Vårslalom 2007
Text: Pär Foto: Anders och Magnus

Lördagen den 5 maj 2007 kommer vi att minnas som en av de vackraste. Sol från klarblå himmel med kristallklar luft och en kvardröjande doft av vinter. Samtidigt serverar sommaren ett smakprov av sin behagligaste sort. Det är då lönen bärgas för mödan man lagt i vintergaraget. Rekordmånga deltagare mötte upp på Transabs uppställningsplats. Tjugosju vår-ystra ekipage skulle göra upp om snabbaste åket. Där fanns allt från det grövsta Amerikanska artilleriet till det Italienska finliret. Det skulle visa sig att hästkrafterna och vridet inte är till så stor nytta när det gäller knixig slalomkörning. Porschebilarna, både front- och svansmotorvarianterna, har en lång och framgångsrik tradion att försvara i det här sammanhanget. Också dom fick se sig besegrade, trots Bosse Johanssons ihärdiga muttrande om att tidtagarurets batterier var opålitliga. Nej, alla 911:or, Vipers, Corvetter och Lotusar fick se sig besegrade av en Opel. Christofer Nilforsen körde 3 repor med sin Opel Speedster Evo i en formidabel elegans. Första försöket gav en försiktig öppningstid på 1.08,20 medan andra åket gick på 1.04,76 och tredje på 1.03,65 +04,00 i tidstillägg. Detta renderade honom totalsegern. Bosse Johansson såg trots allt riktigt nöjd ut med sin 2:a plats , och tycktes till slut ha accepterat tidens gång. Rickard Svensson lade beslag på tredje platsen med sin grymma Porsche 924 Turbo.

I pausen serverades kaffe och bullar,- om man inte varit föruseende nog, att fixa egna äggmackor. Därtill, efter gängse övertalning, fick man provsmaka sonens varma choklad! Minsann, var det inte göken som hördes där borta i väster? Mången god racerförare syntes göra halsbrytande stoppsladdar, och åtskilliga var dom som testade hållfastheten i våra gummikoner. Mycket beroende på kalla däck, men mest beroende på tung och orolig gasfot. Mycket tid fanns att tjäna in vid vändningskonen. Här gällde det att köra snålt och sniket, och inte förivra sig i vidlyftiga bredsladdar. En Corvette syntes angöra vändningskonen i en allför optimistisk hastighet, vilket resulterade i en bredsladd, som inte ville ge med sig förrän två varv avverkats runt konen. Argus kunde också konstatera att Opels blixtmärke i luftintaget på Speedsterna, inte håller samma höga kvalitet som bilen i övrigt. Har en tendens att försvinna. Anglofilerna tipsar om att man borde pröva Vauxhalls eleganta V istället. Efter prisutdelning och folkets jubel, var det flera som hade bråttom hem. Man kan på goda grunder anta att det var många som tagit bondpermis från trädgårdslandet, och var angelägna om att infinna sig till morgonvisitationen.

Pär