Lördagen
den 5 maj 2007 kommer vi att minnas som en av de vackraste.
Sol från klarblå himmel med kristallklar luft och en kvardröjande
doft av vinter. Samtidigt serverar sommaren ett smakprov
av sin behagligaste sort. Det är då lönen bärgas för mödan
man lagt i vintergaraget. Rekordmånga deltagare mötte
upp på Transabs uppställningsplats. Tjugosju vår-ystra
ekipage skulle göra upp om snabbaste åket. Där fanns allt
från det grövsta Amerikanska artilleriet till det Italienska
finliret. Det skulle visa sig att hästkrafterna och vridet
inte är till så stor nytta när det gäller knixig slalomkörning.
Porschebilarna, både front- och svansmotorvarianterna,
har en lång och framgångsrik tradion att försvara i det
här sammanhanget. Också dom fick se sig besegrade, trots
Bosse Johanssons ihärdiga muttrande om att tidtagarurets
batterier var opålitliga. Nej, alla 911:or, Vipers, Corvetter
och Lotusar fick se sig besegrade av en Opel. Christofer
Nilforsen körde 3 repor med sin Opel Speedster Evo i en
formidabel elegans. Första försöket gav en försiktig öppningstid
på 1.08,20 medan andra åket gick på 1.04,76 och tredje
på 1.03,65 +04,00 i tidstillägg. Detta renderade honom
totalsegern. Bosse Johansson såg trots allt riktigt nöjd
ut med sin 2:a plats , och tycktes till slut ha accepterat
tidens gång. Rickard Svensson lade beslag på tredje platsen
med sin grymma Porsche 924 Turbo.
I
pausen serverades kaffe och bullar,- om man inte varit
föruseende nog, att fixa egna äggmackor. Därtill, efter
gängse övertalning, fick man provsmaka sonens varma choklad!
Minsann, var det inte göken som hördes där borta i väster?
Mången god racerförare syntes göra halsbrytande stoppsladdar,
och åtskilliga var dom som testade hållfastheten i våra
gummikoner. Mycket beroende på kalla däck, men mest beroende
på tung och orolig gasfot. Mycket tid fanns att tjäna
in vid vändningskonen. Här gällde det att köra snålt och
sniket, och inte förivra sig i vidlyftiga bredsladdar.
En Corvette syntes angöra vändningskonen i en allför optimistisk
hastighet, vilket resulterade i en bredsladd, som inte
ville ge med sig förrän två varv avverkats runt konen.
Argus kunde också konstatera att Opels blixtmärke i luftintaget
på Speedsterna, inte håller samma höga kvalitet som bilen
i övrigt. Har en tendens att försvinna. Anglofilerna tipsar
om att man borde pröva Vauxhalls eleganta V istället.
Efter prisutdelning och folkets jubel, var det flera som
hade bråttom hem. Man kan på goda grunder anta att det
var många som tagit bondpermis från trädgårdslandet, och
var angelägna om att infinna sig till morgonvisitationen.
Pär
|
|