Grupp 3, epok 1957 - 1961 inleder.
Alla läktare vid och runt depåområdet och upp emot Dunlop är fullsatta
nu. Allt är förväntan. Snabbast på träningen har Gregor Fisken/Harry
Leventis i en Ferrari 246 S varit, tusendelen före Thornton/Garrett/Willmott,
Aston Martin DB 4 GT och med Roger Wills/Joe Twyman, Lotus 15 på
tredje plats. Efter nio varv är det Lotusen som vinner före Nigel
Webb i en Jaguar D-type sedan Ferrarin ådömts tidspålägg. Nästa
heat, nattens, kommer att vinnas av Frank Stippler i en Maserati
Birdcage. Jag skriver det mest för att betona vagnsparken.
En Ferrari hit en Maserati dit.

I grupp 4 vinner
Christian Gläsel i Ford GT40, med ett snabbaste varv på 4,37.5.
Han får hårdast motstånd av välkända tyskan Claudia Hürtgen
i en Ferrari 275/330 P och David Hart i en Bizzarini 5300. Det är
ett fält med flera GT40:or, AC Cobror, jaguarer och porschar av
olika valörer. Men h är finns också Barry-Sidery Smith i den sista
fabriks-MGB:n som bl.a tävlade tre gånger här på Le Mans, då försedd
med en aerodynamiskt förlängd nos. Denna är sedan länge försvunnen,
bortglömd i en lada i södra England. Men även utan denna har
den klockats för 220 km/h här förklarar Chris Ryan som delar styrningen
med Mr Smith, entusiastiskt för oss.

Så går den
heta eftermiddagen över i het kväll, och i denna kväll
tjuter ferraris, vrålar porschar och bullrar corvetter. Men mest
låter Matras 3-literstolva som bringar minnen från 70-talets
F1-epok då samma motor, i Ligier, fick journalister världen över
att skriva romantiska hyllningar till dess välljud. Det slog mig
aldrig då. Det gör det nu. Den har samma märkliga intensiva sång
som många Ferrarimotorer har, man tror den yla på långt avstånd
när den i själva verket smugit sig upp i nacken på en. En helveteshund
från himmelen.

21.00, tävlingarna har pågått i
fem timmar. Livet i och runt banan har gått in i en andra andning.
Stressen och adrenalinet har lagt sig. Och alla föresatser, alla
granskningar och vandringar man tänkt sig - löses upp i den rytm
som är 24-timmarsloppets själ och livsnerv. Man kommer inte iväg
till Mulsanne, för när man frågar funktionärerna hur man skall ta
sig dit skakar de medlidsamt på huvudena "very long way, to hot".
För dem är Mulsanne den lilla by som ligger i slutet av den långa
raksträckan som vi tror heter just så, men för dem är Ligne Droite
des Hunaudières. Så vi slår oss ner på en servering istället, beställer
en sandwich och en öl. Där hamnar föresatserna, i en stor plastmugg
med olika Le Manstryck på, som det är en euro i pant för men som
man vill behålla som minne. Därför blir ölen dyr. Sju euro styck.
Men det är 30 grader varmt och man kan ju inte dricka vatten jämt.
23.08. Varmt
Den svenska Healeyn med Nyblaeus bak
ratten tillhör den grupp som får äntra natten först. Men problemen
fortsätter. En trasig tändspole orsakar ännu ett stopp ute på banan.
Nisse inåtvänd. Spänd. På väg att ge upp. Mer jobb för
de bägge mekanikerna. De räddar drömmen.

