
|
KAROSSERi
Text
o Foto:
Göran Larsson, Anders Claesson och Doug Smith
Ni
kan väl er vals? Ni vet väl hur fötterna
skall flyttas då det dansas till sådan
musik? Bra. Vals hör man i och för sig
ytterst sällan i Anders garage, här är
det oftast tung bluesrock som skapar stämningen.
Valsen nämns här enbart för att bygget
har kunnat liknas vid musikstilen och den vidhängande
dansen: Två steg fram och ett tillbaka.
Sedan
förra avsnittet har Anders byggt en friggebod
och rastat hundar. Detta har inneburit att MG-projektet
fått stå tillbaka under en period. Men
sådana här byggen kan ta sin tid. Ett
liknande projekt som detta avslutades i dagarna
i England. Då hade det gått 17 år
sedan det inleddes. Så lång tid skall
förhoppningsvis inte det här ta. Låt
oss se efter vad han hunnit göra ...
|
|
 |
De
med pålitligt minne kommer ihåg att Anders spände
fast de breddade glasfiberskärmarna på deras
tänkta plats då vi besökte honom senast.
Detta för att under tvång få dem att anta
en form liknande orginalens, då passformen var usel
då de levererades. Och visst blev det en förbättring,
men inte tillräcklig, Anders blev inte nöjd. Han
klippte ut mittdelen och beslöt att behålla orginalskärmarna
och fästa breddning på dessa.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Och
där står vi nu. |
sebring
replica
|
|
m |
|
 |
|
Anders
tog alltså beslutet att behålla orginalsskärmarna
som stomme. Förutom att överensstämmelsen
med övriga detaljer blir bättre så
vinns även styrka. Till orginalskärmarnas
stabilitet läggs nu den breddade delen. Ett
plus ett är oftast två. Åtminstone
inom den engelska bilvärlden. Det är
annorlunda i Tyskland. Där matchar porsche
ihop sin nya 911 med VW och får en sublim
sportvagn med Beattle-nos. Det är konstigt.
Eller hur Björn?
När
stora arbeten skall utföras tar Anders gärna
hjälp av kamrat Bergström. Det skall
diskuteras om olika lösningars förtjänster
och nackdelar. "Vad tror du om det?"
eller "Kanske att man skulle ..."
Allt för att finna det bästa slutgiltiga
resultatet. Anders har till dags dato aldrig frågat
mig om någonting.
Onödig
plåt klipptes bort i orginalskärmarna,
innan de slipades ner och försågs med
lim, sedan pressades glasfiberskärmarna
på plats och fästes med cirka 100 skruv
per skärm.
Det är Bergström med limpistol ni ser
på bilden. Limmet heter Simson ISR 70-08,
och används för att fästa bilrutor.
Om det är bra för detta ändamål
får framtiden utvisa. Om Anders i någon
jävla kompression i en kurva någonstans,
låt oss säga Knutstorp, får se
vänster framflygel lossna, fånga vind,
och lyfta över de skånska bokskogarna
likt en galen gås, skall vi icke undanhålla
detta.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Efter
fyra veckor togs skruven bort. De breddade skärmarna
sitter som
gjutna.
|
|
|
 |
|
m |
|
Sebring-looken
börjar ta form
|

|
 |
|
 |
Då
det är en bil med vissa racingambitioner och ren, prålfri
elegans som byggs var bilens taklucka enbart ett störande
inslag. Eller uttag. Takluckor är för Big Brother-deltagare.
Till hjälp kom Anders Holmberg, plåtslagare, och
skar bort innertakslådan, klippte till plåt och
svetsade dit. Så nu är taket en jämn helhet.
Aerodynamiken till gagn och vällust. |
OCH SÅ .... VOILA´
Sedan
även bakre hjulhusen klippts upp, (se förra delen)
och genomgått samma procedur med lim och skruv som de
främre skärmarna, så vändes bilen upp och
ner med lite vänlig handkraft. Även delar av den bakre
glasfiberskärmen klipptes bort, dock mindre än framtill.
Sedan skulle plåt- och glasfiberskärm mötas
och förankras i varandra. För varje hjulhus har Anders
skapat mallar av plast för att sedan överföra
dessa till plåt. Ett arbete som varit mycket tidskrävande
då glappet mellan glasfiberskärm och orginalplåt
varit högst varierande och ofta lika stort som mellan amerikanska
bilar och förnuft. Men resultatet är mycket bra, hjulhusen
bildar en naturlig helhet och de breddade skärmarna har
smält samman med bilen och sitter nu stadigare än
orginalen. Det är som om den ursprungliga tanken egentligen
alltid varit denna. |
Underredsmassan
är avskrapad och den bakre glasfiberdelen, som ersätter
glappet i karossen sedan bakre stötfångaren
avlägsnats, har limmats och skruvats fast. "Valence"
heter det på engelska och något riktigt bra svenskt
ord har jag inte hittat.
Det
har dock inte enbart handlat om skärmar och kaross. Växellådsbalken
har flyttats för att passa roverlådans fästen.
Kardanaxeln är kapad. Det är rovers med en adapter
för att passa MG:ns bakaxel. Med en utväxling på
3:9 kommer bilen att göra cirka 210 km/h vid 6000 varv
säger Anders. Ja då är det så. |

Februari
2006. Hon börjar bli vackert rund om höfterna.
MBL
546E
- HISTORIA
-
Låt
oss vända åter till de där orginalbilarna.
Har man möjlighet till det skall man göra
det, ehuru det är bilar med särskild pondus,
raritet och skönhet. I förra historiakapitlet
visades bilder på den ena av de två riktigaste
orginalen, alltså de två som fabriken tävlade
med. Jag har nu givits möjlighet att visa upp även
den andra,
MBL 546E, vilket egentligen är den första
som beträdde tävlingsbanorna.
Doug Smith som är ägare av MG
Motorsport i England sålde för
några månader sedan bilen till amerika.
Givetvis historiskt icke korrekt och som att flytta
Buckingham Palace i Las Vegas och inreda för hasardspel.
En förmildring är att köparen tänkt
sig att tävla med bilen. Cirka 1,2 miljoner kr
tycker jag mig ha sett någonstans. Doug Smith
hade dock vänligheten att sända mig dessa
bilder. |
MG-projektet
- översikt
|
|