DET BLEV EN ESTHER
Drömmen
om en "räserbil" hade funnits länge, men med begränsad
ekonomi var alternativen inte så många. En 7:a skulle
passa bra för lite banövningar, men en Caterham el. Lotus
var för dyr. Alternativet blev att beställa en ram från
ett par killar i Kalmar som kallar sina bilar "Esther".
De tillverkar ramar på beställning för att finansiera
sina egna tävlingsbilar som körs roadsportklassen. Efter att jag hämtat ramen som beställdes med färdig hjulupphängning, började jobbet med att bygga motorfästen, styrinrättning, pedalställ m.m. Efter att allt är färdigsvetsat skall ramen kläs med aluminium och nos+skärmar i glasfiber införskaffades. Det blir mycket provmonterande innan bitarna kan skruvas dit "på riktigt". Efter snart 2,5 års byggande är bilen snart färdig, men det sista tar lång tid eftersom det är lätt att man skadar någon annan del av monteringen. Jag hoppas vara färdig till sommaren. Ett sådant här bygge kostar ungefär hälften av en Caterham. Givetvis styrs det av vilka komponenter man använder, men räkna med 50 000:- och uppåt för en färdig bil. Denna typ av bil ser väldigt enkel ut, men räkna med mellan 700 - 1000 timmar i arbetstid. Motor i denna bil är en 1600 Ford x-flow. Även vxl-låda och bakaxel är Ford. Bilen kommer att ha en torrvikt på 500 - 520 kg, så hyfsade prestanda borde infinna sig. Nu måste jag skruva vidare, snart är våren här.
|