2002

ÅRSMÖTE

Så har år 2002:s årsmöte avhållits. I Egerts trafikskolelokaler under trivsamma och smidiga former, men alls icke utan den seriositet dylika möten kräva. Allt föregick därför i laga ordning och inblandade kom ur det hela med beröm och den ära de förtjänar. Vilken icke är ringa.

Anders Lofthammar greppar ordförandeklubban ett år till, vilket glädjen oss alla. Johan Lutgård fortsätter som sekreterare i två år och Anders Klein som styrelseledamot under samma period. Även detta applåderas givetvis. Revisorer och valberedning stannar vid sina poster.

Pokaler utdelades, till segraren i vårslalomen Claus Johansson Porsche 911, tvåan Johan Lutgård också P 911 och trean Fredrik Karlsson, i vad som då var välfungerande Alfa. Claus vann också vårrallyt. Blommor fick Carin Hagberg för allt arbete med matrikel och avgifter. Dessutom fick sig hemsidan en bukett vilket den här ånyo böjer rygg och tackar för. Kvar finns utmärkelsen "snedgängan", vilket symboliserar årets största fadäs, och som denna gång gick till en galning som ska ha brakat in i Fredriks intet ont anande alfa. Detta trots att stopplikt förelåg! Undertecknad blev aldrig riktigt klar över vem denne ogärningsman var, dock tycks namnet Göran och MGB förknippas med detsamma. Några grundligare utredningar kommer hemsidan icke att göra då detta får ses som förslösande av värdefull tid.

Johan, som även håller i bankörningsorganiserandet, jobbar med knutstorps-åka någon gång i april, och blir inte detta realitet kan Sviestad komma att ersätta. Kinnekulle är bokat men allt sådant dyker upp här med tiden. Vidare diskuterades närvaro vid eventuella mässor.Vår- och höstutställningarna på Elmia skall slås ihop. Man ämnar då högtidlighålla ett 100års-jubileum med motsvarande antal bilar på plats av något cadillaktskt märke. Nu vill inte hemsidan förespråka några som helst militära aktioner, men med tanke på den upprustning som sker runt om och kostnaden för densamma kunde här istället givas G dubbelv B, etthundra styck amerikanska sjunkbomber av stor volym. Detta skulle samtidigt frigöra stor golvyta till förmån för, måhända, mer subtila kreationer. MEN, då detta förmodligen ej kommer att ske, lär klubbens inställning till refererad mässa vara något njugg. Däremot talades det om Anderstorp i samband med deras EM-deltävling. Annars andades mötet optimism inför årets övningar, och flertalet bilar är på väg att födas och tillföras klubben.

Sen gick vi ut och åt en bit.

_______________________________________________________________________________________________________

PLOMBO MOTOR
den 4 mars

Vi var fjorton som gav oss ut i ingemansland, strax utanför obygden vid N.Unnaryd till. Här är det ständigt mörkt, marken täckt av ett evigt slaskigt snötäcke då dygnsmedeltemperaturen ligger på ca 2 till 3 grader året runt. Märkligt. På denna plats har David Lindström slagit sig ner och slagit upp Plombo Motor. För detta ändamål har stor verkstad byggts vilken mättats med parkettförsedda arbetsbänkar, rally-oplar, från härlig tidigsjuttitalskadett till senare och mer ointressanta sådana. Han sälger däck och fälg och bjöd på stor kunskap om dylika. Hur många som sedan hittade ut och hem ur mörkret visar sig väl på nästa träff.

 

VÅRSLALOMEN
21 april

Sol, porschar, vitsippor och värme präglade slalomen, men det var en Miata som var snabbast!