Kl 00.12. 28 C

Klockan har passerat midnatt. Jag
vandrar som en osalig ande i den allt mörkare depån i väntan på
de i mitt tycke mäktigaste klasserna. På de mäktigaste
klasserna. Punkt. Det går inte att uppbringa energi för allt och
alla. Några får offras. Därför vandrar jag, medan bilarna i grupp
2 och 3 målar natten i motorljud.
Jämte bandepån, i nära anslutning
till utfarten till banan, pågår ett stort disco, men
det är V.I.P only. Tror jag. Vad skulle jag där och göra?
Kjell har gått och lagt sig. De flesta serveringar och resturanger
har stängt vid 24.00. Jag bidar min tid. Med natten kommer
något annat. Ett lugn där bara de viktigaste funktionerna är igång.
De livsuppehållande. Annars vila. På läktarna runt banan är
det nu mycket glest. I depån och innerområdet är aktiviteten låg,
bara då det är klassbyte drar karavaner med bilar till och ifrån
banan genom depån. Från campingen stiger små försiktiga rökslingor
upp mot den franska himlen. Det är bara på discot och i bandepån
som det är synlig aktivitet. I bandepån dras vi som alla typer av
nattfjärilar till ljus och varandra. På andra sidan depåmuren
skjuter ljuskäglor förbi, bilarna dundrar förbi i mörkret med tomma
svarta läktare i bakgrunden. Bilarna i siluett då de passerar, tydliggjorda
av strålkastarljuset som svagt färgar asfalten gul framför dem.
Kl 02.40. Natt. 26
C
Nu kommer de. Porsche 917. I natten.
Ferrari 512. De stora tolvorna. Att se de där bilarna i fullt
dagsljus är enastående, att se dem dundra genom mörkret
är häpnadsväckande. Det är Le Mans. Le Mans
förhåller sig till natt på samma oskiljaktiga sätt som en väl genomförd
svensk midsommar. Utan den är den inte fullständig.
Under nattpasset är Attwood/Schuppan
lite försiktigare, måhända att åldern gjort mörkersynen tveksammare.
Dagtid är de tredje snabbaste bil. Nu faller de ner till tionde.
Snabbast, (4.11.5) både i mörker och ljus är en 3-liters öppen Ligier,
körd av Jean-Marc Luco. Snabbare kör ingen här i helgen. Endast
han själv lyckas tangera tiden med den Porsche 936 han kör i grupp
6. Natten medför dock problem för Ligiern så totalsegern tappar
de till Bernard Thuner i en Lola T70.

När man går där i depån, är det lätt
att tänka på filmen Le Mans, den klassiska från 1971. En
varningssignal, och en gulf-lackerad 917 på väg in i depån, stannar
vid sin plats, släcker ljuset. Mekaniker som stormar fram. Torkar
av vindrutan, frågar föraren om status, eventuella problem. I filmen
var det Steve McQueen som hoppade ur bilen. Här och nu är det Richard
Attwood som lämnar över till Vern Schuppan. Igen med dörren, på
med ljuset och iväg.

Man får säga
vad man vill om McQueen, som skådis, förare och coolhetsikon,
men jag väljer Attwood tio gånger av tio.
I mörkret är det svårt
att hålla koll på placeringar, men det spelar liksom
ingen större roll. Det är det ständigt pågående, långdistansen,
det fantastiska i insikten av vilka bilar som passerar förbi en
i mörkret som gör det här så mäktigt. Det eviga.

I nästa grupp kommer
Porsche 936, vinnaren från 1977, sex BMW M1:or som ett gäng buspojkar
från Bayern, tjutande i sin jakt efter Porsches 935:or i mörkret.
Bensinöverflöd som exploderar i eld ur avgasrören vid växlingarna.
Claude Ballot-Lena viskar 70-talets minne.

Grupp 6 efterföljs av gr 1 och jag
vandrar trött in i depån igen. Jag köper en öl vid en
av de få öppna krogarna, och sätter mig på en billig plaststol.
Städpersonal röjer runt borden. Jag röker inte i vanliga fall. Bara
efter en fantastisk konsert, en stor glädje, en sorg. Nu lånar jag
en cigarett av en fransos. En Galoise. Han tänder den och jag vänder
tillbaka till min plats. Det är fortfarande varmt. Det är stilla.
Vi är kanske 20 personer. På andra sidan depåbyggnaden hörs bilarna
längs startrakan. Klockan är fem på morgonen och det är fortfarande
mörkt. Jag drar girigt i mig röken. Galoisens tobak är stark
och fyller mig med kontrast, välbehag och yrsel. Ett bemötande
av alla känslor inom mig. Jag ser mig omkring och inser att
jag just då är en liten, liten del av det som är Le Mans. Sen går
jag och lägger mig i hyrbilen.
Söndag 11 juillet Kl. 09.08. 20
C Sol genom tunna moln och en svag vind.
För första gången känns
det en aning svalt när jag kliver ur den unkna hyrbilen. Kjell har
just stigit ut. Efter en mycket kort toalett går vi till Healeygänget.
Under den tidiga morgonens pass har en punktering stoppat bilen.
Men något har hänt, kanske är det den nya tändspolen som fått elen
att fungera och förhoppningarna att återvända, kanske är det
bara tiden, men plötsligt har Nisse börjat prata. Tävlingen har
fortskridit så långt nu, alla problem till trots, att all spänning
tycks ha släppt. "Där har ni däcket! Fotografera det." Och
han vevar med armarna när han beskriver färden längs Mulsanne. Drömmen
lever.
Kl. 12.12. 28 C Sol

Den svalka som kom med
morgonen är borta. Oförtröttligt rullar tävlingen genom julihettan.
Publiken har återvänt. Jag ser ett par åskådare träffa en bekant
som jobbar som fotograf. Fatigue, säger han. Fatigue.
Le Mans tar andan ur en. Genom sin längd, sina tävlingsbilar, sina
oändliga upplevelsemöjligheter och sin omfattning. Fatigue.
Det finns ännu så många ställen, kurvor, bilar och sensationer vi
inte tagit del av. Hela fredagen, de 24 timmarna, all tid man haft
på sig börjar gå mot sitt slut och det finns fortfarande mängder
av ställen och företeelser man ännu inte besökt. Porschekurvorna,
Indianapolis. Mulsanne. Byn. Nästa gång måste vi ta oss till Mulsanne.
Nästa gång. Det tar säkert åtminstone två Le Mans för
att klara av ett.

