Le
Mans voyage
del 2
Den magiska medaljongen
Leaving the pits
lördag
9 juillet 15.50
Det är 38
grader varmt, det är vindstilla och pressande sol. Allt som
lever borde gå till vila. Men här och nu är det
precis tvärtom. Äntligen, hade jag kunnat skrika, men
det gör jag nu inte. Jag är tyst, häpen och gläds
i mitt hjärta.
Bilarna i grupp
3: 1957 - 61 skall ut på sin första tidsträning.
Grupp 4-vagnarna, bizzarrinisarna, Iso:n (i stort sett samma
bil Iso Grifo och Bizarrini har jag förstått sedan -
om jag har förstått rätt. Hjulbasdiff) och
mängder av GT40 gör sig redo. Och det är som om bilarnas
uppvaknande också drar med sig allt annat i depån. För
plötsligt blir köerna till ölbarerna långa,
läktarna fylls, program öppnas, läses, och folk får
bråttom bråttom. Kameror plockas fram, ställs in
och smälls av. Som om det först nu är fotograferingsintressant,
vilket det ligger något i. Människor fångar varandras
blickar, av stress, upprördhet eller fascinisation. Som om
det först nu finns något att stressas, uppröras
och fascineras av och att detta något måste bekräftas
i den andres öga för att bli sannolikt. Och allt detta
har de till stora delar rätt i. Vi tar till oss myllret, mullret,
skönheten, storheten, det nästan ofattbara - tillsammans.
I den andres ögon ser vi det stora. För stort för
en enskild. Det är detta vi kommit för. Vi ler i varandras
ögon.
|
|
|
Henne
blev jag till exempel kär i. Då, och var gång jag
nu
fastnar i hennes misstänksamma blick.
|
|
Visst
ser det ut som om han säger något till mig när jag
tar fotot. Med tanke på kvinnans nöjda min kan jag ge
mig fan på att det är engelskt och välbesuttet spydigt. |
Grupp 3
1957 - 1961
Först
ut grupp 3 med alla dessa fantastiska engelsmän vilka många
var i former jag aldrig tidigare skådat. Inte minst alla dessa
tidiga lotusar. Ovan en fantastisk 11. Vissa småsaker fastnar
man så lätt för. De eleganta gula stripesen över
bilen. Hjälmen, med det svartvitrutiga bandet! OCH positionen
på hjälmen - vinkeln, han ser så raceberedd ut, Franck
Trouillard. |
|
|
Lotus 11
|
|
Nu inträffar
också ett annat. Kjell och jag har fram tills nu hängt.
Men nu delas våra vägar. Där Kjell, av funktionärer,
möts av ett beklagande no no, får jag en granskande
blick som snart förbyts till ett servilt oui, oui, och
en välkomnande utslagen arm. Det finns en gräns ser ni,
mellan vanligt folk och de, kring vilka försynen (eller någe)
hängt en medaljong runt handleden och kallar de utvalda.
För oss slås dörrarna upp. Inga avspärrningar
gäller. Där det är stopp för exempelvis Kjell
släpps vi fram. För oss är det ett annat. Vill vi
svalka oss har vi ett behagligt kommunikationscenter med internet
och allsköns service. Där står kvinnlig personal
redo att hjälpa till. Vi har en egen bar. Vi släpps fram
var fan vi så önskar. För oss är ingenting
omöjligt. Vi är Media. Hallelulja!
(Jag har fått
mig ett uppdrag från en tidning som gett mig pressackreditering.
Hallelulja, igen.)
|
|
|
Den fantastiska
medaljongen
|
|
|
Lister Jaguar
Knobbly
|
Just an ordinary day
in the pits
|
Lotus 15
|
Roger Wills, nya zeeländare
bak ratten. Kör mycket och snabbt, bland annat Tyrrells sexhjulade
F1:a vid tillfälle. Tredje snabbaste träningstid här
(5,04) och kommer sedemera att vinna första heatet. Det som är
i morgon. Otroligt, tyckte jag främst då jag trodde på
1500-kubiksmotor i bilen. Sedan insikten av 2000 cc blev otroligheten
något mer trolig. Men ändå! Delar bil med... |
|
|
...Joe Twyman
|
Cancersjuk
och snabb ung man som tävlar för organisationen teenagecancertrust.
På frågan:
What is the best car you have ever driven? svarar han: In terms
of performance it has to be the Lotus 11, its such a well balanced
car that gives you such confidence to drive on the limit.
In i depån
kommer han här med rykande Elite. Hoppar sur ur bilen, sätter
sig på depåmuren och ser lite skuldmedveten ut då
han ser att jag fotograferar honom. Just det fotot blev lite suddigt
tyvärr. Eliten blev sedan mest stående så Wills
och Twyman fick koncentrera sig på 15. Lotus alltså.
|
|
Det är så
här det skall se ut - överallt och alltid
|
|
|
Jaguar E2A
|
One
of a kind. Länken mellan D- och E-type. Tvåa på träning
här 1960, men bröt då tidigt. Såldes för
två år sedan för cirka 33 miljoner SEK. Som om det
skulle bekomma någon. |
Jaguar D-type
Bilen! mina herrar,
är en Porsche 356 A Speedster
Aston Martin DB4 GT
Lotus 11
Triumph TR 3
Ännu en DB4 GT
- vacker eller?
Dino 196 S
Porsche 356
SAAB 93 GT 750
Dino 246/196 SP, körd
av bl.a Jan Lammers
MGA
Ferrari 250 GT
Berlinetta
Jaguar type D
Porsche 550 A
Ferrari 250 GT (med
det passande tillägget) Tour de France
Lotus 15
grupp 4
1962 - 1965
low drag
|
Barry-Sidery
(Sideways) Smith, med den sista fabriks-MGB:n. Grunden för
många replicor.
|
Bilen kördes
här då det begav sig med en aerodynamiskt förlängd
nos. Tre gånger. Även utan den där nosen har bilen
klockats för 220 km/h här på Le Mans förklarar
andreföraren Chris Ryan entusiastiskt och stolt för oss.
Mycket aluminium. |
Porsche 904 GTS
Ford GT 40
Jaguar type E
AC Cobra
Dino 206 S
|
got ya!
|
Hon och jag skojade
med varandra under mest hela helgen, närhelst vi kom åt. |
Det gjorde
vi inte. Antagligen såg hon mig aldrig, trots att vi delade
mediacentret. Jag såg henne dock. Ofta. Nätt och go. Med
kamera. Vad hade jag väl mer kunnat önska mig? |
AC Cobra
Jan Lammers - snabbaste
Porsche 904 GTS
|
Snabbast under dagen. 4,40.
Snabbast under natten. 2 sek långsammare. Segrare i första
loppet. Segrare i andra loppet. Segrare i tredje loppet. Bra jobbat
Christian Gläsel. |
Ford GT 40 MkII
Ferrari 250 LM
(Le Mans)
Ferrari 275 GTB
SAO har olika
beskrivningar för uttrycket liv. Det här kunde vara ett
annat.
Alpine M63. 1100 cc
Japanska förare lämnade många stora bakom sig. 27:e tid
- Vad fan är klockan?
-Fem!
- Fem? Helgen har alltså bara börjat!
-Ja.
-Herregud!
del 3
The big
bangers
|