GARAGET
SOM GUD GLÖMDE
Det är inget vanligt
garage det här. Det vet de flesta av er. Det är
inga bilar vilka-som-helst som hålls här. Därom
vet ryktet att berätta. Och grabbarna som huserar här......ja
jävlar. Det här är garaget utan hämningar.
Garaget med visioner och fyrhjulsdrift som ledstjärna.
Gammal storhet ges här nytt, större liv. Här
finns en EM-vinnare, en Safarirallydeltagare och en kärra
från någon obskyr racingserie uti USA. Oklart
vilken.
Alla ägnade för både
banlek som gata.
|
TOMMYS
CITROEN
Tommy har varit förälskad
i den där Citroënen sen han först såg
den. Och man förstår honom, det är en vacker
fransyska med harmoniska proportioner. Harmoniska proportioner
och jävla gång. Kenneth Hansens EM-vinnande rallycrossvagn
från 1998. Redan där kan man stanna och liksom
behagfullt slå sig till ro. Väl medveten om att
man har införskaffat sig någe av det grövsta
som kunna tänkas framföras på väg och
annat. Men ni vet antagligen att Tommy under inga villkor
ville nöja sig med någe sådant. Där
Hanséns EM-vinnare bromsade runt 500 hk, siktar Tommy
på 1 000 med en BMW M5-motor på 3,6 liter och
mycket turbo. Jag säger inget mer om det.
Tommy har precis avslutat arbetet
med att flytta fram hjulen 20 mm runt om, eftersom Hansén
hade tanken att tillbakaflyttade hjul skulle ge bättre
viktfördelning vid starten. Detta är Tommy mycket
skeptisk till. Jag säger inget mer om det.
Hjulupphängningar och bromsar
är Hansénbyggda och allt som fungerat för
att vinna EM-titeln förkastas inte. Även så
behålls den 5-växlad dogboxlåda av märket
Sadev, men Tommy har byggt om den för sekventiell växling.
En dogboxlåda har ett speciellt system hur dreven tar
växeln vilket tillåter fullfartsväxling. Lådan
sitter bak i bilen för viktfördelningens skull och
en transaxel förbinder den med motorn. Det är samma
system som används hos Porsche 944, Corvette och Ferrari
förklarar Tommy.
-Och Ford Transit, tillägger Fredrik.
Det är konkurrens i garaget.
|
|
|
Bilen skall rulla på 17
alternativt 18-tums fälgar, 8,5 respektive 9 tum breda.
1100 kilo körklar tror Tommy att bilen kommer att väga
då den står redo någon gång 2011. Mer
fakta har ni här under. |
FAKTA
MOTOR
BMW M5 3,6 liter (E34) rak 6:a, 315 hk
Mål: 1000 hk, 1000 Nm,
Bränsle E85
Block: toppdeckat, uppmätt och hornat
Vev: balanserad, uppmätt smidd orginal
Stakar: smidda H-profil
Kolvar: JE med orginal kompression, djupare ventiluttag
och kraftigare kolvbult.
Topp: 24 ventiler, planad
Insprut: ej klart, men förmodligen Haltech
Spridare: 6 x 1600 cc
Avgassystem: 4" från turbo. 3,5"
efter downpipe
Turbo: turbonetics GTK-1000
Wastgate: 60 mm
Kamaxlar: omslipade orginal, hårdare ventilfjädrar,
ställbara kamdrev
Ventiler: orginal
Insug: trattat och 80 mm spjäll. |
|
TRANSMISSION
Sadev dogbox, manuell 5-växlad, kraftigt
modifierad med sekventiell växlingsmekanik
med kulisrulle
FÖRDELNINGSLÅDA
Egentillverkad med Sadev lamelldiff.
KOPPLING
3-skivig 7,25" quastermaster med egentillverkat
svänghjul
FRAMDIFF
BMW E30 M3 lamelldiff med förbättrad
diffverkan och endast diffverkan vid acceleration.
Mellanaxel omgjord fixit sviktstålsaxel
med stödlager.
BAKDIFF
BMW M5 E34 lamelldiff med förbättrad
diffverkan och endast diffverkan vid acceleration.
Egentillverkad flexkoppling mellan fördelningslåda
och bakaxel.
DRIVAXLAR
Fixit sviktstål med Citroen sport cv-knut
som ytterknut, tripoden gkn som innerknut.
FRAMKARDAN
BMW E30 kortad och omgjord för att passa
med större hardyskiva.
TRANSAXEL
Audi S2 kardanknutar, BMW 60 mm kardanrör.
STYRNING
Styrväxel: BMW 3-serie E36 (elservo)
|
|
|
CHASSI
Rörramschassi, dubbla a-armar runt om, rörbärarmar,
ställbara krängningshämmare fram/ bak
BROMSAR
Fram: 315x28 mm ventilerade skivor, AP-racing 4-kolvsok.
Egentillverkat pedalställ.
