REPORTAGET SOM ALDRIG BLEV KLART
Text & foto: Göran Larsson där
ej annat anges
Jag besökte Leif
Norberg i slutet av 2011. I akt och mening att skriva ett reportage
om hans händelserika liv inom motorsporten. Det blev aldrig
färdigt. Bland annat för att den tidning jag tänkt
att skriva för senare kom att läggas ner. Nu är han
död Leif, och jag samlar ihop mina anteckningar för att
till slut ända färdigställa det som aldrig blev klart
då. Det får bli minnesord för honom.
DET ÄR DEN 1 NOVEMBER.
DET ÄR FÖRMIDDAG. EN TISDAG. Det är så mycket höst
och tristess man kan föreställa sig. Gula löv i drivor på marken.
Himlen som ett diffust något. Jag närmar mig en oansenlig byggnad
i ett anonymt industriområde nästgårds med en återvinningsstation
i Jönköping. Det enda som tyder på att det här ligger en av de mest
välrenommerade verkstäder vad gäller historiska racingbilar i landet,
är, förutom en Millers Oil-skylt på taket, att det är så
här det brukar se ut i England, då man står inför
en stor bilbyggare. Här i denna svenska motsvarighet ligger Leif
Norberg Motorsport.
I slutet av 80-talet upplevde världen en ekonomisk
boom, det gick bra för Electrolux och de beslutar sig för att sponsra
den malaysiska bilracingen. Man väljer att gå in i grupp A som då
är den populäraste klassen och som ges mycket sändningstid i TV.
Leif tillfrågas: "Vill du köra?" Man känner till att han tävlat
i motocross och att han äger några sportbilar. Nu erbjuds han därmed
en styrning i en Toyota Levin i mästerskapet. Leif har då aldrig
suttit, än mindre tävlat i en racerbil. Jag märker ganska snart
under vårt samtal att Leif sällan varit nödbedd eller missat en
chans. Han svarar därför Ja.
Det går bra med Toyotan och till
nästföljande år satsar man på den än exklusivare Super Sagaserien
och kör en Proton Saga, en grupp 5-vagn på 1600 cc och 160 hästar.
Bilen levereras till teamet i halvfabrikat. Monoqoccen är klar,
men hjulupphängningar, bromsar och stötdämpare konstruerar Leif
själv. Det har han gjort tidigare, men då har det varit för
MC. Nu ritar och skapar han två Proton Saga för teamet. På morgnarna
vid 07.00 sätter han sig sedan i varmkörd bil, redo för en
timmas test innan banan öppnar för officiell träning. Den är fullbokad
året om, så det gäller att passa på. Från fönstret
på sitt kontor kan han sedan hålla koll på om någon konkurrent ger
sig ut för ett testpass. Sedan ritar han om, bygger, testar. Prövar
nya lösningar. Konstruerar, bygger, testar.
Då jag emellanåt försöker införa
en tanke på problem eller möjliga tveksamheter de haft, tittar han
på mig lite från sidan med en antydan till förvåning i blicken,
så jag håller snart inne med mina problemfunderingar innan jag hinner
ge luft åt dem. "Reflektera inte om det är problem du reflekterar."
Så tycks han tänka. Givetvis utan att ens närma sig tanken, han
tycks inte se, eller reflektera, åt det hållet.
Så här långt kommen i vår pratstund
har jag kommit till insikt: jag skulle behövt en bandspelare!
Det går väldigt bra från
start för teamet, och det andra året vinner stallet mästerskapet
med Alex Yoong bakom ratten. (Alex Yoong, sedermera F1-förare för
Minardi, men de var "för snabba för Alex", enligt Leif). Själv
kör Leif bara några inbjudningslopp. Electrolux vill ha inhemska
förare i bilarna för att få så stor genomslagskraft som möjligt.
Racing är populärt och lockar stora åskådarmassor. Serien får mycket
sändningstid i TV. Electrolux är nöjda. Men ibland bjuds ändå
Leif in som chaufför. Då kan han dyka han upp, från en affärsresa,
på lördagen och utan träningstid, får starta sist och kör som fan.
Särskilt i regn. Då vinner han.
