Förarkurs
på Nürburgring

Björn i lilla Karusellen
Kjell och Björn har varit på Ringen:
Ett medlemskap i SSJ innebär
bland många andra saker att man kommer in i en kamratkrets
av relativt likasinnade människor. Den som vill och förmår
kan skapa sig ett fantastiskt nätverk, som ger många möjligheter.
Det händer till och med att vänskap uppstår.
För egen del är det senaste uttrycket för detta ett erbjudande
att delta i Scuderia Hanseats Sportfahrerlehrgang på Nürburgring,
som Beifahrer till Björn Nord med hans Porsche 997 GT3 RS
som sportredskap.
Då Björn redan efter vårens
kurs bestämt sig för att även delta i höstkursen har väntan
varit lång, men söndag den 6 september punktligt klockan 07.00
brummar det till utanför på gatan. Snabb ilastning och så
bär det i väg. Tomma vägar genom Sverige, halvtomma genom
Danmark. Ombord i Rödby på färjan omedelbart innan avgång.
Dålig lunchmat inmundigas på Cafe Nord. Allt för att optimera
tiden ner. I Tyskland väljs Autobahn nummer 1 mot Bremen.
Vägarbetena kring Hamburg är dessbättre klara, men visar sig
vara tveksamt val p g a alla andra vägarbeten och hög trafikintensitet.
Dessutom lärdes 2 trevliga polisers privata förhållanden kännas.
En 4-barnsfar och en nygift med tvillingar på gång. Polisbilens
tekniska utrustning förklarades också ingående. Kan vara bra
att känna till att hastighetsavdraget är 15%. Kostade det
något. Jo, gratis var denna bekantskap förvisso ej. Prisvärt
tycker Björn, som besitter erfarenhet i ämnet. Att Tyskland
är en bilnation och ett korrekt uppträdande bidrar till att
hålla nere kostnaden och att behålla körkortet.
På motorvägen Koblenz - Trier
ville förare av en hyggligt snabb Mercedes CLK testa accelerationen
mot Porschens, vilket Björn villigt ställde upp på. Det resulterade
i nytt fartrekord, som passagerare för min del. 295 km/h avläst
mätarfart.

Uppvärmning hos Björns hyresvärd: Otto Selbach
Målet för dagen
var Kesten vid Mosel, där Björn förfogar över en lägenhet.
Då dagen varit lång och 130 mil tillryggalagts gavs släckande
av törsten hög prioritet. Lägligt nog har grannhuset ett Tankstelle
för cyklister, så den akuta törsten var snabbt släckt. Efter
någon timme anslöt tvillingarna Anders och Mats, som släpat
ner sin GT3 RS från Eksjö efter en Mercedesbuss. Ytterligare
vin, tankställets fria snaps och därefter mat. Sedan gick
vi nog till sängs. Minnet blev tilltufsat lite till mans.

Gänget som gjorde byn med omnejd uppsuttet: Anders, Björn,
jag och Mats
Måndagsförmiddagen ägnades åt
turism och mat i Bernkastel-Kues. Då staden var mitt i en
vinfest och bedömdes vara turistfälla återvände gänget till
Kesten, efter att ha inhandlat några öl. Björns traktor, som
stått obrukad ett år knuffades i gång. Startade fantastiskt
nog omedelbart. Resesällskapet provianterade, lastades och
så bar det i väg upp längs vinodlingarna till en utsiktspunkt
med bord och soffor. Det medhavda packades upp och förtärdes
och stark njutning av smak, väder och utsikt. Efter några
timmar anträddes hemfärden. Turligt nog går traktorn inte
fortare än 20 km/h på 6:ans växel. Även i nedförsbacke. Kvällen
var relativt lugn med studie av ytterligare en unik traktor,
som drevs med tändkulemotor. Startades upp under stök, stoj
och skoj. Inte till salu ännu, men Björn bevakar. Tisdagsmorgonen
blytung.