Så slår klockan 16.00.
2010 års Le Mans Classic flaggas av. Det är fullbordat. För
Healygänget har det till slut gått alldeles väldigt bra och Nyblaeus
är lycklig. När jag senare ber honom sammanfatta sina upplevelser
av Le Mans i tre ord svävar han ut i ett ordflöde av superlativer
som vida överskrider trettio. Slår allt annat, sammanfattar
dem.

Så lämnar vi Le Mans
bakom oss. Vi far till Paris. Det är inte så mycket att säga om
det. Vi går på Champs-Élysées. Knatar upp i Triumfbågen. Knatar
ner igen. Vi bor i den stadsdel som en gång Henry Miller skrev om
i Stilla dagar i Clichy. Vi skall uppleva denna stillhet
först då vi lämnat staden, i morgon, på vår väg mot flyget.
Måndag 13 juillet.
Kl 11.08. 28 C. Sol
Det har regnat under
natten. Då vi lämnar Paris i måndagstrafiken är
det blött och grått. Efter några mil stannar vi
till i en liten by som heter Ully-Saint-Georges. Vid en nittiograderskurva
mitt i byn parkerar vi. Jag vill ta några foton på den vackra genomfarten.
Här bor cirka 1500 personer. (Det har jag sedan kollat på
nätet) Här finns en slottsruin, givetvis, doesn´t
there always. Husen är vita och krackelerade. De står tätt.
Som för att knäppa på alla tänkbara skönhetssträngar denna
dag flyger hussvalor kors och tvärs mellan husen, en svart kattunge
smyger ut ur en djup fönsteröppning och lägger sig mjukt i solen.
Tittar lite på mig då jag fotograferar.

Vi går in i bykrogen,
det är Kjell som vill visa mig en fransk bypub - jag tvekar,
ett par i trettioårsåldern förestår det hela. De hälsar vänligt.
Bonjour. Klockan är elva och det är måndag. Arbetsdag. Det
sitter en man i sjuttioårsåldern vid baren. Han har keps och grå
mustasch. Han har ett glas med pastis tror jag. Ryggen böjd.
Vi köper oss varsin öl. Ägarparet läser dagens tidning och småpratar
lite med den kutryggige. Strax kommer en ung man in. Han handhälsar
på den gamle och på mannen bak disken, kindpussar kvinnan, hälsar
på oss: Bonjour och beställer en öl. Ölen tappas ur fatölskranen
och blandas up med vatten. Han slår upp sin nyss inköpta dagstidning
och kommenterar något därur. Det blir tyst. Tiden står stilla.
Så kommer ytterligare en man in. Han liknar Bernard Hinault, den
femfaldige franske Tour de France-segraren. Det är givetvis inte
han. Han handhälsar på den gamle, på den unge, på ägaren,
och kindpussar ägarinnan och nickar mot oss. Bonjour. Den
unge mannen med tidningen beställer ett nytt glas och går bort med
det och skålar med den gamles pastisglas på disken och sätter sig
igen. Jag är så förbryllad över arrogansryktena. Vem sprider dem?
Jag är förbryllad och kär. Det är en måndagsförmiddag i juli i Ully-Saint-Georges.
Det är inget mer med det. Genom den öppna dörren hörs svalornas
tvitter i jakten efter insekter. Stilla dagar. Besök stället om
ni har vägarna förbi. Det ligger i hörnet.

Oktober. Sverige.
8 C. Växlande molnighet.
Det har gått några månader
sedan vi kom hem nu. Känslan av Le Mans dyker upp emellanåt.
Dagar av grått. Det var så svårt att få in allt på plats.
Sinnena räckte liksom inte till. Nu kommer upplevelserna ibland
och gör sig påminda. Som vibrationer. För det är
väl så att de intryck som mötte mig där i Frankrike för
evigt någonstans blir kvar, redo att åter börja ge stämningar ifrån
sig skulle någon nämna namnet, något påminna om helgen. Så som väl
de där kvinnorna man trodde sig glömt aldrig lämnar en helt och
hållet. Till nästa Le Mans Classic är det tjugoen månader,
till det vanliga nio, och till kvinnan, ett sammanträffande
och en blick. Det är en evighet och ingenting.
A bientot
mon amour.
|