Vi var en märkligt plockad bilbukett som samlades hos Bosse kvart i åtta på lördagsmorgonen för avfart Eksjö och höstslalom. Det var givetvis Bosse i P. GT3, Grennard i P. Panamera och Ande(r)s i sin MGB GTS V8 och undertecknad i MGB GT. Vi tänkte väl, Ande(r)s och jag, att vi skulle ge de där jävlarna en match i sina vidundermaskiner. Ande(r)s har monterat diff och skivor bak och själv hade jag som i torsdags fått två fälgar av måtten 15 x5,5 mig tillsända från England. Ekerfälgar med 72 ekrar. Målade - ingen chrome. Jag åkte då (i tossdas) omedlbart till däcksfirma för att slänga på ett par gravt begagnade sulor. Varför? Stilla er nu så skall ni få höra:

Dessa fälgar är tummen större diametralt såväl som breddledes. Det är nästan MGC-fälgar kan man säga fast halvtummen bredare och med 72 i stället för 60 ekrar. Racingfälgar helt enkelt. MEN nu är det så att MGB:n aldrig tillverkades i himmelen. Tro inte det. Av någon anledning brydde man sig inte så värst huruvida bakaxeln, där den sitter fäst i bladfjäderfästena, centrerade så noga. Så på vissa bilar hamnade den si och på andra lite så. Därav hade jag då läst till mig på nätet att för vissa MGB, då de förses med lite större hjulstorlek får problem, andra - då slumpen varit framme och träffat i prick - inte. Därför ville jag testa först. Tyvärr hade min bakaxel hamnat lite mycket si, så vänster hjulhus låg emot den nya önskade hjulbreddens vänstersida. Men det där går att fixa! Kunniga herrar i Ande(r)s och Mats har förklarat att det där går att ordna. Men tills dess fick de nya hjulen sitta fram. Och va fan - i slalom kanske det är väl så bra.


till vänster kan ni räka till 72. till höger bara 60. eller så kan ni ta det för sanning

Nåväl, vi var det alltså som åkte därifrån. Från andra håll kom andra. Från Svarttorp kom minsann två denna gången - det var ett tag sen, men alltid lika trevligt då ni dyker upp. Från Eksjö kom ett par. Skulle vi SSJ:are klara av utmaningen från Locost. Och ännu mera aktuellt: skulle det dyka upp någon därifrån över huvud taget? En parantes utan klamrar i sammanhanget är att det var en sådan, sevengrej, som jagade mig av Knutstorp och in i ett räcke en gång i min och min MG:s ungdom.

Så körde vi i vått till Eksjö. Vaksamma för hastighetskameror och ett grepp så näpet att det släppte bakvagnen genom alla passerade rondeller ävensom hastigheten hölls runt de 30.

Nu visade det sig komma två locostare, vilket väl får sägas vara (nästan) okej med tanke på vädret. Något fuktigt. Men varmt. Som ett våtvarmt omslag om själen. Nu skulle vi få extra förstärkning från Eksjö också med Magnus Eriksson i stor stark Mustang. Hans flickvän heter Karolin och jobbar till vardags med att laga mat på restaurang Anka & vaniljsås i Nässjö. Där har hon snappat upp slalomkörningen. Karolin anförtroddes också kameran för ett liten stund då ordinarie fotograf understundom ej kunde greppa objektivet. Jag säger tack, även om Karolin hanterar stekspade och mortel bättre än slutare och bländare, det kan jag försäkra.

samling


Abingdon starkt representerade. Inledningsvis.

 


det där är också ett intressant hjul på Mats Healey. Borranifälg och fullprofil.

 

 

 


En av utmanarna. Bönsyrselik

 


Berne

 


Mats

 


jävla locostare

 

 


Karolin, som omedlebart frågade: "Blev jag bra?"



Johan hanterar bmw:n med stor skicklighet och inlevelse. Tyvärr kan ni inte..... jag omformulerar: Som väl är kan ni inte se fighting facet på chauffören. Jag misstänker att Johan behandlat glaset för att förhindra insyn.



På tal om fälgar: är inte även dessa nya Fredrik? Fort gick det. Härligt lät det.

 


Ola är numera en av våra aktivaste fortåkare. Fort gick det nu också.



 

 

 

 


är det en knuten hand Ola?



Peter tycker att automatväxlad Taunus är mycket bättre än Escort. Eller?

 

 


Grennard i frustande, vrålande snabb gigant.

 

 


Bengt. utan kamera. med 944

 

 


Magnus har närmat sig banåkat igen

 

 

 

 

 

 


Mats gör sig redo för första rundan. Och jävlar som han tydligen gjorde sig redo.

 

 


Bengt kom sent - det kanske var en smörgås som skulle bres

 


arrangören. Mr johansson


 

 


Mats i sin klassiska, vackra 911

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Markus behandlade sin storstarka Mustang med bravur. Välkommen i Sällskapet. På onsdag kör vi på Anderstorp

 

 


svamp

 

 

 

 

 


goa gubbar eller?

 

 

 


hur klarade sig Peter från tillägg här då? Va? Va?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hur gick det då med locostutmaningen? Höll vi dem stången? Och Abingdonarna då? Visade vi var bakaxlarna monteras snedast?

På fråga A blir svaret sisådär. De blev etta och fyra. På den andra något mer svävande undran så blev det ett mer tydligt: Ja! På ett sätt. Ande(r)s kom inte till start då diffen förde ett sådant väsen att obehagligheter var att vänta och bogserades hem. Och för undertecknad blev det just nästan som ett undertecknande. Men vänta ni. Vänta bara tills nästa-året. Fast så tänker vi kanske alla?



Vi kan väl låtsas att det är här Bosse läser resultatlistan och sammanfattar. Vi ger honom för ett mycket kort ögonblick ordet:

"Här kommer en reviderad resultatlista det blev några förändringar när datorn räknade hundradelar (någon blir ledsen någon blev glad) mycket trevlig dag tack för hjälpen." /Bosse

Märkligt att det blev just Bosse som blev glad!?

 


"Syns jag? Syns jag?"

 

 

 

Sedan blev det lite prova-på-körning av varandras bilar. Själv fick jag förmånen att för första gången köra en Miata. Magnus. Oj vilken rolig och kvick bil. Tack.


Johan fick testa 944. Bengt såg hyggligt fräsch ut innan. Sådär efteråt.

 

 

 

sedan garagerade vi MG:na för vinter. En bland mumifierade rattkringlor och Eksjöhusvagnar...

..en hos annat trevligt sällskap. Loftis Elanbygge som vi skall skriva mer om.