2002
ÅRSMÖTE
Så har år 2002:s årsmöte avhållits. I Egerts trafikskolelokaler
under trivsamma och smidiga former, men alls icke utan den seriositet
dylika möten kräva. Allt föregick därför i laga ordning och inblandade
kom ur det hela med beröm och den ära de förtjänar. Vilken icke
är ringa.
Anders Lofthammar greppar ordförandeklubban ett år till, vilket
glädjen oss alla. Johan Lutgård fortsätter som sekreterare i två
år och Anders Klein som styrelseledamot under samma period. Även
detta applåderas givetvis. Revisorer och valberedning stannar vid
sina poster.
Pokaler utdelades, till segraren i vårslalomen Claus Johansson
Porsche 911, tvåan Johan Lutgård också P 911 och trean Fredrik Karlsson,
i vad som då var välfungerande Alfa. Claus vann också vårrallyt.
Blommor fick Carin Hagberg för allt arbete med matrikel och avgifter.
Dessutom fick sig hemsidan en bukett vilket den här ånyo böjer rygg
och tackar för. Kvar finns utmärkelsen "snedgängan", vilket symboliserar
årets största fadäs, och som denna gång gick till en galning som
ska ha brakat in i Fredriks intet ont anande alfa. Detta trots att
stopplikt förelåg! Undertecknad blev aldrig riktigt klar över vem
denne ogärningsman var, dock tycks namnet Göran och MGB förknippas
med detsamma. Några grundligare utredningar kommer hemsidan icke
att göra då detta får ses som förslösande av värdefull tid.
Johan, som även håller i bankörningsorganiserandet, jobbar med
knutstorps-åka någon gång i april, och blir inte detta realitet
kan Sviestad komma att ersätta. Kinnekulle är bokat men allt
sådant dyker upp här med tiden. Vidare diskuterades närvaro vid
eventuella mässor.Vår- och höstutställningarna på Elmia skall slås
ihop. Man ämnar då högtidlighålla ett 100års-jubileum med
motsvarande antal bilar på plats av något cadillaktskt märke. Nu
vill inte hemsidan förespråka några som helst militära aktioner,
men med tanke på den upprustning som sker runt om och kostnaden
för densamma kunde här istället givas G dubbelv B, etthundra styck
amerikanska sjunkbomber av stor volym. Detta skulle samtidigt frigöra
stor golvyta till förmån för, måhända, mer subtila kreationer. MEN,
då detta förmodligen ej kommer att ske, lär klubbens inställning
till refererad mässa vara något njugg. Däremot talades det om Anderstorp
i samband med deras EM-deltävling. Annars andades mötet optimism
inför årets övningar, och flertalet bilar är på väg att födas och
tillföras klubben.
Sen gick vi ut och åt en bit.
|
_______________________________________________________________________________________________________
PLOMBO MOTOR
den 4 mars
Vi var fjorton som gav oss ut i ingemansland, strax utanför obygden
vid N.Unnaryd till. Här är det ständigt mörkt, marken
täckt av ett evigt slaskigt snötäcke då dygnsmedeltemperaturen ligger
på ca 2 till 3 grader året runt. Märkligt. På denna plats har David
Lindström slagit sig ner och slagit upp Plombo Motor. För detta
ändamål har stor verkstad byggts vilken mättats med parkettförsedda
arbetsbänkar, rally-oplar, från härlig tidigsjuttitalskadett till
senare och mer ointressanta sådana. Han sälger däck och fälg och
bjöd på stor kunskap om dylika. Hur många som sedan hittade
ut och hem ur mörkret visar sig väl på nästa träff.
|
VÅRSLALOMEN
21 april
Sol, porschar, vitsippor och värme präglade
slalomen, men det var en Miata som var snabbast!
På platsen vilken vi tacka Claus J för, voro drygt
tjugo SSJ:are. Några utan själva hjärtefordonet
och bara agerande publik och socialisationselement, andra med
sina bilar men icke deltagande, vilket gjorde att det i slutänden
blev tretton som ställde upp i slalomåkat. Nya såväl
som established. Bröderna Lutgård höll i trådarna
och placerade koner efter behag på asfaltsplanen, som i
år utnyttjades till fullo. 2 ggr per bil i två omgångar
med fika emellan. Och det blev ett svängande, det blev ett
krängande, motorer tjöt och däck sveddes. Herrar
Rasmus och Klein stodo för tidtagande och antecknande då
de ansåg sig förhindrade av "bilen är lite
si", "bilen är lite så". Ja ni vet.
Då jag nu sitter och betraktar dessa noteringar, ser jag
att placeringarna före paus höll sig i stort även
efter. Dock med det stora undantaget Kjell som fick stopp på
Johans tänkta segerdans. Adelsunds behandlande av Miatan
efter paus var stilfullt. I stort förbättrade sig alla
ganska någerlunda till efterfikat. Tomas Arvidsson hann
smita iväg i sin SAAB och noterades därför bara
