

TOMMYS
CITROEN
Tommy har varit förälskad
i den där Citroënen sen han först såg den.
Och man förstår honom, det är en vacker fransyska
med harmoniska proportioner. Harmoniska proportioner och jävla
gång. Kenneth Hansens EM-vinnande rallycrossvagn från
1998. Redan där kan man stanna och liksom behagfullt slå
sig till ro. Väl medveten om att man har införskaffat
sig någe av det grövsta som kunna tänkas framföras
på väg och annat. Men ni vet antagligen att Tommy under
inga villkor ville nöja sig med någe sådant. Där
Hanséns EM-vinnare bromsade runt 500 hk, siktar Tommy på
1 000 med en BMW M5-motor på 3,6 liter och mycket turbo. Jag
säger inget mer om det.
Tommy har precis avslutat arbetet
med att flytta fram hjulen 20 mm runt om, eftersom Hansén
hade tanken att tillbakaflyttade hjul skulle ge bättre viktfördelning
vid starten. Detta är Tommy mycket skeptisk till. Jag säger
inget mer om det.
Hjulupphängningar och bromsar
är Hansénbyggda och allt som fungerat för att vinna
EM-titeln förkastas inte. Även så behålls
den 5-växlad dogboxlåda av märket Sadev, men Tommy
har byggt om den för sekventiell växling. En dogboxlåda
har ett speciellt system hur dreven tar växeln vilket tillåter
fullfartsväxling. Lådan sitter bak i bilen för viktfördelningens
skull och en transaxel förbinder den med motorn. Det är
samma system som används hos Porsche 944, Corvette och Ferrari
förklarar Tommy.
|
Bilen skall rulla på 17
alternativt 18-tums fälgar, 8,5 respektive 9 tum breda.
1100 kilo körklar tror Tommy att bilen kommer att väga
då den står redo någon gång 2011. Mer
fakta har ni här under. |
FAKTA
MOTOR
BMW M5 3,6 liter (E34) rak 6:a, 315 hk
Mål: 1000 hk, 1000 Nm,
Bränsle E85
Block: toppdeckat, uppmätt och hornat
Vev: balanserad, uppmätt smidd orginal
Stakar: smidda H-profil
Kolvar: JE med orginal kompression, djupare ventiluttag
och kraftigare kolvbult.
Topp: 24 ventiler, planad
Insprut: ej klart, men förmodligen Haltech
Spridare: 6 x 1600 cc
Avgassystem: 4" från turbo. 3,5"
efter downpipe
Turbo: turbonetics GTK-1000
Wastgate: 60 mm
Kamaxlar: omslipade orginal, hårdare ventilfjädrar,
ställbara kamdrev
Ventiler: orginal
Insug: trattat och 80 mm spjäll. |
|
TRANSMISSION
Sadev dogbox, manuell 5-växlad, kraftigt
modifierad med sekventiell växlingsmekanik
med kulisrulle
FÖRDELNINGSLÅDA
Egentillverkad med Sadev lamelldiff.
KOPPLING
3-skivig 7,25" quastermaster med egentillverkat
svänghjul
FRAMDIFF
BMW E30 M3 lamelldiff med förbättrad
diffverkan och endast diffverkan vid acceleration.
Mellanaxel omgjord fixit sviktstålsaxel
med stödlager.
BAKDIFF
BMW M5 E34 lamelldiff med förbättrad
diffverkan och endast diffverkan vid acceleration.
Egentillverkad flexkoppling mellan fördelningslåda
och bakaxel.
DRIVAXLAR
Fixit sviktstål med Citroen sport cv-knut
som ytterknut, tripoden gkn som innerknut.
FRAMKARDAN
BMW E30 kortad och omgjord för att passa
med större hardyskiva.
TRANSAXEL
Audi S2 kardanknutar, BMW 60 mm kardanrör.
STYRNING
Styrväxel: BMW 3-serie E36 (elservo)
|
 |
|
CHASSI
Rörramschassi, dubbla a-armar runt om, rörbärarmar,
ställbara krängningshämmare fram/ bak
BROMSAR
Fram: 315x28 mm ventilerade skivor, AP-racing 4-kolvsok.
Egentillverkat pedalställ.
FÄLGAR
18" x 9" däck 245x40x18 alternativt 17"
x 8,5
KAROSS
WRC-skärmar, huv, baklucka, vinge, kofångare,
dörrar i glasfiber/kevlar. Plastrutor.
UPPSKATTAD
VIKT
Körklar 1100 kg
|
|





|
|