MANTORP NOSTALGIA DAYS
22 - 24 augusti 2014
DE RACINGHISTORISKA SERIERNA INTOG MANTORP
PARK FÖR FÖRSTA GÅNGEN SEDAN 2006. Ömsom
vått (lördag) ömsom torrt (söndag) var förhållandena
i denna den fjärde och näst-sista deltävlingen får
året. Vi har ju ett antal ekipage från Sällskapet
i serierna och det fanns ett antal av oss i besökarskaran för
att se hur det gick för dessa.
Syfte
Att sprida glans och ära över sällskapet.
Frågeställningar
1. Hur många SSJ:are skulle komma till start - och hur många
skulle ta sig i mål?
2. Skulle de visa sig vara bäst i regn eller solsken?
3. Skulle en seger vara möjlig?
Bakgrund
Racingåret har givit oss en ny medlem i form av Claes Andersson
från Eksjö. Denne f.d. rallyåkare har från
första början imponerat i snabbhet och spektakularitet.
P G Johansson har i en potentare bil börjat hitta fart och
självförtroende på banan. Joakim Glaés har
haft en problemfullare säsong. Björn Otterberg har ständigt
legat väl till i sin klass. Se där, förutsättningarna
i stort klara.
Material och metod
Claes: Austin Healey 3000. Använda sig av gammal beprövad
rallykänsla och fart.
PG: Austin Healey 3000. Att undan för undan skapa sig förtroende
och teknik.
Joakim: Austin Healey. Att hålla sig undan trubbel.
Björn: Merlyn formel ford. Stilrent och snabbt.
Resultat
Claes Andersson visade redan på kvalet that he ment business.
Endast slagen av Jan Kling i en Ford GT40 och betydligt snabbare
än klassens fyra Lotus elaner. I torrföre! PG sexa.
Med eftermiddagen till första heatet
kom skitvädret, regn och rusk. Jävlar i Småland
vad det fick igång våra herrar. Claes kände väl
vibbar från grusvägarna från förr och utklassade
resten av gänget. Dryga elva sekunder före den där
GT40:n. PG tycks också hållits på hala vägar
i sin ungdom, nu slutade han fyra men var uppe på tredje innan
det gick lite för fort. Imponerande styrningar.
Söndag och torrföre. Klassen innehåll
tyvärr bara nio bilar (något som inte skall ta ifrån
herrarna våras prestationer. Det var nio snabba som var) och
blev därför något tråkig. Ännu mer så
då Claes från sin pole position blev stående i
starten (diffspärrsproblem) och fick uppleva några obehagliga
sekunder innan resten lyckats passera honom. P G millimeter ifrån.
Sedan sexa i mål.
Om vi tittar på frågeställningarna
då:
1. Endast två till start. Varken Björn Otterberg eller
Jocke Glaés fanns på plats. Och tre av fyra möjliga
målgångar.
2. Utan tvekan regn.
3. Ja.
Diskussion och slutord
Till Falkenberg den 12 - 14 september hoppas vi på större
uppslutning. I skrivande stund är förutom Claes och PG
även Jocke och Björn i skrivande stund anmälda och
då det även körs i Sportvagnsserien där bör
vi väl även kunna se Bosse Johansson i sin modsport-europa
där.
Claes har gått från vass uppstickare
till vinnare. I blött men även i torrföre är
har snabb som satan. Nu alltså med sin första seger i
bagaget. P G fick visat att han kan ratta den där Healeyn riktigt
fort. Nu ser vi ännu mer fram emot Falkenberg.
I övrigt fick vi se muskedunderbilarna
i Lucky Eddie racingteam både mullra, dundra och ta platserna
ett, två och tre i sina jänkeåk och sist men inte
minst bjöd herrar Bo Warmenius March 452, Torgny Johansson
March 812 och Micke Juhlin March 742 oss på underbara vibbar
med sina fantastiska formel 2:or. En sällsynt snabb syn på
svenska racingbanor. Mer sånt. Racing as intended. Ackompanjerade
av potenta formel 3:or och dylikt.
Bilagor
Bilderna som följer
Göran

Oscar Thim - Van Diemen RF86 formel
ford
|