
- ett projekt tar sin början -
Del 1
Härmed
inleds projektet om GT:n och V8:an. Då det kommer att
följas i realtid vet ingen vilka vägar det riktigt
kommer att ta eller när och hur det avslutas. Inga utfästelser
eller tidpunkter gives. Så många byggen har avstannat
och dött under resans gång att det är säkrast
att ligga lågt med utfästelser. Säljaren av
bilen köpte den som ett då avstannat projekt och
avstannat har det hållit sig de senaste fyra åren.
Som Raskens Ida så förnuftigt uttryckte det: "Man
skall aldrig räkna ut nåt i förskott".
Anders som nu tar över projektet har naturligtvis tankar,
idéer och visioner om ett tänkt slutresultat men
dit återkommer vi.

J35 Draken
och J37 Viggen. Från samma era som projektet.
Anders
som redan är MGB-ägare har sedan en tid önskat
sig ett projekt att sätta händerna på och tankarna
i. Något som, då det är färdigbyggt, också
skall gå att köras någorlunda fort. Den nuvarande
roadstern har en uppgraderad och vässad orginalfyra på
cirka 120 hästar. Krängningshämmare, bussningar
m.m är utbytta mot grövre grejor. Och det mår
en MGB bra utav. Men den är också en i övrigt
fint renoverad bil som även uppskattas av resten av familjen.
Frågan om det skulle det vara rätt att fortsätta
modifiera bilen har dykt upp. Att bygga eller inte bygga
blev därför besvarat med en ny bil, en MGB GT. Modellen
är vacker, klassisk och ganska enkel i konstruktionen,
ingen high-tech, men den är ganska lätt att modifiera
och få att uppföra sig förhållandevis
bra på vägen. Detta dessutom till en rimlig penning.
Att undertecknad på inget vis är neutral och objektiv
till modellen har naturligtvis inget med dessa påståenden
att skaffa. Fakta är nu en gång för alla just
fakta, något vi alla har att förhålla oss till,
vare sig vi vill eller ej. Åter!
Anders har alltid haft en viss kärlek till V8:or och då
annonsen om ett avstannat projekt bestående av just en
GT och en V8 dök upp så föll allt på plats.
Att förse en MGB med V8:a är på inget vis unikt,
fabriken själv gjorde det 1973 och många är
de MGB-ägare, framförallt i England och USA som konverterat
från 4 till 8. Så det var bara och hala upp plånboken.
sebring replica
Den
18 augusti, vid pass tolv, beger vi oss från Jönköping
mot Stuvsta i Stockholms södra regioner. Vissa människor
kan ta sig sådana friheter. För de med MG i sinne
och hjärta är inget omöjligt. GT:n skall hämtas.
En MG som alltså skall spela en huvudroll på dessa
sidor framgent är tanken.
På resa norrut passerar man vid Linköpingstrakten
ett antal fullskaliga modeller av olika SAAB-plan. Det har varit
J29 Tunnan, SK 60 och några civilflyg. Så har det
alltså varit, men nu har skadern av plan utökats.
I par står nu ett antal till utplacerade. Längst
norrut heter de Draken och Viggen. J35 och J37. Kopior av avancerade
flygplansskapelser som genomskjutit sommarhimlar under ens uppväxt.
Dundrande med efterbrännskamrarna påslagna har de
sprängt fram genom himlar, över hav, kustremsor och
förskrämda nötkreatur. Nu står de där
längs vägen, (planen) på pedistalfötter
liknande de som fanns till Revells och Airfixs små flygplans-modeller
en gång i tiden och som man i bara undantagsfall använde
sig av. Men nu är det vi som dundrar förbi, på
väg för att hämta hem ett stycke insomnad bilhistoria,
återuppväcka det, och få det att sträcka
på sig som aldrig förr.
Resten
av resan händer det inte så mycket mer att yvas över,
en och annan ormvråk på vakt vid vägkanten
efter trafikdödade djur, och en usel kopp kaffe söder
om Herrbeta.
Onsdagen
den 18 augusti. Bilen hämtas i Stuvsta.
 |
 |
 |
Förre
ägarens blick.
