BMW Evolution

 

Känd från Bilsport där Tomas "Gullabo" slog till med tredje bästa tiden på tidningens Superstage med bilen. Men även från andra ställen där den kört ifrån det mesta den mött. Fredriks BMW är något lite utöver det vanliga.

Vänster. I begynnelsen. Mitten: Nyskapad och aggressiv med rimfrost på huven. Höger: Stolt herr Ägare

Vid en första betraktelse är det nog bara riktiga BMW-entusiaster som inser att det är något märkligt med Fredriks röda. Ja, nu har ju i och för sig byggherren försett skapelsen med kolfiberhuv vilket ger en ganska tydligen vink även åt andra, men det är egentligen först då man kryper under skalet på bilen som dess rätta potential uppenbaras. Om man nu inte råkat stöta på Fredrik med bil på racerbana. För efter några pass, då åskådare och andra förare blivit varse den röda BMW:ns hisnande framfart, börjar alltid nyfikna och undrande samlas runt bilen.

Ursprunget är alltså en BMW 318 av 84 års modell. I kulören bäääge. Fredrik inhandlade den -96 och satte slipen i den strax innan julen år 1999. Bagagelucka och bakstolpar avlägsnades och ersattes av dito från en M3:a. Skärmarna är breddade med 24 mm på vardera sidan, och för att skapa harmoni i linjerna har nederdelen av dörrarna fått följa med 12 mm ut de också. Spoiler- och kjolpaket är av Riegerfabrikat och tyvärr behäftat med dålig passform. Orginalfälgarna på 14 tum är givetvis utbytta, nu huserar 17 tums M3-fälgar med 7,5 tums bredd i hjulhusen. Sådär, det var det yttre, men det stora ligger innanför. Urlyft är BMW-motorn. På dess plats, eller snarare något längre bak, dikt an mot torpedväggen för bättre viktfördelning, sitter nu Volvos 2,3 litersmotor från 940:n. Denna motor ger 136 hästar i orginalskick, men ursprungets lättrycksturbo är utbytt mot det från 850:ans T5R. Svänghjulet är lättat, kamaxeln vassare, toppen är portad och planad. Lägg därtill annan mappning på bränsle- och tändningskurvor så står du där med en 300 hk. Växellådan är från Volvo men kardanen är en kortad från BMW och kopplingen är en pucklamell från Alcon. Differentialen är en diffbroms av lamelltyp, samma som i M3 E30, Fredrik har ökat diffens bromsverkan genom att sätta i extra metallplattor.

Grenrören är hemmaböjda. Plenumkammarlocket har fått nya fästen för en extra uppsättning spridarmunstycken.

 



I skuffen: ställbar kränghämmare
   

Bilen har förstärkta bärarmar bak. Senaste vintern har drivaxlar från en BMW 5-serie monterats vilket inneburit att Fredrik har tvingats tillverka egenhändigt konstruerade medbringare. Krängningshämmare både fram och bak med ställbara knivar är egentillverkade och uppgraderade till denna säsong. Fjäderbenen är omgjorda till ställbarhet där spindeln är från M3 och fjäderbenet av egen konstruktion. För att ge justerbarhet för camber och caster skall Fredrik byta fjäderbenstornens gummiinfästning mot länkhuvud med uniball.

Ny och gammal medbringare
Bakre hjulhus
Bromsvåg

Bromsar fram är 330 mm skivor från Alcon på egenhändigt svarvade nav i eloxerad aluminium. Bak är skivorna modifierade framskivor från Volvo S 80.

 
Framskiva
 

 

I år sitter det en motorhuv á 4,5 kg på plats. Fem lager olackad kolfiber.

Att skapa ett större av något mindre. Att ur det lilla, det oansenliga skapa något enastående är stort. Att skapa en kvinna av ett revben var det visst någon som gjorde, och det är bra tillvänt. Fredrik har hitintills förvandlat en trist 318 till en stilfull och potent Porschedräpare. Men än är säkert inte bygget klart, Fredrik tycks vilja låta evolutionen ha sin gång. Någon påpekade att han kanske skulle bättra på bilens egenskaper i regnföre. Var Fredriks BMW tar slut vet väl ingen, bara nu inte det där omvandlade revbenet får honom på för många andra tankar.