
Mötet
del 1
Jag och Kjell har varit på
Le Mans Classic. Jomen.
Ja Svanberg med anhang också, men dem mötte vi där
nere. Efter att jag i veckor oroat mig över vulkanutbrott,
strejker eller hagel av handbollsdimension som skulle hålla
kvar alla jävla flygplan på marken så lämnade
vi trots allt Sverige som berusade örnar. Berusade eftersom
flyg och undertecknad förhåller sig lite ångestladdat
till varandra. Kanske främst jag och inte så mycket flyget.
Så efter tre snabba GT (jävla Mats) på flygplatsparkeringen
klockan 08.45 torsdagen den 8 juli, kändes det lite lugnare
och vingligare inför färden. Mer är det inte att
säga om det. Väl på marken igen slår värmen
emot oss på ett sätt att det nästan tar andan ur
mig. (Sydeuropeiskt?)
Vi kliver ut vid flygplatsen utanför
staden Beavoulis, cirka sju mil från Paris. Därifrån
hyr vi bil. I vår färd till nattlägret i Nogent-le-Rotrou
kommer vi att passera strax utanför Paris´ ytterområden.
Knappt och försvinnande snabbt. Det säger tanken, teorin
och skolatlasen. Kjell, van Paris- och Frankrikeresenär, finner
det, (då GPS:ens vägval inte tillfredsställer honom)
lämpligast att stänga av densamma för att på
själv-är-bästa-dräng-manér styra efter
eget huvud. Två timmar senare befinner vi oss forfarande i
Paris, i en låg lång tunnel på väg i helt
fel (det är det ända vi geografiskt vet) riktning. Jag
är trött, hungrig och stressad av Paris ytterområden,
över bilar, motorcyklister som tydligen har egna filar mellan
bilarnas och vars piloter tycks fullständigt dödsföraktande
oavsett om de kör i t-shirts och monstermaskiner från
japan med hukande styren eller är dressade i elegant helkostymerat
och scoter. Jag börjar oroa mig för om vi någonsin
kommer att nå Le Mans, om vi över huvud kommer att hitta
ut från den här jävla staden. Tanken växer
att vi kommer att dö och försmäkta på en bakgata
i skuggorna i la Ville Lumière.
Det gör vi nu inte, för
med hjälp av en karta och den nationella motorcykelpolisen
i långstövlar och stärkta uniformer, som sprugna
ur ett Tintin-äventyr eller en Luis de Funés-film, tar
vi oss till slut ut lämnande stress och galna motorcyklister
bakom oss.
|
Det är inte en smickrande bild men den enda på chauffören
i Paris
Det är sedan på vägarna till
Nogent-le-Rotrou då vi far genom de små trånga samhällena som
jag börjar förälska mig i Frankrike. Det är de nötta fasadernas väg.
Ibland stannar vi, för att handla eller bara för att jag
vill, och alla vi möter ler, hälsar sitt bonjour och kvinnorna
är självklara utan att vara bildsköna och denna osminkade självklarhet
gör dem vackra. Man släpper fram varandra i trafiken med en hälsning
och jag undrar var bilden av den arrogante fransosen är skapt. Och
det är på kvällen i Nogent-le-Rotrou, på uteserveringen, i värmen,
i sorlet, som känslan växer sig allt starkare och det är där jag så
smått börjar närma mig och lite förstå landet. |

Om du haft förmågan att sträcka in huvudet i fotot,
över pelagonierna, och tittat ner, hade du sett
uteserveringen där vi tillbringad två ljuva kvällar.
Det tycks som en outtalad överenskommelse
att när matgästerna drar sig tillbaka så får de lokala ungdomarna
tillträde till uteserveringens bord. Så strax efter att några tyska
turister rest sig och försvunnit in på hotellet sitter det fyra killar
och två tjejer i tjugoårsåldern vid det bord dessa lämnat, några
meter ifrån oss. Vi har avslutat vår måltid och dricker måhända en
extra öl, då en bil bromsar in, stannar och två killar hoppar ut.
Föraren är smärt, lite framåt och cool. Kamraten överviktig och följer
lite försiktigt den andre i fotspåren till bordet med de andra ungdomarna.
Den förste går runt det trångt placerade bordet och hälsar på
alla, på killarna med en handskakning och på tjejerna med två kindpussar.
Bonsoir, hörs det varje gång. En självsäker kille,
tänker jag. En kille som möts av respekt och uppmärksamhet.
Han blir stående vid sidan av bordet och därefter upprepar den
överviktige, till synes försiktige killen exakt samma procedur. Bonsoir,
bonsoir. Det tar lite tid för det är trångt mellan
stolar och räcke, men först därefter startar samtalen. Då står
den överviktige lite bakom sin kompis igen och drar i sin alldeles
för tajta t-shirt som om han känner sig lite obekväm i den. Och även
om han inte deltar i samtalen så mycket, så har även han
blivit sedd, även han har fått kyssa de vackra tjejerna. De har kysst
honom. Och då kära Frankrike, även om jag just träffat dig,
då börjar det närma sig kärlek. |
Ciruit
des 24 heures du Mans
|

__________________________________________________________________________________________________________
9
juillet/Fredag 09.30/28 grader C/Sol/Vind
2m/s sydväst
Vi har inga problem att hitta till
Le Mans, jag vill framhålla det. Kjell gör det bra. Med
parkering och så sedan med. Det är ganska mycket folk,
trots att det är arbetsdag här och inte händer så
mycket på banan och det är på väg att bli
tryckande varmt. Hyrbilens AC är inställd på 20
grader så var gång vi lämnar den slås vi
av franskvärmens överdådighet. Funktionärerna
är tillmötesgående och varmt bemötande. Oavsett
om de kan engelska eller inte. Var fan kommer arrogansryktet ifrån?
|

Nej det är ingen av oss som blir
vägledd denna gång.