Ett stråk av vemod kan skymtas vid
avskedets stund. Eller är det bara lättnad?
|
Nye
ägaren.
Packad och klar - bilen alltså.
|
|
Stuvsta
är förstockholmsvackert och varmt då vi kommer
dit och med hjälp av säljaren, Leif, lastar vi bil
och bildelar i en tillsynes aldrig sinande ström. Leif
köpte paketet som det står, tanken var givetvis att
färdigställa det hela, men motivationen försvann
då han inledningsvis inte fick det helt klart för
sig om bygget skulle möta några hinder vid en framtida
besiktning. Det skall det dock inte göra, liknande projekt
har färdigställts förr och till och med en V12-försedd
MGB roadster rullar godkänd i Sverige.
 |
 |
Vi lastar det
som skall lastas, och på väg söderut sedan, vid
ett stopp vid en amerikansk, enformig snabbmatskedja vid Södertälje,
upptäcker vi att polisen här är av det unga, blonda
och mycket väna slaget. Åtminstone att döma av
det vi ser i kön. Anders gör sig därpå skyldig
till flera förseelser och trafiköverträdelser.
Dock uppmärksammas inga.
D å den klara sensommarkvällen vinklar över i
skymningsblått är fikabehovet oöverstigligt. Tyvärr
råkar det infalla vid samma usla ställe som på
uppvägen, men alternativen äro noll kaffesuget stort.
Man kan dock inte låta bli att längta åter till
de forna korvkioskerna med därtill hörande gumma eller
gubbe med vanlig korv och hemlagad mos. 25 öre kostade en
luffare på sjuttiotalet, ett bröd med senap. Det minns
jag bestämt. Efter en sådan satte man sig på
sin Dakota och for hem. Men då sådant förblir
vid en otillfredsställd önskan och dröm kan man
ta till sig boken "Korv, mos och människor"
av Leif Eriksson om just detta. Den har nyligen släppts.
 |
Framme
Väl
framme i jönköpingsnatten möts vi av
resans största obehag. En herre i 70-årsåldern,
endast iförd kalsonger (huvaligen) visar sig
i det vidöppna fönstret i mitten på
bilden till vänster och ondgör sig över
det oväsen vi åstadkommer. Kanhända
vi släpar lite ljudligare sedan. Bevare barnen
för sådana syner Herren G.
Stora projekt har föga förståelse
hos den aningslösa menigheten.
mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
|
|
 |
Paketet
som Anders köpt innefattar alltså en MGB GT av 69
års modell och en 3,5 liters V8:a som suttit i en Rover
3500 någon gång mellan 1967 - 76 och som då
gav 137 hästar. Alltså samma motor som under några
år satt orginalinstallerade i MG:n. Denna V8:a är
dock inte i orginalskick. Bilens förrförra ägare,
som startade projektet, inledde arbetet med att preparera motorn.
Dennes brevväxlingen med England gällande beställningar
och frågor är omfattande och sparad. Motorn renoverades
och försågs med modifierade stage 1-toppar, vassare
kam och en Holleyförgasare. I detta skick skall den vara
god för ca 225 hästar. Han flyttade även fram
kylaren för att få plats med V8:an i motorrummet.
Dessutom är den rostlagad, bara vissa smärre angrepp
återstår att åtgärda. Resten är
som ni ser på bilderna nedpackat i lådor.
Med
motorn följde en automatlåda, denna skall givetvis
inte användas, det är Rovers 5-växlade manuella
låda, som skall portionera ut kraften. Och en sådan
hade Anders turen att omgående få tag på en
sådan på annat håll. Tur, för de är
eftersökta och svåra att få tag på.