På platsen vilken vi tacka Claus J för, voro drygt tjugo SSJ:are. Några utan själva hjärtefordonet och bara agerande publik och socialisationselement, andra med sina bilar men icke deltagande, vilket gjorde att det i slutänden blev tretton som ställde upp i slalomåkat. Nya såväl som established. Bröderna Lutgård höll i trådarna och placerade koner efter behag på asfaltsplanen, som i år utnyttjades till fullo. 2 ggr per bil i två omgångar med fika emellan. Och det blev ett svängande, det blev ett krängande, motorer tjöt och däck sveddes. Herrar Rasmus och Klein stodo för tidtagande och antecknande då de ansåg sig förhindrade av "bilen är lite si", "bilen är lite så". Ja ni vet. Då jag nu sitter och betraktar dessa noteringar, ser jag att placeringarna före paus höll sig i stort även efter. Dock med det stora undantaget Kjell som fick stopp på Johans tänkta segerdans. Adelsunds behandlande av Miatan efter paus var stilfullt. I stort förbättrade sig alla ganska någerlunda till efterfikat. Tomas Arvidsson hann smita iväg i sin SAAB och noterades därför bara på det cirkavis som skedde före paus och missades också av kameraögat. I all den skugga som föll under solen igår vill undertecknad dock undandra min MGB från densamma. Potens och så vidare finns men det skall kunna rattas också. Hur fan bar jag mig åt för att bli så långt efter?

Snabb ...
.. snabbare ...
... snabbast.

Av de fyra tider som klockades noteras här den bästa.

Kjell Adelsund, Mazda Miata ................................ 52,2 sek
Johan Lutgård, Porsche 911 ....................................52,88 "
Mikael Lind, Porsche 911....................................... 53,00 "
Johan Rådlund, Toyota ........................................... 53,31 "
Claus Johansson, Porsche 911 .................................53,72 "
Henrik Lutgård, Porsche 911 ................................. 54,22 "
Kurt Bertilsson, Porsche 356 ................................. 54,38 "
Per Lindell, Porsche 911 ........................................ 54,85 "
Per Nylander, Audi TT .......................................... 55,72 "
Fredrik Arwidsson, Volvo ...................................... 56,03 "
Tomas Arwidsson, SAAB ................................. ca 56, 00 "
Göran Larsson, MGB GT ....................................... 59,31 "
Sanjay Joshi, BMW Z3 ............................. ingen tid noterad

Det hela var en mycket lyckad tillställning, Grattis till Kjell och tack till alla inblandade. Slalomen är en perfekt inledning på en sportvagnssäsong som onekligen borde avslutas på samma förträffliga vis.

BILDER

 

SKÅNE ~ ÄVENTYR
4 maj

Årets fullspäckade program förde oss denna gång till Skåne, via fredagseftermiddag, E4 och regn. Men, efter detta regn kommer sol. Så sägs det. Och även om det är riktigt, kan det vara en mycket utdragen och odefinierbar sanning. Efter öl och övernattning på Bjärehalvön kommer bankörning. Så blir det, alldeles precis, om man bara ser till och styr livet på det viset. Herrar Klein, Rasmus L, bröderna Lutgård och undertecknad styrde det just så och talade bilar, motortidningar, GAC och damer i sällskap med öl och grillad korv i för ändamålet avpassad stuga. Detta gjorde att avståndet på morgonen var av lokal längd. Tidig var morgonen och regnfylld sträckan. Henrik genomfor denna i för ändamålet icke avpassad bil. Nu visade Skåne upp sig från sin sämsta sida, men då skall man veta att det motsvarar en mycket vacker dito i vilket annat landskap som helst. Särskilt så här i borjan av maj i bokskogens gyllene uppvaknande.

Nu hade det blivit någe mankemang med tiderna vilka i vårt program lästes åtta, vilket Birger Elfström från Lotus club och MGCC rättade till en nia. Därmed var alla SSJ:are ute i god tid. Per Lindell och sällskap som lämnat Gränna på morgonen gjorde alltså detta någorlunda tidigt. Dessutom var Kjell Adelsund, Johan Rådlund, Staffan Svennberg med hustru och vår finske Lexusåkare från Skövde med dito också på plats. Förmiddagen var blöt och förrädisk och vissa var rasande nära att fara av banan redan under de första följebilsvarven. Insikten om hur nära det då var till "årets snedgänga" borde räcka för att stuka mannen i fråga och då inget olyckligt hände kunde man ju lämna det därvid. Dock önskar protokollet veta: det var Kjell "bredsladd" Adelsund. Efter lunch torkade banan upp, och Rådlund, "Suomi", Adelsund, Lindell och the Lutgårds for runt likt mer eller mindre utpräglade vettvillingar. Där syntes leenden likt lieblad. Många var Eliserna, många Miaterna. Cirka trettio bilar fanns på plats fördelat mellan oss, de svenska Lotus och Miataklubbarna samt Växjös sportvagnsdito. Med tanke på vädret en bra siffra, och trots detta väder genomfördes det hela i trevlig atmosfär och mycket god stämning. Ungefär så här kunde det se ut:

