_____________________________________________________________________________________________________
Ibland
fylls jag av häpnad och förundran över all den kreativitet Gud
Fader, eller annan av högre hållning, låtit ingjuta i den småländska
själen. Jag gör det då jag besöker Jan-Olof Pettersson och den
skapelse han är på väg att färdigställa. Jan-Olof, eller Janne,
måste fyllts med råge. Framför mig på en stålhjulsförsedd ställning
vilar en bil med tydliga likheter med en Morgan. Men även om dragen
är de av en Morgan så är detta något fullständigt väsensskilt.
Tro inget annat. Detta är en JPS, en Janne Pettersson Special.
Utan likheter i övrigt är det Magdalena Forsberg i skepnad av
Kristina Lugn. Bägge utrustade med stort hjärta, men den ena med
en kroppsbyggnad mer lämpad för poesi än högfartsåka.
Alla
småbilder är klickbara
"Jag
har aldrig varit något riktig Morgan-fan, just på grund av dess
ålderdomliga konstruktion.Däremot tycker jag om det klassiska
utseendet" förklarar Janne sitt bygge. Han har en mångårig verksamhet
inom verkstadsindustrin bakom sig, på många plan, han har sysslat
mycket med sportbilar genom åren, byggt båt och husbil,
och allt detta har han använt då han skapat ett chassi efter egna
idéer och ritningar där vridstyvhet har varit ett nyckelord. Framvagnen
är byggd med dubbla A-armar och med stora justeringsmöjligheter
vad gäller camber- och castervinklar. Detta med justeringsmöjligheter
är något som återkommer på många områden. Planeringen och tanken
bakom varje liten del är imponerande, inget lämnas åt slumpen.
Från en Opel Ascona kommer kuggstångsstyrväxeln som Janne sedan
kapat och kortat med 60 mm för att styrvinklar skall stämma i
framvagnsgeometrin. Anledningen till att Opeln fått släppa till
denna är de möjligheter till ändrad utväxling den har, så att
rattutslag kan ändras från nuvarande max 3 varv till 2 om så skulle
önskas. Styrstången, vars huvud är från Sierra, är byggd med deformationszon.
Krängningshämmare är naturligtvis ställbara, bak med hjälp av
vridbara "knivar". Stötdämpare är av vassaste snitt. Bromsoken
fram är hämtade från Ford Sierra och bak har motsvarande bil av
herrgårdsmodell fått släppa till sina då Janne ville ha skivor
runt om. Behöver bromstrycket justeras fram-bak finns det
möjlighet till det. Bakaxeln är en egenbyggd av DeDion-typ
med 4-länksupphängning och panhardsstag - vilka båda är justerbara.
Differentialen är en Ford Sierras. Janne förklarar och visar hur
det hela är tänkt att fungera, och skulle "shake-downen" inte
ge den ursprungliga inställningen helt rätt så finns alla dessa
justeringar att tillgå. Justeringar skapade inte som ett andra
lite sämre alternativ utan som en från början inbyggd del i skapelsen.
Mycket har Janne studerat inför bygget, olika konstruktionslösningar
på mässor och utställningar likväl som i bokform. "Lamborghini
använder sig av samma modell" förklarar han en konstruktionslösning
för Roy som är med i verkstaden.
 |
 |
 |
 |
 |
Krängningshämmar-hållare
o kniv
|
Janne visar hur det
skall sitta
|
|
under reservhjul finns
bensintank
|
rattstångens deformationszon
|
Kraftproducent är en 2-liters motor från en Alfa
Romeo som en gång suttit i en Berlinetta, nu är den helrenoverad,
balanserad, försedd med högkompressions-kolvar och matad av dubbla
40 Webers. "Den är vacker" säger Janne om aluminiummotorn som
i orginalskick levererar 130 hk och nu omkring 140-145. Det är
sådana uttalanden som tillsammans med kunskap och noggrannhet
borgar för helhet och kvalitet - passion. Orginalgrenröret
är så välkomponerat att det används i ursprungsskick, "därmed
vet jag också att motorn får andas som den ska". Avgassystemet
är sedan draget ut på vänstersidan om bilen då det inte finns
utrymme undertill. Alfans växellådan är femstegad och växelväljaremekanism
har Janne byggt om för att passa in på sin nya position. Alla
kopplingar och leder är försedda med gummibussningar (från Volvo)
och underhållsfri plast för att undvika vibrationer. Tanke, tanke.
För att få plats med bromsservon har en stryrväxel från Ford fått
fungera som fördelningsstag från vänster över till högra sidan
i motorrummet där nödvändigt utrymme fanns. Kylen är från en Nissan,
fläkten från Mitsubishi och expansionskärlet från Volvo 850.
 |
 |
 |
 |
 |
|
det är de små små
... |
|
bränslefilter o bromstrycksjust. |
Alfa motorn med org grenrör.
"Vackert" |
Stolarna är hämtade från Volvo 850 för deras förträffliga
inställningsmöjligheters skull, dock är de strippade och rensade
på oönskad sidokollissionsbreddning och därefter klädda i ett
aluminiumskal format efter byggherrens kropp och bilens inre.
De skall sedan kläs i ljusbeige läder. Instrumentbrädan i aluminium
kommer att få en valnötsfanér som lackeras och slipas 8 ggr. Ur
ett skåp plockar Janne sedan fram instrumenten. Han håller i dem
som en äppelodlare som visar upp en frukt han är särskilt stolt
över. De vita mätartavlorna omringade av kromsarger kommer att
göra sig gott i valnötet. Morgankarossen är uppbyggd i glasfiber,
förutom nos, huv och dörrar som är i aluminium, de senare en decimeter
längre än orginalet för att underlätta i och urgång. Allt skall
lackeras i metallic British Racing Green. Hela härligheten rullar
på 15-tums fälgar av Minilite-typ som skotts med 195 x 60 gummi.
Bilen skall vara färdig senast till nästa års säsong.
Då har det gått cirka fyra år och 3000-4000 timmar sedan han började
dra upp riktlinjerna för projektet. Men allt det där är "skall"
och hör framtiden till, och när den kommer skall även vi vara
där med kamerans öga. Om det hela då även kommer att observeras
lite grann från ovan vet jag inte, men denna JPS är i vart fall
en bil av Guds nåde.
|