Krängningshämmare både
fram och bak med ställbara knivar är egentillverkade
och uppgraderade till denna säsong. Fjäderbenen är
omgjorda till ställbarhet där spindeln är från
M3 och fjäderbenet av egen konstruktion. För att ge
justerbarhet för camber och caster skall Fredrik byta fjäderbenstornens
gummiinfästning mot länkhuvud med uniball.
 |
 |
 |
Ny och gammal medbringare
|
Bakre hjulhus
|
Bromsvåg
|
Bromsar fram är 330 mm skivor från Alcon på egenhändigt
svarvade nav i eloxerad aluminium. Bak är skivorna modifierade
framskivor från Volvo S 80.
I år sitter det en motorhuv
á 4,5 kg på plats. Fem lager olackad kolfiber.
Att skapa ett större av något mindre. Att ur det
lilla, det oansenliga skapa något enastående är
stort. Att skapa en kvinna av ett revben var det visst någon
som gjorde, och det är bra tillvänt. Fredrik har hitintills
förvandlat en trist 318 till en stilfull och potent Porschedräpare.
Men än är säkert inte bygget klart, Fredrik tycks
vilja låta evolutionen ha sin gång. Någon
påpekade att han kanske skulle bättra på bilens
egenskaper i regnföre. Var Fredriks BMW tar slut vet väl
ingen, bara nu inte det där omvandlade revbenet får
honom på för många andra tankar.
|