Vi
var en märkligt plockad
bilbukett som samlades hos Bosse kvart i åtta på
lördagsmorgonen för avfart Eksjö och höstslalom.
Det var givetvis Bosse i P. GT3, Grennard i P. Panamera och
Ande(r)s i sin MGB GTS V8 och undertecknad i MGB GT. Vi tänkte
väl, Ande(r)s och jag, att vi skulle ge de där jävlarna
en match i sina vidundermaskiner. Ande(r)s har monterat diff
och skivor bak och själv hade jag som i torsdags fått
två fälgar av måtten 15 x5,5 mig tillsända
från England. Ekerfälgar med 72 ekrar. Målade
- ingen chrome. Jag åkte då (i tossdas) omedlbart
till däcksfirma för att slänga på ett
par gravt begagnade sulor. Varför? Stilla er nu så
skall ni få höra:
Dessa
fälgar är tummen större diametralt såväl
som breddledes. Det är nästan MGC-fälgar kan
man säga fast halvtummen bredare och med 72 i stället
för 60 ekrar. Racingfälgar helt enkelt. MEN nu är
det så att MGB:n aldrig tillverkades i himmelen. Tro
inte det. Av någon anledning brydde man sig inte så
värst huruvida bakaxeln, där den sitter fäst
i bladfjäderfästena, centrerade så noga. Så
på vissa bilar hamnade den si och på andra lite
så. Därav hade jag då läst till mig
på nätet att för vissa MGB, då de förses
med lite större hjulstorlek får problem, andra
- då slumpen varit framme och träffat i prick -
inte. Därför ville jag testa först. Tyvärr
hade min bakaxel hamnat lite mycket si, så vänster
hjulhus låg emot den nya önskade hjulbreddens vänstersida.
Men det där går att fixa! Kunniga herrar
i Ande(r)s och Mats har förklarat att det där går
att ordna. Men tills dess fick de nya hjulen sitta fram. Och
va fan - i slalom kanske det är väl så bra.
|
till vänster kan ni räka
till 72. till höger bara 60. eller så kan ni ta det för
sanning
Nåväl,
vi var det alltså som åkte därifrån.
Från andra håll kom andra. Från Svarttorp
kom minsann två denna gången - det var ett tag
sen, men alltid lika trevligt då ni dyker upp. Från
Eksjö kom ett par. Skulle vi SSJ:are klara av utmaningen
från Locost. Och ännu mera aktuellt: skulle det
dyka upp någon därifrån över huvud taget?
En parantes utan klamrar i sammanhanget är att det var
en sådan, sevengrej, som jagade mig av Knutstorp och
in i ett räcke en gång i min och min MG:s ungdom.
Så
körde vi i vått till Eksjö. Vaksamma för
hastighetskameror och ett grepp så näpet att det
släppte bakvagnen genom alla passerade rondeller ävensom
hastigheten hölls runt de 30.
Nu
visade det sig komma två locostare, vilket väl
får sägas vara (nästan) okej med tanke på
vädret. Något fuktigt. Men varmt. Som ett våtvarmt
omslag om själen. Nu skulle vi få extra förstärkning
från Eksjö också med Magnus Eriksson i stor
stark Mustang. Hans flickvän heter Karolin och jobbar
till vardags med att laga mat på restaurang Anka &
vaniljsås i Nässjö. Där har hon snappat
upp slalomkörningen. Karolin anförtroddes också
kameran för ett liten stund då ordinarie fotograf
understundom ej kunde greppa objektivet. Jag säger tack,
även om Karolin hanterar stekspade och mortel bättre
än slutare och bländare, det kan jag försäkra.
|
|
samling
Abingdon starkt representerade. Inledningsvis.
det där är också ett intressant
hjul på Mats Healey. Borranifälg och fullprofil.
En av utmanarna. Bönsyrselik
Berne
Mats
jävla locostare
Karolin, som omedlebart frågade:
"Blev jag bra?"
Johan hanterar bmw:n med stor skicklighet
och inlevelse. Tyvärr kan ni inte..... jag omformulerar: Som
väl är kan ni inte se fighting facet på chauffören.
Jag misstänker att Johan behandlat glaset för att förhindra
insyn. |
På tal om fälgar: är inte
även dessa nya Fredrik? Fort gick det. Härligt lät det.
Ola är numera en av våra aktivaste
fortåkare. Fort gick det nu också.
är det en knuten hand Ola?
Peter tycker att automatväxlad Taunus
är mycket bättre än Escort. Eller?
Grennard i frustande, vrålande snabb
gigant.
Bengt. utan kamera. med 944
Magnus har närmat sig banåkat
igen
Mats gör sig redo för första
rundan. Och jävlar som han tydligen gjorde sig redo.
Bengt kom sent - det kanske var en smörgås
som skulle bres
arrangören. Mr johansson
Mats i sin klassiska, vackra 911
Markus behandlade sin storstarka Mustang
med bravur. Välkommen i Sällskapet. På onsdag kör
vi på Anderstorp
svamp
goa gubbar eller?
hur klarade sig Peter från tillägg
här då? Va? Va?
Hur gick det då
med locostutmaningen? Höll vi dem stången? Och Abingdonarna
då? Visade vi var bakaxlarna monteras snedast?
På fråga
A blir svaret sisådär. De blev etta och fyra. På
den andra något mer svävande undran så blev det
ett mer tydligt: Ja! På ett sätt. Ande(r)s kom inte till
start då diffen förde ett sådant väsen att
obehagligheter var att vänta och bogserades hem. Och för
undertecknad blev det just nästan som ett undertecknande. Men
vänta ni. Vänta bara tills nästa-året. Fast
så tänker vi kanske alla?
|
Vi kan väl låtsas att
det är här Bosse läser resultatlistan och sammanfattar.
Vi ger honom för ett mycket kort ögonblick ordet:
"Här kommer
en reviderad resultatlista det blev några förändringar när datorn
räknade hundradelar (någon blir ledsen någon blev glad) mycket trevlig
dag tack för hjälpen." /Bosse
Märkligt att
det blev just Bosse som blev glad!?
|
"Syns jag? Syns jag?"
Sedan blev det lite prova-på-körning
av varandras bilar. Själv fick jag förmånen att för
första gången köra en Miata. Magnus. Oj vilken rolig
och kvick bil. Tack. |
Johan fick testa 944. Bengt såg
hyggligt fräsch ut innan. Sådär efteråt.
sedan garagerade vi MG:na
för vinter. En bland mumifierade rattkringlor och Eksjöhusvagnar...
..en hos annat trevligt
sällskap. Loftis Elanbygge som vi skall skriva mer om.
|