Ebba Forsberg
HÄSTEN
ÄR SKODD
Man
kan vandra hundratals mil för att finna sig själv
i en avlägsen skog i Andalusien. Det visste ni. Man
kan söka kärleken på krogen runt hörnet.
Det
visste ni också. Man kan söka den rätta
tonen i sin blockflöjt eller i weberns insugstrattar.
Eller efter det feltryckta,
felvaliderade frimärket och man kan ibland med största
aptit söka hungern. Man kan leta fyllan. Man kan söka
den där känslan man en gång kände.
Lyckan. Smärtan. Man kan söka guldet, penningen
för penningens egen skull och man kan söka lugnet.
Man kan bli nöjd och man kan bli besviken. Och man
kan söka efter den ultimata linjen.
För
den som aldrig brottats med en skev och krokig glasfiberskärm,
sprungen ur ett åldrigt och bittert pressverktyg från
de brittiska öarna, kan kanske utvecklingen av projektet
tyckas måttlig. Det är okey. För den som
aldrig försökt få en englandskonstruerad
jävla del att passa ihop med andra englandskonstruerade
jävla delar kanske de synbara framstegen föder
misstanken om att byggherren varit en smula lat. Detta är
förståeligt. Men för den som sökt linjernas
övergång från dörrspegel till framskärm
där sådana saknats, för den som krävt
följsamma övergångar från en rundning
till en annan utan att hitta dem, för dem ter det sig
inte så konstigt. För den är det naturligt
och förståeligt att det tar tid. Själv har
jag aldrig försökt, Gud i himmelen Nej. Men jag
har då och då smugit in i Anders garage och
sett honom jobba med vattenpass, slägga och papper.
Lägga på lager efter lager med spackel, slipa
och spackla, granska, slipa och spackla, och då andra
klappat honom berömmande i ryggen, uttryckt respekt
och erkännande, har Anders skakat på huvudet
och smetat på ännu ett lager. Slipat och spacklat.
Målat ut ytterligare några vådor glasfiberväv,
vrängt till hela stycket igen, svetsat, slagit, hyrt
in plåtslagare. Och lagt på ett lager till.
Ett tjockt jävla. Bara för att sedan slipa bort
98 procent av det och därunder sedan finna den där
överensstämmelsen. Det ultimata mötet mellan
skärm och dörr. Linjen.
Den
har han funnit nu. Till den grad att väldigt få
av moder Britannica född MGB äger de linjer bilen
nu gör. De är jag övertygad om.
Det
har gått snart ett år sedan senaste inlägg.
Det har varit vår, sommar och höst. Men Anders
har även ägnat sig åt golf, fru, döttrar,
hundar och diverse. Och jobbet, firman. Tro inget annat.
Ibland har han varit indisponibel av andra orsaker. Jag
har själv under vissa kvällar delat så många
öl med honom att han varit obrukbar för arbete
i dagar. Men när andan fallit på och Suz, ja
det är frun det, inte haft idéer av annat slag,
så har MG-karossen fått sitt. Det tar sin tid
sé. Men vad har skett?
|
 |
 |
På
väg till Ullaredsskogarna
|
Fulare
än så här, med mitsubishifälgar och
hängande underläpp, blir den förhoppningsvis
aldrig. |
I
april lastade Anders bilen på släp och forslade
ner ekipaget till skogarna ovanför Ullared och Gunnarsjös
Svets & Smide för att kapa och bocka till rör
till en störtbur. Dessa ligger fortfarande i bilen.
I ungefär samma hög. Det är faktiskt så
att allt krut har lagts på karossen. Taket har fått
korrigeras och rätas upp med professionell hjälp.
Hålet för bensinpåfyllningsröret
har lagts igen, det skall som på förebildsbilarna
sitta på högra bakre takstolpe. I övrigt
har som sagt de där linjerna krävt glasfiber
och spackel i massor. Bakskärmarna har till exempel
fått byggas på med en centimeter spackel mitt
över hjulhuset för att få en rak form.
"Bakspoilern" dvs ersättningsbiten för
bakre kofångare har blivit ett med karossen, med
mera, med mera.
|
1. Skärmarna sammansmälta i plåten.
2. Bergström hjälper till. 3. Anders känner. 4.
Holmberg fixar tak.
Glasfiberspoilern
som är gjord för en obreddad bil har byggts ut
för att symmetrisera med resten. För att ge stadga
och rättning på den,då även den hållt
skev kvalité, har ett fyrkantigt aluminiumrör
monterats som en monterings- och fästningsram mot bilen.
