

LE MANS CLASSIC 2014
Foto: Mats Svanberg
Text: Göran L
DEN 4, 5 OCH 6 JULI VAR MATS
SVANBERG PÅ LE MANS CLASSIC MED HUSBIL, SON, JORDNÖTTER,
GRILL, MÖJLIGTVIS EN WHISKEY OCH DEFINITIVT EN KAMERA.
På plats var också Nisse Nyblaeus, tillbaka med sin
Healey 100 M, senast här 2010 då Le Mans tog musten ur
teamet. Nu med Barrie Williams som förarkollega. Då 2010
var Mats med som mekaniker och pådrivare, nu 2014 är
han far, semesterfirare och fotograf. Det här är hans
bildupplevelser av Le Mans Classic 2014.
Le Mans Classic är öppet
för bilar mellan 1923 - 1979 uppdelade i sex klasser. För
att få lov att starta krävs ofta att den anmälda
bilen tävlat här tidigare, i vilket fall måste modellen
ha gjort det. För Nisse och alla andra tävlande består
helgen av fyra körpass om femtio minuter, tidsträning,
race 1, race 2 i mörker och race 3.
|
|
 |
Ett typiskt
inledningsfoto, då när man kastar upp kameran bara man
ser en äkta AC Cobra, två Ford GT40 och en Jaguar E-type
huka under tältduk. Då, väldigt tidigt, innan Le Mans
har börjat göra en bortskämd på skönhet,
rariteter och grymhet. Då, innan Le Mans helt enkelt tagit musten
ur en. |
 |
 |
Så
ljuva husbilarna var en gång i tiden
|
Mats i och
med livets goda
|

A gang of Ferraris - då
innan...
|

En bild inifrån. Aktörernas sida.
Framför oss tornar den vägg som skiljer skådespelarna
från publiken. Ridån. Insidan av Colluseum. Det sista
av nervositet. En Porsche 935 gör sig redo för kampen
på andra sidan.
NHS 595
I omvänd kronologi...
Tidsträning.
Barrie Williams lämnar bandepån. Nisse knäpper
upp hjälmen. Det är fredag 4 juli och klockan
har just passerat halv fyra på eftermiddagen. 15:35:00

Nisse har avverkat sitt pass. Teamets personal vinkar ut Barrie...
klockan? 15:34:58
|

Här är han Barrie "Whizzo"
Williams
Nisse vet ni ju vem det är, honom behöver
vi inte presentera, men hans förarkollega Barrie Williams är
kanske mer obekant. Dock är det så att om man googlar
herrn så finns det väldigt mycket material, han körde
formel 3 med Ronnie Peterson, och har kört det mesta av det
bästa sedan dess, det finns till och med en bok om honom. "Whizzo"
heter den. Skall vi gissa att Nisses bil benefiterade utav honom?
Tidningen The Telegraph intervjuvade honom strax efter det att han
blev utnämnd till "man of the meet" på Goodwood
Revival 2002. Nedan är utdrag ur den artikeln: |
You've raced
historic cars worth millions of pounds. Are you ever over-awed
by that?
It's just never entered my thoughts. When cars are that valuable
there's nothing that can't be fixed. Whether it's a Maserati
250F, a Ferrari 250GTO, or a Morris Minor, if it's got wheels
I'll drive it. The cars are there to be appreciated. To me,
it's far worse that a great racing car should be kept locked
away for fear of getting a scratch in action. They were made
to be raced and that's what they should do.
 |
What was the pinnacle of your
racing career?
I had a couple of years in Formula Three around 1967 and
1968. I was racing against people like Derek Bell, Ronnie
Peterson and Frank Williams. They were wonderful days, but
when my team-mate Chris Lambert was killed at Zandvoort,
I decided to stop racing single-seaters.
28 Sep 2002 the telegraph HÄR

|
|
What don't you like about
modern motor-racing?
The heavy arm of commercialism is stifling the personalities. There's
so much talent that never gets to shine because they just haven't
got the backing. Then those who get the sponsors are terrified of
upsetting them and losing their drive if they say the wrong thing.
That's why I find Eddie Irvine a breath of fresh air.
 |



Mats, Nisse och Nina
START

5 juli 2014, kl 18:50

BLANPAIN/JANSSENS i Healey nr 68 iväg
före ROSCHMANN - Maserati 300 S 1955

 |
Från höger till vänster:
nr 71 JAGUAR XK 140 FHC, nr 6 Maserati 300 S, nr 57 TRIUMPH TR2,
nr 64 AUSTIN HEALEY 100 M, nr 44 ASTON MARTIN DB2/4, nr 35 ASTON
MARTIN DB3, nr 74 Nisse N. |
Sedan...

...vila

NATTEN...
|
Natten. Essensen av Le Mans. Den som innehåller
så mycket, men döljer det. Natten som är så
avgörande, kampen i anonymitet, som man måste ta sig
igenom om man vill vinna.
Natten under L M Classic är speciell för att delar av
den inre depån plötsligt börjar röra sig då
en startgrupp som vilat under några timmar vaknar till liv.
Det virrvarr av rariteter som då samtidigt startar upp och
skall ut till start är enastående. Om då natten
är het och det plötsligt drar en sval bris, en blå
Talbot Lago och en nonchalant vacker fransyska mellan tälten
är allt förstummande. Förkrossande uppfyllande. |

FERNANDEZ/STRETTON/de MIGUEL - TALBOT LAGO
T26 GS 1951



De stora grabbarna...

I plateau 5 heter bilarna - Nr 37: Chevron
B8, Nr 2: Chevron B16, Nr 34: Chevron B16, Nr 39: Lola T210 och Nr 45:
Porsche 910
 |
En Porsche 935 K3 från 1978
lämnar banområdet. Föraren, Malte Fromm, har
kanske tröttnat på att vänta. Inte ens en bil som
denna är nämligen säker på att få delta
i Le Mans Classic. I programmet står bilen uppsatt som sjätte
reserv i klassen! Han får dock anledning att vända om,
då han senare ges plats. Men resultatlistorna visar ingen
barmhärtighet, i race 1 noteras han för noll varv, i race
2 för fem, och i race 3 kommer han inte ens till start. C'est
la vie. |
 |
Bilarnas bil, myternas
myt - Porsche 917
Nr 19 stannade dock i sin transport
hela helgen.
|

Svanberg junior framför klassisk transport

Tunga namn på tung dörr. På bussens
baköppning finns dessa autografer skrivna. Alla, herrar som styrt
en Porsche 917 med framgång då det
begav sig: RICHARD ATTWOOD, VERN SCHUPPAN,
DEREK BELL, BRIAN REDMAN.
Jag
sms:ade Nisse efter helgen:
"Hur
gick det? Är det lyckliga miner?"
Nisse:
"Yes! Vi kom fyra av 80 startande i tredje stinten (0,7 sek
fr 3e plats) "helt osannolikt!!!" o 2a i klassen. ....
Sammanlagt dvs race 1, 2 o 3 blev vi 8 av 80 o 3a i klassen av
22.
Jag som kom dit för att fullfölja den här gången
till skillnad från 2010.
Vi fick vingar!"
|
Nästa Le Mans Classic går av
stapeln 2016.
|
|