Leifs bild
Han köper sedan en Zaakspeedescort
av det tyska Rothmansstallet. En bil som tidigare körts av Hans
Heyer och Armind Hahne. Klassen är Asian Supercars. Men den kör
han själv. 1991 köper Electroluxstallet in en BMW M3:a som Steve
Soper blivit tvåa med i DTM. Bilen byggs om till en 2,5-liters grupp
A-vagn och kompletteras med en likadan, reserverad för en inhemsk
förare. Leif vinner mästerskapet. Han kör sedan två år till i Pacificserien.
Leifs bild
1994 blir han stallchef för det
Formula Asia-team som Electrolux satsar på härnäst, bland andra
har han åter Alex Yoong som förare. Klassen ligger han förövrigt
själv bakom. Tillsammans med Yoong Yin Fa (Alexs far), Gunnar "Dodde"
Broberg och Jeff Amin etablerar han formelbilsracing i landet. I
sitt team får han förstärkning hemifrån då Niclas Jönsson kör ett
år för Leif. Genom Niclas kommer han i kontakt med ett annat klassiskt
racingnamn: Slim Borgudd, som ersätter den dåvarande race engineer
som skapat relationsproblem med övriga i teamet.
Om Slim har Leif bara lovord:
"Noggrann, fantastiskt duktig. Bästa race engineer jag träffat."
Och det är i de stunder då det är så fantastiskt att sitta och snacka
med Leif - plötsligt dyker det upp namn ur racinghistorien med en
berättelse som gör en legend till en levande normal människa.
Detta utan att något av ungdomens romantiska skimmer flagnar. Slim,
en av våra få F1-förare med stor musikkarriär tillika, (dock utan
att spela med ABBA) kommer senare att vara med i framtagningen av
Radicalbilarna i England.
1996 omstrukturerar Electrolux,
de bedömer racing för dyr och lägger ner stallet. Shell kliver in
som partner och stallet drivs ytterligare ett år. Men 1997 köper
Leif själv stallet men hyr ut hela klabbet till en engelsman. Året
därpå går flyttlasset till Sverige. Nu med en hel del racingbilar
som han köpt på sig under åren - tanken är att ägna sig åt dessa
framöver. Men ryktet om Leifs återkomst och kunnighet leder till
många förfrågningar och han får många uppdrag att renovera andras
bilar. De egna får stå.
Så ser i runda sängar Leifs biografi
ut. Där är vi idag. Sådant är CV:et, karriären om man så vill, och
den är imponerande nog, men det är när man sitter där med Leif i
verkstaden, plockar upp en tråd från en gammal tidning på bordet,
en tavla på väggen, dyker ner i en låda med tävlingsprogram eller
dekaler av något slag som de det poppar upp en massa historier igen.
Då entusiasmen och glädjen strålar ur ögonen. Det gör den mest hela
tiden, men att återge karriären gör min penna strukturerad och torr
och gör inte rättvisa åt samtalet. Det är då man åter förbannar
den där bristen på bandspelare.
Av någon anledning kommer vi
in på norsk-svenske Tore Helle, kanske för att Slim Borgudd körde
för honom en del under sin formel 3-tid. Tore Helle som drev och
skapade en svensk F3:a - Viking TH1, vilken bland annat vann ett
av kvalheaten i Monacos formel 3-tävling och stod i första startled
med Connie Ljungfeldt bak ratten! Det känns fullständigt otroligt
att tänka sig idag. Det visar sig att Leif köpte sig en av dessa
svenska rariter 2006. En bil undanställd i en lada. Han åker dit,
och tillsammans med säljaren letar de genom vinden. Strax hittar
de en låda, i den ligger alla, orörda, konstruktionsritningar och
dekaler till bilen. Leif tar kontakt med Len Terry, välkänd engelsk
formelbilskonstruktör med flera f1-byggen bakom sig. Han står nämligen
som konstruktör och Len Terry minns det hela och att pengarna tog
slut för den där svenska satsningen. Han minns också "en koja han
byggde till Helle med Porschemotor." Åh gud vad jag minns den kojan,
jag minns hur den i Connie Ljungfeldts händer körde skiten ur Jan
Lundgårdhs vackra Porsche Carrera RSR på Ring Knutstorp och
det gav mig då mycket blandade känslor. En hundkoja köra
ifrån en Porsche? I Sverige framgick det aldrig att det var
någon annan konstruktör än Helle själv bak bilarna. Åtminstone är
det inget jag kommer ihåg. Det är den typen av historier man hör
när man besöker Leif, historier som plockar upp de där trådarna
som var som guld en gång i ungdomen.