Turister i Bernkastel Kues. Mats, Anders och Björn
Under tisdagen anslöts till
Ringrunners-gänget på Hotel zur Burg i Nürburg. Imponerande
bilsamling på P-platsen. Många passade på att åka turiståkningen,
men vi förhöll oss avvaktande. På kvällen drog hela gänget
i väg med buss till traktens bästa(och dyraste) restaurant,
Wagners i Mayen. Fantastisk mat och dryck. Hade nöjet att
sitta bredvid Harri Joki f d Drakenpilot, SAS-kapten och svensk
rallymästare. Mycket intressant konversation. Vi är helt överens
om vilken bilsport, som ställer störst krav på föraren.
Onsdagen innebär kursstart.
Först incheckning och sedan fri körning på Nordslingan tillsammans
med turisttrafiken. Åkte med Björn i 3-4 hårda, aggressiva
varv innan åksjuketendens uppstod. Steg av medan Björn körde
yttrligare varv. Körde därpå 2 egna varv. Läckert med gott
om kraft, härligt ylande och massor av grepp.
På kvällen stor öppningsbuffet
på hotell Dorint. Möen och god mad o dryck. Ca 350 deltagare
från 23 nationer, varav Sverige är nation nr 2 efter Tyskland.
Många och långa tal och presentationer. Sent i säng. Börjar
bli en vana nu.

Hmm. Betänklig Björn inför första dagens dimmiga övningar
Torsdag morgon. OK, nog hade
det festats på onsdagskvällen, men morgondimman var tyngre
än vad en normal festkväll föranleder. Värsta Eifelväder.
20 m sikt. Husbilsgänget, som var med på Oldtimer GP vet hur
det är. Alldeles oavsett vädret står kl 07.40 alla deltagares
bilar uppställda gruppvis på start-o målrakan. Ringrunners
befolkar 2 hela grupper, nummer 10 och 11. Alla uppmärkta
med nummer på Ringrunnersbakgrund. 48 ekipage, ännu fler människor.
Bl a några far-son ekipage. En del har med sig egen mekaniker.
Prick kl 08.00 ljuder fanfaren och grupperna startar upp och
fördelar ut sig på sektionerna. Hela varvet inkl avkortad
GP-slinga är indelat i 10 sektioner. Tillkommer 2 för slalomkurs
och Fahrsicherheitsübung = undanmanövrar, hävande av sladd,
drifting på blött underlag ock slalom.

Morgonuppställning på start- och målsträckan
Varje sektion har
minst 2 instruktörer. Dessa är inga duvungar, utan mycket
rutinerade förare. Bl a testförare för AUDI och AMG. Ringrävar
med upp mot 5000 (ja femtusen) varv på Nordslingan. Att försöka
hävda att ens egen linje är snabbare än den de lär ut är dödfött.

Så här var det. Framför oss Bengts blå Audi R8 V10.
Grupp 10, som vi tillhör börjar
dagen med Wipperman-Brünnchen. Vid ankomst till sektionen
ställs bilarna upp i nummerordning på 2 led. Deltagarna skyndar
under muntra tillrop av gruppcoacherna(Gruppenleiter), varav
de flesta grupperna har 2, fram till instruktörerna, som presenterar
sig, sin bakgrund och erfarenhet och därefter förklarar sektionens
hemligheter. De flesta instruktörerna har insett meningslösheten
med att åka "följa John" med 20 ekipage, då linjen tenderar
att degenerera ganska snabbt, kanske redan efter 5 bilar.
Nej köra själv är det som gäller. Tiden i varje sektion är
en och en halv timme till en timme och fyrtiofem minuter,
så antalet genomåkningar varierar mellan 4 till 6 st. Ekipagen
startar i strikt nummerordning med ca 10 sek mellanrum. Fullt
ax och max fart genom kurvorna under iakttagande av instruktionerna
och under instruktörernas kritiska ögon i de viktigaste passagerna.
De passager, som sedan kommer att bedömas under lördagens
examensprov. Efter 2 till 4 rundor stoppar instruktörerna
bilarna på återvägen och ger 'feedback'. Kan t ex vara: närmare
kerbsen. 5 cm OK, 20 ej eller: mer dynamik, vilket skall tolkas
som: Kör fortare. Efter Wipperman-Brünnchen följer Pflanzgarten
med ett superproffs som instruktör. Bromsa före guppet säger
han, om någon undrar. Förmiddagens sista sektion är Schwalbenswantz.
Hårigt att gå in i Galgenkopf med 20 meter sikt och utan vetskap
om föregående bil tvekat i dimman eller står på tvären i den.
Allt går emellertid bra. Döttinger Höhe behöver inte tränas.
Köra fort rakt fram klara ju strängt taget vilken … som helst.

