GARAGET SOM GUD GLÖMDE

Det är inget vanligt garage det här. Det vet de flesta av er. Det är inga bilar vilka-som-helst som hålls här. Därom vet ryktet att berätta. Och grabbarna som huserar här......ja jävlar. Det här är garaget utan hämningar. Garaget med visioner och fyrhjulsdrift som ledstjärna. Gammal storhet ges här nytt, större liv. Här finns en EM-vinnare, en Safarirallydeltagare och en kärra från någon obskyr racingserie uti USA. Oklart vilken.

Alla ägnade för både banlek som gata.


TOMMYS CITROEN

Tommy har varit förälskad i den där Citroënen sen han först såg den. Och man förstår honom, det är en vacker fransyska med harmoniska proportioner. Harmoniska proportioner och jävla gång. Kenneth Hansens EM-vinnande rallycrossvagn från 1998. Redan där kan man stanna och liksom behagfullt slå sig till ro. Väl medveten om att man har införskaffat sig någe av det grövsta som kunna tänkas framföras på väg och annat. Men ni vet antagligen att Tommy under inga villkor ville nöja sig med någe sådant. Där Hanséns EM-vinnare bromsade runt 500 hk, siktar Tommy på 1 000 med en BMW M5-motor på 3,6 liter och mycket turbo. Jag säger inget mer om det.

Tommy har precis avslutat arbetet med att flytta fram hjulen 20 mm runt om, eftersom Hansén hade tanken att tillbakaflyttade hjul skulle ge bättre viktfördelning vid starten. Detta är Tommy mycket skeptisk till. Jag säger inget mer om det.

Hjulupphängningar och bromsar är Hansénbyggda och allt som fungerat för att vinna EM-titeln förkastas inte. Även så behålls den 5-växlad dogboxlåda av märket Sadev, men Tommy har byggt om den för sekventiell växling. En dogboxlåda har ett speciellt system hur dreven tar växeln vilket tillåter fullfartsväxling. Lådan sitter bak i bilen för viktfördelningens skull och en transaxel förbinder den med motorn. Det är samma system som används hos Porsche 944, Corvette och Ferrari förklarar Tommy.
-Och Ford Transit, tillägger Fredrik.

Det är konkurrens i garaget.


Bilen skall rulla på 17 alternativt 18-tums fälgar, 8,5 respektive 9 tum breda. 1100 kilo körklar tror Tommy att bilen kommer att väga då den står redo någon gång 2011. Mer fakta har ni här under.

FAKTA

MOTOR
BMW M5 3,6 liter (E34) rak 6:a, 315 hk
Mål: 1000 hk, 1000 Nm,
Bränsle E85
Block: toppdeckat, uppmätt och hornat
Vev: balanserad, uppmätt smidd orginal
Stakar: smidda H-profil
Kolvar: JE med orginal kompression, djupare ventiluttag och kraftigare kolvbult.
Topp: 24 ventiler, planad
Insprut: ej klart, men förmodligen Haltech
Spridare: 6 x 1600 cc
Avgassystem: 4" från turbo. 3,5" efter downpipe
Turbo: turbonetics GTK-1000
Wastgate: 60 mm
Kamaxlar: omslipade orginal, hårdare ventilfjädrar, ställbara kamdrev
Ventiler: orginal
Insug: trattat och 80 mm spjäll.

TRANSMISSION
Sadev dogbox, manuell 5-växlad, kraftigt modifierad med sekventiell växlingsmekanik med kulisrulle

FÖRDELNINGSLÅDA
Egentillverkad med Sadev lamelldiff.

KOPPLING
3-skivig 7,25" quastermaster med egentillverkat svänghjul

FRAMDIFF
BMW E30 M3 lamelldiff med förbättrad diffverkan och endast diffverkan vid acceleration. Mellanaxel omgjord fixit sviktstålsaxel med stödlager.

BAKDIFF
BMW M5 E34 lamelldiff med förbättrad diffverkan och endast diffverkan vid acceleration. Egentillverkad flexkoppling mellan fördelningslåda och bakaxel.

DRIVAXLAR
Fixit sviktstål med Citroen sport cv-knut som ytterknut, tripoden gkn som innerknut.

FRAMKARDAN
BMW E30 kortad och omgjord för att passa med större hardyskiva.

TRANSAXEL
Audi S2 kardanknutar, BMW 60 mm kardanrör.

STYRNING
Styrväxel: BMW 3-serie E36 (elservo)

 

CHASSI
Rörramschassi, dubbla a-armar runt om, rörbärarmar, ställbara krängningshämmare fram/ bak

BROMSAR
Fram: 315x28 mm ventilerade skivor, AP-racing 4-kolvsok. Egentillverkat pedalställ.