på det cirkavis som skedde före paus och missades också
av kameraögat. I all den skugga som föll under solen
igår vill undertecknad dock undandra min MGB från
densamma. Potens och så vidare finns men det skall kunna
rattas också. Hur fan bar jag mig åt för att
bli så långt efter?
 |
 |
 |
Snabb ...
|
.. snabbare ...
|
... snabbast.
|
Av de fyra tider som klockades noteras här
den bästa.
Kjell Adelsund, Mazda Miata ................................ 52,2
sek
Johan Lutgård, Porsche 911 ....................................52,88
"
Mikael Lind, Porsche 911.......................................
53,00 "
Johan Rådlund, Toyota ...........................................
53,31 "
Claus Johansson, Porsche 911 .................................53,72
"
Henrik Lutgård, Porsche 911 .................................
54,22 "
Kurt Bertilsson, Porsche 356 .................................
54,38 "
Per Lindell, Porsche 911 ........................................
54,85 "
Per Nylander, Audi TT ..........................................
55,72 "
Fredrik Arwidsson, Volvo ......................................
56,03 "
Tomas Arwidsson, SAAB ................................. ca 56,
00 "
Göran Larsson, MGB GT .......................................
59,31 "
Sanjay Joshi, BMW Z3 ............................. ingen tid noterad
Det hela var en mycket lyckad tillställning,
Grattis till Kjell och tack till alla inblandade. Slalomen är
en perfekt inledning på en sportvagnssäsong som onekligen
borde avslutas på samma förträffliga vis.
BILDER
|
Årets fullspäckade program förde oss
denna gång till Skåne, via fredagseftermiddag, E4 och
regn. Men, efter detta regn kommer sol. Så sägs det. Och även
om det är riktigt, kan det vara en mycket utdragen och odefinierbar
sanning. Efter öl och övernattning på Bjärehalvön kommer bankörning.
Så blir det, alldeles precis, om man bara ser till och styr
livet på det viset. Herrar Klein, Rasmus L, bröderna Lutgård
och undertecknad styrde det just så och talade bilar, motortidningar,
GAC och damer i sällskap med öl och grillad korv i för ändamålet
avpassad stuga. Detta gjorde att avståndet på morgonen var
av lokal längd. Tidig var morgonen och regnfylld sträckan.
Henrik genomfor denna i för ändamålet icke avpassad bil. Nu
visade Skåne upp sig från sin sämsta sida, men då skall man
veta att det motsvarar en mycket vacker dito i vilket annat
landskap som helst. Särskilt så här i borjan av maj i bokskogens
gyllene uppvaknande.
Nu hade det blivit någe mankemang med tiderna vilka i vårt
program lästes åtta, vilket Birger Elfström från
Lotus club och MGCC rättade till en nia. Därmed var alla SSJ:are
ute i god tid. Per Lindell och sällskap som lämnat Gränna
på morgonen gjorde alltså detta någorlunda tidigt. Dessutom
var Kjell Adelsund, Johan Rådlund, Staffan Svennberg med hustru
och vår finske Lexusåkare från Skövde med dito också på plats.
Förmiddagen var blöt och förrädisk och vissa var rasande nära
att fara av banan redan under de första följebilsvarven. Insikten
om hur nära det då var till "årets snedgänga"
borde räcka för att stuka mannen i fråga och då inget
olyckligt hände kunde man ju lämna det därvid.
Dock önskar protokollet veta: det var Kjell "bredsladd"
Adelsund. Efter lunch torkade banan upp, och Rådlund, "Suomi",
Adelsund, Lindell och the Lutgårds for runt likt mer eller
mindre utpräglade vettvillingar. Där syntes leenden likt
lieblad. Många var Eliserna, många Miaterna. Cirka trettio
bilar fanns på plats fördelat mellan oss, de svenska Lotus
och Miataklubbarna samt Växjös sportvagnsdito. Med tanke på
vädret en bra siffra, och trots detta väder genomfördes det
hela i trevlig atmosfär och mycket god stämning. Ungefär så
här kunde det se ut:
|
"Si och Så"
Sedan följde vi vår vana och
for hem. Denna gång längs vindlande sköna bokskogsvägar. Tack för
denna gång Skåne.
BILDER
|
ÖGGESTORPSGRILLEN
13 maj
Vi kom till ..
Om denna träff kan sägas att ingen var nära
att fara av någon form av bana, ingen körde in
i framförfarande fordon, ej heller bar någon sig
illa åt på grund av överdriven alkoholkonsumtion
- det var inte den typen av träff - folk
ljög, men det är väl nära nog oundvikligt
på dessa möten. Nä allt gick som man önskar
en dag i maj. Låt oss därför tacka Johan,
Gud och Egert, i nämd ordning, för denna månadsträff.
Johan för skötande av dirigentpinnen, vår
Herre för väderlek och natur, och Egert för
korven. |