"Si och Så"

Sedan följde vi vår vana och for hem. Denna gång längs vindlande sköna bokskogsvägar. Tack för denna gång Skåne.

BILDER

 

ÖGGESTORPSGRILLEN
13 maj


Vi kom till ..

Om denna träff kan sägas att ingen var nära att fara av någon form av bana, ingen körde in i framförfarande fordon, ej heller bar någon sig illa åt på grund av överdriven alkoholkonsumtion - det var inte den typen av träff - folk ljög, men det är väl nära nog oundvikligt på dessa möten. Nä allt gick som man önskar en dag i maj. Låt oss därför tacka Johan, Gud och Egert, i nämd ordning, för denna månadsträff. Johan för skötande av dirigentpinnen, vår Herre för väderlek och natur, och Egert för korven.


Och detta lämnade vi.

BILDER

 

MANTORP PARK
26 maj

Likt den törstige söker sig till baren, söker sig understundom ssj:arna till racerbanorna, livet till gagn och lycka. Nu sökte vi denna på Mantorp Park, inbjudda av Östgöta SK att njuta hela banan till noll och ingen penning. Vädret, vilket alltid bör dryftas, var av sådan karaktär att vore man hund skulle man lagt sig i skuggan av en bil. Vilket Glaes sådan därför gjorde, medan husse själv rastade +2:an.


Sådan herre sådan hund?

Att se en Ferrari sträcka ut längs hela, (den ack så långa för oss sub-150) Mantorpsrakan, ta till sig sol och Barbros köttbullsmackor med rödbetssallad borde få vem som helst att storligen förnöjas. Men i denna verklighet finns det vissa som drar sig undan, likt hunden, med medhavd förgasare, termos och ostmackor och "är sig själva för en liten stund".
    
En samling av ÖSK:are, SSJ:are och Kalmariter lyckades samsas och hetsa varandra utan fordonliga eller humana plåtskador, bara lycka, glädje och utslitna bromsar och funderingar inför nästa banåka: "Då jävlar". Tretton bilar starka tror jag vi var från klubben, plus följebilar och sällskap. Och Vi lyfter åter på hatten och säger Tack Östgöta.

En talande bild, mängder med luftkylda bakom Kjell ...
.. och här en annan folka efter "the" MG.


BILDER

 

HABO
3 juni

Och det vart afton och det vart sommar längs små bredsladdsvägar som slog sönder kyl på Egerts Hult. Vi var tretton som lämnade staden och det var MGF som var ny och på Västgötarasten befanns redan Vetterbygdens veteranfordonsklubb. Parkeringen blev därmed knökafull som smålänningar stundom uttrycker det. Så ni gör.

Men som sagt aftonen var vacker och Egert stukad och detta roade folk, som ni ser på den förnöjde mannen
till höger. Det är bara dryga veckan till Anderstorp - snar återhämtning alltså. Och hur vi alla lida med den korvproducerande Egert är faktum det: Vi var tretton iväg men bara tolv hem.


