Peter tog andra raka

Återigen var Peter och hans Escort snabbaste ekipage runt konerna på Transabs industritomt. Som vore de sammanväxta Karlsson och forden. Vi lyfte på hatten för honom och hans kollegor på prispallen. Vi lyfte på hatten även för andra som stod för beundransvärda prestationer och vi lyfte på hatten för våra norska bröder och systrar av vilka ingen voro närvarande. Vi gjorde så ty dagen var den syttende mai.

Hur skildrar man i övrigt en slalom som man inte själv deltager i? Man springer med kameran slängande om halsen från ena sidan av byggnaden till den andra. Från den ena samlingen av åskådare till den andra samlingen av åskådare, och till den tredje. Och lyssnar. Vad säger de för tillfället icke-körande experterna? Vilken är den snabbaste vägen runt vändpunktskonan? Vad säger man om de för tillfället körande?

Om Peter talas alltid om vilken duktig slalomkörare han är. Naturligtvis. Och om bakänden på Escorten som nu äntligen börjat åtgärdas. Om handbromstekniken som är fulländad vid banans vändpunkt. Mr Ford. Åt Tommy och hans sanslösa Fiat skakar alla imponerat på huvudet. Man önskar fler åk från hans sida, då ljudet från den lilla blå tingesten frustar energi och otyglat vansinne. Nu rasar drivaxeln på dagens första körning. "Han kommer i mål cirka 50 % av starterna", säger någon. "Jag har aldrig sett honom hålla hela vägen ", säger en annan. Men vad gör Tommy? Jo iväg hem och hämtar lite delar och sen tillbaks och smäller ihop bilen lagom till det är dags för dagens andra omgång. Och är snabb som fan. Imp.

En imponerande prestation

Om Lofthammar säger man att han är stilåkaren, eleganten, som åker så snålt och så fort. Den tekniskt mest drivne. I rutig engelsk tweed. Tony Lesse som kör så jävla fort i anti-racing-bilar. "Det har han från motorcykelåkat." Den flygande låssmeden. Och Korkiamäki då. Med häftig och iögonenfallande Mustang. Modern, klassisk och streetig. Med iöronenfallande V8:a. Iförd en eller annan mössa. Med imponerande gung och sug mellan konerna. Och Lutgårdsbröderna som vänt 911 ryggen till förmån för BMW-vagnar av olika valörer. Nilforsen, kämpen, den så imponerande. "Respekt." Nilforsen med gul gul, i vattnet lågt liggande båt. Om asfalten nu vurit vatten och Opeln en båt.

Det där är lite av vad man hör. Men även lite om för lågt däckstryck. "För kalla däck." "För lite kraft." "För mycket svaj." Utspillt kaffe och bulle i vrångstrupen. Otur med lottningen. "Men det är bara på skoj det här."

Det sägs givetvis mycket annat också. Det görs det alltid. Tappade sugar och löften om nya vägval vid nästa tillfälle. Nästa-gången. Sen må det gälla slalom, kvinna eller fylla. Så är det bara.

Jo, en ståltermos kvarglömdes. Den finnes bevarad och kommer att stationeras hos Anders på Claessons lås. Fylld med te och strårom. Kanske.

Avslutningsvis så gör vi som vanligt: Hyllar varandra för våra insatser och lyfter dämed på våra hattar och Jounis mössa.



"Säg inget till mamma!"
Jag är lika cool i BMW som i 911
Brett, brett biturbobrett


-Förbjuda rävjakt!?? Dumheter!
-Bra kört. Fast jag hade kanske...
-Hmm..
-Vad är det vi tittar på?
-Vet inte, men det här är vad som väntas av oss:
vuxna män som samlar sig runt öppna motorrum.


Om skönheten själv får välja!
-Pamtidididi..didi....tam ta tam tam.
I´m a rocker before start!

 

Dennis
Ernesto "Don´t tell"
Johan





Anders, Peter, Tommy


Man of the day!