Ja det var ju bilar också. Öl,
kvinnor, cigaretter och parkeringsplatser är bara en väldigt
stor del av det hela. Låt oss titta till bilarna. Om vi kallar
det som nu inleds för söndag, vilket alla bilder nedan
icke är kompatibla med, så tar vi farväl av Trisha
och Tony. En bild på detta par kanske inte är överhövan
intressant för den gängse racingentusiasten, men för
oss som var med krävs det, för att binda samman, resan. |
Om lördagsmorgonen vräkte helt
plötsligt regnet ner på vägen till banan och denna psykadeliska
Morgan fann för gott att svänga av och
skula under tak i fem minuter.
Bli inte förvånade om Loftis
nya blir en MGB. Även om han här inte tycks uppfatta det som
finns nära.
Det fanns även vrålsnabba standardvagnar,
som denna Cortina GT körd av Derek Bell. Jag delger dock bara ett
minimum av dessa.
Och inte fullt lika vrålsnabba.
Anders Jensen här, delade bilen med Stig Blomqvist.
Big bangers. Gary Pearson i Lola T70 Spyder
Adrian Newey i Ford GT 40. Den geniförklarade F1-konstruktören
var snabbare än man kunnat tro.
Man hyllade E-type med ett speciellt race. 30 stycken fullblodsbilar i
lightweight och semiweightutförande. Real stuff.
Gerhard Berger körde sin vackra vagn till seger i par med Adrian
Newey
Martin Stratton var allvarligaste hotet.
Adrian Newey
Emanuele Pirro tar starten i 4 WPD.
Den första lightweighten. Utvecklade efter något år
344 bhp. Så här kan man läsa på nätet i
en beskrivning av bilen: "This is one of the most important racing
cars in the world". Pirro delade bilen med Desiré Wilson,
den enda kvinna som vunnit ett F1-lopp. Låt vara i ett mindre
icke-VM-lopp. |
Berger har tagit ledningen före en vilt satsande Stratton
Finska rallyesset Rauno Altonen
Alfa Romeo 308 C
Elva-BMW Mk 7
Lancia-Ferrari D50A från 1956
Aston Martin DBR4
Det finns många definitioner på Kärlek. Det här
är en.
Och så kom Kenny! Här med Anthony Reid i AC före och Oliver
Bryant bakom, i den AC som Berger senare kom att krascha i jakten på
Kenny.
Tony Dron i den fantastiska Aston Martin DB4 Zagato före Arturo Merzario
i Ferrari 250 GT SWB/C
Marino Franchitti. Bror till Dario i den andre Zagatopärlan
Nicolas Minassian körde den häftiga ljudliga Ferrari 250 GT
SWB Breadvan så det lät opera. Den enda i sitt slag. Gud.
Frank Stippler i renaste och elegantaste vagnen? 250 GT SWB.
Emanuele Pirro
Mark Hales bak ratten delade denna Ferrari 250 GTO med Martin Brundle.
Tvåa efter Bräck/Kristensen. Och Kjell grät
Julien Draper i Aston Martin Project 214
Tom Kristensen. Åtta gånger Le Manssegrare. Stor dansk.
Aston Martin DB4GT
Vid middagstid drog en Lancaster in över Goodwood. Med två
juvenila Spitfire som eskort
Depån
Jag hade tänkt mig
att försöka få några ord med mister Kenny
Bräck. Jag tänkte att det skulle kunna bidra till
att göra ett reportage lite intressantare. Nåväl,
någon öl hade jag fått i mig då jag tog mod
till mig och smög mig fram, väldigt nervös, och frågade
om jag fick ställa några frågor. Jag tänkte
att det är bäst att göra så. Och svensk hörde
han ju att jag var. Nu vet jag inte om det var rätt taktik.
Han tittade lite misstänksamt på armbindeln där
det stod "Press". Han sa inget men accepterade, det såg
jag. Jag hade förberett mig för att fråga honom
om något ända sedan vi åkte iväg. Nu kände
jag att jag hade glömt att förbereda vad jag skulle fråga, och nervös och lismande är man
inte så snabbtänkt. Jag undrade varför han börjat
köra historiskt. "Jag blev tillfrågad" svarade
han lite kallsinnigt och jag kände att det här inte gick
så bra. Men så ville jag att han skulle jämföra
Escorten han körde Midnatssolsrallyt med och Cobra Daytonan
han körde nu och ganska omedelbart var han tillmötesgående
och vänlig. Snart lämnade jag honom dock med ett "Lycka
till". Nu hade jag i allafall pratat med honom.
Lite senare var jag tillbaka
på samma plats, nu tillsammans med Loftis. Loftis är
mer världsvan än vad jag är. Loftis är själv
racerförare. Han vet. Loftis frågade om testkörning,
bana och så. Kenny svarade och skrattade. Så där
kolleger emellan. "Inga förlåtande avåkningszoner
- det är härligt", sa han bland annat.
Då vi gick därifrån
funderade vi både Loftis och jag på hur han vågade,
om inte den där fruktansvärda kraschen vi alla sett, påverkade
honom. I en bil från sextiotalet. På en bana som stängdes
av säkerhetsskäl 1966. I 250 kilometer i timmen på
rakan! Men vi kom oss inte för.
Jag kom några dagar efter
Englandsäventyret att besöka Bokmässan i Göteborg
och pratade då med några journalister. Var man tvungen
att få ett godkännande från personen man intervjuat
innan man publicerade? Svaret var ganska klart: "JA, det borde
man." Ajajaj. Då jag kom hem, (jag hade ju tänkt
mig att försöka sälja ett reportage till någon
hugad motortidning) sökte jag efter en möjlighet att få
kontakt med herr Bräck. På hans hemsida fanns inga kontaktmöjligheter.