Det finns mängder av sådana att
dra i. Jag har hört att den legendariske F1-konstruktören och stallchefen
Colin Chapmans son, Clive, lämnade Ronnies gamla Lotus 72 för uppfräschning
i Leifs vård inför utställning till Ronnie Petersonmuseets premiär
i Örebro för några år sedan. Men tiden
rinner snabbt iväg i Leifs sällskap, på vägen ut frågar jag om kontakten
med Clive Chapman: "Du har aldrig haft några problem med att närma
dig alla dessa stora namn?" Då stannar han upp för första gången
under besöket. För ni måste förstå att Leif ständigt är i rörelse,
även då han står lugnt lutad mot störtbågen på en Brabham 41:a.
Men på min fråga stannar han alltså till. Tittar på mig från sidan,
aningens konfunderad, skeptisk, som om han inte riktigt förstått
frågan:
-Har aldrig reflekterat över
det.
Jag lämnar Leif med mängder av
nerklottrade kryptiska anteckningar, (jävla bandspelarbrist, måste
skaffa mig en) och med trådar jag velat följa vidare. Ett besök
- det räcker inte. Det finns så mycket mer. Vi bestämmer
ett nytt möte.
Andra besöket:
Vi slår oss ner i det kombinerade
fikarummet och kontoret vid det uppföljande besöket. På väggen
till vänster om mig hänger guldstripade svarta formel 1-delar.
De är naturligtvis äkta. Så kommer nästa historia: En
kille som ville ha hjälp med restaureringen av en F3:a för ett antal
år sedan kom med dem. En kompis till denne hade jobbat i Anderstorp
då det begav sig på sjuttiotalet. I en hyrbilens baksäte låg
delarna kvarglömda. Antagligen hade bilen hyrts av någon i Lotusstallet
som missat att plocka med sig bitarna ur bilen. Nu hänger de på
Leifs vägg. En frontvinge från en Lotus 72:a och en sidostabilisator
till bakvingen. Handmålade. All F1-reklam var handmålad på den tiden
berättar Leif och dessa hantverksmän var i flera fall lite väl förtjusta
i starkdricka, så arbetet utfördes bäst om förmiddagen. Om aftonen
var linjerna yvigare. Tänk på det nästa gång du ser en närbild på
en F1:a från sjuttiotalet.
Jag är här för att fylla i och
avsluta det vi pratat om förra gången, men hela tiden dyker nya
historier som den om väggdekorationerna upp och jag förbannar åter
min ständigt tillkortakommande penna. Han berättar hur han kontaktades
av Neil Brown i BTCC, som undrade om Leif ville köpa och köra den
Pro Drive-utvecklade Hondan i den svenska motsvarigheten, STCC.
Nej tack, han var inte intresserad, men förmedlade vidare erbjudandet
till Hubbe Bergh.
På flera plan har min bild av
Leif förändrats, jag kände till honom sedan tidigare, men jag hade
fått för mig att han varit verksam inom racingen från sjuttiotalet
och behållit sin fascination för de lite äldre bilarna in i samtiden.
Nu inser jag att han tagit den omvända vägen - han körde samtidsracing
under åttio-nittiotal men sökte sig bakåt efter avslutad karriär
i Sydostasien och Australien.
Alltså blir frågan: Varför historiskt
nu istället för samtida racing?
-Du det är enkelt. Jag kom till
Asien på 70-talet då ekonomin gick ner, men på 80-talet började
den växa. Det blev en boom. Vi startade racingstallet med Electrolux.
Det var TV, pengar och mängder av folk. Det var högtryck. Sen kom
jag hem och blev lite indragen i STCC. Men det som var lätt, entusiastiskt
och glädjefyllt i Malaysia var snålt och gnetigt i Sverige. Och
bland racingfolket gick man bakom ryggen på varandra. Det ska jag
säga dig, svensk racing var en ankdamm. Jag ville inte ha med den
att göra.
Vi kommer in på det här med kontakter,
jag blir så förvånad över hans till synes oändliga kontaktnät, oavsett
om det handlar om en organisation eller om racing, personer med
stort renommé.