BILDER

 

ANDERSTORP
11 JUNI



Så här mötte Scandinavian Raceway oss. Med mörka moln och auktoritetsinriktad ljudmätare som skickade hem Christer L efter ett par varv. Regler skall följas och det gör vi utan att gny, men det finns framtoning och det finns framtoning. Di som dök upp fick dock gasa på torr bana, kanske var detta en besvikelse för Claus som bjöd Svenne på en tur i en kurva som var mycket vidare än karusellens, trots att det var i den han var. Och Fredrik gasa av vajrar och batterier la av, men.... fort gick det ändå. Anders Elan var den som kameran denna gång fatta tycke för. Det blir så ibland om det är engelskt på banan. Dock bjöds undertecknad på tyskåka av Johan L så att g-krafter förvred balanssinne. Svenne hade ny bil på gång och nytt var Peter Karlsson från Gränna med Ford Escort som trots beskedligt yttre gick fort. Brutalare linjer hade Ulf Svensks turbo-Porsche. Självklart fanns Eero Karhi från Skövde på plats - vad fan är lite avstånd om man får gasa lite. Johan Eskilssons GTI-R var ettrig. Och till helgen är det LeMans. Dit skall vi åka nästa år.

Pär Nylander hade med sig de nya dekalerna, så här ser de ut ungefär. De fanns och finns att köpa för 35, respektive 50 fönster och vanliga. Riktiga bilder kommer att förevisas. Bilden här nedan är mycket stor om ni klickar på den, i runda slängar 266 kB. Bara så ni vet.

Sen gjorde vi som brukligt, vi for hem.

BILDER

 

FIA-GT

Vi ankom först tidig söndagsmorgon, eftersom två lantbrukarsöner starkt avrådde från tältande på grund av risk för regn och rusk. Aldrig har väl afton och natt varit vackrare och mer lämpad för lögn, öl och nattligt depåvandrande. Nåväl, de skulle få sitt regn. Vi kom lagom till att två nymornande, Lister-Storm spräckte morgonstiltjen med frustande v12-or och tände Ferraris, Viprar och Porschar i en mix av råa, metalliska tonföljder och klanger. Och trots att det regn som skulle prägla dagen börjat falla var det som himmelens dörrar slogs upp för lystna öron. TV-bildernas kantiga och oformliga Lister-Stormvagnar var i verkligheten så kraftfulla och mäktiga att I hädanefter starkt skola misstro detta medium. Och då de sedan dundrade iväg med plymer av väta efter sig längs flygrakan, vrålande likt något ur en Wagner-opera, tycktes de ge uttryck för krafter bortom detta. De följdes upp av tjutande Ferraris, grovstämmiga Vipers och morrande, skorrande Porschar. Den internationella racingvärlden hade anlänt med storslagen orkester.

Det är möjligt att där fanns standardvagnar på plats, måhända kördes någon form av S60-race, kanske var där en uppvärmning för Rydell, Ekblom och grabbarna i ETCC, men efter GT-vagnarnas inledning var detta försumbart. Åtminstone för mig, men för herrar Fredrik, Anders och Rasmus är allt som på något vis är fasnaglat vid idén om bilen, värt att ta till sig. Och över agronombröderna hade regnet börjat tillta. Tjugo över elva drog sedan GT-racet igång bakom pace-car då regnet föll som ett ursinne. Först dryga 50 minuter senare svängde pace-bilen in och James Campbell-Walters for av jagad av Andrea Piccini i en av BMS Scuderia Italia-teamets två Maranellos.


Regnet föll oftast, men ibland var det fint.

Och målgång och Ferrari och Viper och dylikt som kunna läsas om på mer resultatinriktat ställe. De svenska pitline-babesen voro kranskullor i national- eller landskapsdräkt och det var vackert så. Och i detta nu drog agronomsönernas regnväder åstad mot ostligare trakter och lät standardvagnarna gasa utan nederbörd. Och Alfa och Rydell och Hanson och Ekblom och Müller och snuvning på seger.

Sedan kan man kanske tycka att det skulle vara dags för hemfärd, och det hade det varit i bil med någerlunda sansade människor. Men nu var det dags för granskning, hjulupphängningar, stötdämpning, aerodynamiska lösningar och funderingar över dessa, materialanvändning, däcksslitage, gummiblandningar och vinklar och vrår, ALLT skulle nagelfaras. Om herrarna kunna transformera all denna vetgirighet till konstruktionslösningar på långlopps-opel må konkurrenterna sukta.