Jag försökte finna Janne Flash Nilssons adress, de där
två är ju goda vänner, det har man ju sett. Jag
chansade lite på mejladress och beskrev mitt ärende:
Jag behövde ha kontakt med herr Bräck för att få
ett godkännande till att publicera "intervjun". 15
minuter senare hade jag mailadressen till Indylegenden. Så
jag skrev ett liknande mejl till honom där jag bifogade den
text jag tänkt mig.
Eftersom svaret från
Janne Flash kommit så snabbt blev jag väl lite för
förhoppningsfull. Inget svar kom den kvällen, en torsdag.
Inget på morgon eller förmiddag. Framåt lunch började
jag tvivla. Vid eftermiddagskaffet hade jag givit upp. Det är
klart, tänkte jag, han får väl mängder av förfrågningar
från folk i tid och otid. Varför skulle han bry sig.
Jag gick ut och tog en öl (minsann) på aftonen. Två
och kanske tre. Vid åttatiden susade det till i mobilen. Det
var inte bara ett OK, det var även några tillägg
i texten för att förtydliga det han svarat på i
depån där i Goodwood nån vecka tidigare. Det kanske
inte var hela världen, men jag tyckte det var stort att han
tog sig tid och över huvudtaget brydde sig. Respekt, som ynglen
säger.
Tack vare detta, tror jag nog,
blev den svenska tidningsversionen av Top Gear intresserad av artikeln. |
Kenny Bräck på gott humör
Nicolas Minassian
Claudia
The Stig
Supermarine Spitfire
Under hela helgen, i en värld för
sig själva, till synes ovetande om aktiviteten omkring dem höll
dessa lantarbetar på att jobba med hö. Mitt inne i banan.
Inget verkade distrahera dem. Kanske det mest bisarra under hela helgen. |
Okay, någon liten paus tog de kanske.
Pausade gjorde däremot
dessa:
Kjell
Ande(r)s
Loftis
unt ich. Skål!
Lackerad för operation Overlord 6 juni 1944. Slaget om Normandie
The race itself
Kenny inleder från pole och rycker
omedelbart till sig en stor ledning. Då Kristensen tar över
har det börjat regna. Snart vräker det ner, men det tycks
inte störa dansken nämnvärt. Paret vinner före
Martin Brundle /Mark Hales i en 250 GTO och Derek Hill/Joe Colasacco
i den där udda Maserati Tipo 151 från 1962.
Bara detta lopps startfält har den
engelska tidningen Motor Sport värderat till en miljard kronor!
En miljard. |
Martin Brundle
Ful? men rasande snabb. Maserati Tipo 151. Derek Hill, son till amerikanske
F1-mästaren Phil Hill.
Christian Horner DB4 GT
K.B, Shelby Cobra Daytona Coupé
Martin Brundle
Minassian före Eddie Chever i Cobra och Patrick Watts i Sunbeam Lister
Tiger
Lynn/ Wills, AC Cobra Le Mans Coupé
Brian Redman
Stippler
coming through
Vid målgång söker vi
oss mot utgång och parkeringsplats. Det slaskar om de
långa, vida kriststrecksrandiga tunna byxorna. Det är
ett skyfall med häpnadsväckande kraft. Det är tryck
i dropparna. Underlaget där vi går är grus. Vattnet
piskar det till gyttja. Mina myggjagares stenhårda blanka
sulor är skit. Vattnet rinner längs hattens brätte,
ner framför ögonen. Kavajen klistrar sig våtkallt
om axlarna. Kamraterna är borta. Jag känner mig som ett
dränkt får. A wet sheep. Nu jävlar har vi fått
känna av Ditt regn också GB. Folk hukar under jackor
och paraply. Om man haft ett! Men vi tar det med jämnmod. Till
höger och alldeles framför näsan på mig faller
folk då deras femtiotalspjucks glider. Då deras vackra
stilettklackar inte får fäste. Det är, egentligen,
och om man funderar på allvaret i det, ganska kul. Jag hittar
slutligen till bilen. Den är varm. Om allt nu skulle vara ackurat
som man önskade sig, hade Ande(r)s just då räckt
fram en varm teknekt. Det gör han inte. Vi kör till Brighton.
Vi är ganska snabba i väg, men
Kjells vägval tar oss i en ögla som gör att vi timmen
senare åter befinner oss vid banan och ansluter till bilarna
som just lämnar området. Vi tar det med jämnmod.
På vägen passerar vi, eller blir passerade av, en Rolls
Royce av sjuttiotalsmodell med fyra kraftiga herrar med rakade skallar
och tjunackar. Sett så upplevs Rollsen som en liten bil. Vi
undviker förövrigt ögonkontakt.
Vi landar i Brighton-Hove och kör längs
den välkända stranden med den jättelika casinobryggan.
Vi går inte dit. Vi styr in på hotell våra smäländska
bröder från de östra delarna av landskapet bebor.
Där dricker vi teknekt och rör oss sedan ut i aftonen
och äter italienskt. |
Brighton-Hove
Vi lämnar Brighton i måndagmorgonens
rusningstrafik. Når flygplatsen alldeles för tidigt.
Det sitter sedan ingen erotiskt sugen argentinska på planet
hem. Vi tar en sista öl i luften. I Göteborg krossar jag
den sista svarta marlboron under en myggjagarklack. Loftis kopplar
upp mobilen mot nätet. "Grekland ställer in betalningarna",
säger han. "Kamprad går in i Peab." Vi är
hemma.
Göran |
"above us only sky"
del 1
del 2
|