Den införskaffade växellådan läcker, troligtvis
packboxarna. Motorn har stått oljetom och skall oljemättas
upp över ventilerna. Alla bitar och delar som släpats
hem skall gås igenom och granskas. Sedan är det tänkt
att det som återstår av rost skall avlägsnas
och åtgärdas. Men allt det där återkommer
vi till.
 |
 |
 |
Bilens
nya drivpaket. Rovers 3,5-liters V8:a, framför ligger
automatlådan som dock skall ersättas med en
manuell dito.
|
Moto Lita-ratt i rätt storlek: 14 tum.
|
Redan
åtgärdat: Ny och större kylare som är
framflyttad för att göra plats åt V8:an
|
FAKTARUTAN
SAAB:s
JAKTFLYG
Söker man efter lite fakta om SAAB:s klassiska
jaktplan så finner man det förvånande
faktum att J35 Draken flög första gången
redan 1955, visserligen som prototyp men ändå.
1960 levererade SAAB de första exemplaren,
vilket var två år före den första
MGB:n släpptes. Draken byggdes i ca 600 exemplar
fram till 1974 och tjänstgjorde i det svenska
flygvapnet fram till 1986. Vad gäller Viggen
så skedde planets jungfruflykt i februari
1967. Det var samma år som Anders bil rullade
färdig ut ur monteringsbanden i Abingdon, i
Oxfords utkanter. Av Viggen tillverkades 329 stycken
mellan åren 1971 och 1990. Sedär, lite
information man kanske inte tänkt sig i en
MGB-artikel.
Och
för att göra kontrasten mellan flygteknik
och bildito tydligare så tillverkade SAAB
samtidigt med sina jaktflyg för himlarna även
93:an för vägen. Försedd med en trecylindrig
tvåtaktsmotor på 748 cm3 och 33 hk och med 3-växlad
låda med frihjul. Att tvåtaktsputtret en gång
var samtida med Drakens vinande jetmotor känns
aningens overkligt. Men så är fallet,
kortnosen tillverkades mellan 1956 och -60.
|
|
|
MGB
MGB:n
började säljas 1962 då bara i cabrioleturförande,
eller roadster som är den korrekta benämningen.
GT-modellen, (den täckta Pinninfarinaritade versionen)
kom 1965. Anders bil är en 67:a och ursprungligen
försedd med BMC:s 1,8-liters fyra på 95 hk.
1967
försåg man bilen med en sexa och kallade den
MGC. Denna motor var över hundra kilo tyngre än
orginalet och fick bilen att dras med en besvärande
understyrning. Åtminstone var det så då
bilarna premiärvisades och testades för de engelska
motorjournalisterna. I efterhand har det sagts att smärre
justeringar vad gäller bilarnas inställning
hade löst problemet, oavsett vilket fick modellen
dras med ryktet. Och oavsett bättre inställningar
så fanns ju den nya motorns extra kilo kvar och
bilen överlevde bara ett par år.
1973
tryckte British Leyland (som BMC då sugits upp i)
ner Rovers 3,5 liters V8:a i B-modellens GT-version. Fabriken
tillverkade aldrig några Roadsters med V8:a. V8-motorn
låg viktmässigt mycket nära orginalets
fyra och var därför mycket lämpligare än
MGC:ns sexa. Med den nya motorn ville man öka den
smått omoderna bilens attraktionskraft. Inspirerade
till det hela av privatpersonen Ken Costello som var först
med att utföra operationen 4 till 8 i kommersiellt
syfte. V8-versionen av B-modellen var till stora delar
identisk med fyran, förutom vissa inre karossmodifieringar
för motorns skull, modifierad växellåda
och bakaxel, något uppstyvad fjädring och biffigare
skivbromsar fram.
Men
bilen blev aldrig någon försäljningssuccé
trots bra omdöme, det kom en oljekris som gjorde
stora motorer omoderna, bara 2 591 blev byggda fram till
1976 då den lades ner. MGB:n utrustad med ursprungsfyran
kom dock att fortsätta tillverkas till 1980, sedan
slutet av 1974 med de förfulande gummistötfångarna
och höjd fjädring, allt för amerikamarknadens
skull. Sammanlagt byggdes över en halv miljon MGB.
|
 |
 |
Såhär
har det sett ut. Med MGB roadster i något modifierat
skick har Anders gasat fort innan. Nu är tanken att GT:n
skall ersätta.
MG-projektet
- översikt
|