Vad är det han funderar
på, Ronnie? Ger inte motorn den kraft han vill ha? Indikerar
de första träningstiderna att han har problem att hänga
med?
Så är han
åter i Sverige. Han har haft fem chanser på sig hittills,
att vinna sitt hemma-GP. Aldrig har han varit närmare än
premiäråret då Denny Hulme passerar honom på
slutvarven. Nu är han kommen hem med VM-seriens överlägset
vassaste bil och med dubbelsegrar i de två senaste loppen
i Belgien och Spanien. Och så verkar det ändå inte
räcka till!? Vilket är det han irriterar sig mest på,
är det Mario eller är det Nikis nya jävla fläktbil?
Ronnie ville otroligt
gärna vinna i Sverige, trots, eller kanske på grund av,
hans emellanåt lite frostiga förhållande till hemlandet
och då kanske främst en del av media, där herr Svanlund
från TV och kvällstidningsexperter trampade runt och
ställde frågor som var okunniga och ofta uppfattades
insinuanta och nedvärderande av en ganska känslig och
stolt Peterson. Det var långt från den kunskap och erfarenhet
som fanns i England, tycktes han tänka. Så upplevde ialla
fall jag det. Därför blev det ännu viktigare för
honom att göra väl ifrån sig när han väl
var på hemmamark. Och nu är det sjätte gången,
detta år som man av någon anledning kör torsdag
- lördag.
Men han kommer bara att
köra till sig fjärde plats på tidsträningen
så hans oro verkar befogad. När starten sedan går
förlorar han direkt en plats till Riccardo Patrese. Men det
är inte slut på eländet, på varv sju kommer
han in i depå med punktering. Det läser jag mig till
att det var. På plats upplevdes det som det var alldeles omedelbart
efter starten, på andra varvet. Men F1-lopp kommunicerar en
annan tid och ett mycket intensivare skeende än då man
sitter lugn i TV-soffan. Alla känslostormar som det första
varvets frisläppta vansinne skapar, hinner inte lägga
sig förrän man förvånad upptäcker att
varvtavlan redovisar att sju varv redan är avverkade.
"Helvetes, jävlar,
satan!" "Ronnie i depå", "Loppet kört!"
"Jävlar, jävlar". Men däcksbytet går
förhållandevis fort och han är snabbt iväg
igen och sätter igång en klappjakt som gör publiken
stolt och lycklig. Stolt och lycklig över sin svensk. Uppåkningen
tar dock stopp då han kommer ifatt Patrese som parerar alla
Ronnies omköringsförsök. Den svenska pressen höjer
sedan samstämmigt rösterna och talar om stängningar
och osportslighet, lika enögt som den svenska pressen alltid
gör då en svensk befinner sig på den förlorande
sida. På samma vis som samme Patrese länge fick skulden
för vad som hände i Monza några månader senare.
Kanske var jag en del i klagokören den där lördagen
den 17 juni, jag minns inte nu, det är alltid lättare
att vara rättvis och objektiv 30 år efter det att en
händelse skakat om en. Det blir i alla fall ingen seger för
Ronnie, han fastnar där bak Patrese på tredje plats,
men vinner publikens oreserverade kärlek och respekt för
sin framfart. Han har trots utebliven seger lyckats bevisa för
sitt hemland att han är bland det snabbaste som finns i en
racerbil och att han fortfarande tillhör eliternas elit inom
motorvärlden. Jag tror att han tyckte om det.

Men allt det där vet han
inte ännu, det är ännu fredag den 16 juni och
det är något som inte fungerar som det skall. "Varför
hänger jag inte med Mario?" Klockan är strax
efter tre. Kvalificeringen är slut. Solen har börjat
skina, det är 19 grader varmt och den svaga, sydvästliga
vinden har just lagt sig. Men det är något som är
fel. |
ronnie
|