Och detta lämnade vi.
BILDER
|
MANTORP PARK
26 maj
Likt den törstige söker sig till baren, söker
sig understundom ssj:arna till racerbanorna, livet till gagn
och lycka. Nu sökte vi denna på Mantorp Park, inbjudda
av Östgöta SK att njuta hela banan till noll och
ingen penning. Vädret, vilket alltid bör dryftas,
var av sådan karaktär att vore man hund skulle
man lagt sig i skuggan av en bil. Vilket Glaes sådan
därför gjorde, medan husse själv rastade +2:an.
|

Sådan herre sådan hund?
Att se en Ferrari sträcka ut längs
hela, (den ack så långa för oss sub-150)
Mantorpsrakan, ta till sig sol och Barbros köttbullsmackor
med rödbetssallad borde få vem som helst att
storligen förnöjas. Men i denna verklighet finns
det vissa som drar sig undan, likt hunden, med medhavd förgasare,
termos och ostmackor och "är sig själva för
en liten stund".
|
 |
En samling av ÖSK:are, SSJ:are och Kalmariter lyckades samsas
och hetsa varandra utan fordonliga eller humana plåtskador,
bara lycka, glädje och utslitna bromsar och funderingar inför
nästa banåka: "Då jävlar". Tretton
bilar starka tror jag vi var från klubben, plus följebilar
och sällskap. Och Vi lyfter åter på hatten och
säger Tack Östgöta.
 |
 |
En talande bild, mängder
med luftkylda bakom Kjell ...
|
.. och här en annan
folka efter "the" MG.
|

BILDER
|
HABO
3 juni
Och det vart afton och det vart sommar längs
små bredsladdsvägar som slog sönder kyl på
Egerts Hult. Vi var tretton som lämnade staden och det var
MGF som var ny och på Västgötarasten befanns redan
Vetterbygdens veteranfordonsklubb. Parkeringen blev därmed
knökafull som smålänningar stundom uttrycker det.
Så ni gör.
Men som sagt aftonen var vacker och Egert stukad
och detta roade folk, som ni ser på den förnöjde
mannen
till höger. Det är bara dryga veckan till Anderstorp -
snar återhämtning alltså. Och hur vi alla lida
med den korvproducerande Egert är faktum det: Vi var tretton
iväg men bara tolv hem.
BILDER
|
ANDERSTORP
11 JUNI

