Återigen
var Peter och hans Escort snabbaste ekipage runt konerna på
Transabs industritomt. Som vore de sammanväxta Karlsson och
forden. Vi lyfte på hatten för honom och hans kollegor
på prispallen. Vi lyfte på hatten även för
andra som stod för beundransvärda prestationer och vi
lyfte på hatten för våra norska bröder och
systrar av vilka ingen voro närvarande. Vi gjorde så
ty dagen var den syttende mai.
Hur
skildrar man i övrigt en slalom som man inte själv deltager
i? Man springer med kameran slängande om halsen från
ena sidan av byggnaden till den andra. Från den ena samlingen
av åskådare till den andra samlingen av åskådare,
och till den tredje. Och lyssnar. Vad säger de för tillfället
icke-körande experterna? Vilken är den snabbaste vägen
runt vändpunktskonan? Vad säger man om de för tillfället
körande?
Om
Peter talas alltid om vilken duktig slalomkörare han är.
Naturligtvis. Och om bakänden på Escorten som nu äntligen
börjat åtgärdas. Om handbromstekniken som är
fulländad vid banans vändpunkt. Mr Ford. Åt Tommy
och hans sanslösa Fiat skakar alla imponerat på huvudet.
Man önskar fler åk från hans sida, då ljudet
från den lilla blå tingesten frustar energi och otyglat
vansinne. Nu rasar drivaxeln på dagens första körning.
"Han kommer i mål cirka 50 % av starterna", säger
någon. "Jag har aldrig sett honom hålla hela
vägen ", säger en annan. Men vad gör Tommy?
Jo iväg hem och hämtar lite delar och sen tillbaks och
smäller ihop bilen lagom till det är dags för dagens
andra omgång. Och är snabb som fan. Imp.
En imponerande prestation
Om
Lofthammar säger man att han är stilåkaren, eleganten,
som åker så snålt och så fort. Den tekniskt
mest drivne. I rutig engelsk tweed. Tony Lesse som kör så
jävla fort i anti-racing-bilar. "Det har han från
motorcykelåkat." Den flygande låssmeden. Och
Korkiamäki då. Med häftig och iögonenfallande
Mustang. Modern, klassisk och streetig. Med iöronenfallande
V8:a. Iförd en eller annan mössa. Med imponerande gung
och sug mellan konerna. Och Lutgårdsbröderna som vänt
911 ryggen till förmån för BMW-vagnar av olika
valörer. Nilforsen, kämpen, den så imponerande.
"Respekt." Nilforsen med gul gul, i vattnet lågt
liggande båt. Om asfalten nu vurit vatten och Opeln en båt.
Det
där är lite av vad man hör. Men även lite
om för lågt däckstryck. "För kalla däck."
"För lite kraft." "För mycket svaj."
Utspillt kaffe och bulle i vrångstrupen. Otur med lottningen.
"Men det är bara på skoj det här."
Det
sägs givetvis mycket annat också. Det görs det
alltid. Tappade sugar och löften om nya vägval vid nästa
tillfälle. Nästa-gången. Sen må det gälla
slalom, kvinna eller fylla. Så är det bara.
Jo,
en ståltermos kvarglömdes. Den finnes bevarad och kommer
att stationeras hos Anders på Claessons lås. Fylld
med te och strårom. Kanske.
Avslutningsvis
så gör vi som vanligt: Hyllar varandra för våra
insatser och lyfter dämed på våra hattar och
Jounis mössa.
|