|
troisième
partie
|
|
Le
Mans voyage
|
|
rêve
de 917
|
Plateau
5
1966 - 1971
För mig föddes Le Mans
och sportvagnsracing 1970. Jag var
nio år och så känslig för intryck som man är i den åldern. Då kom
Porsche 917. I ljusblått och orange. Jag visste inte då något om
bilens teknikaliteter, om att den, tillsammans med Ferraris 512,
var en sista våldsam reaktion mot FIA:s nya regler som styrde mot
mindre motorer. Jag kände inte till något om 917:s alla problem
under 1969, om förarnas beskrivningar om hur bilen vandrade från
sida till sida utmed Mulsannerakan, omöjliga att förutspå. Problem
och historier som kompletterade med senare framgångar skapar legender.
Då jag idag diskuterar favoritbilar med folk och någon framhåller
en Ferrari GTO eller en senare Porsche 956 som sin dröm står jag
förvånad. Trots att min tekniska kunskap var ett intet så var skönheten,
kraften och dominansen hos 917 så total att jag för tid och evighet
inte kan förstå den som håller något annat högre.
Klockan 15.58. 38 C. Sol. Stilla.
Förväntan.
Jag såg min första 917 på Knutstorp faktiskt.
När var det? 1975? I SSK-serien körde Sten Hillegard med
ex-Leo Kinnunens spyderversion från Interserien. Men den satte
mig inte i brand. Det var inte någon av de kupéer som
kört VM och Le Mans. Fan den hade inte ens strålkastare,
ögon - själens spegel på såväl människor
som bilar.
Nästa möte skulle dröja
ända till för två år sedan på Nürburgring
där David Piper kom med sin helt korrekta kurtzheck. Men det
var bara vid någon kort stund som de vibbar jag hoppats på
verkligen infann sig. Kommer man nära en 917 i depån
är de ju som de flesta sjuttiotalsracervagnar - glasfiber och
mänsklighet om ni förstår mig rätt, och ute
på banan var Piper försiktig, främst på Nordschleife
där det enbart var uppvisningskörning som gällde.
Bara då vi, Bosse och jag, tjuvbefann oss i bandepån
några minuter blev jag lycklig då vi kom nära varandra.
Nu är det alltså dags igen.
På platsen för brottet. På Le Mans.
|
 |
Bilden är
inte tagen i direkt anslutning till nu, utan några timmar
tidigare då det tankades i bandepån.
Porsche 908/3 var specialbyggd för
Ringen och Targa Florio där bl.a. Björn Waldegård
körde en. Tillsammans med Richard Attwood minsann. Här
i specialdesignad version med strålkastare för Le Mansnatten.
|
Porsche
906
 |
En gammal
bekant. Vi har setts i Nürburg, då Nordschleife sprängde
gränserna för det rimliga. Lika gäckande vacker nu
som då. Porsche 908. De där höfterna. |
Chevron
B 16
Porsche
910
Ferrari 512 M
Chevron
B 16 som med John Shepard tar tredje träningstid
|
 |
Det är dags.
Vi sticker ut till banan!
|
|
Kommer
ni ihåg kvinnan från förra avsnittet?
Och vi, hon och jag,
tog oss ett pass igen? Jag säger det åter: Vad hade jag väl
mer kunnat önska mig?
Dunlop sedd norrifrån.
De första plateu 5-bilarna är på väg. Vilken är
först? Fota, fota.
Alpine
A220 med V8 på 3 liter = 2 ggr 1,5 liters Gordinimotor
David
Piper korrigerar backspegeln då han lämnar depån i Porsche
908/2
Lola
T70 Mk III
 |
Helgens
snabbaste bil (tillsammans med den Porsche 936 som vann 1976 och grupp
6 här, i båda fallen med Jean-Marc Luco som förare)
Ligier JS 3. Den enda av sitt slag. Försedd med Ford Cosworths
F1-åtta. |
Lola
T212
Den kom i Gulf-livré med 1970 års vinnare
Richard Attwood bak ratten och den blänkte i solen
Då
vi satt i den där Knutstorpsnatten
och läste startlistorna för Le Mans häpnade vi. En
startgrupp i taget. Nisse läste startgrupp 2. Det är möjligt
att jag läste den för grupp 5. Det fanns tre stycken 917
anmälda. Tre stycken riktiga 917, dvs, inga öppna CanAm-varianter.
