Kjell på turné

Kurt och undertecknad hade härförleden nöjet att deltaga i en bussresa till den mässa som beskrivs till vänster. Två hela dagar på väg, två hela dagar på mässan och två hela kvällar på sta'n. Övriga deltagare var en brokig skara av gammelbilentusiaster inklusive en framgångsrik rallyförare från Skåne. Två om den andre fär säga det själv. Innehavare av en Ferrari F40.

Detta var andra gången jag besökte mässan. För Kurts del var det mer än så. Första dagen ägnades inledningsvis åt Schnäppchenmarkt d v s marknaden för begagnade och nytillverkade delar till begagnade eller nybyggda gamla bilar. Noterade även denna gång att det är dyrt att underhålla eller bygga en 'oldtimer'. Ett exempel: Fyra bromsok till Porsche Carerra RS 70-talare ca 100.000 SEK. OK, bilen kostar säkert mer än millionen.

Därefter vidtog en tänkt metodisk genomgång av hallar och utomhusattraktioner i akt och mening att planera dag 2. Särskild tonvikt på mat- o tankställen. Naturligtvis. Det är krävande att vandra runt i alla möjliga figurer bland alla möjliga figurer. Ett specialuppdrag var att studera dörrinsidor och öppningsanordningar på gammel-Porschar. Kurt hade en förmåga att tidvis försvinna ur synfältet. Tog ett tag innan jag kom underfund med att tricket var att titta nedåt, på golvet och under bilarna. Jag låter bilderna tala för sig. De visar ett tvärsnitt av vad som bjöds.



 

 

 



 

 

Borås Classic Service
Fick härom veckan, återigen genom Kurts försorg, tillfälle att delta i en dagsutflykt till Borås. Chaufför var Anders från Aneby, som för många år sedan inhandlat en Porsche Karmann Coupé av Kurt. I befintligt skick d v s ganska rostig och med många delar medskickade i en kartong. Nu har Anders gett sig den på att bilen skall vara körbar till sensommaren i år. Resan gick först till en sadelmakare, som skall sy upp nya klädslar till Anders och Kurts (356:a) bilar. En lång diskussion om rätt färg utmynnade i att provbitar skall beställas från Tyskland, innan beslut tas. Lunch följde där Lennart Larsson, mannen som bygger om gamla Porschar(enligt Borås tidning) anslöt. Sedan vidare till Lennarts verkstad för att katalogisera delar ur kartongen och finna ut vilka delar som fortfarande saknades på den medhavda motorn för att den skall bli komplett. Även så på kaross o inredning. Lennarts verkstad innehåller många godbilar bl a den 356:a som han o Kurt kört Midnattsolsrallyt med. Nu nylackerad, preparerad för historiska loppet i samband med 24-timmars på Ringen och till salu, som bättre begagnad och försiktigt inkörd. Vidare den 'nybyggda' 911:a med vilken Lennart och Marika skall delta i årets Midnattsolsrally. Bilen härstammar från Norra Unnaryd och har innehafts av en, för de som gått Tekniskt Gymnasium i Jönköping, känd person Hans Unmark. Bilen är nu mörkt blå och i nyskick. Åtskilliga timmar och sekiner nedlagda. Lennart nämnde en hög summa, som jag väljer att inte återge. Tar för mycket spaltutrymme.

Vidare finns där den Porsche 996 Cup med vilken Christer Pernvall tillsammans med tre andra förare skall köra 24-timmars på Ringen nu i Maj (Jag skall dit om askmolnet så tillåter). Mest spännande dock ett lättviktsbygge(850 kilo) med en Perryprepad 290 hästars motor. Färdigtid o användning tills vidare höljt i dunkel.

Så dyker Christer upp med en annan av tävlingsbilarna. En Porsche 944 Turbo med gnisslande rem, 450 hållbara hästar o gaturegad. En sändning 'nya' objekt är på väg in bl a en Aston Martin DB9 Vantage. Man kan grårta för mindre. Dags att låta bilderna tala. Kurts golvläge förnekar sig inte. Vad letar han efter karl'n?

 

 


 


Hade anledning att besöka Trollhättan för att se till att sonen, som jobbar SAAB-relaterat inte svälter ihjäl. Bjöd med min SAAB-anställde kusin och hans fru på lunchen, vilket resulterade i att han och jag hamnade på SAAB-muséet bl a för att beskåda en där utställd Spyker. Passade på att åter beundra ur-SAAB'en, som intar hedersplatsen i muséet.

 

 

 

 

 

Vårmönstring Club Corvette Sverige Great Lake District



Undertecknad är sedan mer än 10 år medlem i Corvette-klubben. Sålunda är det ju på sin plats att delta i något av klubbens arrangemang. Lördag 1 maj var en passande dag att demonstrera klubblojalitet, så det bar i väg till Karlsborg, som var en träffpunkt av tre på en resa, vars mål var hotell Norra Vättern i Askersund. Trevligt att återuppliva bekantskapen med vägen längs Vätterns västra sida, som jag avverkade i ur och skur varje vecka ett antal år som ABB-anställd. Väl framme ställdes bilarna upp framför hotellet med cabbar till vänster och kupéer till höger. Sammanräknat 58 bilar. Mingel och röstning på vackraste cab resp kupé följde. Sedan avåts lunch innan röstresultaten presenterades. Mera mingel sedan kaffe och filmvisning. Därpå hemresa med stopp i Klangahamn för inköp av rökt Vättersik och Norra Fågelås för vit svenskodlad (av tyskt par) sparris. Visade sig vara årspremiär för försäljnning. Sparrisälskare rekommenderas en tur.

 

 

GUMBALL 3000
Som pensionär har man tid att lyssna på radion på dagtid. Sålunda hörde Margareta att Hasse P, denne de motorintresserades mediaprofet, berättade om Gumball 3000, som skulle ha en anhalt i Anderstorp. Självklart, som fri man, sätter man sig i Vetten och drar ned för att beskåda dessa underdjur, eller snarare deras åkdon. Hade dessutom anledning att söka upp Conny för att verifiera vårt banmöte en 31 maj. När jag just är på finalen svänger ett koppel bestående av två Mercedes SLR'r, en Bugatti Veyron, en Lamborghini Murcielago med takbox och några Porschar in bakom. Bara att hålla till höger, köra ner rutan och lyssna när de accelererar förbi. Sedan in för att titta närmare på grannlåten och lyssna till den runt banan. Ljudmässigt överlägset bäst: Lamborghini Murcielago. Vackrast: Ferrari 458. Taskigaste minne: Californiern, som satte sin välljudande GT2.a i räcket efter Hansen-kurvan. Tydligen mest ytliga skador….och så skammen! Döm själva.

 

Nästa upplevelse:

Kjell