SVENSKT
SPORTSCAR MEETING
RING KNUTSTORP
13
-14 juli 2002
___________________________________________________________________________________
|
|
Historisk GT. Uppför
backen - på väg mot hårnålen. Lennart Almström
Lotus Elite, Andris Nolendorfs Porsche 356,
Anders Lotsengård Austin Healey och Carl Broberg MGB
|
|
Tommy Brorsson
var som vanligt elegant och vansinnigt snabb i sin smäckra
Elan. |
Det samma kan
väl sägas om Rune Tobiasson och hans BMW 3,5 CSL. Bara
något mer brutal. |
|
|
|
|
Triumph
TR3
|
Westfield
|
Titan
F3
|
Lancia
Fulvia
|
Bengt Dahlgrens K3
replika Genom alla tider har MG har stått för skönhet,
kraft och racing. Eller hur?
Sten Jarls BMW Z3,
försedd med fabrikens 1,5 liters F1-motor från 1983. Beroende
på laddtryck är effektuttaget mellan 400 - 1200 hk.
Glenn Andersson mäktiga
kolfiberbyggda E-type. Tätare har väl aldrig kopplingen mellan
då och nu varit.
Ola Johanssons Volvomotorförsedda
MGB GT. En bil som tillhör veteranerna i svensk motorsport.
Modsport innehåller
det mesta: MGB GT med Volvomotor, Hightech E-type, Bertonekupeér
och moderna Exiger.
|
|
|
Michael Johansson,
f.d F-3-mästare vann i välpreparerad Lotus Exige. |
Jan
Tollis Porsche Boxster täcker upp för Kenneth Nilsson
i Scatto och Olas MGB.
|
|
Lättbemästrad
var inte besten och det slutade med dyra kolfiberskador. Efter denna tävling
har inte skönheten setts till.
|
|
Christer
Nilssons och Per-Eric Svenssons Triumph TR 4
|
Lars
Bondessons Lotus Elan. Ofta EM-körd.
|
|
|
|
|
Broberg
från Ängelholm, MGB.
|
John
Millands fina works-replica
|
Kenneth
Arwidssons TVR
|
|
|
|
|
SID:en
|
Pinninfarina
skapade GT:ns linjer 1965.
|
Eliter, Jenna Brorsson och Jörgen Carlsson
|
En gång i händerna
på Anders Olofsson, nu i Bo Tinghälls, denna så sjuttiotalssköna
Porsche 914/6.
|
|
Karl
Arne Henriksson Lightweght replica
|
Hans-Erik
Johansson Low-drag Coupe
|
... och så upp
för backen igen Andris
Nolendorfs, Lotsengård, Broberg och Henning Riise
|
|
Broberg
junior i MGB med aggresivt stuk.
|
Hans
Edin i GT från Förslöv.
|
|
|
Anders
Lotsengård i SID1 dennes och Mats Svanbergs Austin Healey
med lång tävlingshistoria.
|
Tord
Ekengren Elan före Carlsson och Bondesson.
GT-klassen var bilrik, potent, vacker och jämn.
|
Hans-Erik Johansson
före Michael Olsson.
|