Snabbt var första målet på resan,
Silverstone nått. Där stoppade en sur vakt den vidare framfarten
mot banans inre. Anledningen sades vara den omfattande ombyggnad,
som pågår inför F1 i juli. Anders Lofthammar (AL) nöjde sig då med
att inhandla diverse byggbitar till sitt pågående Lotus-bygge bl
a skruv, som engelsmännen kallar bolt.
Vidare gick färden förbi Banbury och
Prodrive till Heritage Motor Center http://www.heritage-motor-centre.co.uk.
Ankomst tio minuter innan stängningsdags. Ett innehållsrikt motormuseum
kunde konstateras på de 10 minuter, som stod till buds. I omedelbar
närhet ligger Jaguar- och Aston Martin-fabrikerna. Bara ett konstaterande.
Sedan var det dags att finna vårt
hotell, vilket den medförda GPS'en klarade med bravur. Victoria
Park Hotel i Leamington SPA http://www.victoriaparkhotelleamingtonspa.co.uk
åtta kilometer från mässan. Snabbt besittningstagande av rummet
åtföljdes av rusning till den lokala puben The Cricketers Arms,
som låg runt första gathörn. Där avnjöts den första pinten. En Saddlebeck
Best Bitter från http://www.slaughterhousebrewery.com. Under andäktigt
drickande beskådades slutet av Rugbymatchen mellan Scotland och
England, som turligt nog slutade oavgjort. Därefter vidare till
nästa pub, nästa pub och nästa…….

Omedelbart innanför entrén
står en Alfa Romeo 158 Alfetta
Fredag
Full engelsk frukost och sedan i väg
till mässan. Visar sig att ankomst sker innan officiell öppningstid
och att utställarna dessutom inte är klara att öppna i tid. Var
de månne också ute på Pubrunda kvällen innan? Sammanstrålar med
en väntande svensk från Örebro, som visar sig bygga racersportvagnar
på heltid. AL och han hade långt och djupgående erfarenhetsutbyte
under väntetiden. Ungefär en timme försenat stormas det in på mässan.
Fyra hallar. Normalt använda för kreatursmarknader, vilket återspeglas
i vissa lantdofter i hallarna. Direkt till 4:an, Autojumble d v
s försäljningen av i huvudsak begagnade delar. Vad det måtte ha
sparats i generationer och rotats i gamla garage och skrotar. AL
hittar naturligtvis en del intressanta delar. Efter en stund sammanstrålas
det med en annan SSJ'are, Bosse 'Gas' Johansson. Tror inte att han
handlade särskilt mycket begagnade delar, men en och annan öl förtärdes
nog. I det senare var han inte unik.

Det var grabbar med hår på bröstet som grenslade växellådan
Vidare in i hallarna.
Fantastiskt utbud av bilar, varor och tjänster. Går att köpa allt
nytt: Motorblock, toppar, vevar, kolvar, karosser, startmotorer,
generatorer …växellådor t ex Quaife. Ja t o m hela nybyggda 'historiska'
bilar. AL sammanstrålade med tysken, som köpte pappa Christers Brabham
F3:a. Han har blivit antagen att delta i Monacos Historiska GP i
maj och var redan nervös inför detta. Finns en speciell serie för
historiska F3:or s k Screamer. http://www.f3historic.com/ Många
seriösa leverantörer bl a alla motororganisationer och motortidningar.
Väldigt lite 'tingel tangel'. En och annan känd bilbyggare frän
Sverige skymtar förbi liksom lite äldre och historiska motorsporthjältar
från UK, som intervjuas på en scen i en lokal med svag svinpissdoft.
Men även där sitter ölet fint. Finns inte många platser att slå
ner ändan på, utan efter 5-6 timmar känns det i ben och rygg. Så
efter att ha rekat och kartlagt utbudet vänds kosan åter mot hotellet
och upprepas samma procedur som kvällen innan. Bättre mat dock denna
kväll. Korvbaserad.

Autojumble

Anders L syns söka och fynda

Gearge Formby-kopia.

"Tira grabbar en Ducce
med L-motor"

Legaliserat slagsmål mellan Scotland och England

Skönt formad F1:a

Brabham F1 från den gyllene tiden

Legender har framfört ekipaget

Penske Indy-Car. Stod i MOTORSPORTs
monter

Ex-Graham Hillare

Anders K gläds över att ha funnit
ett ställe att slå sig ned en stund

Ale är Ale om än i sladdriga plastglas
Lördag
Samma morgonprocedur som dagen innan.
Erfarenhetsbaserat dock något senare och långsammare. Därefter till
mässan dit vi anländer 'just in time', som kön börjar röra sig.
Ånyo in i hallarna. Mer selektiv och målinriktad vandring denna
dag. 11:40am startar ett antal historiska rallybilar att fara runt
en parkbana lik den på Elmias vid Midnattsolsrallyt. Två varv åt
gången med massor av upprepningar. Många Fordar. Någon Mk I och
många Mk II-or. En gammal Triumph. En nyare TR7:a med V8:an. MG
Metro, Opel GTE, som tillhört Opel Team Sweden, Pegeout T16. En
Audi Sport Quattro, Lancia Delta Integrale, Fiat 131, Porsche 911,
Renault Alpine, Vauxhall(Opel) Manta, Vauxhall Coupét med en stor
Chevy V8. Och så en annan dimension. Vår rallyvärldsmästare(1984)
Stig Blomquist i en Aston Martin Vantage rallyutrustad och Tony
Worswick i en Ferrari 308 GTS. Gissa om det åktes och lät fint.
Även de båda Andersarna ägnade en hel del tid och att titta, lyssna
och njuta. AL har ju bevistat ett antal RAC-rallyn, så han är ingen
novis. Åter till mässvandringen där de sista inköpen görs. Därefter
åter till hotellet och 'same procedure' som dagarna innan. Fanns
faktiskt ännu fler Pubar. Och fler ändå.