Deltagande ekipage. Håller rekordet för gatregistrerade
bilar på sportdäck. Gumpert Apollo
Lunch aväts snabbt på Paddock.
Sedan fri träning på banan uppdelat så att halva deltagarantalet
kör en timme andra hälften timmen efter. Nyvunna kunskaper
nöts in. Man försöker placera in och använda nyvunna riktmärken
som buskar genom staketet, kerbs som ändrar färg, insvängning
vid 3:e stenen i kerbsen, dräneringsbrunnar, växling av färg
på armcon, kilometerskyltar, andra skyltar, målade streck
på armcon o s v …. o s v . Under eftermiddagen är det 'Fahrsicherheits'-träning
för Grupp 10. Vattenbegjutna övningar. Vårt ekipage står över.
Björn deltog i dessa i våras. Vi ägnar en stund åt nybyggnationen
längs banan. Storvulet och försenat. På kvällen åter fri träning
på banan. Torsdag kväll är hela gänget inbokat på Pistenklause,
denna heliga institution, där alla stopra förare har satt
sina spår i tak och väggar. Kalvschnitzel utan panering rekommenderas.

Instruktionsdags ner mot Fuchsröhre
Fredag morgon är grå, men dimman,
som försvårat övningarna dagen innan är borta. Förmiddagens
sektioner är GP-slingan, Hatzenbach, Schwedenkreutz-Aremberg.
Lunch på Paddock och fri träning. Eftermiddagens sektioner
är Adenauer Forst inl Fuchsröhre och Wehrseifen-Breidscheid.
Fri träning på kvällen. Därefter schnitzelafton på Hotel zur
Burg, där hela gänget bor.
Bergwerk
Lördag förmiddag sektionerna
Bergwerk-Kesselchen och Karusell-Hohe Acht. Lunch i depån.
Fri träning för att nöta in de sista detaljerna inför den
av alla med fruktan, spänning och diverse andra känslor emotsedda
uppkörningen, där varvet har 24 observationspunkter med instruktörerna,
som kritiska granskare. Som Beifahrer startar man i första
grupp: Vorstarter. Därefter med högt tempo med ca 20 sek mellan
resten av deltagarna. Så snart man är klar med körningen i
ilfart till Brünnchen för att studera de andras körning. Hur
det gick? Det är en annan historia, men så mycket kan ju sägas
att vi klarade godkänt. Och bilen oskadd i mål och hem.

Björn i Brünnchen under uppkörningsvarvet

Lördagskvällen är det stor avslutningsbankett
på Hotell Dorint med mat, dryck, tal och prisutdelning. Glädjande
nog fick två av ungtupparna i vår grupp (10), Gustav från
Värnamo och Filip från Malmö, :a och 2:a pris i kategorin
Sportfahrer, d v s första eller fågångsdeltagare. Gustav vann
dessutom gruppen och fick dessutom ADAC-Ehrenpreis. En blivande
stjärna månne.

Söndag morgon. Kl 04.30 startar
de första motorerna upp och inleder hemfärden för att hinna
hem till Formel 1-sändningen på TV. Tvillingarna drar i väg
vid 05.00. Björn och jag tar sovmorgon och drar i väg 07.15.
Autobahn 2 upp. Mycket färre vägarbeten och bättre flyt. Söndag
dessutom innebär få lastbilar. Hinner förbi Hamburg innan
eftermiddagstrafiken tätnar. Paserar tvillingarnas ekipage
strax norr om Lübeck. Snabb inköpsrunda på Calles i Heiligenhafen.
Porschen är ju ingen transportåsna precis. Taskig mat på färjan.
Lugnt genom Danmark och Sverige. Hemma igen vid 19-tiden.

På startlinjen för uppkörningsvarvet

Ja Maggan. Jag lovar köra försiktigt - fingers crossed
Sammanfattningsvis: Utvecklades
vi som förare? Definitivt jag och även Björn i mitt tycke.
Rundare, mjukare och behagligare körning. Själv är han inte
helt nöjd omedelbart efter uppkörningen, men den är ju bara
ett varv av många, så det kommer nog. Om någon är tveksam
inför en kurva kan det vara till hjälp att veta att 90 % av
kurvorna har sent Apex. Alla tas med mjuk rattföring sällan
över kl 11 resp 13(förutsatt at man fattar ratten kvart i
tre , möjligen tio i två). Wehrseifen undantagen.
Nöjd Björn med hel bil på förjan till Helsingborg
Så har du en hög pengar liggande
och gillar att köra bil, använd den på en kurs på Ringen.
Under kurstiden kördes 80 mil på banan. Innebar mycket ny
och användbar lokalkännedom, kunskap och erfarenhet. Har du
dessutom en snäll och generös kompis, som förfogar över en
superbil och låter dig hänga med till en rimlig peng och även
köra bilen: Slå till! Alla detaljer om program och kostnader
står att finna på: www.scuderia-hanseat.de
Kjell
|