Detta var alltså en helg då världen åter besökte den en gång så världsvana torvmossen och medförde bilar, resurser, kvinnor och F1-stallchefer (Dave Richards) som vi mestadels bara glimtar i den kolorerade månadspressen. Och trots regn och blöta skall jag aldrig glömma ljudet från Lister-bilarna då vi kom, ljudet och det återhållna ursinnet de tycktes ruva på, som två högteknologiska uroxar lackerade i svart. Det kom 17.000 åskådare en dag som hade att konkurrera med både fotbollsfinal och ursinnesväder, och det är, Ekblom i lekakulorna, inte illa.


En, på många sett, talande bild

BILDER

 

HÖSTRALLYT
FOTO: ANDERS CLAESSON

 

Några begov sig åt Motala och dess motormuseum häromsistens, via Varins runor över sin döde son och en middag på delikat
värdshus. Datumet inföll i och för sig icke under någon av de trenne sommarmånaderna, ehuru detta icke kunna fungera som
något försvar av framförande av stationsvagnar av dieselkaraktär. Hemsidan ryser vid uppgiften. Nåväl vissa uppvägde
dessa ogärningsmäns bekvämlighet - Roy åkte nedcabbat både upp och ner och förtjänar ett hedersutrop: "Tjoho"!

 


November
Käre Herren Gud

Det är mörkt om kvällarna nu. Kallt, ruggigt och djävligt ... men det känner Du väl till va, för det är väl Du som ordnat det så? Ja kanske inte att det blivit just "djävligt", men det känns så faktiskt om Du ursäktar. Det är i vart fall inte roligt med sportbil nu inte. Ifall Du inte känner till just det. Man vet ju aldrig. Du kanske har en MGB Du också och i såfall vet Du. Kommer Du ihåg hur det var förra sommaren? Det var ju alldeles varmt då. Man tyckte det var roligt med sportbil och man kunde gå omkring i kortbyxor jämt. Och alla kvinnorna gick omkring i mycket mindre än så. Kommer Du ihåg det - så lite vissa av dom hade på sig - visst var det väl kul. Tog Du en sväng över Vätterstranden nån gång så vet Du Gud.

Det är så vi vill ha det igen förstår Du, inte mörkt, utan ljust och varmt, lite så här:


Och så vore det kul om Du såg till att MG vinner Le Mans nästa år, om dom nu ställer upp, och .... och att alla MG:arna slår alla Porschar på alla banträffar till sommaren, Du kan väl se till det. Och att rapsfälten i Skåne blir så där smältgula som dom brukar bli, ifall vi nu skulle åka i karavan från Småland ner på vägar som genomskär sådana. Alltså precis som raggare fast mycket finare eftersom vi kör sportbilar och inte är så fulla som dom ... i alla fall inte så ofta. Kan Du inte också se till så att Bärni Äckelstone får ett annat jobb, kanske nåt med får. Och att han skänker hela sin förmögenhet till utvecklandet av alternativa energikällor eller nåt. Och att han börjar lyssna på andra människor, och kanske att han ger lite pengar till någon ung svensk förare så att vi får fram en ny F1-stjärna, en som Ronnie - ja i alla fall nästan. Och när vi ändå är inne på det där med F1 så kan Du väl se till att Schumi inte blir så fasligt överlägsen mer - det är inget kul då, och sladdar gör dom inte heller. Så som Ronnie gjorde, men det förstås, ingen sladdade som han. Och när dom visar F1 på TV, låt inte "motorsportexperten" Jan Svanlund kommentera saker och ting då för han begriper ingenting om F1. Och på TV4 är inte Björn Andersson och Artur Ringart särskilt bra heller, då är han robot-Janne mycket bättre. Och för Gu... ehh ...för Din skull, se till att Janne Tromark får så lite utrymme som möjligt på Eurosport.


Kommer Du ihåg att dom så ut så här Gud?

Sen vet jag inte så mycket mer ..... men Du glömmer väl inte det där med brudarna och MG:na, för det är det viktigaste. Ja och så ljuset förstås, att det kommer tillbaka igen och gör det varmare. Är det en omständlig procedur att svänga på hela den kuttingen? Va kan det ta ....... en månad eller? Det vore snällt om Du kunde börja fixa med det nu. Amen.