Citroensk stilstudie

Man firade
40-årsjubiléet av 1970 års race i år. Med
1970 inleddes den dominans av Porsches 917 som skulle vara några
år på banorna och under resten av livet i mig. Det fanns
ett gäng av modellen utställda. Jag skall inte älta
917 här det har jag gjort så många gånger tidigare.
Martini-long-hecken från 1971 ovan, vinnaren från samma
år nedan. Segraren från 1970 därunder och den ganska
fula specialversionen pink pig nederst. |

Segrare 1971

Segrare 1970

vs.

917:s ärkerival. Ferrari 512 M
Depån
är uppdelad i sex inhängnade områden, en för var och en av heaten,
vilka in sin tur är indelade efter fordonens ålder. Bilarna
står bredvid varandra i långa rader, hukande under tält i värmen,
med de angelägnaste förnödenheter i form av verktyg och reservdelar
uppallat bakom. Här träffar vi Mats Svanberg, Anders Lotsengård,
Nils-Fredrik Nyblaeus och deras respektive Kerstin, Maria och Nina.
Nisse, som vi kallar honom i dessa kretsar, för att köra
sin Healey 100, Mats och Anders för att assistera.
Här finns
uppemot 600 tävlingsekipage, de flesta är av den digniteten att
de skulle vara den självklara höjdpunkten på vilken svensk tävling
som helst. Jag säger det inte för att förringa något.
Jag säger det för att det är en självklarhet
och för att det måste sägas. Det här visste
vi dock. Vi hade läst startfältet under den sena lördagskvällen
i Knutstorpsdepån under SSM veckan tidigare. Vi hade läst och vi
hade bävat över det vi hade läst. Läst och höjt våra glas
mot den svenska natthimlen. Lett och nickat. Sen hade vi somnat.
Nu sex dagar senare går vi bland raderna, nickar och ler. Aston
Martin DB 4:or, lowdrag-E-types, Bizzarinis, Ferraris, Porschar,
Lolor, Chevrons, Lotusar, MG:s. Många med välkänd tävlingshistoria
för bilsportsentusiaster världen över. Hur många GT 40:or?
- Tio. Hur många Ferrari 512 S? - Tre.
|

Datsun 240 Z, Ferrari 512 BB LM, Dodge
Charger - som det kan bli.


David Piper lämnade sin 917 hemma
och körde 908/2



Porsche 908/4

Tre svenskar på depåvandring.
Kjell, Robert och Peter.
Andy Warhols M1:a______________________och________________________Frank
Stellas 3,0 CSL
|
Alexandre Calders 3,0 CSL
Så franskt det nu kan bli
med en engelsk bil. Kvinnan som hämtad ur en Godardfilm och med
så pojkaktig frisyr att jag var tvungen att närma mig för
att försäkra mig. Förlåt. |
Så oborstad, bondsk och obekymrad
med Bugatti att han måste vara vinodlande slottsherre. Fransk
Det är tingel-tangel,
utställningar och försäljning av konst, bilar och kläder. Det
är tidningar, modeller, resturanger och barer. Visst vi äter
- halvgott. Visst vi dricker. Det är varmt. Det är orkestrar
som transporteras runt i öppna amerikanare. Det är militärjeepar
fraktande "pilotes". Det är varmt. Framåt tolv varmare än jag
någonsin upplevt. 40 grader säger det svenska Healeyfolket på
plats. Jag känner dem dock, jag tror de överdriver. Eftersom
dresskoden i depån enligt informationsbladen kräver vårdad klädsel
med långbyxor suktar vi. Det är få som anammat koden. Men trots
allt detta är det lite blodfattigt. Det saknas puls. Raderna
av bilar är imponerande, men för mig, just nu, är de utställningsobjekt.
Jag känner mig, i ärlighetens namn, lite besviken. |
|

Även om det ännu var lugnt kördes
en och annan vagn ut i bandepån för att tanka upp.

Men
än är det lugnt



9
juillet/ Fredag/ 15.30/ 38 grader C/ Sol/ Vindstilla
Förvandlingen från utställning
till tävling, från död till liv, är ögonblicklig.
Det börjar med en smäll. En smäll jag först
tror kommer av en tung, tung verktygslåda som förödande
fallit ner på en fyramiljonersbil och jag tänker mig
en stackars vårdslös olycklig mekaniker få det
hett om öronen. Det är Kjell som får mig att inse
att smällen är sprungen ur den amerikanska V8:an i en
Bizzarrini och det är ur denna explosion allt tar sin början.
Äntligen börjar människor röra sig med en avsikt.
Nu följs Bizzarrinin av flera, ilsknare motorer. För när
italienaren/amerikanen väl startat är den dov där
porschar och BMW M1:or är ettriga, otåliga. Som om en
motor föder behovet hos en annan. Nu frustar den ena motorn efter
den andra, vasst och rappt. Bilar börjar rulla. Nu springer mekaniker,
funktionärer och publik runt och om varandra. Som ett kaos. Men
ett kaos med intention. En pojke har stuckit en pinne i en avmätt
myrstack och rört runt och väckt en hunger. Plötsligt börjar Le
Mans leva.
|


|