LE MANS CLASSIC 2014
Foto: Mats Svanberg
Text: Göran L

DEN 4, 5 OCH 6 JULI VAR MATS SVANBERG PÅ LE MANS CLASSIC MED HUSBIL, SON, JORDNÖTTER, GRILL, MÖJLIGTVIS EN WHISKEY OCH DEFINITIVT EN KAMERA. På plats var också Nisse Nyblaeus, tillbaka med sin Healey 100 M, senast här 2010 då Le Mans tog musten ur teamet. Nu med Barrie Williams som förarkollega. Då 2010 var Mats med som mekaniker och pådrivare, nu 2014 är han far, semesterfirare och fotograf. Det här är hans bildupplevelser av Le Mans Classic 2014.

Le Mans Classic är öppet för bilar mellan 1923 - 1979 uppdelade i sex klasser. För att få lov att starta krävs ofta att den anmälda bilen tävlat här tidigare, i vilket fall måste modellen ha gjort det. För Nisse och alla andra tävlande består helgen av fyra körpass om femtio minuter, tidsträning, race 1, race 2 i mörker och race 3.

 
Ett typiskt inledningsfoto, då när man kastar upp kameran bara man ser en äkta AC Cobra, två Ford GT40 och en Jaguar E-type huka under tältduk. Då, väldigt tidigt, innan Le Mans har börjat göra en bortskämd på skönhet, rariteter och grymhet. Då, innan Le Mans helt enkelt tagit musten ur en.

Så ljuva husbilarna var en gång i tiden
Mats i och med livets goda


A gang of Ferraris - då innan...


En bild inifrån. Aktörernas sida. Framför oss tornar den vägg som skiljer skådespelarna från publiken. Ridån. Insidan av Colluseum. Det sista av nervositet. En Porsche 935 gör sig redo för kampen på andra sidan.

 

NHS 595

I omvänd kronologi...

Tidsträning. Barrie Williams lämnar bandepån. Nisse knäpper upp hjälmen. Det är fredag 4 juli och klockan har just passerat halv fyra på eftermiddagen. 15:35:00


Nisse har avverkat sitt pass. Teamets personal vinkar ut Barrie... klockan? 15:34:58


Här är han Barrie "Whizzo" Williams

Nisse vet ni ju vem det är, honom behöver vi inte presentera, men hans förarkollega Barrie Williams är kanske mer obekant. Dock är det så att om man googlar herrn så finns det väldigt mycket material, han körde formel 3 med Ronnie Peterson, och har kört det mesta av det bästa sedan dess, det finns till och med en bok om honom. "Whizzo" heter den. Skall vi gissa att Nisses bil benefiterade utav honom? Tidningen The Telegraph intervjuvade honom strax efter det att han blev utnämnd till "man of the meet" på Goodwood Revival 2002. Nedan är utdrag ur den artikeln:
You've raced historic cars worth millions of pounds. Are you ever over-awed by that?
It's just never entered my thoughts. When cars are that valuable there's nothing that can't be fixed. Whether it's a Maserati 250F, a Ferrari 250GTO, or a Morris Minor, if it's got wheels I'll drive it. The cars are there to be appreciated. To me, it's far worse that a great racing car should be kept locked away for fear of getting a scratch in action. They were made to be raced and that's what they should do.

What was the pinnacle of your racing career?
I had a couple of years in Formula Three around 1967 and 1968. I was racing against people like Derek Bell, Ronnie Peterson and Frank Williams. They were wonderful days, but when my team-mate Chris Lambert was killed at Zandvoort, I decided to stop racing single-seaters.

28 Sep 2002 the telegraph HÄR

What don't you like about modern motor-racing?
The heavy arm of commercialism is stifling the personalities. There's so much talent that never gets to shine because they just haven't got the backing. Then those who get the sponsors are terrified of upsetting them and losing their drive if they say the wrong thing. That's why I find Eddie Irvine a breath of fresh air.



 


Mats, Nisse och Nina

 

START

5 juli 2014, kl 18:50


BLANPAIN/JANSSENS i Healey nr 68 iväg före ROSCHMANN - Maserati 300 S 1955



Från höger till vänster: nr 71 JAGUAR XK 140 FHC, nr 6 Maserati 300 S, nr 57 TRIUMPH TR2, nr 64 AUSTIN HEALEY 100 M, nr 44 ASTON MARTIN DB2/4, nr 35 ASTON MARTIN DB3, nr 74 Nisse N.


Sedan...


...vila

 

 

NATTEN...

Natten. Essensen av Le Mans. Den som innehåller så mycket, men döljer det. Natten som är så avgörande, kampen i anonymitet, som man måste ta sig igenom om man vill vinna.

Natten under L M Classic är speciell för att delar av den inre depån plötsligt börjar röra sig då en startgrupp som vilat under några timmar vaknar till liv. Det virrvarr av rariteter som då samtidigt startar upp och skall ut till start är enastående. Om då natten är het och det plötsligt drar en sval bris, en blå Talbot Lago och en nonchalant vacker fransyska mellan tälten är allt förstummande. Förkrossande uppfyllande.


FERNANDEZ/STRETTON/de MIGUEL - TALBOT LAGO T26 GS 1951



 

De stora grabbarna...


I plateau 5 heter bilarna - Nr 37: Chevron B8, Nr 2: Chevron B16, Nr 34: Chevron B16, Nr 39: Lola T210 och Nr 45: Porsche 910


En Porsche 935 K3 från 1978 lämnar banområdet. Föraren, Malte Fromm, har kanske tröttnat på att vänta. Inte ens en bil som denna är nämligen säker på att få delta i Le Mans Classic. I programmet står bilen uppsatt som sjätte reserv i klassen! Han får dock anledning att vända om, då han senare ges plats. Men resultatlistorna visar ingen barmhärtighet, i race 1 noteras han för noll varv, i race 2 för fem, och i race 3 kommer han inte ens till start. C'est la vie.


Bilarnas bil, myternas myt - Porsche 917
Nr 19 stannade dock i sin transport hela helgen.


Svanberg junior framför klassisk transport

 


Tunga namn på tung dörr. På bussens baköppning finns dessa autografer skrivna. Alla, herrar som styrt en Porsche 917 med framgång då det
begav sig:
RICHARD ATTWOOD, VERN SCHUPPAN, DEREK BELL, BRIAN REDMAN.

 

Jag sms:ade Nisse efter helgen:

"Hur gick det? Är det lyckliga miner?"

Nisse:

"Yes! Vi kom fyra av 80 startande i tredje stinten (0,7 sek fr 3e plats) "helt osannolikt!!!" o 2a i klassen. ....
Sammanlagt dvs race 1, 2 o 3 blev vi 8 av 80 o 3a i klassen av 22.
Jag som kom dit för att fullfölja den här gången till skillnad från 2010.
Vi fick vingar!"

 

 

Nästa Le Mans Classic går av stapeln 2016.