FÄLGAR
18" x 9" däck 245x40x18 alternativt 17" x 8,5

KAROSS
WRC-skärmar, huv, baklucka, vinge, kofångare, dörrar i glasfiber/kevlar. Plastrutor.

UPPSKATTAD VIKT
Körklar 1100 kg

 

JOHANS NISSAN

Även Johans Nissan Sunny GTi-R har ärorik historia, om än inte lika vinstrik. Däremot är det herr altmeister himself, Stig Blomqvist, som rattat den i Safarirallyt 1991 där han i par med codriver Benny Melander blev 5:a. Bilen kördes även året efter men då i händerna på ett privatteam.

Johans fyrhjulsdrivna är den av bilarna som ligger klart närmast ursprungsbilen, och bilen skall besiktigas som den den är, varit och skall förbli. Ett av få avsteg är den 5-växlade dogboxlådan av samma typ som Tommys Citroen har.

Bilen är utrustad med en tvärställd 2-litersfyra med 16-ventilstopp som i orginalskick ger 220 hk och 300 i tävlingsskick. För Johan ligger målet nånstans runt det dubbla jämfört med orginalet. Bilen kommer att rulla på lite större hjul. Där orginalets 14 är utbytt mot Subarufälgar på 17 alternativt 16.

Johans bil är den som ligger närmast färdigskick och besiktning. Vårslalomen 2010. Då skall han vara där med Stigs gamla rallyvagn och försvara de uppstripade färgerna..

 

Då Johan köpte bilen (av ett rallyteam i Uppsala som hade bilen som reservdelsbil) var orginalstripningen kvar och även om den för närvarande är bortplockad skall den dit igen.

Bilden nedan är från ett tidigare besök hos herrarna.

 

 

FREDRIKS CAMARO

Fredrik köpte sin Camaro SS 67:a i Rolfstorp utanför Ullared. Att det blev en Camaro var långt ifrån givet. Fredrik utgick från fyrhjulsdrift, en japansk V8:a och ett egetskapat rörramschissi. De ingredienserna var starten. Biltyp fick bli lite vad det blev. Han funderade inledningsvis på en GT40:a eller (gud hjälpe oss) en Lola T70 och hade väl hellre inhandlat en fastback-Mustang från -66, men Camaron är ingalunda en nödlösning. Modellen, (67:an skulle det vara, "69:ans kantiga skärmkanter är fula") är en favorit det också och även om modellen är ganska ovanlig så kan han, vid ett ögonblicks eftertanke, komma på fyra-fem bekanta med likadan bil. "Likadan" syftar på orginalet, Fredriks bil, som för övrigt varit racerbil i USA, kommer att bli något alldeles unikt. Självfallet.

Trösklar, bakskärmar och tak är integrerat i det egenkonstruerade rörramschassit. Dörrar och framskärmar bultas på. Hjulupphängningarna är egenritade och egenkonstruerade. Stötdämparna både fram/bak är av pullrod-typ, vilket innebär att de sitter i chassit som på en formelbil. Även Fredriks bil skall utrustas med en 5-växlad dogboxlåda.

Ganska tidigt bestämde sig Fredrik för en japansk V8:a. Kanske främst för att retas. Det blev en 4-liters Lexus från början av 90-talet. Motorn köpte han på skroten för cirka 7 000 kr.

Det kommer att bli fruktansvärt häftigt det här. Sanslöst säkert, men jag kan inte låta bli att fantisera fram bilden av Fredrik komma farande i en 1000-hästars, fyrhjulsdriven Lola T70. Men, men... jag säger inget mer om det.


Ungefär här kommer hjulhusen att gå på den färdiga, låga bilen.

Grabbarna kör inte bara våra arrangemang, de kör också Gatebils körövningar. Deras nuvarande vagnar, Fredriks BMW och Tommys Fiat, nog så extrema platsar (av olika anledningar) inte i gatebils värstingklass. Det kommer deras nya vagnar att göra. Vi sitter i fikarummet och diskuterar Gatebils arrangemang, bl.a på Mantorp som väldigt intressanta och besökvärda. Vi diskuterar fyrhjulsdrift och etanol vilket är gemensamt för alla tre bilar. När fördelningen av fyrhjulsdriften kommer på tal, Tommys och Johans är 50/50 och Fredrik 65 bak känner jag lite spänning i rummet. Vi dricker lite kaffe, käkar en bulle. Hur mycket räknar du med att motorn ska ge, frågar jag Tommy. Han tittar ner och säger allvarligt:
-Jag struntar i effekten. Bara jag kommer runt fortast.
-Detsamma, kontrar Fredrik snabbt.

Det är, som sagt, konkurrens i garaget som gud glömde.