Nürburgring
revisited
Del 2: GP-slingan

Del
2 ägnas åt GP-slingan och de klasser som
enbart höll till där. Det grova maskineri
som antingen kallades Eifelsprint och innehöll
bilar från EM i historiskt GT och standard och
sportvagnsprototyper eller F1:or av ljuvelig tid och
design.
I del 3 kollar vi hur
grabbarna från Jönköping, m.m. klarade
sina styrningar.
|

Resans avslut:
De sista milen körde Bosse i ett abstinensliknande
tillstånd. "Ande(r)s har lovat", mässade
han, "Ande(r)s har lovat." Visst hade han
gjort det, Ande(r)s, men ärligt
talat sket jag i vilket. Jag hade böjt mig
fram, och plockat upp öl så många gånger
nu att det var mest Bosse som var otålig, irriterad
och framförallt, nykter. |
Det stod
ingen öl framme då vi anlände. "Väl
kyld" var löftet. Jojo. Men efter en liten
erinran om detta, agerades det. Ingen var gladare
för det än Bo.
Lite
märkligt är det med sådana här
möten. Människor som träffats för
någon dag sedan, skiner upp och betraktar varandra
som några long lost friends bara för att
man träffas dryga 100 mil hemifrån i fjärran
men kärt land.
|

Vi var
framme i Nürburg vid halv fem, och därifrån
till halv åtta och uteätning är det
bara x antal öl
och en roll-on i armhålan. Svisch. Vi lämnade
alltså vår boning för att till fots,
tro inget annat, bege oss till lämpligt utskänkningsställe.
Efter 150 meters vandring, i en ganska skarp kurva
mittemot första mat-och dryckdepå stod
denna gula, engelskregistrerade bil halvvägs
in i skogen. Kurvan hade visat sig för svår.
När vi stod där,
lyfte föraren mobiltelefonen, slog ett nummer,
fick kontakt och öppnade med:
-You won´t belive
this!
De är inte kloka de där engelsmännen.
Vi drog vidare mot wienerschnitzel
och öl.

Reströtta?
Alla serveringar har
en atmosfärfärg som fotot ovan. Gemyt. Alla
är präglade av motorsport. På alla
väggar hänger tavlor av racinghistoria.
Alla lägger upp enorma portioner. Alla tycks
servera starkt. Alla producerar onyktra svenskar.
|
|
Freitag
Morgen. Dennis och Klein hade kommit. Liksom dimman. Om det
hade något samband vill jag väl egentligen inte
tro. Men man vet aldrig. Vi vandrade upp mot bandepån
och GP-slingan. De som skulle köra fick ägna sig
åt sina bilar medan vi som var mer fullblodsturister
kunde ta dagen precis i den form vi ville. Ibland kunde vi
få för oss att dricka en stund. Ibland ägnade
vi oss åt annat. Om nu dimman var av den täthet
att det inte skulle köras hade vi åtminstone mängder
av bilar att beskåda där uppe, där moln, himmel,
bilrariteter och Gud möts. |
På vandring upp mot depån.
Motorsporthotel paddock till vänster skall senare komma
att bada i sol. Då kommer vi att sitta där, inmundigandes
öl och jägermeister och titta på den ström
av racerbilar som passerar. Och kisa mot kvinnorna. |
Denna eminenta Ford Capri RS,
hade rektangulära sidepipes som avgav trumhinnehotande
knallar och levererade en ljudmatta av sådan decibelnivå
över Eifelbergen att sommarstugeägarna i Anderstorpstrakten
antagligen hukade. |
Porsche 908/2, den en gång Peter Revson
och Steve McQueenkörda. Tyvärr kom den inte till start
i racet om söndagen.
Porsche 906 Carrera.
Tionde plats.
Paul Koppenwallner, Chevron
B 16. Femma.
Peter
Mücke i den fantastiska Caprin slutade fyra bland alla (andra)
superbilar.
|
 |
Hervé
Regout, Porsche 934/5. Segrare.
|
|
 |
M1:orna
hade svårare att göra sig gällande. Här
Axel Hagemann.
|
Dr.Armin
Zumtobel som förra året höll på att skrämma
Ande(r)s och Kjell av Nordschleife blev 11 här.
|
 |
Eric
Rickenbacher i Ford GT 40. Blev 11:a.
|
|
 |
Daniel
Schrey, Porsche 935. Tvåa
|
Wolfgang Schrey, Porsche
935. Trea
FIA
Historic Formula 1 Championship

Hjälm lackad a lá
Nelson Piquet.
Brabham
BT 49D, Piguets VM-vinnare
1981. Dennis fotograferar i vitt
till höger.
Ferrari 312 T från 1974-75.
En gång Laudas vinnarvapen. 1976 inträffade den
hemska olyckan här på Nürburgring,
vilken kom att innebära slutet för F1:orna på
Nordschleife. 30 dagar senare, på Monza, gjorde han mirakulöst
nog comeback, fortfarande svårt sargad, för att inte tappa
för många poäng i kampen om VM-titeln.
"At Monza I was rigid with
fear. Terrified. Diarrhoea. Heart pounding. Throwing up"
sa han senare om sin återkomst.
Jackie Stewart beskrev det på följande vis:
"He had no right to be driving
there because he was nowhere near healed. It was the most
courageos thing I have ever witnessed in sport". |
Williams FW08-3
Brabham
BT 49D, körd av Joaquin Folch
Arturo Merzarios gamla
March körd av Peter Dunn. Arturo var en vild liten, jätteliten,
italienare. Aldrig sedd utan
hjälm eller cowboyhatt.
Jody
Schekters gamla Wolf WR1-2. Var en gång unik i det att den
vann sitt premiär-GP.
Om inte annat så tangerade ju Brawn det i år.
Lotus 91/10
Är detta månne
F1-historiens fulaste lackering på denna Shadow?
Osella FA1-D/3. "Okänd
men fin" som Lundell sjunger.
Du underbara F1-tid.
Titta, där sitter
de, Dennis, Kjell, Bosse och Klein. Ja, och ett gäng tyskar.
Arrows A4-3
Vi drog vidare.
|