FÄLGAR
18" x 9" däck 245x40x18 alternativt 17"
x 8,5
KAROSS
WRC-skärmar, huv, baklucka, vinge, kofångare,
dörrar i glasfiber/kevlar. Plastrutor.
UPPSKATTAD
VIKT
Körklar 1100 kg
|
|
JOHANS
NISSAN
Även Johans
Nissan Sunny GTi-R har ärorik historia, om än
inte lika vinstrik. Däremot är det herr altmeister
himself, Stig Blomqvist, som rattat den i Safarirallyt 1991
där han i par med codriver Benny Melander blev 5:a. Bilen
kördes även året efter men då i händerna
på ett privatteam.
Johans fyrhjulsdrivna
är den av bilarna som ligger klart närmast ursprungsbilen,
och bilen skall besiktigas som den den är, varit och
skall förbli. Ett av få avsteg är den 5-växlade
dogboxlådan av samma typ som Tommys Citroen har.
Bilen är utrustad
med en tvärställd 2-litersfyra med 16-ventilstopp
som i orginalskick ger 220 hk och 300 i tävlingsskick.
För Johan ligger målet nånstans runt det
dubbla jämfört med orginalet. Bilen kommer att rulla
på lite större hjul. Där orginalets 14 är
utbytt mot Subarufälgar på 17 alternativt 16.
Johans bil är
den som ligger närmast färdigskick och besiktning.
Vårslalomen 2010. Då skall han vara där med
Stigs gamla rallyvagn och försvara de uppstripade färgerna..
|
Då Johan köpte
bilen (av ett rallyteam i Uppsala som hade bilen som reservdelsbil)
var orginalstripningen kvar och även om den för
närvarande är bortplockad skall den dit igen.
Bilden nedan är från
ett tidigare besök hos herrarna.
|
FREDRIKS
CAMARO
Fredrik köpte sin Camaro
SS 67:a i Rolfstorp utanför Ullared. Att det blev en
Camaro var långt ifrån givet. Fredrik utgick från
fyrhjulsdrift, en japansk V8:a och ett egetskapat rörramschissi.
De ingredienserna var starten. Biltyp fick bli lite vad det
blev. Han funderade inledningsvis på en GT40:a eller
(gud hjälpe oss) en Lola T70 och hade väl hellre
inhandlat en fastback-Mustang från -66, men Camaron
är ingalunda en nödlösning. Modellen, (67:an
skulle det vara, "69:ans kantiga skärmkanter är
fula") är en favorit det också och även
om modellen är ganska ovanlig så kan han, vid ett
ögonblicks eftertanke, komma på fyra-fem bekanta
med likadan bil. "Likadan" syftar på orginalet,
Fredriks bil, som för övrigt varit racerbil i USA,
kommer att bli något alldeles unikt. Självfallet.
Trösklar, bakskärmar
och tak är integrerat i det egenkonstruerade rörramschassit.
Dörrar och framskärmar bultas på. Hjulupphängningarna
är egenritade och egenkonstruerade. Stötdämparna
både fram/bak är av pullrod-typ, vilket innebär
att de sitter i chassit som på en formelbil. Även
Fredriks bil skall utrustas med en 5-växlad dogboxlåda.
Ganska tidigt bestämde
sig Fredrik för en japansk V8:a. Kanske främst för
att retas. Det blev en 4-liters Lexus från början
av 90-talet. Motorn köpte han på skroten för
cirka 7 000 kr.
Det kommer att bli fruktansvärt
häftigt det här. Sanslöst säkert, men
jag kan inte låta bli att fantisera fram bilden av Fredrik
komma farande i en 1000-hästars, fyrhjulsdriven Lola
T70. Men, men... jag säger inget mer om det.
|
Ungefär här kommer hjulhusen
att gå på den färdiga, låga bilen.
Grabbarna kör
inte bara våra arrangemang, de kör också Gatebils
körövningar. Deras nuvarande vagnar, Fredriks BMW
och Tommys Fiat, nog så extrema platsar (av olika anledningar)
inte i gatebils värstingklass. Det kommer deras nya vagnar
att göra. Vi sitter i fikarummet och diskuterar Gatebils
arrangemang, bl.a på Mantorp som väldigt intressanta
och besökvärda. Vi diskuterar fyrhjulsdrift och etanol
vilket är gemensamt för alla tre bilar. När fördelningen
av fyrhjulsdriften kommer på tal, Tommys och Johans är
50/50 och Fredrik 65 bak känner jag lite spänning
i rummet. Vi dricker lite kaffe, käkar en bulle. Hur mycket
räknar du med att motorn ska ge, frågar jag Tommy.
Han tittar ner och säger allvarligt:
-Jag struntar i effekten. Bara jag kommer runt fortast.
-Detsamma, kontrar Fredrik snabbt.
Det är, som sagt, konkurrens i garaget som gud glömde. |
|