Le Mans voyage

del 2

Den magiska medaljongen


Leaving the pits

 

 

lördag 9 juillet 15.50

Det är 38 grader varmt, det är vindstilla och pressande sol. Allt som lever borde gå till vila. Men här och nu är det precis tvärtom. Äntligen, hade jag kunnat skrika, men det gör jag nu inte. Jag är tyst, häpen och gläds i mitt hjärta.

Bilarna i grupp 3: 1957 - 61 skall ut på sin första tidsträning. Grupp 4-vagnarna, bizzarrinisarna, Iso:n (i stort sett samma bil Iso Grifo och Bizarrini har jag förstått sedan - om jag har förstått rätt. Hjulbasdiff) och mängder av GT40 gör sig redo. Och det är som om bilarnas uppvaknande också drar med sig allt annat i depån. För plötsligt blir köerna till ölbarerna långa, läktarna fylls, program öppnas, läses, och folk får bråttom bråttom. Kameror plockas fram, ställs in och smälls av. Som om det först nu är fotograferingsintressant, vilket det ligger något i. Människor fångar varandras blickar, av stress, upprördhet eller fascinisation. Som om det först nu finns något att stressas, uppröras och fascineras av och att detta något måste bekräftas i den andres öga för att bli sannolikt. Och allt detta har de till stora delar rätt i. Vi tar till oss myllret, mullret, skönheten, storheten, det nästan ofattbara - tillsammans. I den andres ögon ser vi det stora. För stort för en enskild. Det är detta vi kommit för. Vi ler i varandras ögon.


 
Henne blev jag till exempel kär i. Då, och var gång jag nu
fastnar i hennes misstänksamma blick.
 

 

Visst ser det ut som om han säger något till mig när jag tar fotot. Med tanke på kvinnans nöjda min kan jag ge mig fan på att det är engelskt och välbesuttet spydigt.

 

 

Grupp 3
1957 - 1961


Först ut grupp 3 med alla dessa fantastiska engelsmän vilka många var i former jag aldrig tidigare skådat. Inte minst alla dessa tidiga lotusar. Ovan en fantastisk 11. Vissa småsaker fastnar man så lätt för. De eleganta gula stripesen över bilen. Hjälmen, med det svartvitrutiga bandet! OCH positionen på hjälmen - vinkeln, han ser så raceberedd ut, Franck Trouillard.

 

 
Lotus 11
 

Nu inträffar också ett annat. Kjell och jag har fram tills nu hängt. Men nu delas våra vägar. Där Kjell, av funktionärer, möts av ett beklagande no no, får jag en granskande blick som snart förbyts till ett servilt oui, oui, och en välkomnande utslagen arm. Det finns en gräns ser ni, mellan vanligt folk och de, kring vilka försynen (eller någe) hängt en medaljong runt handleden och kallar de utvalda. För oss slås dörrarna upp. Inga avspärrningar gäller. Där det är stopp för exempelvis Kjell släpps vi fram. För oss är det ett annat. Vill vi svalka oss har vi ett behagligt kommunikationscenter med internet och allsköns service. Där står kvinnlig personal redo att hjälpa till. Vi har en egen bar. Vi släpps fram var fan vi så önskar. För oss är ingenting omöjligt. Vi är Media. Hallelulja!

(Jag har fått mig ett uppdrag från en tidning som gett mig pressackreditering. Hallelulja, igen.)


 
Den fantastiska medaljongen
 

 

 

Lister Jaguar Knobbly


 

Just an ordinary day in the pits

 

Lotus 15
Roger Wills, nya zeeländare bak ratten. Kör mycket och snabbt, bland annat Tyrrells sexhjulade F1:a vid tillfälle. Tredje snabbaste träningstid här (5,04) och kommer sedemera att vinna första heatet. Det som är i morgon. Otroligt, tyckte jag främst då jag trodde på 1500-kubiksmotor i bilen. Sedan insikten av 2000 cc blev otroligheten något mer trolig. Men ändå! Delar bil med...


 


 
...Joe Twyman

Cancersjuk och snabb ung man som tävlar för organisationen teenagecancertrust.

På frågan: What is the best car you have ever driven? svarar han: In terms of performance it has to be the Lotus 11, its such a well balanced car that gives you such confidence to drive on the limit.

In i depån kommer han här med rykande Elite. Hoppar sur ur bilen, sätter sig på depåmuren och ser lite skuldmedveten ut då han ser att jag fotograferar honom. Just det fotot blev lite suddigt tyvärr. Eliten blev sedan mest stående så Wills och Twyman fick koncentrera sig på 15. Lotus alltså.


 

Det är så här det skall se ut - överallt och alltid

 

 

 
Jaguar E2A
One of a kind. Länken mellan D- och E-type. Tvåa på träning här 1960, men bröt då tidigt. Såldes för två år sedan för cirka 33 miljoner SEK. Som om det skulle bekomma någon.

 

 

Jaguar D-type

 

 

Bilen! mina herrar, är en Porsche 356 A Speedster

 

 

Aston Martin DB4 GT

 

Lotus 11

 

 

Triumph TR 3

 

Ännu en DB4 GT - vacker eller?

 

 

Dino 196 S

 

 

Porsche 356

 

 

SAAB 93 GT 750



Dino 246/196 SP, körd av bl.a Jan Lammers

 

 

MGA


 

Ferrari 250 GT Berlinetta

 

 

Jaguar type D


 

Porsche 550 A

 

 



 

 

Ferrari 250 GT (med det passande tillägget) Tour de France

 

 

Lotus 15

 

 

grupp 4
1962 - 1965

low drag

 

 

 
 
 

 

 

Barry-Sidery (Sideways) Smith, med den sista fabriks-MGB:n. Grunden för många replicor.
Bilen kördes här då det begav sig med en aerodynamiskt förlängd nos. Tre gånger. Även utan den där nosen har bilen klockats för 220 km/h här på Le Mans förklarar andreföraren Chris Ryan entusiastiskt och stolt för oss. Mycket aluminium.

 

 

Porsche 904 GTS

 

 

Ford GT 40

 

 

Jaguar type E

 

 

 

 

AC Cobra

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Dino 206 S


 

 

 

 

 

ISO Grifo


 


got ya!
Hon och jag skojade med varandra under mest hela helgen, närhelst vi kom åt.
Det gjorde vi inte. Antagligen såg hon mig aldrig, trots att vi delade mediacentret. Jag såg henne dock. Ofta. Nätt och go. Med kamera. Vad hade jag väl mer kunnat önska mig?


 

AC Cobra

 

 

 


Jan Lammers - snabbaste Porsche 904 GTS

 

 

Snabbast under dagen. 4,40. Snabbast under natten. 2 sek långsammare. Segrare i första loppet. Segrare i andra loppet. Segrare i tredje loppet. Bra jobbat Christian Gläsel.

 

Ford GT 40 MkII

 

 

 


Ferrari 250 LM (Le Mans)

 

 

 
 

 


Ferrari 275 GTB

 

 

SAO har olika beskrivningar för uttrycket liv. Det här kunde vara ett annat.

 

 

 


Alpine M63. 1100 cc
Japanska förare lämnade många stora bakom sig. 27:e tid

 

- Vad fan är klockan?
-Fem!
- Fem? Helgen har alltså bara börjat!
-Ja.
-Herregud!


del 3

The big bangers