Reflektioner om tid, Anderstorp
och F1
Det
har varit fartfylld nostalgi på Anderstorps raceway. Några
av er var där, andra inte. Evenemanget har givetvis kommenterats
på allehanda forum och websidor. Det oreserverade hyllandet
har förvånat mig. Var det verkligen så jävla
bra? Räcker det med att forsla hit ett antal formelettor
från sjuttiotalet för att det hela skall kallas succé?
Är vi så svältfödda här i Sverige? Hade
vi F1-VM här under så kort tid att någon tradition
av krav på det bästa aldrig hann etablera sig?
Om
tid kan man reflektera att den förändrar en. Man blir
äldre och får en erfarenhet som förändrar
ens perspektiv på saker. Är det bra? "Det är
på gott och ont" för att citera Ronnie Petersons
bror Tommy som var på plats och var en ganska trött
bisittare till Sven-Eric Ericsson under F1-racet. Tid förändrar
en, men den förändrar även bilar utan att dessa
egentligen själva förändras. De förändras
för att de betraktas ur ett annat perspektiv. Visst var det
mycket nöjsamt att få återse the "Black
beauty" som de kallade den där nere, Lotus 79:an. Skönare
än något annat F1-skapat. Och jo det var en stor upplevelse
att få se Lill-lövis piska på ordentligt i den
gul-och-blåa March 761 som Ronnie körde i Monaco 1976.
Och Ickx gamla Ferrari, Stewarts Matra och Hulmes McLaren och
Fittipaldis Copersugar för att nämna några. De
är breda, snabba och ljuvljudande. De är klassiker och
rariter. Historiebärare. Men då de var här på
sjuttiotalet var det i egenskap av att vara de snabbaste bilarna
som fanns på jorden. De är de inte längre. Det
är det i och för sig ingen som påstått och
det är inget de måste vara nu, men det påverkar
ändå en del av magin kring dem. Sen får de vara
hur läckra, egensinniga, vackra och krävande och utan
förarmisstagsförlåtande grejor senare F1:or är
och varit utrustade med. De må sladda vansinnigt trots deras
enorma vackra slicks och de må vara oförlåtande
och upplevas mer själfulla och unika. Men återigen:
de är inte det snabbaste som finns längre. Magin med
Formel 1 är att den härbärgerar de bästa förarna,
de snabbaste bilarna och däcken, den vassaste tekniken och
de mest slipade strategerna och antagligen de mest hänsynslösa
karriäristerna. Det att hela tiden ligga på gränsen.
Att ständigt utvecklas.
|

tillbaka
efter trettio år
Självfallet
visste vi alla att det inte var F1-VM som kom hit igen och man
skall inte bedöma evenemanget efter en sådan måttstock.
Men det stod klart att tid förändrar allt och att det
inte räcker med att tro att ett antal rariteter skapar en
hellyckad föreställning.
Jag
var på Anderstorp vid tre tillfällen på sjuttiotalet.
Det var många av er också. Den andäktiga känsla
då man hörde f1:orna första gången starta
upp var en sådan fantastisk upplevelse att känslan
bara går att jämföra med vad jag upplevde då
jag hörde deras motsvarigheter av år 2000 göra
detsamma på fredagens fria träning i Silverstone. Det
ljud som sjuttiotalets f1:or gav ifrån sig på sjuttiotalet
var fullständigt himmelskt och skänkte religösa
upplevelser. Idag låter de bara fantastiskt. Deras 12 000
- 13 000 varv var nästan sensationellt 1974. Dagens f1:or
gör uppåt 20 000 v/min och levererar toner som får
mig att åter tro på en gud. En motorgud om inte annat.
Detta är absolut ingen kritik mot de f1:or som var på
Anderstorp under Ronnie Peterson historic Grand Prix, de var ljuvliga,
de bilar Lill-lövis körde var två av mina tre
absoluta favoriter. March 761 i den gul-blå skruden, inte
den banksponsrade han vann Monza med eller någon av de andra
reklamkulörerna bilen lackerades i det året och Lotus
79:an, världens vackraste. Bara Tyrrells sexhjuling saknades.
Men de har nu ett litet nostalgiskt, vänligt skimmer över
sig, likt det man kanske betraktar sin farmor eller farfar med.
|

Sen
är det det där med Anderstorp som arrangör. Med
åren och evenemangen blir man lite tveksam. Fast kanske
är det inte så väldigt lockande för rika,
erfarenhetstyngda herrar från europa att bege sig upp till
Sverige och en småländsk torvmosse och då är
det inte så lätt, men på något sätt
tycks det som att herrarna här i Anderstorp har svårt
att åstadkomma hellyckade tävlingar. Nu var de startlistor,
som redan från början saknade ett flertal av de storintressanta
bilar som dyker upp i de europeiska deltävlingarna, ännu
tunnare på söndagen. Ingen Lotus 76 eller 72:a till
exempel. Men det var främst i de stora sportvagnsklasserna
där man hoppats, hoppats på en Porsche 917, eller åtminstone
något nästan så fantastiskt bara lockade en Ford
GT40 av de riktigt stora elefanterna på avsutningsdagen.
Ingen Lola, ingen ferrari, ingen Can-am-McLaren eller liknande
utan som skönast en Chevron B16 som bröt efter ett halvt
varv.
Jag
menar att det räcker inte att bara slänga ihop de där
tjugo f1:orna och tro att that´s it. Har man rott ett sådant
evenemang i hamn får man se till att göra programmets
startlistor någorlunda identiska med verklighetens. Man
bör ha kommentatorer med spets, välfyllda supportklasser
och lite fest, pompa och jävla ståt! Man kunde se till
att snygga till banområdet. Om man betalar 500 kronor och
det utan läktarplats så bör man serveras en godare
motorbuffé än vad Anderstorp bjöd på denna
helg. Ingredienser hade man.
|

 |
 |
Den
tekniska utvecklingen inom formel 1 är enorm. Synen på kvinnor
är däremot inte lika progressiv. Det är samma
små kuttersmycken då som nu. "Halledudande
Stumpan lilla.
Ut med stjärten!" Nedan
Rupert Keegans gamla bil.
Här var det också lite avklätt.
Lotus 79.
Men vänta...
vem var det som delade ut priserna. Var det inte?

Jo visst
var det Persbrandt!

Att
kalla Stefan Lill-Lövis Johansson för Man of the day är
knappast att ta i. Han fick lägga händerna på alla de
finaste
vagnarna. Till exempel dessa två, två av mina absoluta f1-favoritvagnar.
Lotus 79:an och March 761 i gult och blått!

|