Så här mötte Scandinavian
Raceway oss. Med mörka moln och auktoritetsinriktad
ljudmätare som skickade hem Christer L efter ett par
varv. Regler skall följas och det gör vi utan
att gny, men det finns framtoning och det finns framtoning.
Di som dök upp fick dock gasa på torr bana, kanske
var detta en besvikelse för Claus som bjöd Svenne
på en tur i en kurva som var mycket vidare än
karusellens, trots att det var i den han var. Och Fredrik
gasa av vajrar och batterier la av, men.... fort gick det
ändå. Anders Elan var den som kameran denna gång
fatta tycke för. Det blir så ibland om det är
engelskt på banan. Dock bjöds undertecknad på
tyskåka av Johan L så att g-krafter förvred
balanssinne. Svenne hade ny bil på gång och
nytt var Peter Karlsson från Gränna med Ford
Escort som trots beskedligt yttre gick fort. Brutalare linjer
hade Ulf Svensks turbo-Porsche. Självklart fanns Eero
Karhi från Skövde på plats - vad fan är
lite avstånd om man får gasa lite. Johan Eskilssons
GTI-R var ettrig. Och till helgen är det LeMans. Dit
skall vi åka nästa år.
|
 |
 |
Pär Nylander hade med sig de nya dekalerna, så
här ser de ut ungefär. De fanns och finns att köpa
för 35, respektive 50 fönster och vanliga. Riktiga
bilder kommer att förevisas. Bilden här nedan är
mycket stor om ni klickar på den, i runda slängar
266 kB. Bara så ni vet. |
Sen gjorde vi som brukligt, vi for hem.
BILDER
|
FIA-GT

Vi ankom först tidig söndagsmorgon, eftersom två lantbrukarsöner starkt
avrådde från tältande på grund av risk för regn och rusk. Aldrig
har väl afton och natt varit vackrare och mer lämpad för lögn, öl och
nattligt depåvandrande. Nåväl, de skulle få sitt regn. Vi kom lagom till
att två nymornande, Lister-Storm spräckte morgonstiltjen med frustande
v12-or och tände Ferraris, Viprar och Porschar i en mix av råa, metalliska
tonföljder och klanger. Och trots att det regn som skulle prägla dagen
börjat falla var det som himmelens dörrar slogs upp för lystna öron. TV-bildernas
kantiga och oformliga Lister-Stormvagnar var i verkligheten så kraftfulla
och mäktiga att I hädanefter starkt skola misstro detta medium. Och då
de sedan dundrade iväg med plymer av väta efter sig längs flygrakan, vrålande
likt något ur en Wagner-opera, tycktes de ge uttryck för krafter
bortom detta. De följdes upp av tjutande Ferraris, grovstämmiga Vipers
och morrande, skorrande Porschar. Den internationella racingvärlden hade
anlänt med storslagen orkester.
Det är möjligt att där fanns standardvagnar på plats,
måhända kördes någon form av S60-race, kanske var där en uppvärmning för
Rydell, Ekblom och grabbarna i ETCC, men efter GT-vagnarnas inledning
var detta försumbart. Åtminstone för mig, men för herrar Fredrik, Anders
och Rasmus är allt som på något vis är fasnaglat vid idén om bilen, värt
att ta till sig. Och över agronombröderna hade regnet börjat tillta. Tjugo
över elva drog sedan GT-racet igång bakom pace-car då regnet föll som
ett ursinne. Först dryga 50 minuter senare svängde pace-bilen in och James
Campbell-Walters for av jagad av Andrea Piccini i en av BMS Scuderia Italia-teamets
två Maranellos.
Regnet föll oftast, men ibland var det fint.
Och målgång och Ferrari och Viper och dylikt som kunna läsas
om på mer resultatinriktat ställe. De svenska pitline-babesen
voro kranskullor i national- eller landskapsdräkt och det var vackert
så. Och i detta nu drog agronomsönernas regnväder åstad
mot ostligare trakter och lät standardvagnarna gasa utan nederbörd.
Och Alfa och Rydell och Hanson och Ekblom och Müller och snuvning
på seger.

Sedan kan man kanske tycka att det skulle vara dags för hemfärd,
och det hade det varit i bil med någerlunda sansade människor.
Men nu var det dags för granskning, hjulupphängningar, stötdämpning,
aerodynamiska lösningar och funderingar över dessa, materialanvändning,
däcksslitage, gummiblandningar och vinklar och vrår, ALLT skulle
nagelfaras. Om herrarna kunna transformera all denna vetgirighet till
konstruktionslösningar på långlopps-opel må konkurrenterna
sukta.
 
