The
rumble in the jungle
Del 4: Nürburgring revisited
|
Eifelrennen.
The fucking rumble in the fucking jungle är
inte George Foreman vs Muhammed Ali i centrala Afrika en gång
på sjuttiotalet. Det är inte två pugelister
som står och slår skiten ur varandra i landet
som då hette Zaire. Inte alls. Det är någe
mycket subtilare och grövre. Det är en jävla
Martini-porsche-935 dundrande genom skogarna här och
nu, i Eifelland. Och det är ju givetvis. Givetvis procar-BMW-M1:an
som sjunger skönare och mer genomträngande än
allt, ALLT, ni hört tidigare. I vart fall om man befinner
sig mitt i en bokskog om hösten. Bokskogar som man annars
tillbringar dagar av oskuld och ro i. Som om det vore någe.
Oskuld! Men det är sammanhangen allt handlar om. Kan
ni inte uppleva kontrasten, kompletteringen och fördubblingen
av dessa väsen är det ert eget fel. Jag bryr mig
inte om ni inte kan föreställa er M1:ans yl. Det
ligger på er. Det ÄR på er. Eifelrennen är
faktiskt, faktiskt, faktiskt, så imponerande i början
av loppet att ni borde ALLA uppleva det.
Jag
inser naturligtvis att jag överdriver, att jag för
tillfället är en man av för stora ord. Det
finns säkert upplevelser som går utöver detta,
kanske att 24-timmarsloppet här under våren spräcker
det här med råge. Längre behöver man
kanske inte gå? Men det spelar mindre (ingen?) roll,
för det är här och nu vi befinner oss och det
är just nyss som BMW-jäveln for förbi och det
är alldeles NU som mina sinnen är fyllda av den
där sexans vibraton och den där platta bilens jävla
fart.
Såg
ni? Hörde ni?
Eifelrennen
är den enda klass här som kör både Nordschleife
OCH GP-slingan, vilket gör varvet
25 378 meter. Det är därför ni inte ska jämföra
M1:ans tider med Kurts 912:a, även om Kurtan självfallet
skulle vilja det. I vart fall är M1:an snabbast men råkar
under racet sedan ut för någe strul och blir sjua.
Martiniporschen far av nere i Brünnchen och öppnar
upp för Daniel Schrey i vacker gul 74-RSR.
Det
finns ett gäng svenskar på plats, bl.a. Christer
Pernvall och Claes Lund från Borås som bor med
oss, de kommer dock endast ett varv. Det är lite. I övrigt
är det främst ett gäng skåningar. Sammanlagt
140 stycken bilar.
Nästa
del blir en liten avrundning.
|
Ja,ja
johan....vi ser!

Uppvärmningsvarv.
Svängande höger-vänster över banan för
att värma däcken. Det är häftigt.
Det är coolt. Det skapar förväntningar om vad
som skall komma. |

Och när
det väl kommer så gör det det i en sån
jävla fart och hastighet att man (åtminstone jag)
inte riktigt hinner med. Swisch, säger det. (Fast på
M1:ska) Swisch, säger det förbi kameralinsen. Det
ylar och jävlar vad det går. |
Swisch

Och sen
som om inte det skulle vara bättre så dyker den där
ljuva Martinijävlaporschen upp, den som ser ut som turbo-rsr:en
från 74, nästan. Nästan. Men upp dyker den och
den är snabb som ett litet ister. |
Swosch
Ja swosch typ.



Men
till andra varvet har saker (jag) lugnat sig (mig), och då
kommer de. Tungt och på löpande band:

Peter Heinrich
/ Achim Heinrich, BMW M1 - 9:38.761. Lägg märke till
kopplingshylsorna till oljekylen.
I rött respektive blått. Det är elegans det.
|

Wolfgang
Schrey / Michael Schrey - 9:40.498. Intressant att notera att
Schrey/Shrey som också körde Eifelsprinten (alltså
klassen ingående i EM som bara körde GP-slingan)
snittade Nordschleife +
GP-slingan på cirka 157 km/h och GP-slingan på 147. |

Wolfgang Pohl,
Porsche Carrera RSR - 10:00.576. Slutlig tvåa

Daniel
Schrey, Porsche 911 RSR - 9:48.414. Slutlig segrare. I Eifelsprinten
körde han den gula flatnose-935:an. |


Riccardo
Messa, Renault Alpine A 110 - 10:48.984. Snabbare än elanerna!

Michael Nolte
Opel Kadett C GT/E - 10:43.931. Här dock med punktering.













Lackad som
den klassiska slakt-917 som gav fan i sponsorers vilja. Ljuva tid.





Ännu mer
klassisk 917-lackering. Liksom styckningslackeringen var det Martini
som var sponsor.

Bengt-Åke
Bengtsson / Tommy Brorsson, Lotus Elan - 10:57.196. Slutade
15:e totalt. Bästa svenska ekipage. |

Christer "Kitte"
Nilsson / Per-Eric Svensson i nybyggd Elan upptäckte jag inte
förrän jag kommit hem.

Göran
Ottosson















Joel, Johan,
osv.



Thomas Henrysson
- 10:50.886. Kom bara två varv.




Pernvall
/ Lund





|