Den flyttar även ut spoilern den dryga centimeter som
behövs för att undvika underbett. På bilderna
nedan är det prototypen som sitter fast i spoilern.
En ny är under tillverkning. |
Och
så kom fälgen...

...eller
fälgarna. Fyra Miniltes. Femton tum i diameter och åtta
tum breda.
Svulstigt
Däcken
med måtten 225/50/15 skulle egentligen varit Yokohamas
A048:or men då endast tre styck fanns att uppbringa
i landet så blev det Kumhos R-däck istället.
Förhoppningsvis lika bra och tusenlappen x 4 billigare
också. Nu är hästen äntligen skodd.
Så
nu är det brett. Brett och högt. Bakfjädrarna
är nya och skjuter baken i höjden. Fjädrarna
skall ersättas av lämpligare. Framfjädrarna
var också orginal men dessa har kapats, (nio cm!)
bara för att bilen skall anta den position den kommer
att göra i färdigt skick, då givetvis med
andra hårda, korta fjädrar. Anledningen till
denna provisoriska sänkning är för att riktigt
kunna forma de främre hjulhusen. Med de främre
hjulhusen är det nämligen så att bakre halvrundningen
är okey men de främre lämnar mycket i övrigt
att önska. Därför har Anders klippt upp denna
del för att sedan bygga upp och forma dem igen. Detta
återkommer vi till i nästa del som förhoppningsvis
inte är så fjärran. Men när väl
det är färdigt så är det bara spoilern
som skall finjusteras innan karossen är klar för
en första sprayning som skall avslöja karossens
ytfinish.
Det
pågår ytterligare ett par intressanta MG-byggen
på rejsa.nu. Det kan bli en MGB-rik tid på banorna
framöver.
|
Här ännu hög och med ej bearbetade
hjulhus. Men mäktig med breda svålar.
sebring
replica
|

Bilderna ovan från Knutstorp under SSM
Men det är
inte bara Anders som är inspirerad av Sebringbilarna. Ett
av de byggen som förfärdigats på senare tid i
landet är Rolf Dawidzons. Utgångsbilen var ett avstannat
projekt med B20, Volvo 140 bakaxel mm. Rolfs GT är från
1967 och inhandlades i mars 2002. Motorn nu är en B23 f.d
rallymotor med Weber 48or, 2,5" avgassystem. Effekten är
okänd. Växellådan, är volvos M51 (5 växlad getrag med 1:1
på 5:an). Bakaxeln en aluminiumsådan från en 240 upphängd
i bladfjädrarna och med teleskopdämpare. Framvagn är original
men med andra ventiler i dämparna. Fjädrarna är hårdare
och kortade. Krängningshämmaren är en tum grov. Negativ camber.
Även bromsarna är från Volvo, original 240 bak
287 mm, Volvo 740-skivor fram med Wilwood-ok. Pedalställ från
diverse volvodelar. JP-fälgarna är sju tum breda med Yokohama
048 205/60x15, men Rolf önskar sig minilites i framtiden.
(££!). Bilen är besiktigad som ombyggt fordon i september 2006,
och används för klubbracing i MGCC roadsport B. Vilket innebär
1070 kg som tävlingsvikt, dvs inklusive förare. Bilen är
inte byggd för att vara någon vinnarbil säger Rolf, utan
för att det är en kul bil att köra och skruva med för
en rimlig peng! Och är man MG-fantast så är man.
Att det sitter
en fyra (om än av svenskt fabrikat) under huven, är
inte helt fel om man ser med lite välvilja på historien.
Den första lättvikts-MGC:n som byggdes av MG-fabriken
var ingen helt igenom riktig MGC. Då den premiärkördes
i det klassiska Targa Floriorallyt, hade den den nya C-modellens
framvagn men under huven satt den vanliga MGB-fyran. Därför
är Rolfs bil med vanlig MGB-huv också lik den som MBL546E
var utrustad med innan den kom ut ur garderoben med sexa och MGC:ns
bulliga huv. Denna fabriksbil hade emblemet MG GTS för att
förvilla utan att fara med osanning. Därför kallar
Rolf också sin vackra version för just MG GTS.
Text
o foto: Göran, Anders
och Rolf
|
Bilderna nedan tagna i december med Skälderviken i bakgrunden. OCH
som nylackad.
MG-projektet
- översikt
* Varför Ebbabilden i inledningen kanske någon
undrar. Ja varför inte? Skönhet i yttre och inre är alltid
välkommet. Lyssna på hennes musik.
|