-Du måste vara förberedd. Den
dag du behöver hjälp kan du inte bara stå där. Då är du inget utan
kontakter.
Leifs bild
Vi pratar om den där invigningen
av Ronnie Peterson-museet. Jag frågar om det var sant att Clive
Chapman ville att Leif skulle se över Lotus 72:an när den var här.
Stämmer det?
- Inte alls, det var så här:
Och medan jag åter förbannar min bandspelartomhet, berättar han
historien om hur det uppstod lite konflikter om det lån av Lotus
72:an som museet och konstnären av Ronnie-statyn önskade och ägaren
Clive Chapman. Jag förstår att Clive Chapman tyckte att det förekom
lite bristande respekt och tacksamhet från det svenska hållet och
sa därför "NEJ - ni får inte låna den". Museet fick då
tips om Leif via den svenska Lotusklubben och lade fram sitt ärende:
"Kunde Leif som kände Clive hjälpa?" Efter ett antal timmar i telefon
med Clive, där Leif bland annat försökte få Clive att förstå vikten
av att få just denna bil till Sverige: "Clive du måste förstå,
när svenskar ser Ronnie är det i en svart och guldlackad Lotus 72:a.
Det blir ett intet utan den." Dagen efter lämnade Chapman sitt okey,
men bara under förutsättning att Leif själv kom och hämtade den,
körde den till Sverige, och att det var Leif som återlämnade den
på bestämt datum. Tiden var knapp, Leif fick ge sig iväg någon dag
senare och lyckades efter flera vedermödor få hem bilen till Jönköping
för översyn. Detta var 2006, bilen hade då stått orörd i trettio
år, ända sedan Ronnie hade kört den i mål på Watkins Glen 1975.
Dammet i sittbrunnen var Ronnies damm. Det var Ronnies hälar som
blankpolerat aluminiumplåten nedanför pedalerna.
-Det var en magisk känsla, säger
Leif. Däcken var totalt hoptorkade och
hårda, jag åkte iväg till en däckhandlare som fick fylla upp dem
med däckskum. Det blev sedan ytterligare en resa till Chapman för
att låna över bilen till Sverige, men den gjorde jag med Ronnies
bror Tommy.
Ännu en annan av alla dessa
historier som dyker upp. Med tiden förbättrades också relationen
mellan Clive och Örebromuseet.
Jag undrar vilken av sina bilar
han är mest stolt över? Jag blir inte förvånad över hans svar,
jag har nämligen sett honom med den tidigare. En bil med stor
Lotushistoria.
-Min Eleven. Det glimmar till
av stor glädje och barnasinne i ögonen. - Det är en underbar liten
bil. På tvåan och trean går den som fan på vägen där hemma. Trycker
jag fullt på trean kan jag hålla den på tvären så länge jag vill.
Det är kanske inte världens skick på vägen och den kan vara lite
grusig men…
På något sätt närmar vi oss en
avrundning av besöket, jag söker en sammanfattning: - Vad är du
mest stolt över av allt du gjort?
Svaret kommer snabbt och denna
gång mer överraskande.
- Jag ritade en del fina MC-chassin.
Några till Flinck. (ett MC-märke under Huskvarna.) Vi vann fyra
australiska mästerskap i motocross med Pelle Granquist. Det var
stort. Men det var ju roligt det här med att hålla ihop ett team,
senare med bilarna, också. Mycket logistik, alla kontakter, hålla
ordning på pengar, resor. Att planera. Och att få gruppen att hålla
ihop och att få varje medarbetare att känna att just det som de
gjorde gav dem själva något. Alla måste få ut något av det de gjorde.
Det var långa och många resor för oss, de flesta via vatten. Sena
kvällar. Att då få grabbarna att byta motor en sen kväll inför morgonens
träning och göra det bra! Det var stimulerande. Känna att vi gjort
ett jättebra jobb, att kunna rapportera till en sponsor att det
gått bra, att känna att vi gjort ett bra jobb.
Så lämnar jag verkstaden
och mängder av historier som vi inte hinner ta tag i.
Det är ett par år
sedan nu. Det skrivna redigerades inte, blev liggande. Leif flyttade
till en ny verkstad i Kaxholmen. Men så drabbades han av sjukdom.
I oktober i år gick han bort.
Göran
|