Tre stycken för Le Mans. Tre korthäckare. De kom nu inte
alla. Det kom bara en. Men den kom stort. Den kom i Gulf-livré och
med 1970 års Le Mansvinnare Richard Attwood bak ratten och den blänkte
i solen och skakade lite då den dundrade förbi mig i den svaga högern
efter depån, som om den själv rös av upplevelsen, av känslan
av att vara en 917 på den mest klassiska av alla racerbanor innan
den försvann upp mot Dunlop. Och jag var nio igen. Eller kanske är
det bara som jag inbillar mig. |
Visst
ser den ut att tillhöra en tidigare årsgrupp - Costin Nathan
1000 GT
Som
en hägring...
...Ferrari
512 M
Daytona
 |
Howmet
TX - amerikansk vagn med turbinmotor. Gav
325 hk med ett vrid på 880 Nm vid 57,000 v/min. Bara två
tillverkades och tävlades 1968. |
Ferrari
512 S
911
- 2 liter
Porsche
914/6 GT
Ford
Shelby 350 GT
Corvette
Lola T70 Mk III B
Matra
660 med motorvärldens mest skönsjungande motor: V12:an som utvecklades
för Formel 1
Porsche
910. Sex cylindrar. 2000 cc.
 |
Här,
tillsammans med en Austin Healey Sprite Le Mans, framgår det
ganska tydligt hur liten den egentligen är 917. |
Ferrari
P3 med något så ovanligt? som en V12 på 4 liter
Porsche
908/2
Chevron
B 16 med wankelmotor á la Mazda
Sen,
nästa gång man ser den, känns den så där stor
igen
David
Franklin har just stigit ur sin 512:a. Sexa på träning.
Tidsträning
1. |
Jean-Marc-Luco/Jaques
Nicolet |
Ligier
JS 3 - |
4:14.8 |
2. |
Thomas
Erdös/C. Monteverde/G. Pearson |
Ferrari
512 S |
4:22.5 |
3. |
John
Sheldon |
Chevron
B 16 |
4:25.2 |
4. |
H.
Leventis/Gregor Fisken/B. Verdon-Roe |
Ferrari
P 3 |
4:27.2 |
5. |
Richard
Attwood/Vern Schuppan |
Porsche
917 |
4:27.4 |
6. |
Steven
Read/David Franklin |
Ferrari
512 M |
4:28.6 |
7. |
Leo
Voyazides |
Lola
T 70 Mk III B |
4:28.8 |
8. |
Berbard
Thurner |
Lola
T 70 Mk III |
4:30.8 |
9. |
Dieter.
Roschmann/Dominik Roschmann |
Ferrari
512 M |
4:37.1 |
10. |
Y.
Inglessis/A. Trichas |
Porsche
908/2 |
4:37.9 |
____ |
______________________________________ |
_____________________ |
______ |
 |
-Vad är klockan nu då?
-Fem. Strax över.
-Fem. Men det sa du ju i förra avsnittet.
-Ja, men det blev fel. Jag har kollat i fotofilerna.
-Herregud.
-Jo.
-Och hur går det för våra svenska
Healeyvänner då...?
-Det...
-..har Mats fått sig en GT än?
-Klockan är ju bara fem! Strax över!
-Och? Herregud! Vi befinner oss i Frankrike, på den 48:e breddgraden.
Det är mitt i juli. Vi har semester och det är fredag.
Vi befinner oss på Le fucking Mans. Det är nära
nog 40 grader varmt. Vi går runt på öl här.
Hela livet är en stor jävla festival! Skulle då
inte Mats...
-Jo jo..
- ..få ta sig en GT?
-Jo jo visst visst.
-Det är väl inte så jävla märkvärdigt!
-Nä nä....
-Skål förresten!
-Ja jo...skål.
-Jag tror de har lite problem med bilen faktiskt.
Nisse är lite tyst och betänksam.
-Men ta oss dit då!
-I nästa del. I nästa del.
_________________________________________________________________________________
|

"Gör plats",
"make room" eller kanske "reculer" för
plateau 6
|