
Kjell
på turné |

|
 |
Kurt
och undertecknad hade
härförleden nöjet att deltaga i en bussresa till den mässa
som beskrivs till vänster. Två hela dagar på väg, två
hela dagar på mässan och två hela kvällar på sta'n. Övriga
deltagare var en brokig skara av gammelbilentusiaster inklusive
en framgångsrik rallyförare från Skåne. Två om den andre fär
säga det själv. Innehavare av en Ferrari F40.
Detta
var andra gången jag besökte mässan. För Kurts del var det
mer än så. Första dagen ägnades inledningsvis åt Schnäppchenmarkt
d v s marknaden för begagnade och nytillverkade delar till
begagnade eller nybyggda gamla bilar. Noterade även denna
gång att det är dyrt att underhålla eller bygga en 'oldtimer'.
Ett exempel: Fyra bromsok till Porsche Carerra RS 70-talare
ca 100.000 SEK. OK, bilen kostar säkert mer än millionen.
Därefter
vidtog en tänkt metodisk genomgång av hallar och utomhusattraktioner
i akt och mening att planera dag 2. Särskild tonvikt på mat-
o tankställen. Naturligtvis. Det är krävande att vandra runt
i alla möjliga figurer bland alla möjliga figurer. Ett specialuppdrag
var att studera dörrinsidor och öppningsanordningar på gammel-Porschar.
Kurt hade en förmåga att tidvis försvinna ur synfältet. Tog
ett tag innan jag kom underfund med att tricket var att titta
nedåt, på golvet och under bilarna. Jag låter bilderna tala
för sig. De visar ett tvärsnitt av vad som bjöds.
|





































|
Borås
Classic Service
Fick härom veckan, återigen genom Kurts försorg, tillfälle
att delta i en dagsutflykt till Borås. Chaufför var Anders
från Aneby, som för många år sedan inhandlat en Porsche Karmann
Coupé av Kurt. I befintligt skick d v s ganska rostig och
med många delar medskickade i en kartong. Nu har Anders gett
sig den på att bilen skall vara körbar till sensommaren i
år. Resan gick först till en sadelmakare, som skall sy upp
nya klädslar till Anders och Kurts (356:a) bilar. En lång
diskussion om rätt färg utmynnade i att provbitar skall beställas
från Tyskland, innan beslut tas. Lunch följde där Lennart
Larsson, mannen som bygger om gamla Porschar(enligt Borås
tidning) anslöt. Sedan vidare till Lennarts verkstad för att
katalogisera delar ur kartongen och finna ut vilka delar som
fortfarande saknades på den medhavda motorn för att den skall
bli komplett. Även så på kaross o inredning. Lennarts verkstad
innehåller många godbilar bl a den 356:a som han o Kurt kört
Midnattsolsrallyt med. Nu nylackerad, preparerad för historiska
loppet i samband med 24-timmars på Ringen och till salu, som
bättre begagnad och försiktigt inkörd. Vidare den 'nybyggda'
911:a med vilken Lennart och Marika skall delta i årets Midnattsolsrally.
Bilen härstammar från Norra Unnaryd och har innehafts av en,
för de som gått Tekniskt Gymnasium i Jönköping, känd person
Hans Unmark. Bilen är nu mörkt blå och i nyskick. Åtskilliga
timmar och sekiner nedlagda. Lennart nämnde en hög summa,
som jag väljer att inte återge. Tar för mycket spaltutrymme.
Vidare
finns där den Porsche 996 Cup med vilken Christer Pernvall
tillsammans med tre andra förare skall köra 24-timmars på
Ringen nu i Maj (Jag skall dit om askmolnet så tillåter).
Mest spännande dock ett lättviktsbygge(850 kilo) med en Perryprepad
290 hästars motor. Färdigtid o användning tills vidare höljt
i dunkel.
Så
dyker Christer upp med en annan av tävlingsbilarna. En Porsche
944 Turbo med gnisslande rem, 450 hållbara hästar o gaturegad.
En sändning 'nya' objekt är på väg in bl a en Aston Martin
DB9 Vantage. Man kan grårta för mindre. Dags att låta bilderna
tala. Kurts golvläge förnekar sig inte. Vad letar han efter
karl'n?
|









|
Hade anledning att besöka
Trollhättan för att se till att sonen, som jobbar SAAB-relaterat
inte svälter ihjäl. Bjöd med min SAAB-anställde kusin
och hans fru på lunchen, vilket resulterade i att han
och jag hamnade på SAAB-muséet bl a för att beskåda
en där utställd Spyker. Passade på att åter beundra
ur-SAAB'en, som intar hedersplatsen i muséet.
|



|
|
Vårmönstring Club
Corvette Sverige Great Lake District

Undertecknad är sedan mer än 10 år medlem i Corvette-klubben. Sålunda
är det ju på sin plats att delta i något av klubbens arrangemang.
Lördag 1 maj var en passande dag att demonstrera klubblojalitet,
så det bar i väg till Karlsborg, som var en träffpunkt av tre på
en resa, vars mål var hotell Norra Vättern i Askersund. Trevligt
att återuppliva bekantskapen med vägen längs Vätterns västra sida,
som jag avverkade i ur och skur varje vecka ett antal år som ABB-anställd.
Väl framme ställdes bilarna upp framför hotellet med cabbar till
vänster och kupéer till höger. Sammanräknat 58 bilar. Mingel och
röstning på vackraste cab resp kupé följde. Sedan avåts lunch innan
röstresultaten presenterades. Mera mingel sedan kaffe och filmvisning.
Därpå hemresa med stopp i Klangahamn för inköp av rökt Vättersik
och Norra Fågelås för vit svenskodlad (av tyskt par) sparris. Visade
sig vara årspremiär för försäljnning. Sparrisälskare rekommenderas
en tur.




|
GUMBALL
3000
Som pensionär har man tid att lyssna på radion på dagtid. Sålunda
hörde Margareta att Hasse P, denne de motorintresserades mediaprofet,
berättade om Gumball 3000, som skulle ha en anhalt i Anderstorp.
Självklart, som fri man, sätter man sig i Vetten och drar ned för
att beskåda dessa underdjur, eller snarare deras åkdon. Hade dessutom
anledning att söka upp Conny för att verifiera vårt banmöte en 31
maj. När jag just är på finalen svänger ett koppel bestående av
två Mercedes SLR'r, en Bugatti Veyron, en Lamborghini Murcielago
med takbox och några Porschar in bakom. Bara att hålla till höger,
köra ner rutan och lyssna när de accelererar förbi. Sedan in för
att titta närmare på grannlåten och lyssna till den runt banan.
Ljudmässigt överlägset bäst: Lamborghini Murcielago. Vackrast: Ferrari
458. Taskigaste minne: Californiern, som satte sin välljudande GT2.a
i räcket efter Hansen-kurvan. Tydligen mest ytliga skador….och så
skammen! Döm själva.









Nästa upplevelse:

Kjell
|
|