Alfa-ekipage

Bertone

Steve Parrish intervjuar Peter Williams
och Mick Grant road racers allihop
Söndag
Dags att börja röra sig hemåt. På vägen
styrs det in i Cambridge och stadsvandring vidtar. Lite annan kultur
än hastighet skall ju till. Efter någon timme eller två i väg mot
Stansted. På vägen svängs det förbi Duxford, platsen för Imperial
War Museums flygplansmuseum och amerikanska flygvapnets europeiska
museum, där årligen mycket stora flyguppvisningar med kolvmotordrivna
War Birds äger rum. Bevistade själv Flying Legends förra året. Rekommendabelt.
http://duxford.iwm.org.uk/ Därefter ut till en landsortspub för
inmundigande av lunch. Andersarna var hungriga och det enda som
bjöds, förutom öl, var Sunday Roast. Avåts av ungdomarna trots mina
varningar. Nöjde mig med chips och öl. Tidsmässigt kom vi in mitt
i F1-loppet och såg det till slut innan kosan styrdes mot Stansted
och flyget hem. Oron för tio-kilosgränsen på handbagaget visade
sig denna gång vara onödig. Ingen vikt- och storlekskontroll. Däremot
mycket genomsökning av väskinnehåll. Flyget gick på tidtabell och
landade 15 minuter tidigt. Åter till vinter och verklighet.
Toyotan tog oss hem via
korvätning på macken i Bollebygd och vi kunde summera intryck och
kostnader. Stor upplevelse till mycket human kostnad. Ca 2 500 SEK/
person inklusive allt utom mat , dryck och inköp. Lägg till ett
någon 5-hundring till öl och en hundring till mat och chips, så
har du ett riktvärde för totalkostnaden.
Mässan rekommenderas
framför allt för de som gillar, åker eller bygger engelskt. Nästa
anhalt: Techno Classica i Essen i April. http://www.siha.de/tce_uk.php?m=5&ms=1

Finns det vackrare än Maserati 250F?
Reklam för Silverstone Classic

Tidig Super Seven

Vad var det då för vacker
racersportvagn?
(Svaret är en
Duckhams LM, designad av Gordon Murray. Detta fick webbred själv
söka reda på, då ingen info gavs av herrarna. Det
var väl för svårt för dem kan en tro. Nåväl,
nätet först genom fantastiska Racingsportscar
för identifikation och sedan via McLarenfreak
ledde till informationen. Bilden nedan är också från
den sidan.)
"During
the time GM (Gordon Murray) was working for Brabham, Alain de Cadenet
and Chris Craft offered him a job developing a car for them to race
at LeMans. He would work his day job at Brabham and then spend half
the night working on the LeMans project. The car was fielded in
1972--it was called the Duckhams LM Ford, wearing race #68 and finishing
12th overall."


Maserati 250S. Bellisima.

Ett riktigt engelskt järn från tiden
då det begav sig. Leyland!
(Nu förstår plötsligt Webred var
Jan Lundgårdh fick sin lackering ifrån en gång
på 70-tal)

Skönt formad Jaguar D-type
replica. Oerhört fint arbete

Lotus Elan detaljlösningar studeras
och dokumenteras av Anders L.
Nu skulle dina arbetskollegor se dig Anders



Smart lösning på topplockspackning

Coventry Climax. Mässan var ju strax
utanför Coventry

Klassisk rallybil

Historiken dokumenterad

Denna gång fick blev det roast
i hamburgerbröd. Vågade inte chansa på korv.

MG !?

Triumph rallybil

Triumph TR7. Per Eklund körde på
sin tid en sådan

Peugeot T16. Vinstrik i Grupp B

Audi S1 sport Quattro Grupp B. Kördes bl a av Michel Mouton och
Walter Röhrl

Mäster själv i en Aston Martin. Blev världsmästare 1984 bl a framförande
Audi S1

The Stig på banan

Alpine A110. Framfördes på sin tid av Ove 'Påven' Andersson

Lancia Delta Integrale Grupp A. Juha Kankkunen, Miki Biasion, Carlos
Sainz körde sådan

Opel Kadett GTE

Ford Escort Mk II. Har körts av de flesta kända förarna

Ferrari 308 GTS



Avdelningen annan kultur: Cambridge näst äldsta byggnad från 1100-talet
Gatumotiv från Cambridge

Nyfiken och ständig betraktare av marknadstorget

Är dessa grabbar nöjda månntro. Bästa platsen vid nödutgången på
flyget hem.
|