Nürburgring revisited
Del 2: GP-slingan

Del 2 ägnas åt GP-slingan och de klasser som enbart höll till där. Det grova maskineri som antingen kallades Eifelsprint och innehöll bilar från EM i historiskt GT och standard och sportvagnsprototyper eller F1:or av ljuvelig tid och design.

I del 3 kollar vi hur grabbarna från Jönköping, m.m. klarade sina styrningar.

Resans avslut:
De sista milen körde Bosse i ett abstinensliknande tillstånd. "Ande(r)s har lovat", mässade han, "Ande(r)s har lovat." Visst hade han gjort det, Ande(r)s, men ärligt talat sket jag i vilket. Jag hade böjt mi
g fram, och plockat upp öl så många gånger nu att det var mest Bosse som var otålig, irriterad och framförallt, nykter.

Det stod ingen öl framme då vi anlände. "Väl kyld" var löftet. Jojo. Men efter en liten erinran om detta, agerades det. Ingen var gladare för det än Bo.

Lite märkligt är det med sådana här möten. Människor som träffats för någon dag sedan, skiner upp och betraktar varandra som några long lost friends bara för att man träffas dryga 100 mil hemifrån i fjärran men kärt land.

Vi var framme i Nürburg vid halv fem, och därifrån till halv åtta och uteätning är det bara x antal öl
och en roll-on i armhålan. Svisch. Vi lämnade alltså vår boning för att till fots, tro inget annat, bege oss till lämpligt utskänkningsställe. Efter 150 meters vandring, i en ganska skarp kurva mittemot första mat-och dryckdepå stod denna gula, engelskregistrerade bil halvvägs in i skogen. Kurvan hade visat sig för svår.
När vi stod där, lyfte föraren mobiltelefonen, slog ett nummer, fick kontakt och öppnade med:
-You won´t belive this!
De är inte kloka de där engelsmännen.

Vi drog vidare mot wienerschnitzel och öl.


Reströtta?

Alla serveringar har en atmosfärfärg som fotot ovan. Gemyt. Alla är präglade av motorsport. På alla väggar hänger tavlor av racinghistoria. Alla lägger upp enorma portioner. Alla tycks servera starkt. Alla producerar onyktra svenskar.

 

Freitag Morgen. Dennis och Klein hade kommit. Liksom dimman. Om det hade något samband vill jag väl egentligen inte tro. Men man vet aldrig. Vi vandrade upp mot bandepån och GP-slingan. De som skulle köra fick ägna sig åt sina bilar medan vi som var mer fullblodsturister kunde ta dagen precis i den form vi ville. Ibland kunde vi få för oss att dricka en stund. Ibland ägnade vi oss åt annat. Om nu dimman var av den täthet att det inte skulle köras hade vi åtminstone mängder av bilar att beskåda där uppe, där moln, himmel, bilrariteter och Gud möts.


På vandring upp mot depån. Motorsporthotel paddock till vänster skall senare komma att bada i sol. Då kommer vi att sitta där, inmundigandes öl och jägermeister och titta på den ström av racerbilar som passerar. Och kisa mot kvinnorna.


Denna eminenta Ford Capri RS, hade rektangulära sidepipes som avgav trumhinnehotande knallar och levererade en ljudmatta av sådan decibelnivå över Eifelbergen att sommarstugeägarna i Anderstorpstrakten antagligen hukade.

Åk hit för fan.

 

Porsche 908/2, den en gång Peter Revson och Steve McQueenkörda. Tyvärr kom den inte till start i racet om söndagen.

 

 

 

 

 

Porsche 906 Carrera. Tionde plats.

 

Paul Koppenwallner, Chevron B 16. Femma.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Peter Mücke i den fantastiska Caprin slutade fyra bland alla (andra) superbilar.

 

 
Hervé Regout, Porsche 934/5. Segrare.

 

 

 
M1:orna hade svårare att göra sig gällande. Här Axel Hagemann.

 

 

 
 

 

 

 
Dr.Armin Zumtobel som förra året höll på att skrämma Ande(r)s och Kjell av Nordschleife blev 11 här.

 

 

 
Eric Rickenbacher i Ford GT 40. Blev 11:a.

 

 

 
 

 

 

 
 

 

 

 

 

 
 

 

 

 
 

 

 

 
Daniel Schrey, Porsche 935. Tvåa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wolfgang Schrey, Porsche 935. Trea

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

FIA Historic Formula 1 Championship

 

 

 

Hjälm lackad a lá Nelson Piquet.

 

Brabham BT 49D, Piguets VM-vinnare 1981. Dennis fotograferar i vitt till höger.

 

 


Ferrari 312 T från 1974-75. En gång Laudas vinnarvapen. 1976 inträffade den hemska olyckan här på Nürburgring,
vilken kom att innebära slutet för F1:orna på Nordschleife. 30 dagar senare, på Monza, gjorde han mirakulöst nog comeback, fortfarande svårt sargad, för att inte tappa för många poäng i kampen om VM-titeln.
"At Monza I was rigid with fear. Terrified. Diarrhoea. Heart pounding. Throwing up" sa han senare om sin återkomst.
Jackie Stewart beskrev det på följande vis:
"He had no right to be driving there because he was nowhere near healed. It was the most courageos thing I have ever witnessed in sport".

 

Williams FW08-3

 

Brabham BT 49D, körd av Joaquin Folch

 

Arturo Merzarios gamla March körd av Peter Dunn. Arturo var en vild liten, jätteliten, italienare. Aldrig sedd utan
hjälm eller cowboyhatt.

 

Jody Schekters gamla Wolf WR1-2. Var en gång unik i det att den vann sitt premiär-GP.
Om inte annat så tangerade ju Brawn det i år.

 

 

 

Lotus 91/10

 

 

 

Är detta månne F1-historiens fulaste lackering på denna Shadow?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Osella FA1-D/3. "Okänd men fin" som Lundell sjunger.

 

 

 

 

 

 

Du underbara F1-tid.

 

Titta, där sitter de, Dennis, Kjell, Bosse och Klein. Ja, och ett gäng tyskar.

 

 

 

Arrows A4-3

 

 

Vi drog vidare.
Del 2