 
 
Detta var alltså en helg då världen åter besökte
den en gång så världsvana torvmossen och medförde
bilar, resurser, kvinnor och F1-stallchefer (Dave Richards) som vi mestadels
bara glimtar i den kolorerade månadspressen. Och trots regn och
blöta skall jag aldrig glömma ljudet från Lister-bilarna
då vi kom, ljudet och det återhållna ursinnet de tycktes
ruva på, som två högteknologiska uroxar lackerade i svart.
Det kom 17.000 åskådare en dag som hade att konkurrera med
både fotbollsfinal och ursinnesväder, och det är, Ekblom
i lekakulorna, inte illa.

En, på många sett, talande bild
BILDER
HÖSTRALLYT
FOTO: ANDERS CLAESSON

Några
begov sig åt Motala och dess motormuseum häromsistens, via
Varins runor över sin döde son och en middag på delikat
värdshus. Datumet inföll i och för sig icke under någon
av de trenne sommarmånaderna, ehuru detta icke kunna fungera som
något försvar av framförande av stationsvagnar av dieselkaraktär.
Hemsidan ryser vid uppgiften. Nåväl vissa uppvägde
dessa ogärningsmäns bekvämlighet - Roy åkte nedcabbat
både upp och ner och förtjänar ett hedersutrop: "Tjoho"!
November
Käre Herren Gud
Det är mörkt om kvällarna nu. Kallt, ruggigt
och djävligt ... men det känner Du väl till va, för
det är väl Du som ordnat det så? Ja kanske inte att det
blivit just "djävligt", men det känns så faktiskt
om Du ursäktar. Det är i vart fall inte roligt med sportbil
nu inte. Ifall Du inte känner till just det. Man vet ju aldrig. Du
kanske har en MGB Du också och i såfall vet Du. Kommer Du
ihåg hur det var förra sommaren? Det var ju alldeles varmt
då. Man tyckte det var roligt med sportbil och man kunde gå
omkring i kortbyxor jämt. Och alla kvinnorna gick omkring i mycket
mindre än så. Kommer Du ihåg det - så lite vissa
av dom hade på sig - visst var det väl kul. Tog Du en sväng
över Vätterstranden nån gång så vet Du Gud.
Det är så vi vill ha det igen förstår
Du, inte mörkt, utan ljust och varmt, lite så här:

Och så vore det kul om Du såg till att MG vinner
Le Mans nästa år, om dom nu ställer upp, och .... och
att alla MG:arna slår alla Porschar på alla banträffar
till sommaren, Du kan väl se till det. Och att rapsfälten i
Skåne blir så där smältgula som dom brukar bli,
ifall vi nu skulle åka i karavan från Småland ner på
vägar som genomskär sådana. Alltså precis som raggare
fast mycket finare eftersom vi kör sportbilar och inte är så
fulla som dom ... i alla fall inte så ofta. Kan Du inte också
se till så att Bärni Äckelstone får ett annat jobb,
kanske nåt med får. Och att han skänker hela sin förmögenhet
till utvecklandet av alternativa energikällor eller nåt. Och
att han börjar lyssna på andra människor, och kanske att
han ger lite pengar till någon ung svensk förare så att
vi får fram en ny F1-stjärna, en som Ronnie - ja i alla fall
nästan. Och när vi ändå är inne på det
där med F1 så kan Du väl se till att Schumi inte blir
så fasligt överlägsen mer - det är inget kul då,
och sladdar gör dom inte heller. Så som Ronnie gjorde, men
det förstås, ingen sladdade som han. Och när dom visar
F1 på TV, låt inte "motorsportexperten" Jan Svanlund
kommentera saker och ting då för han begriper ingenting om
F1. Och på TV4 är inte Björn Andersson och Artur Ringart
särskilt bra heller, då är han robot-Janne mycket bättre.
Och för Gu... ehh ...för Din skull, se till att Janne Tromark
får så lite utrymme som möjligt på Eurosport.

Kommer Du ihåg att dom
så ut så här Gud?
Sen vet jag inte så mycket mer ..... men Du glömmer
väl inte det där med brudarna och MG:na, för det är
det viktigaste. Ja och så ljuset förstås, att det kommer
tillbaka igen och gör det varmare. Är det en omständlig
procedur att svänga på hela den kuttingen? Va kan det ta .......
en månad eller? Det vore snällt om Du kunde börja fixa
med det nu. Amen.
|